• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Zenobia

    Hej hej

    Tittar in för att få lite ideer

    Här handlar vi mat mycke efter priset. Hamstrade nötfärs i fredags på Coop för 39,90kr kilot. Så det vart 2 styckna paket på 1,8kg som jag förpackade 400gram i varje påse och fyllde frysen. Så nu har man ett tag framåt.

    Sen brukar vi passa på och handla korv, rostbiff och sånt billigt när vi är neråt Örebor och kan åka till Litells för då får mycke för bra pris. Lithells 500grams falukorv för 10kr osv.

    Ett tips man kan göra med falukorv är gryta. Man tar potatis, rotfrukter, morötter och buljong och lök. Sen låter man det koka tills det blir mjukt och så har man i senap. Det är mums

    Idag blir det kebab biffar med ris eller bulgur och kall sås

    Sen till veckan blir det

    Mån Rotmos med skinka som vi hade kvar sen i julas
    Tis Nåt med cremefracihe, har en del kvar sen den kalla såsen. Funderar på vad bara
    Ons Makaronilåda med falukorv
    Tors Lax i ugn med potatis och sås
    Fre Tacogratäng
    Lör Fläskolett i ugn med spariss
    Sönd ???

  • Karlsson

    Jag brukar ibland ha röda linser som tillbehör till en maträtt. Kokar då enligt anvisning, när de kokat färdigt häller jag på olivolja, lite vitlök, salt och svartpeppar. Blir lite grötaktigt och är jättegott till kött och fiskrätter.

    Den här linssoppan har jag testet den är supergod! Man kan ju skippa den gula paprikan om man vill, även om den var väldigt god i Jag hade heller inte smaksatt creme f. utan vanlig. Hade istället i en nypa cayenne.

    www3.arla.se/Default____17653.aspx

  • misstristess
    Svar på #221
    Falukorv är nog en av de vanligare korvarna i svenska hem.

    Hur gör du makaronipudding? Har inte ätit sånt på år och dar, men jag är villig att prova igen.
    Är det inte väldigt "kletigt" typ stuvade makaroner?
  • kariba

    Zenobia skrev 2009-01-25 18:11:24 följande:


    Hej hej Tittar in för att få lite ideer Här handlar vi mat mycke efter priset. Hamstrade nötfärs i fredags på Coop för 39,90kr kilot. Så det vart 2 styckna paket på 1,8kg som jag förpackade 400gram i varje påse och fyllde frysen. Så nu har man ett tag framåt. Sen brukar vi passa på och handla korv, rostbiff och sånt billigt när vi är neråt Örebor och kan åka till Litells för då får mycke för bra pris. Lithells 500grams falukorv för 10kr osv. Ett tips man kan göra med falukorv är gryta. Man tar potatis, rotfrukter, morötter och buljong och lök. Sen låter man det koka tills det blir mjukt och så har man i senap. Det är mums Idag blir det kebab biffar med ris eller bulgur och kall sås Sen till veckan blir det Mån Rotmos med skinka som vi hade kvar sen i julas Tis Nåt med cremefracihe, har en del kvar sen den kalla såsen. Funderar på vad bara Ons Makaronilåda med falukorv Tors Lax i ugn med potatis och sås Fre Tacogratäng Lör Fläskolett i ugn med spariss Sönd ???
    Jag har funderat på Lithells också, tjänar man på att åka dit? Måste man köpa jättelass?
  • Zolen1

    Zenobia- tacogratäng, lät mumsigt..
    Man kan inte få receptet? /camilla

  • Vombell

    misstristess skrev 2009-01-25 18:18:24 följande:


    Svar på #221Falukorv är nog en av de vanligare korvarna i svenska hem. Hur gör du makaronipudding? Har inte ätit sånt på år och dar, men jag är villig att prova igen.Är det inte väldigt "kletigt" typ stuvade makaroner?
    Jag hade aldrig gjort makoronipudding i hela mitt liv men förra veckan gjorde jag en! Helt eget recept: Stekte bacon,gul lök och champinjoner och hällde i en form. Blandade i en burk majs, kokta makaroner och äggstanning 3 ägg + 4 dl mjölk. In med det i ugnen tills det stelnat, ca 20-30 min. Blev faktiskt rätt gott. Alla åt. Jag hade dessutom alla ingredienser hemma.
  • Zenobia

    Lägger in receptet på kebab biffarna, fick ett tips förut av en kompis. Dom är lätta att göra och man gör dom i ugnen. Idag gör vi dubbelsats här hemma så kan vi ha lite i frysen.

    www3.arla.se/Default____17653.aspx

    misstristess

    Tycker inte den är kletig det äräggstamning i den så det blir som äggröra nästan.
    I min makaronilåda så har jag falukorv, bacon och lök gul el purjolök som jag steker. Sen blandar jag det med makaroner i en form. Sen gör jag äggstamning på ägg,mjölk, har man en slatt grädde eller sån öppnad kan man hiva i det också. Lika mycke ägg som mjölk, tex 4 dl mjölk och 4 ägg. Det beror på hur stor form man har. Sen kryddar man med svarpeppar och salt och man kan ha i lite ost också.

    kariba

    Dom säljer 1kg för packningar har jag för mig. Dom har kryddkorvar, grillkorvar och tjockkorvar. Minns inte vad priset ligger på men 30kr, kan vara mindre.
    Rostbiffen köper man i en ända stor bit och det är sån här färdig marinerad klar rostbiff. Sist vi handlade var det stickhål i den så då fick vi en bit för 40kr/kg.
    Pålägg köpte för 10kr paketet. Köttbullar 1kg för 25kr var det kanske.
    Men bor du i närheten så åk dit för det är bra priser

    Zolen1

    Ska leta upp recept, här brukar vi göra flera olika Ska finna receptet på tacopizzan också, det är ett tips det med som är så god

  • Zenobia

    Här är en vi brukar göra. Men cheddardipen så kör vi med Olws cheddar dip som vi blandar ihop.
    Sen fick jag tips av en kompis att när man stekt köttfärsen och kryddat den och haft i 1 dl vatten. Så häll ner det i en bunke, sen släng i tacosåsen och cheddardippen.
    Sen tar man en form och lägg ner mjuka tortilas i den så den täcker, lägg på lite utav köttfärsröran, sen varva på med mer tortilas och sen köttfärs. Sen krossar man nachochips över och har riven ost på. Sen in i ugnen 200 grader tills det ser klart ut.

    500 g köttfärs 1 msk smör 1 påse tacokryddmix 1 dl vatten 5 st mjuka vetetortillas 4 dl tacosås 2 dl cheddardip (alt 3 dl Kelda färdig ostsås) 2 dl nachochips 1 dl riven ost
    ------------------------------

    En annan vi brukar göra. Nu har jag inte receptet då.
    Men man stekar köttfärs med tacokryddor.
    Smörj en ugnsform och lägg tacochips i botten, lägg köttfärsen över. Sen tacochips ovanpå. Sen tar man en stor burk creme fraiche och har i chilisås . Ta efter tycke och smak och lägg i ost i röran och häll på gratängen och sen gratinera tills det blivit varmt och fått färg.
    ---------------------

    Sen taco pizzan. Man gör en deg och kavla ut den på en plåt. Stek köttfärs med tacokrydda.
    Låt en burk krossade tomater rinna av i en sil eller ta nån tomatöra. Det man brukar ha på pizza det räcker Smeta på det på pizzan och lägg på köttfärsen. Sen har vi på rödlök, annanas, champinjoner.
    Gör en röra på creme fraiche, en stor burk och 1 dl majonnäs. Det är ungefär, sen pressar man i så mycke vitlök man vill ha. Ha i peppar och lite salt och riven ost. Sen smetar man ut det på pizzan. Sen gräddar man tills den får färg.

    -------------------------------

    Hoppas ni kan tyda recepten, dom är lite luddiga för jag har inte recpten helt.

  • misstristess

    Det blir inte makaronipudding. Den ene sonen visade med ett tydligt minspel vad han anser om det.

    Har dock handlat 3 kg svensk blandfärs idag, så det och två kg kycklingklubbor får bli basen till veckans mat.

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget