• MuminMy

    Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?

    I sin senaste krönika har Anna citerat/kopierat en artikel från www.kmr.nu - hon har också hämtat information från dem till sin senaste barnabok när det gäller användandet av psykofarmaka på barn.

    "Ur Barnaboken 2009 (sid 736):


    20 procent av alla västvärldens spädbarn under ett år ges i dag psykofarmaka (2008).


    I Sverige har förskrivningen av lugnande medel och sömnmedel till barn ökat med 200 procent, varav 30 procent till barn 0 - 4 år, sedan år 2000."

    KMR står för kommittén för mänskliga rättigheter vilket ju låter seriöst och officiellt men tittar man närmare visar det sig att:
    "KMR (eng. Citizens Commission on Human Rights, CCHR) grundades 1969 av Scientologi-kyrkan för att undersöka och avslöja psykiatriska brott mot de
    mänskliga rättigheterna och för att rensa upp inom den psykiatriska vården.
    "

    Denna förening gör säkert massor av bra saker, men kan de verkligen vara en seriös oberoende källa? Jag skulle gärna vilja se siffrorna bakom att 20% av alla spädbarn i västvärlden ges psykofarmaka!

    Finns det andra kopplingar mellan Anna Wahlgren och Scentiologikyrkan?


    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-16 14:47
    På förekommen anledning uppdaterar jag med denna info direktciterad från Anna:
    "nej, jag är inte medlem av Scientologikyrkan. Jag är (sedan många, många år) medlem av Kommittén för mänskliga rättigheter däremot."

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-17 21:51
    "Peter Anstrin är opererande Thetan på nivå VII. Han är sannolikt en av de som gått längst i scienologirörelsen i sverige. Han är också redaktör för KMR's tidning. Det verkar alltså inte som om KMR distanserat sig särksilt långt från scientologerna... " psykiatern.blogg.se/2009/february/anna-wahlgren-och-scientologerna.html
  • Svar på tråden Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?
  • closetomyheart
    Svar på #1534
    ssk mamma skrev 2009-02-24 21:04:42 följande:
    Jaha, så nätmobbing av en offentlig person är helt ok då? Har de inga känslor eller vad är det som skiljer de från oss andra?
    Denna tråd är varken ett krig eller någon nätmobbning...
    Du ssk mamma, vad gör du i denna tråd egentligen? vad anser du att du tillför förutom att du beklagar dig över debattörerna i var och vartannat inlägg och på vilket sätt berikar du siksussionen utifrån ts?
    Vart du än går är du där
  • mamman i skogen
    ssk mamma skrev 2009-02-24 21:04:42 följande:
    adams family skrev 2009-02-24 18:48:02 följande: Jaha, så nätmobbing av en offentlig person är helt ok då?Har de inga känslor eller vad är det som skiljer de från oss andra?
    Jag ser inte vad du inte förstår att vi diskuteraren offentlig persons "fakta" och huruvida det är lämpligt att hon som "expert" har samröre med scientologerna... Nätmobbing är det defenitivt inte men det känns ärligt talat svårt att förklara det för ngn som har vigt sitt deltagande till den här tråden att som det i mångas ögon ser ut att vara spydig och otrevlig. Snälla om du ska delta i diskussionen så försök iallafall att hålla dig till diskussioner kring TS fråga.
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Lasse2

    Jodå visst är väl större delen av tråden att karakterisera som ett krig eller nätmobbning. Det är som jag skrev nyss: Confess, Confess! som gäller. Som gamla tiders rop att häxorna måste erkänna att de är häxor om de ska få någon förlåtelse. Men till MalinEddie igen - jag tycker det som står i krönikan stämmer. Vilka faktafel ser du? (Och jag hoppas Beyond Eternity orkar skriva om faktafelen också, även om de nämnts förut.)

  • closetomyheart
    Lasse2 skrev 2009-02-24 21:21:45 följande:
    Jodå visst är väl större delen av tråden att karakterisera som ett krig eller nätmobbning. Det är som jag skrev nyss: Confess, Confess! som gäller. Som gamla tiders rop att häxorna måste erkänna att de är häxor om de ska få någon förlåtelse. Men till MalinEddie igen - jag tycker det som står i krönikan stämmer. Vilka faktafel ser du? (Och jag hoppas Beyond Eternity orkar skriva om faktafelen också, även om de nämnts förut.)
    Nej, det orkar jag verkligen inte, du får leta dem själv här i tråden...de har upprepats så många gånger nu..
    Vart du än går är du där
  • miar70

    adams family skrev 2009-02-24 21:22:46 följande:


    Om du har ngt att säga om detta och undra så kanske du ska vända dig till de som har ngt med saken att göra och argumentera detta med dem.
    Det där var ju riktigt roligt sagt av dig!

    Lasse - du får vara beredd på att inte få svar. Jag har lärt mig att svar ges bara åt ett håll. De gör likadant inne på AW:s forum. Då är det inte lätt att debattera.
    Och nej, jag tänker INTE vända mig till redaktionen. Tämligen meningslöst har jag insett.
  • mammajoanna

    Jag tillhör de få människor(verkar det som) som faktiskt tycker att Anna W faktiskt verkar vettig. Läste hennes "barnaboken" när jag fick min dotter 07. Tycker hon har en sund inställning till barn,bland annat att maninte ska klaga över att ens barn gnäller eftersom man själv valt att ha barn. Det är bara ett exempel, kanske inte det bästa, men visar att Annas grundinställning till barn. Att de är en gåva. har inte alls upplevt någon märklig inställning att man ska låta sitt barn skrika hur länge som helst eller något sådant. Framförallt måste man inte per automatik ta till sig allt hon säger. Men jag tycker hon har mycket vettiga ideér om mycket. Undrar förresten hur många här inne som vet något annat om scientologikyrkan än det som står i media och skvallerpressen.

  • Lasse2

    Ja, jag följde rådet från Beyond Eternity, men gav upp efter att ha tittat igenom några sidor i början. Man skulle ha fulltidsjobb med att anmäla olika inlägg, de flesta är ju bara rena hatalster - vilket de också säger sig vara (från exempelvis trådskaparen). Men kanske finns det några som kan höja sig och debattera den krönika som det väl egentligen rörde sig om från början.

  • miar70

    Problemet är ju att de härinne KRÄVER en massa, men att TS i sitt första inlägg (ovan) börjar med ett direkt faktafel blundar de gärna för

    så här skriver MuminMy (eller vad hon nu väljer att heta idag...?)

    "I sin senaste krönika har Anna citerat/kopierat en artikel från www.kmr.nu - hon har också hämtat information från dem till sin senaste barnabok när det gäller användandet av psykofarmaka på barn."

    Anna har INTE hämtat info från kmr i sin senaste Barnabok.

    Och några andra siffror har inte kommit fram, inga "motbevis" alls.

  • Ullegulle78
    Svar på #1544
    Miar70.
    Läs igenom forumreglerna.
    Det är på FL inte tillåtet att diskutera varför ett inlägg plockas bort eller kritisera moderatorer.
    Troligtvis plockas ditt inlägg bort, ja.
  • mamman i skogen
    miar70 skrev 2009-02-24 21:44:38 följande:
    Problemet är ju att de härinne KRÄVER en massa, men att TS i sitt första inlägg (ovan) börjar med ett direkt faktafel blundar de gärna förså här skriver MuminMy (eller vad hon nu väljer att heta idag...?)"I sin senaste krönika har Anna citerat/kopierat en artikel från www.kmr.nu - hon har också hämtat information från dem till sin senaste barnabok när det gäller användandet av psykofarmaka på barn."Anna har INTE hämtat info från kmr i sin senaste Barnabok.Och några andra siffror har inte kommit fram, inga "motbevis" alls.
    Tycker att vi haft ganksa mycket ang detta i tråden och jag kan inte svara för TS men tex att barn mellan 0-4 år medicineras med sömnmedel detta är ju inte riktigt rätt då det rör sig om melatonin och en ganska isolerad grupp av barn med sömnstörningar som beror på funktionsnedsättningar och att medicineringen av barn med ren sömnmedicn har minskat inte ökat..
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
Svar på tråden Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?