• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Karlsson

    Jag brukar klyfta potatis som jag delar på hälften samt skiva purjolöken. Kokar alltsamman i buljonvatten (antingen grönsak eller hönsbuljong) som nätt och jämt täcker. Koka tills potatisen nästan faller isär.

    Mosa ev med en träslev så soppan med hjälp av potatisenss stärkelse reder sig och blir tjock. Lite bitar tycker jag är gott om det finns kvar.

    Häll på en skvätt grädde eller mjölk, smaka av med salt och peppar.

  • ingra

    Karlsson skrev 2009-02-10 10:01:14 följande:


    Jag brukar klyfta potatis som jag delar på hälften samt skiva purjolöken. Kokar alltsamman i buljonvatten (antingen grönsak eller hönsbuljong) som nätt och jämt täcker. Koka tills potatisen nästan faller isär. Mosa ev med en träslev så soppan med hjälp av potatisenss stärkelse reder sig och blir tjock. Lite bitar tycker jag är gott om det finns kvar.Häll på en skvätt grädde eller mjölk, smaka av med salt och peppar.
    Har du fast eller njölig potatis?
    1-2 buljonger?
    //
    Ingela
  • Karlsson

    Mjölig potatis och buljong lite beroende på hur mycket jag gör, oftast blir det 2


    ingra skrev 2009-02-10 12:29:02 följande:
    Karlsson skrev 2009-02-10 10:01:14 följande:
    Har du fast eller njölig potatis?1-2 buljonger?//Ingela
  • ingra

    Karlsson skrev 2009-02-10 12:32:18 följande:


    Mjölig potatis och buljong lite beroende på hur mycket jag gör, oftast blir det 2
    Då får detta bli kvällens mat =) Tack för tipset!!!
    //
    Ingela
  • Karlsson

    Varsågod

    Har idag fyllt upp förråden på bönor och tomatkross.

    Fyndade även nötfärs för 39.90/kg
    Ost för 49.90/kg så nu blev min ostälskande man glad

    Sen började ungarna tjata om lax, känns som en evighet sen sist. Hittade tillslut en laxsida för 47 kr.

    Själv är jag grymt sugen på tortellinigratäng, köpte efter mycket övervägande en euroshopper 1 kg påse med ostsmak för 35 kr. Köttsmaken var ännu billigare men jag blev skeptisk till dess innehåll...

  • ingra

    Karlsson skrev 2009-02-10 16:50:02 följande:


    Varsågod Har idag fyllt upp förråden på bönor och tomatkross.Fyndade även nötfärs för 39.90/kgOst för 49.90/kg så nu blev min ostälskande man glad Sen började ungarna tjata om lax, känns som en evighet sen sist. Hittade tillslut en laxsida för 47 kr.Själv är jag grymt sugen på tortellinigratäng, köpte efter mycket övervägande en euroshopper 1 kg påse med ostsmak för 35 kr. Köttsmaken var ännu billigare men jag blev skeptisk till dess innehåll...
    Var köpte du osten och nötfärsen?
    Himla bra pris.
    //
    Ingela
  • ingra

    Karlsson skrev 2009-02-10 16:54:06 följande:


    Osten fanns på Ica maxi, Gouda var det.Nötfärsen var på Coop Extra som jag tillslut hittade till
    Heheheh.. Ja du ibl kan man springa sig trött in och ut på affärerna för att hitta bra priser.
    Coop får jag ta i morgon ang nötfärsen.
    Men Goudan får vi hoppa då gubben är allergisk mot den. Har ätit den själv tycker väl att den är ok.
    Men föredrar xtra lagrade ostar. Försöker handla goda ostar när det är riktigt bra priser. Köpte en jättesmarrig xtra lagrad på Willys förra månaden. Skulle köpt en extra men de bidde inte så.
    Är ost galen nu när jag är gravid....=)
    //
    Ingela
  • Licens To Kiss

    Den här tråden tycker jag om.


    Är otroligt glad över att jag har den absolut finaste dottern!! Missfall 10/2 Nya tag!!
  • MrsQuitaz

    på vårt maxi har dem apelsiner för 5,90kr/kg och edamer för 49,90kr/kg.

    på coop forum har dem bananer för 9,90kg/kg men gurkar kostar fortfarande 49kr. såå dyrt!

    idag blev det pizza för vår del, imorgon däremot är en gåta. kanske blir det kokt potatis och en god köttbit med sås.

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget