• Svar på tråden Vasa - Kristinestad 9
  • Pyzzlan

    Hej Tandrollet! Roligt att höra av dig. Grattis ännu en gång till lillprinsen! Han måste ju ha fötts ungefär i samma tid som Oskar tänker jag. Han föddes ju prick vecka 36. Tråkigt att höra att du har det jobbigt, men skönt är det ju om Noah mår bra!

    Jag mår ju inte så hävt efter laparoskopin, men det bättrar väl sig får man hoppas.

  • tandrollet

    Pyzzlan


    Oj har du gjort laparoskopi i veckan? Det har ju jag också gjort jan - 06. Det är ju nog ömt å så ett bra tag efteråt, men det "värsta" går om på ett par dagar, iallafall för mig.


    BF 23/6 2008
  • Anna kaffekanna

    Hej på er i regnet. Grattis tandtrollet till lillen, verkar va rätt vanligt att amningen strular om dom kommer lite tidigt. Min kompis första son kom oxå i vecka 36 och han orkade aldrig amma.
    Krya på dig pyzzlan, låter inge vidare, hoppas d går över fort.

    Efter allt snack om före o efter bilder bestämde jag mig för att jag väl oxå måste...så nu finns d en hel drös före o efter bilder under lägenheten.

    Vi ha ju int gjort nå stora renoverinmgar nere. Nytt golv i badrummet, ni ser nog varför Bilden ger dessutom int ens rätta åt hur pass gräll grön mattan faktiskt var. O så blev d en ny duschvägg för den va så grisig efter tio års användning.
    I köket bytte vi bara kakel o spisen som va dålig, allt annat e kvar. Lite tapeter o målfärg o så ha vi faktiskt bytt till vita golvlister i hela huset. Dom mörka som va innan gjorde att det såg ut att va så lågt till tak då dom kortade av väggen. Bra tips för att få det att se ut som man har mer takhöjd, ljusa lister o sen att höja gardinstången nästan ända upp.
    Det enda som kostat lite mer e att vi byggt till övre våningen som va kallvind, men det va min pappa o min man som gjorde allt jobb utom trappan så vi borde nog få tillbaka kostnaden me vinst när vi säljer.

    Det här fixade vi i förra somras o höstas o nu har jag börjat med utsidan... Nya stenpartier med blommor o plattlagt framsidan o så ska vi måla terassräcket osv...jag Äääälskar att fixa. Min stackars man suckar


    ♥ (¯*`°?.¸ ♥ Lycklig mamma till William 03.01.2006 & Elias 23.02.2008 ♥¸.?°´*¯) ♥
  • iolanthe

    Grattis till lillen tandtrollet

    Hoppas allt blir bra nu då så att du får vara hemma och njuta av lillen i lugn och ro.

    Vet hur jobbigt det kan vara när man inte får amningen att funka, men vet du vad, det blir nog bra folk av dom som får ersättning också.

  • tandrollet
    Anna kaffekanna + alla: Noah var ju på keskola en vecka för att han föddes för tidigt och blev matad med flaska (med min bröstmjölk som jag pumpat). Det var så viktigt att han skulle gå upp i vikt - nästan lite hysteriskt. Alla barn går ju ner i början och inte var Noah SÅ liten. Men iallafall - amningen lämnades "till senare". Han hade världens bästa grepp och sugteknik men blev förbannad då han måste jobba och det ju kom så lite mat igången. Han var ju van att bara ligga och halsa
    Mina bröstvårtor blödde tillsist och jag fick kasta bort allt jag pumpade - försökte pmpa mera sällan så att såren skulle hinna läka men då fick jag direkt stocknig. Det var en hemsk tid. Då jag fick bröstinflammation och var helt psykiskt deckad och fysiskt slut av att sitta och pumpa flera gånger varje natt utöver att mata lillen bestämde jag mig för att sluta. Det var sorgligt för jag hade varit så inställd på att amma.
    Nu efteråt känns det som det bästa beslutet. Noah vill ha mat direkt då han vaknar, grinar och kan knappt bärga sig medan jag värmer flaskan med ersättning.
    Jag har hört så många prata om problem med amningen och sorgen då det inte lyckas - ändå har jag aldrig trott det skulle drabba mig. Om man vill så går et nog - ungen till tissin bara, hur svårt kan det vara liksom?!
    Men har de en gång börjat få flaskan så är det HEMSKT SVÅRT... säkert annars också.
    BF 23/6 2008
  • Anna kaffekanna

    Dom verkar int prioritera amningen så mycke på keskola faktiskt konstigt nog. Liten skillnad till bb där dom ju e ganska på med det. D va lika för min kompis, han kämpade på men dom tycket hon sku ge flaskan istället så han fick i sig snabbare o så börja amningen halta med det.
    Då Elias hamna på Keskola va d lite lika. Jag hade så grymt mycke mjölk då den steg o fråga om jag fick komma på natten o amma honom, att dom kunde ringa o väcka mig. Men nej det fick jag inte. Så jag pumpa ur på bb o dom förde min mjölk som han sku få i flaska. Men sen när han slapp bort nästa dag visa det sig att fast det fanns kvar massor av min mjölk i kylen där så hade han fått nan oxå?? Int spelar d nu nån roll om han får nan för mig men fattar nu int varför när min mjölk fanns. Som tur va han bara ett halvt dygn där utan mig så amningen strula int sen.


    ♥ (¯*`°?.¸ ♥ Lycklig mamma till William 03.01.2006 & Elias 23.02.2008 ♥¸.?°´*¯) ♥
  • tandrollet

    Anna kaffekanna: Jag märkte också det där att mina mjölkburkar var kvar fast hur länge i kylskåpet, jag måste fråga tillsist varför. Det var så att människan från mjölkköket hämtade burkarna en gång om dagen alla burkar man satt in efter det att hon hämtat blev kvar till följande dag! Noah fick också donator mjölk och nan vid flera tillfällen.


    Nu äter Noah nan för hela slanten och bra går det.


    BF 23/6 2008
  • Millami

    mmm, har int heller så bra erfarenheter av keskola...tyvärr..
    anton föddes ju också fö tidigt han föddes enligt mensen i v. 37+1 å enligt ul i v. 36+0 så han va ju också en vecka på keskola...
    å vår amning va också vääääldigt kämppig... hade också menat amma massor å länge..men så blev d int...


    Lycklig Mamma till Anton
  • Pyzzlan

    Tandrollet Vem var hans läkare på keskola? Oskars läkare jobbar ju där när hon är i Vasa och hon är ju så starkt FÖR amning.

    Noah var ju pigg om han orkade suga redan första veckan! Oskar orkade inte ens suga de första 2-3 veckorna så jag pumpade träget var tredje timme dygnet runt de första veckorna. Glad är jag för det för sen när han började orka suga så fick vi ju amningen att fungera. Jag pumpade alltid litet först för att lätta på värsta trycket och för att få igång ett bra flöde åt honom. Hann nog sova många nätter med kålblad och gladpack innan amningen fungerade normalt Tänk att man kan skratta åt dessa minnen efteråt

  • tandrollet

    Pyzzlan: Noahs läkare hette Maria Backström men henne träffade jag bara en gång och då sades inte ett ord om amningen över huvudtaget. Det var sköterskorna som styrde på keskola och de tyckte jag skulle amma om han ännu var hungrig då han ätit allt ur flaskan - yeh right. Då var han ju proppmätt och trött.
    Jag skulle inte ha orkat en dag till med pumpandet - och det var ju onödigt eftersom jag fick slänga allt pga. blodet Hemsk smärta och liiidande.
    Hur som helst har jag accepterat hur det blev och lämnat det där bakom mig. Onödigt att fundera mera på det där - nu kör vi ersättning.


    BF 23/6 2008
Svar på tråden Vasa - Kristinestad 9