• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • Grannen

    grådis skrev 2009-01-17 18:30:53 följande:


    mumlin skrev 2009-01-16 14:38:00 följande:
    Hade du en nostalgitripp down the memory lane? Hur går det med klysmandet?Jag suppade igår...*duktig*Ha en go kväll, kram
    Ja, jag håller på och sammanfattar lite dagbok, dikter och annat. VVStråden är ju nästan lite dagbok så jag klipper ur mina inlägg!
    Klysmandet går... 10 minuter får den fortfarande var kvar men inatt så sov jag från klysman kom ut tills halv 7!!! Helt underbart! Tänk om det vänder nu!
    Bra att du suppar! Fortsätt med det nu!
    Kram på dig!
  • Min Engla

    Nide - Vad bra! Vad är det för op du ska göra? Jag ska få min op den 2 feb och ska på sista kirurg besöket också på tisdag, då ska vi ta prover på hur pass undernärd och vilket skick jag är i. Jag är super nervös inför op, men har inget annat val, ska bli skönt när det är över.

    Läst att det är många här som fryser, jag har gjort det sen jag blev sjuk och det blir bara värre, är stel som en pinne. Iskall om fötter och händer med. Varför fryser man så? Har det med sjukdomen att göra?

    Trevlig kväll!!!

  • Nindë Amandil

    Min Engla: Vet inte vad just det namnet på den typen av operation jag ska göra, men det är hela tjocktarmen som ska bort, så jag får tillfällig stomi för att sedan koppla ihop tunntarm med ändtarm. Vad är det för op du väntar på?

  • Trasig Udda Strumpa

    Min Engla skrev 2009-01-17 19:27:43 följande:


    Nide - Vad bra! Vad är det för op du ska göra? Jag ska få min op den 2 feb och ska på sista kirurg besöket också på tisdag, då ska vi ta prover på hur pass undernärd och vilket skick jag är i. Jag är super nervös inför op, men har inget annat val, ska bli skönt när det är över. Läst att det är många här som fryser, jag har gjort det sen jag blev sjuk och det blir bara värre, är stel som en pinne. Iskall om fötter och händer med. Varför fryser man så? Har det med sjukdomen att göra? Trevlig kväll!!!
    det beror nog på hur mycket du väger om du väger för lite så fryser man lättare men oxå så handlar det om underhudsfett har man lite av det så fryser man extremt mycket

    jag har en ätstörning och troligtvis IBS med mycket diarrér jag har i många år haft extremt lite underhudsfett och har alltid frusit i princip hela tiden
    är lite bättre nu men fortfarande fryser jag väldigt lätt har 24 grader inomhus men sitter jag ner en stund så måste jag ha täcke eller filt på mig annars så fryser jag så jag skakar
    och då har jag ändå 2 långärmade tröjor på mig byxor och sockar

    kan inte kroppen hålla värmen så är det först händer och fötter som blir kalla för kroppen omdirigerar värmen till hjärnan och dom inre organen m.m
  • Starkast

    grådis:
    Tack! Då var det lite bekräftat.. Även om jag tycker 2-3år låter kort. Ska se vad jag mer kan hitta.

    Mumlin:
    Vilken bra idé att göra en dagbok om det! Ofta ser man ju saker ur ett annat perspektiv när det har gått en tid och man inte är mitt uppe i det.

    Min Engla:
    Vet inte. Men jag tror att många av oss inte får i oss den näring kroppen behöver. Kroppen måste hämta energi någonstans ifrån och gör det nog från värmen. Jag började oxå frysa tidigt, och då bar jag på en hel del övervikt.

  • Vickan

    Fick INTE vara GLAD länge... I Onsdags ringde daniellas läkare och sa att hon fick sluta med colifoam.. men säg den lycka som varar.. Idag har hon varit på Toa 5 gånger hitills och hon som skulle börja på Dans i eftermiddag.. Det blev till att avboka den.. Äter hon något så är det toa ungefär 10 min efter..

    Har ringt barnkliniken och vi skulle börja med colifoamen igen för att se.. hålltummarna att det går tillbaka och inte är ett skov på G..

  • Min Engla

    Tack till alla som svarat! Det är väldigt irriterande att frysa jämt faktiskt, tror att ni andra håller med mig, man blir lixom på dåligt humör för man måste vara inpackad med massa kläder, filtar, några par strumpor, ulltofflor och vetevärmare för att inte hacka tänder!!

    Nide - Jag ska ta bort ca 20 cm av tunntarmen och en bit på tjocktarmen. Ska du läggas in dagen innan för laxering? Jag skulle det, kul att dricka det skitet och laxera på sjukan, tycker det är ortoligt påfrestande att göra det hemma!

Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!