• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • Lilla näktergal

    bcsvensk: Sambon hjälper till med allt annat. Men det är just med sonen som han liksom smiter undan...han diskar hellre än tex badar honom.

    Jost: Hua, vet precis hur det är att få reda på OP så snabbt. Mig ringde dom 2 dagar innan och ville göra en undersökning i narkos och sen när jag väl var där på op-dagen sa läkaren att han ville operera om han hittade något att ta bort. Panik var vad jag först kände, men sen var jag rätt glad att det blev med så kort varsel för då slapp jag oroa mig så mycket.

    Hoppas din op går bra denna gång och att det inte gör lika ont, att din lokalbedövning tar bra.

  • Nindë Amandil

    jost78: Jag hoppas verkligen den fungerar denna gången! Låter inte alls kul det där :(

    ------------------------------------

    Visst är det så att när det gäller vårdgarantin så har väl mitt sjukhus "skyldighet" att ev hitta ett annat ställe inom dessa 90 dagar ifall inte sjukhuset själva har tid?
    För det står ju såhär
    "Om vårdcentralen/sjukhuset inte själva kan ta emot dig inom garantitiden ska de ordna en tid hos en annan vårdgivare."

    Ser inte speciellt ljust ut för att kirurgen ska ringa mig, jag blir så ledsen... Medan andras remisser blivit hanterade så har min blivit bortglömd å flera gått före. Känns inte alls rättvist.

  • grådis

    mammasknodd,fairyfloss och bcsvensk: TACK, va gulliga ni är
    Det värmer, speciellt nu när jag legat i tarmplågor sedan i söndags kväll...efter att ha ätit alltför olämpligt i helgen...stupid stupid stupid woman...jag borde ju veta bättre
    Aja, jag tror att det börjar lätta, det tar ju en stund för gurk- och morotsstavar, svamp, nötter, russin, paprika, långa haricortsverts och minimajskolvar som förmodligen klumpat ihop sig till en boll ska klämma sig igenom ett sugrör till tjocktarm... bläää, inte nog med att jag åt det i lördags...toppade upp det hela på söndagen med pizza och vitkålssallad....yippie vad smart man är...eller

    Igår gjorde sambon broccolisoppa till mig när han kom hem från jobbet, gulle han, fast jag klarade inte av att äta den...får se om det kan bli nu istället. Fick lägga mig på soffan så gjorde han anis/fänkål/kumminte till mig. Sen har det varit vatten som gällt.Kul liv...
    Vi diskuterade fairyfloss juicemaskin, sambon tyckte helt klart det var ett alternativ (Jag lär ju få köpa den själv ändå men...) Eftersom de här förträngningarna inte försvinner och jag ideligen försöker vara nyttig med ajaj som följd...jag VILL ju ha i mig mer frukt o grönt!!! Men det får bli kokt och mixat framöver...slut på råa grönsaker...
    Tills jag investerat i en mirakelmaskin då

    Kramis på er

  • grådis

    Fairyfloss, Lilla Näktergal och malvas mam; Håller med bcsvensk, lite stenåldersvarning på era män!
    Inte illa ment,förstår att det är jobbigt.
    Ibland blir det ju att mammor vill att saker rörande barnen ska göras på ett visst sätt och på så sätt så blir männen osäkra och har svårt att finna sitt sätt och sin relation till de små, att de inte släpps in,och sen när mamman är redo att släppa in honom så har han redan vant sig med att hon tar hela ansvaret.
    Blir ju ofta så att när mammaledigheten kommer så faller många tillbaka in i klassiska könsroller och sen är det svårt att komma tillbaks. Därför bra med pappaledighet...
    Om nu pappa inte bara använder den till att ta hand om barnet, sen när mamman kommer hem från jobbet så får hon ändå ta hand om hushållet, för så blir det ju rätt ofta!

