• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Lady Tess
    V11-12

    Fredag:
    Kasslergryta

    Lördag:
    Köpa Pizza

    Söndag:
    Taccopaj

    Måndag:
    Flygande Jacob

    Tisdag:
    Thaigryta

    Onsdag:
    Korvstroganoff

    Torsdag:
    Makaronipudding
    ♥ William 04-10-18 ♥
  • 5 barnsmamman
    ingra skrev 2009-03-12 09:36:30 följande:
    Fisken blev inte alls god... Undrar vad jag gjorde för fel???Jag kryddade inte med nått iofs, kan det vara det?Jag panerade med mjöl, ägg och ströbröd... Det var allt. Men visst brukar man ha nått annat oxå, nån krydda?Känner mig dum som frågar men vill inte misslyckas nästa gång.Jag har ju panerat rödspätta men de var många många år sen men denblev väldans god. Så det är inte så att jag inte kan laga mat.//Tvillingmamman
    Andvänd fiskkrydda och lite salt och peppar i ströbrödet rör runt det det är suppergott att ha i.
    Vist kan du laga mat man kan inte rå för att man tappar ibland.
  • Kime

    Har gjort en 4-veckorsplanering nu, för jag är så jädra trött på att jag inte fixar att göra veckoplaneringar och så hamnar vi i ingenmansland. Den kommer säkert att ändras en del, men det är iaf riktlinjer. Maträtterna är till stor del baserade på vad vi har i skåpen, och är jämförda med förskolans matsedel, så att inte det lilla barnet ska behöva äta samma sak två gånger samma dag eller tätt inpå varandra.

    Måndag: Fiskpinnar, potatismos
    Tisdag: Köttfärsbiffar, potatis
    Onsdag: Grillad kyckling, ris
    Torsdag: Pasta med skinksås
    Fredag: Nudelwok med räkor
    Lördag: Kebab i pitabröd, blandade grönsaker
    Söndag: Köttgryta, potatis

    Måndag: Supersnabb korvcouscous
    Tisdag: Tacokryddad kycklinglasange
    Onsdag: Fläskpannkaka
    Torsdag: Fiskgratäng, potatis
    Fredag: Makaronilåda
    Lördag: Hemmagjord pizza, vitkålssallad
    Söndag: Pasta med kycklingsås

    Måndag: Blodpudding
    Tisdag: Färsiga oxrullader
    Onsdag: Korv och makaroner
    Torsdag: Chili con carne, ris
    Fredag: Kyckling i kokosmjölk och ris
    Lördag: Spagetti och köttfärssås
    Söndag: Vita bönbollar med pasta pesto, blandad sallad

    Måndag: Köttbullar och makaroner
    Tisdag: Pyttipanna, rödbetor
    Onsdag: Viltskavsgryta, potatis
    Torsdag: Kyckling sweet & sour
    Fredag: Snabb italiensk pastagratäng med kassler
    Lördag: Tacos
    Söndag: Lasange

  • Llina

    svar på #799.Det kan inte vara det jag beskrev i mitt inlägg, att fisken smakade jord?

  • Karlsson

    Jag kryddar i äggsmeten. Salt (gärna örtsalt) och svartpeppar brukar det bli, ibland frusen dill. Sen serverar jag all stekt fisk med citronklyftor så man kan klämma över.


    ingra skrev 2009-03-12 09:36:30 följande:
    Fisken blev inte alls god... Undrar vad jag gjorde för fel???Jag kryddade inte med nått iofs, kan det vara det?Jag panerade med mjöl, ägg och ströbröd... Det var allt. Men visst brukar man ha nått annat oxå, nån krydda?Känner mig dum som frågar men vill inte misslyckas nästa gång.Jag har ju panerat rödspätta men de var många många år sen men denblev väldans god. Så det är inte så att jag inte kan laga mat.//Tvillingmamman
  • Ronjas mamma
    Svar på #788
    Tack för tipset har tyvärr inte någon micro men kom i tanke om att jag hade en påse kött till pytt så det får det bli så kan mannen fräsa upp det på pannan när han kommer hem..
  • 5 barnsmamman

    kime- Tack för att du skreven bra matlista jag har haft svårt att få ihop det bliigt okej jag ändrade lite för vi har småbarn.Vissa rätter lät jättegott så dte får stå kvar.
    Hoppas dte inte gjorde nåt annars får du skälla på mig.


    Måndag: Fiskpinnar, potatismos
    Tisdag: pannbiffar med osti, potatis
    Onsdag: hel kyckling, ris currysås
    Torsdag: Pasta med skinksås
    Fredag: Nudelwok med räkor och grytbitar
    Lördag: Kebab i pitabröd, blandade grönsaker
    Söndag: Köttgryta, ris

    Måndag:
    Tisdag: Tacokryddad kycklinglasange
    Onsdag: Fläskpannkaka
    Torsdag: : pastagratäng
    Fredag: ungsbakad lax med ost på ,potatis
    Lördag: kryssning buffe
    Söndag: mcdondlas

    Måndag: Pasta med kycklingsås
    Tisdag: Karre med pressad potatis
    Onsdag: hemlagade köttbullar med potatismos.
    Torsdag: kalops och pressad potatis
    Fredag: danils kycklingfileoch ris
    Lördag: Spagetti och köttfärssås med linser och morötter och ostsås
    Söndag: Chili con carne, ris

    Måndag: Köttbullar och potatis
    Tisdag: fyld fläskfile med ris
    Onsdag: Viltskavsgryta, potatis
    Torsdag: Kyckling sweet & sour
    Fredag: Snabb italiensk pastagratäng med kassler
    Lördag: Tacos
    Söndag: Lasange


    Till varje mål har vi sallad bröd (ofta nybakat) mjölk

  • Kime
    Svar på #796
    Hey, vilket bra tips! Jag har helt slutat köpa dessa filéer eftersom jag avskyr den där bismaken av dy. Vad jag har förstått är Hajmal en dylevande fisk, och att det är därför fiskköttet tar smak av det. Men det där var ett bra tips som jag absolut ska testa, för jag gillar de andra egenskaperna hos firren
  • Fläder

    Tänkte bara inflika en liten länk i denna superbra tråden, det här är en länk till WWFs fiskguide vad man ska tänka på när man köper fisk. Detta för att "få mer miljövänliga köp av fisk- och skaldjursprodukter" som de skriver. På sidan tre finns en liten översikt som man kan kika på och sedan läsa mer om ifall man känner för det.

    www.wwf.se/source.php/1121475/WWFs_FISKGUIDE.pdf

    Hoppas någon känner sig manad att kika. Många bäckar små, så kan vi också påverka till ett bättre klimat.

    (Misstristess, blev du nöjd med färskosten förresten?)

  • misstristess

    Hej alla glada!
    Nu är jag tillbaks efter ett uppehåll. Här har varit totalt kaos på matfronten och det har blivit en hel del dyra genvägar. Få fynd på matfronten, men det ska bli nya tag nu.

    Har läst i kapp och det är roligt att vi har blivit fler som hjälps åt med att få ihop veckans mat.

    Ang det här med storhandla eller inte.
    Vi ar slutat med det för så mycket ligger bara i kylen och får till sist kastas. Är jag ändå hemma så går jag gärna och småhandlar det jag behöver för dagen och letar efter varor till halva priset. Torrvaror och sånt som går att frysa handlar jag gärna på mig om det verkligen är ett bra pris på det.

    Flädersaft: färskosten blev mycket bra!! Den var god som den var med lite salt, men det roliga var att komma på olika kryddningar. Ska snart laga mer, har överbliven gräddfil och ska bara köpa filmjölk.

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget