• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • vittra
    Impertiff skrev 2009-05-08 13:04:09 följande:
    Hade min dotter inte velat krypa/ligga på mage hade jag övat henne i det faktiskt. Så viktigt anser jag att det är!
    [/citat]

    Jo, precis vad jag sa.. och det skulle jag också göra, för då befinner sig barnet inte längre i den naturliga utvecklingen. Men jag hoppas att du inte förväntar dig att en nyfödd ska kunna krypa...
  • busmamman
    CattieNess skrev 2009-05-08 13:01:43 följande:
    Fast det är väl för barnens bästa ni gör detta?
    Absolut är det för barnets bästa. Men då blir det ju även för familjens bästa tycker jag. För något som inte passar föräldrarna kommer ju inte passa barnet. Det gäller att hitta något som föräldrarna känner sig bekväma med, då blir det bra för barnet också.
  • Jazlene
    vittra skrev 2009-05-08 12:57:08 följande:
    Ja men nu pratar du om äldre barn, magläge för nyfödda är inget tvång för att utvecklingen ska ske normalt. Tvärtom ingår det i utvecklingen att barnet FÖRST ligger på rygg, SEDAN vänder sig till magläge, ställer sig på alla fyra och kryper osv. Det är fullt naturlig utveckling hos barn och ingenting man behöver tvinga dem till innan dem är redo, dvs när de är nyfödda. När barnet vill och kan ligga på mage, när det stadiet kommer, så sköter det sig självt. Man behöver alltså inte som förälder tvinga barn till magläge från födseln för att detta ska utvecklas.Därmed hämmar det alltså INTE barns motoriska utveckling att ligga på rygg i början, det är precis vad som SKA ske enligt den naturliga utvecklingen.Dock ska väl tilläggas att det alltid finns tillfällen där den naturliga utvecklingen kan hämmas, bland annat pga att barnet av olika anledningar inte kan eller vill ligga på mage. Men nu pratar vi om äldre barn, runt krypåldern.
    Jag vill inte märka ord, men att tvinga ett barn att ligga på mage kan man nog knappast göra? eller hur då?
    då tvingar man ju även barn att ligga på rygg? om det är så man promt lägger dem?
    eftersom de ännu inte har förmågan att vända på sig?

    jag tycker nog att ryggläge är onaturligt på något vis, de ligger och rycker i armarna, slår ut med armarna ständigt och jämt(omklamringsreflexen) de tappar liksom jämvikten där på rygg. På mage ser man inte några sådana rörelser alls.

    Men jag tror inte heller att det har så där enorm betydelse för motoriken, jag vet iofs inte så mycket om saken.
  • Impertiff
    Jävelunge skrev 2009-05-08 12:58:01 följande:
    Fast det handlar ju inte om att man (i första hand i alla fall) vill omvända någon. Däremot vill man gärna veta varför AW-ideologin på flera punkter går rakt emot sådant som är vetenskapligt bevisat. Som att det till exempel räddar liv att sova på rygg, att det är naturligt för spädbarn att sova i korta cykler, att amning är beroende av att barnet får styra när det vill äta eller att det kan få allvarliga konsekvenser att ignorera när ditt barn försöker kommunicera med dig. Barn har rätt att vara arga, ledsna, rädda osv...och som förälder måste man bekräfta och möta dessa känslor för att barnet skall lära sig att hantera obehag. Om man vänder sig bort eller låtsas göra något annat lämnar man barnet själv med känslor som det är för litet för att klara av. Då kan det hända att barnet i förlängningen blir apatiskt får empatistörningar.
    Jag tror inte heller att de som varit in och diskuterat på AW's forum varit ute efter att omvända någon. Därmot tror jag att flera som varit inne där enbart varit det för att debattera och provocera! TAck och lov inte alla. Och det sätter sina spår, tyvärr.
    Men vi lär och vi utvecklas!

    Det jag tycker är bra med Standardmodellen är att man då arbetar förebyggande! Barnet behöver inte bli hungrigt, trött, eller söka närhet och umgänge. Den får det innan den hinner sakna det - lite grovt draget!
    Jag använde min variant av standardmodell på dottern och det var väldigt sällan hon var ledsen på dagarna. Jag visste när hon behövde sova och äta till exempel. Hon behövde inte "Tala om det" för mig.
    Och sedan har vi inte kurat utan använt oss av vagning och buffning och sedan ramsa. INte alltid. Utan när det behövts - och då oftast när vi skulle ta bort nattmål. De vagnade vi bort. Dottern skrek inte. Jag gjorde detta i vårt sovrum där maken sov och han har inte märkt något, vilket han gjort om hon skrikit i förtvivlan.

    och där kommer en del in av det du pratar om amningen. Följer man standardmodellen så ammar man i mängder kan jag tala om. Jag minns inte exakt. Men när barnet vaknar ska den få bröstet i 2 omgångar (minst), och det ska ta upp till 1 timme beroende på ålder. Sedan umgänge etc. och så avsluta med bröstet igen och så sova! Och detta är på en period på 2 timmar (1.5 om det är en spädis typ). Sedan sova 1.5-2 timmar och så samma sak igen. Så det är verkligen AMNING i mängder! JAg vet... det kändes som jag satt med tuttarna framme från morgon till kväll *S*.
    Och kommunikation med bebisen har man hela dagarna. Man lyssnar av vad barnet vill - ledsen, arg, trött, hungrig osv. Vad vill barnet?!

    Gällande magläget så är det det område jag vet att Anna går emot vetenskapen. Jag vet för och emot och jag tog ett eget ställningstagande utifrån de input jag tagit. Och jag hoppas att alla föräldrar gör så!
  • Impertiff
    SaramedM skrev 2009-05-08 13:08:36 följande:
    Magläge på bebisar är ett rätt modert påfund, och när man kom på det så ökade psd lavinartatNu har man insett att det var en tillfällig dumhet och återigen så läggs barn på ryggang magläge så låg inte M på mage alls, hon fick panik, istället så barns hon sjal( vilket är jättebra för musklernas utveckling,betdyligt mer än vagn) och när hon var 5 månader kröp hon
    Det är mycket möjligt. Jag kan inte påstå att jag är medveten om maglägets "Historia". Men för mig känns det naturligt att lägga barnet på mage. Det känns så bara. MEn vissa barn vill inte ligga på mage! Så är det också. Hade vår dotter protesterat mot magläget så hade vi ju provat andra varianter

    Bärsjal använde vi också de första månaderna. De är toppenbra tycker jag, man får händerna fria och kan ändå bära bebisen nära sig.
    Tvättade alla fönster hemma med dottern hängandes vid mig när hon var ett par veckor gammal
  • vittra
    Jazlene skrev 2009-05-08 13:10:58 följande:
    Jag vill inte märka ord, men att tvinga ett barn att ligga på mage kan man nog knappast göra? eller hur då? då tvingar man ju även barn att ligga på rygg? om det är så man promt lägger dem? eftersom de ännu inte har förmågan att vända på sig? jag tycker nog att ryggläge är onaturligt på något vis, de ligger och rycker i armarna, slår ut med armarna ständigt och jämt(omklamringsreflexen) de tappar liksom jämvikten där på rygg. På mage ser man inte några sådana rörelser alls. Men jag tror inte heller att det har så där enorm betydelse för motoriken, jag vet iofs inte så mycket om saken.
    Visst tvingar man dem om de skriker, anser åtminstone jag. Om de uppenbarligen protesterar. Och det gör man ju med ryggläge också såklart, därför har jag burit min dotter och hon har då varit fullt normal i sin utveckling
  • Impertiff
    vittra skrev 2009-05-08 13:09:09 följande:
    Hade min dotter inte velat krypa/ligga på mage hade jag övat henne i det faktiskt. Så viktigt anser jag att det är!
    Jo, precis vad jag sa.. och det skulle jag också göra, för då befinner sig barnet inte längre i den naturliga utvecklingen. Men jag hoppas att du inte förväntar dig att en nyfödd ska kunna krypa...
    [/citat]
    Nej, inte förväntar jag mig att en nyfödd ska krypa! Däremot rör de sig framåt om man lägger dem på mage... det tar tid, men de gör typ kryprörelser. Och dessa rörelser gör att koordinationen övas upp. Hjärnans halvor får arbeta osv.
  • Impertiff
    Jazlene skrev 2009-05-08 13:10:58 följande:
    Jag vill inte märka ord, men att tvinga ett barn att ligga på mage kan man nog knappast göra? eller hur då?då tvingar man ju även barn att ligga på rygg? om det är så man promt lägger dem?eftersom de ännu inte har förmågan att vända på sig?jag tycker nog att ryggläge är onaturligt på något vis, de ligger och rycker i armarna, slår ut med armarna ständigt och jämt(omklamringsreflexen) de tappar liksom jämvikten där på rygg. På mage ser man inte några sådana rörelser alls.Men jag tror inte heller att det har så där enorm betydelse för motoriken, jag vet iofs inte så mycket om saken.
    Man får hitta den sovposition som barnet tycker om helt enkelt! Jag skulle ha svårt att tvinga mitt barn till rygg- eller magläge om hon protesterade mot det.
    Jag tycker också att magläget känns mer naturligt.

    och det är viktigt för motoriken och utvecklingen. Det kan i förlängningen skada exempelvis inlärningsförmågan.
    www.allasinnen.se/Frameset-Sens.htm
  • closetomyheart
    busmamman skrev 2009-05-08 13:02:07 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-05-08 12:43:28 följande: Ja alla tänker vi olika, men att anklaga andra föräldrar för att göra sina barn psykiskt illa tycker jag är att dra alla över en kam. Jag kan inte uttala mig på det sättet utan att ha varit hemma hos just den familjen. Jag tycker att det är farligt att dra alla över en kam. Jag tro inte att man psykiskt misshandlar ett barn genom att använda sig av SHN om man gör det för att man själv tror på det och kan förmedla ett lugn och trygghet till sitt barn.
    Det finns de föräldrar som som fullt och fast tror på att aga är det rätta och samma föräldrar kan anse sina handlingar både som både lugnande och tryggande och kärleksfulla, ENDAST utifrån deras egen övertygelse, oavsett vad andra säger... så det resonemanget kan jag inte riktigt ta till mig.

    Och generella psykiska konekvenser av att ignorera barn på det sätt som man på många ställen kan läsa om  att SHN utförts på, behöver man inte vara närvarande hos familjen och titta på för att se risken.
    Impertiff skrev 2009-05-08 13:00:08 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-05-08 12:43:28 följande: Du och jag har olika uppfattning om vad en sömnstörning är. Och de föräldrar som använder sig av SHN har ofta provat många saker innan som inte fungerat. Sedan kanske inte 2 uppvak per natt är sömnproblem för dig, men det är det för den familjen som ber om hjälp på forumet. Enligt dig så ska man inte råda föräldrarna att kura om man har sömnbrist, och att i de andra fallen behövs inte SHN för då är det inga sömnproblem? Men föräldrarna upplever att det är problem. De orkar inte. De ber om hjälp. Ofta har de provat, som de upplever det, allt. BVC säger att allt är normalt. Kompisar säger att så är det att ha barn. Och själva går de på knäna. Du skriver att det inte sker rofyllt när barnet somnar. Hur vet du det? Har du varit med? Jag har inte kurat många barn, men inget barn där jag har varit med har "gett upp". De har uppvisat en stor skillnad efter de kurats. De orkar äta, de orkar vara vakna på dagen, de skrattar osv. För mig är det ett bevis för att det, i de fallen jag varit med, var rätt och bra. Jag håller med om att vissa råd och trådar är extrema. Och jag kanske skulle råda på annat vis?! Precis som du skulle råda på ett annat vis. Men min erfarenhet säger mig att SHN i sig inte är en dålig metod. Men sedan finns det, som med allt, tolkningar.
    Ja, vi ser helt olika på detta. Och att föräldrarna anser att två uppvak är enorma problem ger inte kurarna rätt att bara köra på, det är definitivt inte att ta ansvar utifrån sitt diplom. Tänk om läkare skulle behandla patienter som anser att de är sjuka trots att de medicinskt faktiskt inte är det....
    Men med en profession, vare sig den är traditionell eller alternativ så  följer ett enormt ansvar och är man det minsta osäker så ska man avstå från att ge råd/behandla och skicka vidare.

    Och nej du har rätt jag anser inte att SHN är berättigat att existera överhuvudtaget..och som jag tagit upp tidigare i tråden så får man egentligen enligt lag INTE råda till och utföra alternativa behandlingar på barn under 8 år överhuvudtaget (kanske då framförallt i de fall där kurare och/eller AW personligen också varit del i kurandet).

    MEN jag blir glad när jag ser att du också har sett och reagerar över att  flera trådar är extrema.
    Men då kommer ännu en fråga upp. Om nu både standardmodellen och SHN är så otroligt tydliga, konkreta och sakliga, HUR kan det då komma sig att kurarna kan råda så fullkomligt olika (jag menar inte att du ska ha svaret på det utan frågan är öppen)?
    Att människor är olika, självklart men med sådana tydliga metoder och klara instruktioner så förstår jag inte dessa olikheter...
    Vart du än går är du där
  • Jävelunge
    Impertiff skrev 2009-05-08 13:13:17 följande:
    Följer man standardmodellen så ammar man i mängder kan jag tala om. Jag minns inte exakt. Men när barnet vaknar ska den få bröstet i 2 omgångar (minst), och det ska ta upp till 1 timme beroende på ålder. Sedan umgänge etc. och så avsluta med bröstet igen och så sova! Och detta är på en period på 2 timmar (1.5 om det är en spädis typ). Sedan sova 1.5-2 timmar och så samma sak igen. Så det är verkligen AMNING i mängder! JAg vet... det kändes som jag satt med tuttarna framme från morgon till kväll *S*. Och kommunikation med bebisen har man hela dagarna. Man lyssnar av vad barnet vill - ledsen, arg, trött, hungrig osv. Vad vill barnet?! Gällande magläget så är det det område jag vet att Anna går emot vetenskapen. Jag vet för och emot och jag tog ett eget ställningstagande utifrån de input jag tagit. Och jag hoppas att alla föräldrar gör så!
    Fast jag har fortfarande svårt att fatta det där mad att amma på regelbundna tider...under ökningsperioder vill ju de flesta barn amma ofta. Och definitivt på natten. Får inte väldigt många AW-anhängare problem med amningen? Jag tycker att det verkar så när man läser på forumet...dvs att många har inte mjölk så det räcker.

    Hur vanligt är det förresten bland medlemmarna på AW:s forum med helamning till 6 mån? Eller att man ammar lite längre typ tills barnet är 1 år. Alltså följer rådande amningsrekommendationer?
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.