• Anonym (orolig!!)

    Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!

    Hej!

    Jag har fött barn för 10 dagar sedan, jag har haft dubbelslag/extraslag på hjärtat förrut i perioder, men då bara några dubbelslag då och då, sen har dom försvunnit.

    Igår åkte jag till akuten för att hjärtat slår extraslag 20 ggr per minut, alltså var 5:e slag, ibland ännu oftare.
    Jag fick ta massa prover och EKG och träffade en hjärtläkare.
    Han tyckte att det var lite mång extraslag för att var normalt och jag ska få göra arbets EKG och ultrsljud.

    Själv undrar jag om det har med allt som händer i kroppen att göra så här 10 dagar efter förlossning och amningen och allt.

    Även fast han har sagt att jag inte ska vara orolig i dagsläget så kan jag inte tänka på nåt annat och går hela tiden och känner efter.
    Men hjärtat hoppar där inne precis hela tiden så det är inte så lätt.

    Undra om någon annan har upplevt att ha så mycket dubbelslag under så lång tid?

  • Svar på tråden Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!
  • Tilt

    jag tycker ingen ska oroa sig för FF.
    Har man haft så mkt extraslag som vi har


    ondella skrev 2007-09-21 15:23:00 följande:
    Jag tror faktiskt att jag har både extraslag OCH attackvisa flimmer.Kan man ha det? När det fladdrar i några sekunder och sedan dunkar till jättehårt,är det extraslag?Några gånger har det rusat svagt,svagt och då har jag nästan svimmat.Är det flimmer?Jag blir inte klok på allt man läser..Jag har fått lite av rösten tillbaka,men den ska jag spara på,för annars tappar jag den igen.
    ja det kan du ha, jag är dock ytterst tveksam till att du har det.
    Om det alltid är under begränsad tid skulle jag våga säga att det inte är flimmer. Som SSK skrev så brukar det vanligtsvis hålla i sig längre även om det naturligtsvis förekommer på annat sätt också.

    Kan du beskriva "nästan svimmat" lite närmare? En stark oro som ger kraftig yrsel kan sätta in lika snabbt som en fingerknäppning. Det kan vara svårt att avgöra vad som är vad i en sådan situation.

    Jag tycker mer att det låter som sammankopplade extraslag. Eftersom hjärtat då slår fler extraslag i följd så hinner inte slagen bli speciellt blodfyllda och känns då svagare, kan kännas som kittlingar bara.

    Men om du nu nästan svimmar tycker jag du ska kolla upp det, FF är inte helt ovanligt i vår ålder.

    Men... jag har haft det där du pratar om också, men det var inte FF på mig. Men självklart bör du kolla upp dig för att dämpa oro och OM det nu skulle vara någonting få behandling för det (oftast medicinering), kan inte tänka mig det skulle vara något allvarligt i alla fall.

    SSK FRÅGA !!!! =) korta FF-attacker borde man inte bli svimfärdig av med tanke på att människor kan gå med närmaste konstanta flimmerattacker under lång tid? snarare är det väl kammarflimmer man blir svimmig av, men det lär nog inte Ondella haft med så få symptom?
  • Anonym (orolig!!)

    Kan man FF av mycket VES?!
    Usch, det har jag inte hört, nu blir jag nervös (igen).
    SSK, kanske vet?

    Då borde ju läkarna säga det och man kanske skulle göra ett återbsök.
    Ingen av dessa hjärtspeciallister eller vanliga läkare har sagt något om det.
    Min husläakre sa och att jag inte kommer få någon hjärtsjukdom av det här och jag kommer inte dö heller (det var ju bra ).

    Jösses amalia, vad jobbigt allt är.
    Jag som faktiskt har känt mig rätt uppe sista dagarna, men jag måste försöka tänka positivt nu!!

  • Tilt

    som jag skrev där uppe så sa min läkare tvärtom.
    eftersom jag hade så mkt ves och INTE hade fått något ff så tyckte han att jag var tämligen immun mot att få FF överhuvudtaget.
    Har man anlag för att få FF då triggas det ofta utav extraslag men jag tror att ni är i samma sits som mig, dvs ganska så immuna om ni nu inte redan haft det.

    Å sen är det såhär!! :D
    Om man inte har någon bakomliggande orsak till FF så ÄR FF också ofarligt (om än obehagligt, kan medicineras ganska enkelt) och inte helt ovanligt vid stress, likt extraslag, tex TS här då som varit å kollat upp sig och inte har några bakomliggande orsaker till någonting ska alltså försöka leva ett så normalt liv som möjligt. Motionera och sköta kroppen precis som normalt. Så är det med det :)

  • Tilt

    ska inte säga det är ofarligt med FF, men alltså vad jag menar är att man lätt kan medicinera mot det om det inte handlar om bakomliggande hjärtsjukdom, vilket ingen av oss verkar haft när vi kollat upp oss.

  • Shinna

    jag har nog rent fel då...angående FF....har hört det eller rättare sagt läst det på internet..och vem vet vad som stämmer där...man får väl låta bli att oroa sig för mkt...men det är lättare sagt än gjort...har precis gått en jättelång promenad med förhoppningen att förlossningen ska starta...är trött på stora magen nu och det blir ju inte bättre med det ökade buktrycket och extraslagen... hoppas ni alla får en dräglig helg iallafall

  • Tilt

    ja shinna, jag har inte heller forskat själv utan lyssnat på det jag har hört =) Jag tror det är fruktansvärt individuellt allting och man ska nog lyssna mest på läkaren som faktiskt undersökt en.
    Det är nog det bästa.

    Ja, vi får hoppas kalaskulan är den största bidragande orsaken för dig, det tror jag att den är.
    Kalaskulan kanske var ett osmickrande namn men ja :D magen då =)

  • Anonym (orolig!!)

    Shinna, vi får hoppas du har fel den här gången

    Jag läst jättemycket om VES, har bara läst att det kan vara symtom på FF, men inte att VES ska ökad risk för FF.

    Ja, det är som en djungel det där.
    Det som verkar bra är iallafall att man ser FF på EKG och det har vi ju alla gjort några gånger.

    Min pappa har dessutom fått kronisk FF, inte så vanligt tror jag, det är vanligast att få FF efter 50-60 år och så gamla är vi inte ännu, även om det känns så ibland
    Han måste äta blodförtunnande nu, pga propprisken, jag och mamma är så nojjiga och han blir så trött på oss och bara skakar på huvet, tänk om man vore sån!

    Men min mamma har haft mycket extraslag också tidigare, vet att hon hade det flera veckr i streck en gån och fick gå och göra en utredning som jag, det var också ofarliga extraslag.
    kommer ihåg att jag kände på hennes puls och den hoppade som min hela tiden, men hennes gick iallafall över, så jag hoppas verkligen jag går i hennes fotspår

    Shinna, hoppas din promenad hjälper och du ska inte vara orolig över dina extraslag och förlossningen, motion ska vara bra
    En av mina arbetskamrater har lidit jättemycket av extraslag hela sitt liv, värst när hon var yngre (nu är hon ca 55 år).
    För ett par år sedan donerade hon en njure till sin brorsa, då var hon jättenervös för det här med extraslagen och allt, men det gick hur bra som helst.
    Men jag förstår hur du känner, jag funderade på det cokså eftersom jag hade lite ökade extraslag i slutet på min graviditet också, inte hysteriskt som nu.
    Men min förlossning gick hur bra som helst, det var den absolut bästa och lättaste av tre.

    Nu ska jag gå och lägga mig, ska upp tidigt med mellansonen på hockey och den äldsta ska spela pojk-SM i innebany i morgon, det blir mycket i morgon, men det är roligt också.

    Gonatt & sov gott!

  • ondella

    Beskriva,okej:

    Jag kände inget av hjärtat,bara att jag höll på att tuppa av..
    La mig ner och då kände jag på pulsen att den rusade.Låg stilla, och så fort jag rörde mig lite eller lyfte huvudet så svartnade det en liten stund.Men detta har bara hänt en gång på 4 år..
    När det lugnade sig lite åkte jag till VC.Där sa ekg:t supraventrikulär takycardi den gången.Men då var jag ju okej igen nästan,bara det att hjärtat slog i 104 slag/min.
    Då fick jag Inderalen som jag hade i ett år men som jag slutade med pga att det blev värre med den enligt mig.
    Hänger ni med??

  • Chrizty

    Jäklar vad skönt det är att läsa att det finns fler.
    Jag hade aldrig känt av någonting med hjärtat innan min mellersta dotter föddes, under förlossningen mitt i en krystvärk så kände jag hur hjärtat liksom slog jättehårt jätte ojämt och sen för att i princip avstanna, jag höll på att svimma och blev livrädd fastän jag faktiskt låg och födde barn.
    Efter den händelsen så har jag haft problem med hjärtat, det här konstiga känslan dpå det känns som om hjärtat slår ungefär 6 svaga slag på rad utan uppehåll så jag nästan tappar luften på något konstigt vis, det har jag haft nu sen den förlossningen, jag var livärdd inför förlossningen efter en det gick faktiskt jättebra med hjärtat men däremot så hade jag istället jättemycket "hjärtproblem" de månaderna efteråt.
    Har kollat med ultraljud på hjärtat och ekg men läkarna säger att de endast kan se få dubbelslag som är normalt.
    Kan tillägga att jag känner av det här med hjärtat mycket m jag lyfter tungt, styrketränar eller tar i mycket i lag.

Svar på tråden Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!