• MuminMy

    Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?

    I sin senaste krönika har Anna citerat/kopierat en artikel från www.kmr.nu - hon har också hämtat information från dem till sin senaste barnabok när det gäller användandet av psykofarmaka på barn.

    "Ur Barnaboken 2009 (sid 736):


    20 procent av alla västvärldens spädbarn under ett år ges i dag psykofarmaka (2008).


    I Sverige har förskrivningen av lugnande medel och sömnmedel till barn ökat med 200 procent, varav 30 procent till barn 0 - 4 år, sedan år 2000."

    KMR står för kommittén för mänskliga rättigheter vilket ju låter seriöst och officiellt men tittar man närmare visar det sig att:
    "KMR (eng. Citizens Commission on Human Rights, CCHR) grundades 1969 av Scientologi-kyrkan för att undersöka och avslöja psykiatriska brott mot de
    mänskliga rättigheterna och för att rensa upp inom den psykiatriska vården.
    "

    Denna förening gör säkert massor av bra saker, men kan de verkligen vara en seriös oberoende källa? Jag skulle gärna vilja se siffrorna bakom att 20% av alla spädbarn i västvärlden ges psykofarmaka!

    Finns det andra kopplingar mellan Anna Wahlgren och Scentiologikyrkan?


    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-16 14:47
    På förekommen anledning uppdaterar jag med denna info direktciterad från Anna:
    "nej, jag är inte medlem av Scientologikyrkan. Jag är (sedan många, många år) medlem av Kommittén för mänskliga rättigheter däremot."

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-17 21:51
    "Peter Anstrin är opererande Thetan på nivå VII. Han är sannolikt en av de som gått längst i scienologirörelsen i sverige. Han är också redaktör för KMR's tidning. Det verkar alltså inte som om KMR distanserat sig särksilt långt från scientologerna... " psykiatern.blogg.se/2009/february/anna-wahlgren-och-scientologerna.html
  • Svar på tråden Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?
  • SaramedM
    AstraTrillian skrev 2009-02-16 10:56:23 följande:
    Tillbaka till topic. Är det någon som vet om AW är informerad om att KMR är scientologer? Givetvis borde hon veta det eftersom det tydligt står på KMRs sida. Såg att det skrivits i gästboken på hennes hemsida men ser inget svar.
    Hon måste veta det, det räcker ju med att läsa 5 sekunder på KMR för att se det
  • AstraTrillian
    SaramedM skrev 2009-02-16 10:59:13 följande:
    Hon måste veta det, det räcker ju med att läsa 5 sekunder på KMR för att se detHåller med. Har någon sett nån kommentar från AW?
  • Spegellandet
    Satisfaction skrev 2009-02-16 10:42:20 följande:
    Jag menar inte den 6-åriga flickan utan våldsamma barn i allmänhet som det står om senare i stycket. Ett barn som verkligen vill slåss ska få välja om de vill slåss eller inte, men då gäller det alla, inte bara barnet som tillfrågas. Barnet skuldbeläggs därmed inte över att det ensamt går och bär på våldskänslor. Barnets känslor respekteras och förstås. det är inte fel att känna så, men fel att agera. Så fattar jag det och jag tycker det är tänkvärt.
    Men den som barnet väljer att slåss med då? Ska den inte få vara fredad?
  • My 2

    Sidodiskussionen om barns våld är jätteintressant - men please! Kan vi ta det i en egen tråd?  *ber snällt*

  • Satisfaction

    Jo, det barnet som inte vill slåss fredas ju genom att den lille slagskämpen får välja, slåss eller inte slåss, men då ska även vi vuxna vara med. Det är här som slagskämpen ger sig, samtidigt som det inte stöts bort pga sina våldskänslor.

  • closetomyheart
    My 2 skrev 2009-02-16 11:05:13 följande:
    Sidodiskussionen om barns våld är jätteintressant - men please! Kan vi ta det i en egen tråd?  *ber snällt*
    FörlåtGenerad Blir bara så upprörd när hot/våld mot barn försvaras.
    Jag har inboxat dig om en sak...detta blev också OT, sorry.
    Vart du än går är du där
  • My 2
    Beyond Eternity skrev 2009-02-16 11:15:49 följande:
    Förlåt Blir bara så upprörd när hot/våld mot barn försvaras. Jag har inboxat dig om en sak...detta blev också OT, sorry.
    Inga probs, starta du en sidotråd om du vill så länkar jag den i TS istället.
  • MalinEddie

    Tycker du inte Anna borde kolla upp sina källor? Det är ju ganska tydligt att kmr har kopplingar till scientologerna. Dessutom borde hon ju kolla upp om deras uppgifter stämde. Det är ju inga 20% spädbarn som får psykomfarmaka utskrivet och när det väl händer finns det nog en anledning till detta. Förstår inte att hon ej kollar upp källor bättre och trycker totala felaktigheter. Hon borde nu ändra uppgifterna istället för att sprida lögner.


    Impertiff skrev 2009-02-15 23:23:08 följande:
    fruis skrev 2009-02-15 23:02:09 följande: Jag håller fortfarande fast vid att tanken är god... för jag gillar dialog och kommunikation. Men är det något jag lärt mig angående AW här på familjeliv så är det att det går inte att föra en saklig diskussion eller dialog om det ämnet, den personen! Denna tråd ska handla om AW's eventuella koppling till Scientologerna eftersom hon hänvisat till en artikel gällande "droger" till barn, som då kommer från en "underfalang" till Scientologerna. Men handlar tråden om det? NEJ. Det handlar om SHN, om barnaboken, om citat ur barnaboken, om oss "anhängare" (som vi automatiskt blir om vi säger "Ja, jag tycker AW har bra idéer och om vi är på AW's forum) som kallas sektmedlemmar, att AW är arg ena stunden och glad nästa stund, osv. osv. Inte handlar denna tråd om sakfrågan inte utan det "sensationella" och "vad var det jag sa" i att AW hänvisar till en artikel som är skriven av en undergrupp till Scientologerna. Ingen som tänkt att hon kanske inte visste det? Ingen som tänkt på att hon kanske använde denna artikel för att visa på att barn får droger utskrivna (och det har även visats länkar i denna tråd om att de uppgifterna var felaktiga. Men det stod också att Aftonbladet mfl skrivit om det ökade användandet av droger hos barn). Så fruis. Jag tror nog att denna tråd är dömd till att vara en debattråd utan dialog och kommunikation. Ni som är emot AW håller med varandra och letar fram citat, inlägg, trådar och artiklar som stärker er sida och vi som är för AW motargumenterar för vår sak... Det är alltid så i alla trådar hittills som rör AW här på familjeliv. I alla fall de jag sett...
  • SaramedM

    Kritiken bemöts inte på hennes forum, det anses bara vara smutskastning och personangrepp

    Är det INGEN av de som gillar AW som reagerar över att hon använder denna källa?

  • MalinEddie

    Självklart, hade du förväntat dig något annat?

    Är också intresserad av om det finns NÅN anhängare som tycker det är fel att hon använder information från kmr och dessutom sprider lögner i sin bok om hur många barn som ges psykofarmaka? Skulle kännas befriande nästan om NÅN tyckte det var fel..
    SaramedM skrev 2009-02-16 13:36:20 följande:


    Kritiken bemöts inte på hennes forum, det anses bara vara smutskastning och personangrepp Är det INGEN av de som gillar AW som reagerar över att hon använder denna källa?
Svar på tråden Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?