• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • misstristess

    MrsQuitas: Du gillar tzaziki va?
    Det är gott till mycket.

    Idag åt jag korv med bröd, billigt, för jag kommer inte ens ihåg när jag köpt det. Fynd från frysen helt enkelt.

    Har en kycklingklubba kvar, ska nog göra en risröra på den. Har ingen majs, men jag kan nog hitta lite ärtor i frysen. Stuvad spenat får nog ersätta tzazikin.

  • Zenobia

    Igår vart det inte så ekonomisk mat, gjorde saffranslax men vad gör man inte för att få äta fisk nån gång då och då. Min sambo är ingen fiskälskare.

    Idag blir det tacogratäng iallafall.

    Tzaziki är juh sååååååååååå gott, vart man sugen på det.

  • Karlsson

    Gyros står det på matsedeln idag och vad ingår där?......Jo just det tzatziki Vi är också en tzatzikifamilj

  • Zenobia

    Tror ja måste göra mina fetaostbiffar nån dag med tzatziki, för ja blir allt för frestad här

    Här vart det ändrade planer, stod och rotade efter frysen och höll i kassler i handen när jag frågade sambon vad han ville ha så sa han kassler haha. Så det fick bli det.
    Gratinerar kasslern i ugn med annanas och ost och sen ris och currysås till får det blir.

  • syntetica

    idag fyndade jag skinksnitchel eller vad det nu heter för 28 kr :D 8 super fina bitar som fick bli dagens middag med en stark tomatsås

  • MrsQuitaz

    hahah tzaziki är ju såååå gott och vi är defenetivt en tzaziki familj! det går snabbt att göra och är gott till mycket!

  • misstristess

    Igår var det jobba som gällde och de bjöd på maten.
    Och idag ska jag laga all mat för den kommande veckan. Jag orkar verkligen inte ställa mig och laga något vettigt när jag kommer hem.

    Har plockat fram två kilo färs som kostat mig 39kr/kg.

    Tänkte laga köttbullar, köttfärslimpa, vårrullar, lasagne och köttfärssås.

    Veckans matsedel blir då:
    Sön: Köttfärslimpa m. potatis och sås
    Mån: Lasagne
    Tis: köttbullar m potatismos (gör dubbelt med mos)
    Ons: Spagetti m köttfärssås
    Tors: fiskgratäng m dillsås (använder samma vitsås som i lasagnen, så både mos och sås är klart, bara att slänga in i ugnen)
    Fre: vårrullar
    Lör:ris med linser och lök, rester eller annat till det

    Det blir mycket färs! Och jag tror att det kommer att bli mat över då vi bara är två köttätare. Vegetarianen får i stort sett samma mat, men utan kött.

  • misstristess
    MrsQuitaz skrev 2009-01-29 22:03:37 följande:
    misstristess skrev 2009-01-28 17:45:38 följande:
    jag kokar dem först, häller av vattnet och kokar dem igen tillsammans med vitt ris. om du vill går det att koka riset separat och sen blanda med linerna när riset är klart. gör du så får du koka linserna så att dem blir mjuka istället för al dente =) den skivade löken steker jag i olja och har stor uppsikt eftersom den bränns snabbt. när den blivit mörkbrun så är den klar, lite av den kommer vara svart och lite brun men mums så gott det blir på riset med linserna och kall tzaziki bredvid!
    Vilken sorts ris använder du? Med eller utan klibb?
  • misstristess

    Jag brukar spritsa moset som en ram i en form. I mitten lägger jag den tinade fisken rätt så tunt, saltar.
    Såsen brukar vara en vit grundsås gjord på mjölk och så reder jag den med mjöl, lite tjockare än vad jag brukar. Fisken släpper lite vätska i ugnen så jag vill inte ha en tunn sås.
    Smaksättningen av såsen kan varieras, ibland bara dill, men man kan ha i räkor eller mjukost om man har det.
    Brukar blanda i en ägggula i moset så att det får fin färg.
    Sen stoppar jag in allt i ugnen på 175-200*, lite beroende på hur tjock fisken är och om jag har kallt eller varmt mos.

    Ställen formen i nedre delen av ugnen. Tiden brukar vara ca 30 min, men jag kollar alltid fisken så att den är vit och klar.

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget