• Anke

    2-3årstrotset Stödgrupp

    Välkommen till stödgruppen för föräldrar med barn som är inne i trotsåldern.

    Här kan vi skrika ut lite, och ventilera tankar. Man kan be om tips och råd om man vill, men främst är det till för att få ur sig sin frustration.

    Välkomna


    ♥Nora 060810♥Bf 090503♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 09:18
    Ett bra citat

    Barnet vill mycket, vill inget och vet inte vad det vill och handlar därefter.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-22 19:30
    Ny tråd; www.familjeliv.se/Forum-3-168/m40600467.html
  • Svar på tråden 2-3årstrotset Stödgrupp
  • puma82
    emmsan123 skrev 2008-11-11 22:43:35 följande:
    Dumma, dumma dumma dig! Hör man oftare och oftare här hemma. Ibland rätt oprovocerat. Jag brukar fråga vad jag har gjort, varför jag är dum, men svaret blir typ: Du är dum för att du inte är dum. Eller nåt annat lika ologiskt
     
    Här låter det lika. Men jämt utan anledning då hon ännu inte vet vad dumma dig betyder. Hon har hört det på dagis och märker sedan att det ger en reaktion från vår sida, en vän som påpekade reaktionsbiten Tackar vännen för det och nu säger vi bara, i vanlig samtalston; Man säger inte dumma dig.
    Fråga henne varför man är dum, det ger inget alls - inte ens ologiska förklaringar
  • Ivriga mamman
    Svar på #168
    Jag brukar "ignorera" (eller vad man ska kalla det) vår kille om han tex vägrar att ta på sig overallen på morgonen, genom att bara ta på honom den utan att visa att jag blir irriterad. Det frestar men jag märker att protesten från honom inte blir lika stor som om jag skulle bli arg. Men visst ibland blir man ju skogstokig på riktigt och det måste man ju få bli för att vara mänsklig ;)

    Solei, jag tror också att man ska plocka de bitar man vill av de olika input man får gällande barn och barnuppfostran.Man är ju proffs på sina barn och måste ju göra det som känns bra!

    Trevlig kväll allihopa!
  • m1nn13

    Åhhh... Trotsåldern är här... vår lilla, söta gullunge har blivit ett MONSTER!!!! I morse skrek han "vill inte" ungefär 1000 gånger... tur det bara är en fas de skall igenom.

  • vickis75
    Ivriga mamman skrev 2008-11-12 18:42:50 följande:
    Svar på #168Jag brukar "ignorera" (eller vad man ska kalla det) vår kille om han tex vägrar att ta på sig overallen på morgonen, genom att bara ta på honom den utan att visa att jag blir irriterad. Det frestar men jag märker att protesten från honom inte blir lika stor som om jag skulle bli arg. Men visst ibland blir man ju skogstokig på riktigt och det måste man ju få bli för att vara mänsklig ;)Solei, jag tror också att man ska plocka de bitar man vill av de olika input man får gällande barn och barnuppfostran.Man är ju proffs på sina barn och måste ju göra det som känns bra!Trevlig kväll allihopa!
    Vi har börjat använda någon liknande form av ignorering här hemma nu. Vägrar Hannah ta på sig kläderna och försöker inleda ett skrikanfall säger vi något i stil med att "nähä, vill du inte ta på dig nu, sitt här en stund då och säg till när du vill ta på dig". Vi lämnar inte rummet, och vi totalignorerar henne inte - men vi vägrar att låta henne sätta igång en konflikt (lyckas jag förklara så att det går att förstå över huvud taget? ).

    Istället för att bli osams med Hannah hjälper jag storebror med att borsta håret eller klär på mig själv o.s.v. Resultatet är strålande! Hon tycker det är skittråkigt att inte få igång oss och väldigt snart kommer det ett "mamma klä på mig" eller "nu Hannah vill klä sig". Det vi verkligen bara "bestämmer" att "så här är det" är när det gäller astmamedicinen, där får hon välja om hon ska hålla Nebunetten eller om vi ska göra det.

    Vi visar att det finns tydliga gränser, men väljer våra strider.
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår.
  • Bellatrix

    Som vickis75 skriver, så gör vi också. Det passar också väldigt bra när man har syskon, det finns alltid nåt annat att göra om lilltjejen är sur, och sen brukar det gå över. Man ignorerar ju inte barnet, utan låter liksom beteendet försvinna för att man inte uppmärksammar det. Slipper många onödiga konflikter så.

  • MymlanMy

    Angående det där beteendet då de inte vill klä på sig ytterkläderna eller gå till dagis...

    Jag gör som man gör då man fostrar hundar: Jag säger ok. Stanna du där. Då går jag själv till dagis. Därefter vänder jag om i motsatt riktning, går ut i hallen, klär på mig själv och låtsas att jag ska gå. Då kommer sonen springande..."Nej! Vänta på mig. Jag vill också med till dagis! Han klär glatt på sig kläderna och följer med mig ut.

    Detta funkar varje gång (än så länge

  • mim
    trebarsmamma skrev 2008-11-12 09:46:45 följande:
    så gjorde min 4 åring också, när han vart arg på oss så kissade han på sig i ren protest, det var ganska så jobbigt, en jobbigare unge är min 4 åring finns nog inte, han var verkligen jobbig, men nu är han underbar, men vissa dagar är han arg och trotsig, men vissa dagar är han helt underbar,
    Här är en till med en urdryg 4 åring, ibland så är han den goaste lugnaste kille som finns men rätt var det är så kan man ju tro att f-n har flygit i honom..

    När han har de där dåliga stunderna så kör vi med omvänt prat att han får inte, typ om han vägrar äta så säjer jag vad bra för du får inte äta för maten är min säjer jag och flinar med glimten i ögat och då minsann så blir det fart på grabben..
    Är det nån annan än jag som provat omvänd ordning på pratet?
  • skruttis11
    MymlanMy skrev 2008-11-13 10:48:42 följande:
    Angående det där beteendet då de inte vill klä på sig ytterkläderna eller gå till dagis...Jag gör som man gör då man fostrar hundar: Jag säger ok. Stanna du där. Då går jag själv till dagis. Därefter vänder jag om i motsatt riktning, går ut i hallen, klär på mig själv och låtsas att jag ska gå. Då kommer sonen springande..."Nej! Vänta på mig. Jag vill också med till dagis! Han klär glatt på sig kläderna och följer med mig ut.Detta funkar varje gång (än så länge
    hehe den funkar inte här hemma utan han bara står å tittar nonchalant å säger hejdå mamma

    igår dock var  han underbart go , fick massor av pussar å kramar
    evelina 011017 kevin 060314 Leo 080920 (trebanrsmamma.blogg.se)
  • Snarkofagen

    Åh, vilken bra tråd! *favoritar och läser ikapp någon annan dag*

    HÄR kommer jag och mitt nej-monster att känna oss hemma!

Svar på tråden 2-3årstrotset Stödgrupp