• Anonym (orolig!!)

    Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!

    Hej!

    Jag har fött barn för 10 dagar sedan, jag har haft dubbelslag/extraslag på hjärtat förrut i perioder, men då bara några dubbelslag då och då, sen har dom försvunnit.

    Igår åkte jag till akuten för att hjärtat slår extraslag 20 ggr per minut, alltså var 5:e slag, ibland ännu oftare.
    Jag fick ta massa prover och EKG och träffade en hjärtläkare.
    Han tyckte att det var lite mång extraslag för att var normalt och jag ska få göra arbets EKG och ultrsljud.

    Själv undrar jag om det har med allt som händer i kroppen att göra så här 10 dagar efter förlossning och amningen och allt.

    Även fast han har sagt att jag inte ska vara orolig i dagsläget så kan jag inte tänka på nåt annat och går hela tiden och känner efter.
    Men hjärtat hoppar där inne precis hela tiden så det är inte så lätt.

    Undra om någon annan har upplevt att ha så mycket dubbelslag under så lång tid?

  • Svar på tråden Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!
  • Shinna
    Anonym (orolig!!) skrev 2007-09-18 22:07:51 följande:
    Shinna, jag räknade ut om jag BARA fick 10 per minut, så är det 6000 i timmen.Så ska man inte tänka för det är ju verkligen stressande.Vad rolig du är när du skriver att du inte kan donera ditt tokiga hjärta *skrattar*!Jag pratade med en idag som har haft extraslag sedan hon fick sin son, 1,5 år sedan.Dom trodde det berodde på att hon precis fått bran, som dom tror om mig, men hennes har inte gått över Men läkarna har sagt till henne att hjärtat tar inte stryk av att slå så här, det var ju skönt att höra Nu ska jag gå och sova, har precis ammat lillen nu, han beukar sova 3-4 timmar nu innan han vill ha mat igen, så man får passa på att sova när man kan.Sov gott!
    TS...ja jag har säkerligen också något åt det hållet..runt 6000 extraslag per timme....har aldrig räknat...har väl inte vågat skulle jag tro
    Hoppas det går bra med träningen idag....det gör det säkert..ska hålla tummarna...själv ska jag snart till barnmorskan och lyssna på lillemannens hjärtljud.....som tur är så slår hans hjärta som det ska iallafall....*ler*

    Tilt och SSK.....skönt att ni finns här på denna sida och kan hjälpa till på det vis ni gör....känns tryggt

    kram på er alla
  • Anonym (orolig!!)

    Hej!

    Jag överlevde träningen den här gången också
    Jag vågade ta i lite också så jag blev riktigt svettig och mör i kroppen, det var riktigt skönt.
    Kände att hjärtat hade lite spader någon gång, men struntade i det och tänkte att hjärtat kan få sig en omgång, så kanske det fattar hur det ska slå!

    Det känns som om jag skulle behöva träna dygnet runt för att må bättre, det är när jag sitter hemma och slöar det oftast är allra värst, eller om jag stressar upp mig ordentligt.

    Ikväll ska jag hem till en arbetskompis och äta, det ska bli trevligt!
    Tur man rör på sig lite ibland, med tanke på intaget av onyttigheter

  • ondella

    Tilt och SSK,måste bara älska er! !!
    Så ni tror att jag överlever då? Tack för att ni finns här.

  • Esterella

    Idag har jag dragit en tand och jag har tandläkarskräck! Gissa hur nervös jag var, imorse hade jag ångest och extraslag och jag fick yrsel innan jag gick dit.
    Fy Faan, vad jag var nervös, och nu är det gjort.
    Hade ett par extraslag i tandläkarstolen och jag hoppade till varje gång, tandläkaren tittade lite konstigt på mej, jag var övertygad om att jag skulle klappa ihop, men jag klarade mej.
    Nu ska jag vila lite, gillar att den här tråden finns, stöttar mej att läsa att det finns fler som har "nervösa hjärtan"


    Cogito, ergo sum
  • Shinna
    Esterella skrev 2007-09-20 10:49:59 följande:
    Idag har jag dragit en tand och jag har tandläkarskräck! Gissa hur nervös jag var, imorse hade jag ångest och extraslag och jag fick yrsel innan jag gick dit. Fy Faan, vad jag var nervös, och nu är det gjort.Hade ett par extraslag i tandläkarstolen och jag hoppade till varje gång, tandläkaren tittade lite konstigt på mej, jag var övertygad om att jag skulle klappa ihop, men jag klarade mej.Nu ska jag vila lite, gillar att den här tråden finns, stöttar mej att läsa att det finns fler som har "nervösa hjärtan"
    ja det är verkligen skönt att veta att det finns fler därute som lider av detta hemska fenomen...även om jag dock inte skulle önska ens min värsta fiende detta. Skönt att det gick bra hos tandläkaren trots allt
  • Anonym (orolig!!)

    Estrella, skönt att det är över, jag bävar faktiskt för att gå till tandläkaren.
    Ligga "fast" där på rygg, tycker extraslagen kan öka ännu mer när jag ligger på rygg.

    Jag fattar inte varför mina extraslag alltid är värst på morgonen när jag precis kliver upp.
    Typiskt att man ska få känna på dom det första man jag varje morgon
    Brukar försöka ge mig ut på promenad så fort de stora killarna gått till skolan, då känns det genast mycket bättre.

    Jag tycker att jag haft längre attacker med vartannat slag extraslag och i mellan känns det lite bättre, blir inte lika skräckslagen som förrut, men när jag känner att det håller på länge så får jag panik och börjar kallsvettas, då brukar pulsen rusa iväg lite och börjar slå lite jämnare igen.
    Ibland funkar det att bryta genom att hosta till, men inte alltid.
    Får för mig attt det händer oftast när jag sitter ner eller efter jag ätit, men det händer annars också, ja, man försöker ju hitta en mönster med det är svårt.

  • Shinna
    Anonym (orolig!!) skrev 2007-09-20 14:56:02 följande:
    Estrella, skönt att det är över, jag bävar faktiskt för att gå till tandläkaren.Ligga "fast" där på rygg, tycker extraslagen kan öka ännu mer när jag ligger på rygg.Jag fattar inte varför mina extraslag alltid är värst på morgonen när jag precis kliver upp.Typiskt att man ska få känna på dom det första man jag varje morgon Brukar försöka ge mig ut på promenad så fort de stora killarna gått till skolan, då känns det genast mycket bättre.Jag tycker att jag haft längre attacker med vartannat slag extraslag och i mellan känns det lite bättre, blir inte lika skräckslagen som förrut, men när jag känner att det håller på länge så får jag panik och börjar kallsvettas, då brukar pulsen rusa iväg lite och börjar slå lite jämnare igen.Ibland funkar det att bryta genom att hosta till, men inte alltid.Får för mig attt det händer oftast när jag sitter ner eller efter jag ätit, men det händer annars också, ja, man försöker ju hitta en mönster med det är svårt.
    TS...vet och förstår hur du resonerar/tänker....jag har försökt hitta ett mönster i snart 8 månader sedan detta helvete bröt lös.
    Har kommit fram till att det ofta kommer på morgonen precis som för dig, när jag precis stigit upp och börjat pyssla med lite morgonsysslor. Det kommer även på nätterna om jag tex ätit en stor måltid för sent, kommer ofta ofta ofta under tiden jag äter, alltså när jag sväljer maten....då slår hjärtat extraslag hela tiden tills jag ätit upp. När jag böjer mig fram, ändrar kroppsställning på annat vis så kommer dom också som ett brev på posten för att inte prata om när jag stressar/oroar mig...räcker med minsta lilla stress så sätter hjärtat igång direkt.....och ibland så kommer extraslagen utan någon orsak som jag kan se samband med. suck....om dom ändå bara kommit när man var mätt eller stressad tex....då hade man åtminstonde kunnat försöka göra något åt situationen för att förbättra för sig själv, men när dom kommer oavsett vad man gör så blir man väldigt frustrerad...suck...vi får hoppas att dom en vacker dag kommer på en medicinkur som man bara behöver ta en tablett av eller två och så försvinner helvetet för gott.
  • Tilt

    Tjo TS, skulle lika gärna kunnat varit jag för en tid sedan som skrev dina inlägg. Det är som att läsa en dagbok utav sig själv.
    Mina extraslag var också värst på morgonen, jag fick också panik och kallsvettades, pulsen rusade iväg lite och då blev det stabilt, ja jäklar, det är otroligt likt.

    Har dock ingen förklaring till extraslag på morgonen mer än vad läkarna sagt och det är att pulsen är låg och avslappnad på natten så man nästan chockar kroppen med att vakna till för fort, vilket man har en tendens till att göra när man går och spänner sig. Å så fort man vaknar så stressar kroppen upp sig.
    På morgonen är det ju oxå så att kroppen är segare att komma igång än vad huvudet är och det känns lite mer okontrollerbart.

    Just mornarna var det sista och svåraste att bli av med för mig.
    Det kräver nog att man verkligen har hittat sinnesro kring extraslagen på riktigt och att man inte är så spänd.

    Estrella!!
    Starkt jobbat hos tandis, grattis =)

Svar på tråden Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!