    Svårt, har ju inga barn själv, men skulle nog ha svårt att släppa kontrollen över själva barnet, hushållet har jag ju liksom tränat på att släppa kontrollen över rätt länge
    Sambons barn bor vv, och han får tvätta, diska, städa, laga mat och hålla koll på gympapåsar, tjata osv Jag pendlar o jobbar borta så det är ju rätt naturligt att han drar lasset så att säga.Sen är barnen så stora så de dammsuger, plockar ur diskmaskinen osv...om man säger till dem
    Jag har varit extremt ohjälpsam i perioder, ställt upp massor i andra. Ibland blir jag tokig på bortslarvade handdukar, omaka sängkläder, när barnen var mindre o skulle kläs kunde det ju se lite hejsan ut med färgkombinationer osv osv men det får man ta liksom. Man får åka till barnens mor emellanåt och byta en bärkasse handdukar

    Svårt, men bor man ihop så får man ju hjälpas åt, har man barn ihop så är det ju ännu viktigare. Stå på er!
    Och som sagt, inget illa ment, men är man trött och sjuk så tror f*n att mannen ska hjälpa till med barnen, eller som i Malvas mams fall,har man sjuka barn så måste man lasta av varandra ibland. Två som skaffar barn = två som har ansvaret = två som ska utföra jobbet

    Kramis kramis

  • grådis

    Dist skrev 2009-01-12 15:55:09 följande:


    Är det ok att äta Imodium när man har Ulcerös Colit? det står ju på bipacksedeln att man inte ska göra det... Nån som gör det ändå?
    Det står så på bipacksedeln tror jag för man ska väl kanske inte använda det som en underhållsbehandling eller vad ska jag säga...
    Det kan väl kanske dölja en försämring?
    Men har du diagnos, annan behandling och regelbunden kontakt för din tarmsjukdom så tror jag nog att du kan ta det.

    Jag har crohns och jag äter det titt som tätt om det är ngt speciellt man ska iväg på där man vill ha lite koll på magen...festival, hojträff, resor etc...

    Imodium/loperamid/Dimor osv är väl same same tror jag?Min doktor skrev ut Loperamid på recept till mig när jag åkte till Asien sist. Och det skulle han ju inte gjort om det var farligt för en tarmsjuk?
    Däremot ska man inte ta dem om man är gravid tror jag.

    Lycka till och knapra på...i lagom mängd...har du stora problem så kanske det är bättre att gå till läkaren o se över grundbehandlingen?
    Må så gott
  • grådis

    Maddisen80 skrev 2009-01-12 19:18:12 följande:


    bcsvensk Hejsan jag dra mig med ,för den 29 dec var jag på kk akuten men fick åka hem ,1 januari kirurgakuten fick åka hem , jag har fått svar idag på infektion prov från livmodern så jag har de igen på 2 månader så ska äta antibiotika ,men jag vill att de ska ta bort livmodern,men de vill inte läkaren ,jag har yrselfall,ont i vänster revben och buk även höger,men jag väntar med att åka till akut tills jag faller ihop
    Låter jobbigt, har inte hängt med, men varför ska du ta bort livmodern?
    huvva låter inge vidare?
  • grådis

    jost78 skrev 2009-01-12 20:28:38 följande:


    Svar på #790ninde: Tja, "funktionell tarmsjukdom" är väl någon slags diagnos i brist på bättre... Men jag opererades för prolaps, ändtarmsframfall, för fyra år sedan, och då lade magen av helt. Vill säga, i klarspråk: jag kan inte bajsa. Alls, liksom, utan min mage måste tömmas med vattenlavemang varannan dag. Och eftersom tarmarna inte funkar som det ska, är det en komplicerad process som tar mellan tre och sex timmar, gör jätteont och ibland leder till att jag svimmar. Och ändå brukar det mest komma blod och slem... så jag har typ jämt ont och är supertrött, och en stor grej av de här magsjukdomarna tycker jag är att de stör det sociala livet så mycket... menar, dels orkar jag inte riktigt med det "vanliga" tempot, och dels måste jag avsätta 6 timmar varannan dag för detta då... Men tanken är alltså att den här lilla elektriska dosan ska få igång tarmarna igen! Det vore ju fantastiskt bra!
    Lycka till Hoppas verkligen att det ska gå bra och hjälpa dig. Låter som ett väldigt påverkat o begränsat liv, stackare.
    Kram
  • grådis

    Nindë Amandil skrev 2009-01-13 11:53:19 följande:


    jost78: Jag hoppas verkligen den fungerar denna gången! Låter inte alls kul det där :( ------------------------------------ Visst är det så att när det gäller vårdgarantin så har väl mitt sjukhus "skyldighet" att ev hitta ett annat ställe inom dessa 90 dagar ifall inte sjukhuset själva har tid? För det står ju såhär "Om vårdcentralen/sjukhuset inte själva kan ta emot dig inom garantitiden ska de ordna en tid hos en annan vårdgivare." Ser inte speciellt ljust ut för att kirurgen ska ringa mig, jag blir så ledsen... Medan andras remisser blivit hanterade så har min blivit bortglömd å flera gått före. Känns inte alls rättvist.
    Jobbig story. Fattar inte doktorer eller ditt sjukhus, är du säker att de har korrekt licens o utbildning Verkar ju helt horribelt att låta någon så sjuk driva omkring vind för våg, suck.
    Klart de ska erbjuda annat ställe om de själva inte har tid...det är det som vårdgarantin går ut på. Man samtycker till att ingå i vårdgarantin...att få tid inom 3 månader...på vilket sjukhus inom regionen det än månde vara.
    Har du skrivit upp alla symptom och hur dina dagar ser ut osv på en lapp? Så att du är förberedd när du talar med dem,ibland blir man så lessen o upprörd så man glömmer bort hälften, och de tror att det inte är så farligt. Stå på dig!
  • Nindë Amandil

    grådis: jadå, det har jag gjort, å jag är verkligen så ärlig det bara går. toaspringen har ökat till 30 ggr/dag å det kommer fortfarande blod varje gång i mängder. detta har de vetat i flera månader! har blött sedan februari, men mindre "stopp" men annars i princip konstant. å smärtorna blir bara värre. de säger inget mer än "ajdå" när jag talar om hur jag mår. kirurgen har inte ringt å jag vet inte riktigt vad jag ska göra. blir väl kirurgakuten imorgon men kirurgen ska fanimig få ett å annat att lyssna på från mig när han väl hör av sig. allvarligt talat, hur svårt är det att ta hand om min remiss, speciellt när fler slunkit förbi före mig nu? blir så less!

  • grådis

    Nindë Amandil skrev 2009-01-13 14:25:25 följande:


    grådis: jadå, det har jag gjort, å jag är verkligen så ärlig det bara går. toaspringen har ökat till 30 ggr/dag å det kommer fortfarande blod varje gång i mängder. detta har de vetat i flera månader! har blött sedan februari, men mindre "stopp" men annars i princip konstant. å smärtorna blir bara värre. de säger inget mer än "ajdå" när jag talar om hur jag mår. kirurgen har inte ringt å jag vet inte riktigt vad jag ska göra. blir väl kirurgakuten imorgon men kirurgen ska fanimig få ett å annat att lyssna på från mig när han väl hör av sig. allvarligt talat, hur svårt är det att ta hand om min remiss, speciellt när fler slunkit förbi före mig nu? blir så less!
    suck,vilket landsting tillhör du?
    (så man vet vart man inte ska flytta )
    Ställ dem mot väggen, skulle de vilja skita blod 30 gånger per dag? Tycker de att det är normalt?
    Om du ringer sjukvårdsupplysningen, vad säger de? Ibland rekommenderar de ju en att åka in akut och då tar de alla uppgifter och lägger in så att det är förberett på lassa när man kommer dit till akuten.
    Anmäla till patientombudsmannen?
    Ringa din lokalavdelning av rmt eller ilco och se om de har några tips eller råd?
    www.magotarm.se/
    www.ilco.nu/
    Stå på dig och tjata tjata tjata och skrik o gnäll o gråt o hävda din rätt, skitjobbigt och alldeles bedrövligt att man ska vara tvungen till det när man är dålig men vad ska man göra?
    Hoppas du får stöd o hjälp av anhöriga som följer med och stöttar.
Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!