• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • Impertiff
    vittra skrev 2009-05-08 23:12:16 följande:
    Du kan ju såklart inte säga att de har "fel" i sin känsla, de känner ju det de känner. Men de känner ju så därför att det tror att det ska vara på ett visst sätt, och är det inte så då tror de att barnen har sömnproblem och vill testa metoder. Problemet med allt detta är att många inte har sömnproblem, och ni som rådgivare tycker jag ändå har ett ansvar här att förklara att just detta barn i ett specifikt fall inte verkar ha sömnproblem enligt din uppfattning osv, och förklara hur spädbarn fungerar med sömn och rytm osv. Ni kan förklara syftet med kurerna och efter att ha förklarat spädbarns normala beteende sedan fråga igen om de verkligen känner att det är aktuellt med en sådan metod. Som sagt, varför fixa något som inte är trasigt? Exakt detta måste ni ju ställa till precis varenda förälder som kommer till er för hjälp.
    Det kan faktiskt vara så att föräldrarna helt enkelt bara känner att det är ett problem för dem. Som det ser ut i samhället idag så blir man ju pepprad med information att när man får barn så kan man säga adjöss till nattsömn i ett par år framåt. Man ska vakna varje natt, det är bara att gilla läget. Så i så fall undrar jag hur föräldrarna kan komma att tro att de har ett problem när deras barn beter sig som barn "ska"?
    När en förälder tar kontakt med mig brukar jag alltid fråga hur de har det idag. Hur de gör när barnet vaknar. Vad barnet gör.
    Hur deras tankar runt detta är. Vad är deras mål och hur vill de komma dit.

    Varför tycker du att jag exakt måste ställa dina frågor till precis varje förälder som ber mig om hjälp?
  • Brunello
    Jazlene skrev 2009-05-08 22:37:09 följande:
    Jag ser problemet med ditt förslag:Ingen skulle ha motivation att råda i något som de inte tror på.

    Byt ut till något annat då  mindre kontroversiellt

    Grundfrågan är ju - ska de råd som ni ger i första hand gagna barnet, oavsett om det innebär avsteg från metoden, eller är metoden det som ska "skyddas" först och främst?


    Om man inte får ge råd som att t.ex. ge extra närhet under dagen via t.ex. sjalbärande eller extra amningar istället för ersättning i tillväxtperioder, ja, då får ni också erkänna att det inte är BARNETS BÄSTA som är vägledande.

  • Impertiff

    en glad skrev 2009-05-08 23:12:56 följande:


    Det stämmer magläge befrämjag motoriken och hjärnans utveckling. Men eftersom magläge också kan vara farligt kanske man i första hand skall låta barnet ligga i magläge i vaket tillstånd då det också med automatiskt tränar - gör ålning/kryprörelser. Det gör ju inte barn så mycket då de sover...Bra referenser är www.vestibularis.se och Gunilla Ladbergs bok: Vatten, korsgång och liggande åttor... (www.ladberg.se
    Jag har inte sagt att man måste ha barnet på mage när de sover.
    Jag har valt att ha min dotter på mage, men det är mitt val.
    Det viktiga är att barn får möjlighet att ligga på mage - i vaket tillstånd.
    De flesta leksaker och grejer till barn verkar handla om att de ska ligga på rygg eller sitta och leka med dem - exempelvis babygym eller de där "gungorna" med musik och "aktiviteter" runt om.
    Tack för länkarna!
  • Impertiff
    Brunello skrev 2009-05-08 23:16:18 följande:
    Men hur skulle det tas emot av Anna att du gav ett sådant råd?
    Jag vet inte.
  • Brunello
    Impertiff skrev 2009-05-08 23:08:27 följande:
    Jo, det är sant. Men jag tycker ju även att det är bra och viktigt med sammanhängande sömn för barn. Även om jag inte skulle tvinga någon till 12-timmars-natt. Men att ha många timar sammanhängande sömn tror jag är viktigt. Men visst, sömnproblem är ju en definieringsfråga. Jag skulle ju kunna säga "det verkar som att ni har det jobbigt, men det låter inte som att ert barn har sömnproblem. Hur skulle ni vilja komma vidare och vad är ert mål?" typ. Jag vet faktiskt inte om man skulle bli av med titeln om man ger råd "outside the box". Jag utgår ju från min erfarenhet. Vad jag vet fungerar. Och när jag sätter mig in i vad det individuella barnet behöver så utgår jag från den erfarenhets- och kunskapsbasen. Hur ska jag då kunna hitta andra sätt när det inte är något jag vet något om? Jag skulle ju kunna säga "lyft upp barnet" men sen då?! Jag har ingen erfarenhet. Då är det ju bättre att jag säger "ni kanske ska prova något annat, exempelvis att lyfta upp barnet och lugna. Jag vet att det finns många bra trådar under AP eller sömn på familjeliv där du kan få mer hjälp"?!Jag vet inte.
    rent hypotetiskt: Du får ett barn till. Du gör allt "enligt boken" - men det fungerar inte. Vad gör du då?
  • vittra
    Impertiff skrev 2009-05-08 23:17:14 följande:
    Det kan faktiskt vara så att föräldrarna helt enkelt bara känner att det är ett problem för dem. Som det ser ut i samhället idag så blir man ju pepprad med information att när man får barn så kan man säga adjöss till nattsömn i ett par år framåt. Man ska vakna varje natt, det är bara att gilla läget. Så i så fall undrar jag hur föräldrarna kan komma att tro att de har ett problem när deras barn beter sig som barn "ska"? När en förälder tar kontakt med mig brukar jag alltid fråga hur de har det idag. Hur de gör när barnet vaknar. Vad barnet gör. Hur deras tankar runt detta är. Vad är deras mål och hur vill de komma dit. Varför tycker du att jag exakt måste ställa dina frågor till precis varje förälder som ber mig om hjälp?
    Nu var det ju din (er) fråga och inte min. Därför att du har ju givetvis ett ansvar att fråga om de verkligen vill försöka lösa något som inte ens är ett problem, om det nu är så att deras barn faktiskt inte har sömnproblem. Tycker inte du själv att ni har något ansvar kring detta?
  • Brunello
    Impertiff skrev 2009-05-08 23:10:53 följande:
    Det handlar ju inte om "barnabokens anda", där handlar det mer om SHN-tänkandet. Att barnet ska få sin sömn och att det viktiga är att barnet är mätt - oavsett vad den äter. Det finns många trådar där det pratas amning och råd - teer, värme, vätska, pumpning osv. för att hålla amningen vid liv.
    Impertiff skrev 2009-05-08 23:08:27 följande:
    Jo, det är sant. Men jag tycker ju även att det är bra och viktigt med sammanhängande sömn för barn. Även om jag inte skulle tvinga någon till 12-timmars-natt. Men att ha många timar sammanhängande sömn tror jag är viktigt. Men visst, sömnproblem är ju en definieringsfråga. Jag skulle ju kunna säga "det verkar som att ni har det jobbigt, men det låter inte som att ert barn har sömnproblem. Hur skulle ni vilja komma vidare och vad är ert mål?" typ. Jag vet faktiskt inte om man skulle bli av med titeln om man ger råd "outside the box". Jag utgår ju från min erfarenhet. Vad jag vet fungerar. Och när jag sätter mig in i vad det individuella barnet behöver så utgår jag från den erfarenhets- och kunskapsbasen. Hur ska jag då kunna hitta andra sätt när det inte är något jag vet något om? Jag skulle ju kunna säga "lyft upp barnet" men sen då?! Jag har ingen erfarenhet. Då är det ju bättre att jag säger "ni kanske ska prova något annat, exempelvis att lyfta upp barnet och lugna. Jag vet att det finns många bra trådar under AP eller sömn på familjeliv där du kan få mer hjälp"?!Jag vet inte.
    Nu är det ju en gång så att skulle någon våga sig på att ge amningsvänliga råd så får denne person på pälsen så tussarna yr, av anna er self, det finns det exempel på - och har funnits fler (som är borttagna). I en skur av "här ger vi råd i barnabokens anda" blir medlemmen bespottad och hånad.

    Det hänger inte alls ihop med vad du skriver här, för om det du skriver är barnabokens anda skulle det inte vara något problem alls med att peppa en förälder att fortsätta amma istället för att ge ersättning som nattslurk.
  • vittra
    Impertiff skrev 2009-05-08 23:19:25 följande:
    en glad skrev 2009-05-08 23:12:56 följande: Jag har inte sagt att man måste ha barnet på mage när de sover. Jag har valt att ha min dotter på mage, men det är mitt val. Det viktiga är att barn får möjlighet att ligga på mage - i vaket tillstånd. De flesta leksaker och grejer till barn verkar handla om att de ska ligga på rygg eller sitta och leka med dem - exempelvis babygym eller de där "gungorna" med musik och "aktiviteter" runt om. Tack för länkarna!
    Håller inte riktigt med där, i alla babygym jag någonsin sett finns det även saker för magläge. Små grejer att titta på, spegel tex eller något färgglatt. Jag har även sett väldigt många vanliga leksaker som är tänkt för barnet att ligga på mage och träna att titta upp och hålla upp huvudet, typ som speglar eller olika aktivitetstavlor osv. Jag tror det snarare handlar om vad man väljer att se...
  • Brunello
    Impertiff skrev 2009-05-08 23:13:06 följande:
    Jag håller med. Man ska inte tvinga ett barn! Men man kan redan från början lägga barnet på mage när man "lägger ifrån sig" barnet istället för på rygg till exempel. Liten stund här och liten stund där. Jag har INTE sagt att barnet måste sova på mage för att få denna träning
    och om barnet då HÖGLJUTT visar sitt missnöje då tar man upp barnet, oavsett alternativet är ignorera och öronproppar och det kan vi nog vara överens om inte är att rekommendera
  • Brunello

    nu har maken gått och lagt sig för länge sedan - dags även för mig tror jag! Skriv nu inte flera hundra sidor i morgon

    Kram alla!

Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.