• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Ronjas mamma

    Gud så mycke ni har hunnit skriva bara för att jag varit væk ett dygn.. Ronja är igång med att få flera tänder och då är det bara mamma som duger..

    Skoj att se den stora skillnaden jag är utb. med mat i DK här räknar vi 250 g potatis pr man och 200 g grönt , är det middags mat säger man att där ska vara ca 900 g mat i alt pr man med sovs och det hela.. Kanske är för att jag är slaktare, de äter nog lite mer än de flesta ;)

    Har heller inte fått gjort ny mat lista men var nere i våran ekologiska affär här i påsken och hittade jätte billig parmesan med kort datum köpte fyra packet ångrar nästan jag inte köpte alla kunde ha fryst in älskar persto om sommaren..

  • Einstein
    tjenixen skrev 2009-04-13 20:26:36 följande:
    fniss, har matlådorna egna stolar med? Kunde inte låta bli, blev så full i skratt när jag läste din rad. Vi är 6 personer + att vi lagar mat till minst 2 matlådor, ibland 3. Så 9 personer lagar vi mat till i stort sett varje dag, det blir en herrans massa mat. Gissa om det är tradigt att stå och göra pannkakor i stekpanna till alla? Just nu när vi bara har en stekpanna med, måste köpa en till. Men vad gör man inte när barnen ber om sin favoriträtt?
    Japp, matlådorna sitter med vid bordet! Nej, det gör de inte, men jag tänkte i samma banor som du när jag skrev det! Jag skulle kunna äta gratis på jobbet om jag haft en normal mage, men som det är just nu så måste jag äta mat som jag vet vad den innehåller.
  • misstristess

    Idag blir det lunchkorv och hemlagat mos. Resten av veckan ligger tom och blank, ska ta mig till affären och se om jag hittar lite roligt.

    Onsdag: något med kyckling/quornfilé
    Torsdag: spagetti med köttfärssås/ sojafärssås
    Fredag: ingen aning
    Lördag: hemlagade vårrullar
    Söndag: kanske lasagne om jag hittar billig färs

  • Einstein
    misstristess skrev 2009-04-14 08:23:07 följande:
    Idag blir det lunchkorv och hemlagat mos. Resten av veckan ligger tom och blank, ska ta mig till affären och se om jag hittar lite roligt. Onsdag: något med kyckling/quornfilé Torsdag: spagetti med köttfärssås/ sojafärssås Fredag: ingen aning Lördag: hemlagade vårrullar Söndag: kanske lasagne om jag hittar billig färs
    Du som ts till den andra listtråden borde väl i alla fall placera listorna på rätt ställe!
  • misstristess

    Ja ja, den färdiga hamnar där sen.

    Nu börjar du låta som mina söner..."ska den ligga där?"
    " kan du hålla ordning på dina saker" och klassikern "plocka upp dina leksaker mamma"

  • misstristess

    På tal om tråden, måste där göras en ny imorgon??

  • 5 barnsmamman

    är det nån som kan tipsa om glutenfritt bröd/mat har gogglat som dne men blir inte klok på det

  • misstristess

    Glutenfri mat finns det en hel del av, bröd är lite värre.
    Är det bara vete som inte får finnas eller gäller det även de andra sädesslagen?

  • Einstein
    misstristess skrev 2009-04-14 08:30:12 följande:
    Ja ja, den färdiga hamnar där sen. Nu börjar du låta som mina söner..."ska den ligga där?" " kan du hålla ordning på dina saker" och klassikern "plocka upp dina leksaker mamma"
  • Kulta17

    Får man vara med här? Har matidé torka och behöver hjälp! Är trött på mina egna ideer och behöver lite nya och fräscha tankar.

    Det vi har fått ihop till denna veckan:
    Må: Italienska köttbullar aubergineröra med pasta
    Ti: Stekt fisk med fisksoppesås och ris spenat
    On: Kyckling med spenat
    To: Kalkonfalukorv med potatismos

    Vi prioriterar bra mat, ekologiskt, billigt och närpoducerat!

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget