• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • vittra
    Impertiff skrev 2009-05-11 10:01:56 följande:
    JAg håller med dig. Enda skillnaden om man följer enligt barnaboken är att man har en viss tid satt. Själv har jag avbrutit tidigare om det behövts, annars har dottern fått sitta tills jag hämtat henne efter en viss tid.
    Och du tycker seriöst att det då är på hennes villkor?
  • Impertiff
    vittra skrev 2009-05-11 09:55:35 följande:
    Jag kan absolut förstå att du tycker att det är bra, jag tycker själv att det är bra att dottern vill och kan leka själv, men det ska som sagt vara helt och fullt på hennes premisser och därför gillar jag inte, och kan inte heller förstå, varför man ska ha schemalagd "ensamlek", för då är det inte längre på barnets villkor, då är det på föräldrarnas vilket säger sig självt tycker jag. Jag kan inte heller förstå, ärligt talat, varför stora barn ska tvingas sitta i en liten spjälsäng och leka. Då är det verkligen inte på barnets villkor eftersom barnet inte ens har möjlighet att röra sig fritt. Att barnet eventuellt inte protesterar med skrik säger egentligen inte så mycket enligt mig i en sådan situation, det kan ha många orsaker, men ett barn så stort hämmas i sin utveckling om man begränsar deras utrymme till en liten spjälsäng. Som jag skrev tidigare har jag tyvärr sett fall av hämmad utveckling, just för att barnet inte fått röra sig fritt.
    Jag förstår dig även om jag inte håller med dig i allt.
    Jag tycker det är hemskt när barn fått hemmad utveckling av att inte få röra sig fritt. Dock har jag svårt att se att 1 timmes ensamlek skulle orsaka det. Men, visst om man skulle riktigt "våldsföra" sig på hur ensamlek "ska" utföras så kanske... tragiskt i så fall.
  • Impertiff
    vittra skrev 2009-05-11 10:01:32 följande:
    Hur du upplever saker är ju ganska tydligt lite annorlunda än vad AW avsett, vilket visat sig vid ganska många tillfällen i den här tråden. Du är ju ödmjuk inför barnets egen vilja, skulle aldrig låta barnet skrika, skulle aldrig tvinga barnet till något, kan tänka dig att barn är olika osv osv.Så ser ju inte Anna på saken, men givetvis kan folk ta det bästa av henne och sedan strunta i resten och därmed ha ett nyanserat synsätt, men AW själv har då rakt inte det och hennes metoder så som de ofta används har inte på långa vägar något sådant utrymme för gråtoner tyvärr.
    Jag tror inte jag är unik även om jag kanske ses som det i denna tråd eftersom jag är en av få som tror på AW's filosofi som är här inne och diskuterar.
    Jag har både träffat irl och pratat på nätet med föräldrar som tolkar Barnabok och SHN på liknande sätt som jag.
    Tyvärr tas de "extrema" trådarna upp där det varit problem, där föräldrarna inte "tänker själva", där råd kanske går emot vad du och jag tycker är rätt osv. Men det finns så många andra trådar där det går bra, där det fungerar, där det är positivt! Men visst, i en diskussion så tar man ju upp det man reagerar på och då är trådar som är positiva inte mycket att yvas över...
  • Brunello
    Impertiff skrev 2009-05-11 10:01:56 följande:
    JAg håller med dig. Enda skillnaden om man följer enligt barnaboken är att man har en viss tid satt. Själv har jag avbrutit tidigare om det behövts, annars har dottern fått sitta tills jag hämtat henne efter en viss tid.
    *hmm* vill DU göra samma sak samma tid varje dag? Jag tänker att vissa av oss har ett temperament som gör att vi gärna dricker kaffe klockan 9 och läser tidningen i exakt 15 minuter VARJE DAG, vardag som helgdag. Andra tycker det går lika bra att ena dagen dricka kaffe på trappan i solen klockan 7 och nästa i bilen på väg till jobbet vid 8  tidningen hänger med och ströläses lite när det finns tid.

    Likastor skillnad måste det ju vara på barnen? Vissa barn kanske verkligen behöver ett visst klockslag, andra inte?
  • Impertiff

    Beyond Eternity skrev 2009-05-11 10:01:36 följande:


    Jag kan inte alls se några som helst likheter mellan att ge sitt barn/introducera  en sparkcykel med att du har introducerat och tidbestämt något som faktiskt ingår i ett barns utveckling och som kommer av sig självt när barnet är redo... att komma på hur man använder en sparkcykel ingår ju inte precis naturligt i ett barns utveckling det är ju en sak som man ger barnet som barnet ev lär sig att använda..Så hur går det till då hemma hos er ang ensamleken? Sätter ni in ert barn ensamt i ett rum en viss tid på morgonen/förmiddagen, så att h*n ska få leka där eller låter ni barnet själv gå iväg när h*n vill det?Du ser det inte som att "tvinga", med det är ju precis vad du gör om du besämt att ditt barn ska ensamleka... Och visst styr vi föräldrar våra barn, det går ju aldrig att komma ifrån..men från det till att gå in och mixtra med något  som faktiskt ska komma av sig självt låter inte ok i mina öron..men visst vi tycker helt olika i detta.
    Jag tog upp springcykeln som ett exempel på en sak vi introducerat fast dottern inte varit "redo" för det - en "pushande" grej?!
    Men om man tar upp stödhjul på en cykel då? DET tycker jag är att forcera utvecklingen. Är barnet inte redo att cykla så ska man inte "lura" det att cykla med stödhjul! Vad tycker du?

    Vi har inte ensamlek hemma längre. Vi hade det tills dottern var ungefär 2 år. Ska leta lite i minnesbanken... men vi hade 3 korgar med olika leksaker i. Försökte ha variation och roliga grejer där i. SEdan efter frukost (om jag inte minns fel) så satte vi henne i resesängen (hade inte spjälsäng) och satte på musik. 20-30 minuter satt hon där och pulade. Ibland protesterade hon och då smög vi på henne för att se vad problemet var - ibland tog vi då upp och ibland fick hon vara ifred.
    När hon var strax över 2 år började hon dagis och då försvann ensamlekstiden på morgonen av sig själv liksom.

    Istället försöker jag att "sitta på händerna" och hålla igen munnen när dottern har sina projekt här hemma. Jag säger "jaha" och "ojoj, det var inte illa" till exempel istället för att säga "men så där ska väl det itne vara så här ska det vara" och jag försöker att hjälpa så lite som möjligt.
    Kommer hon och ber om hjälp så försöker jag hjälpa henne att klara det själv till exempel. Det tänket har jag försökt ha med mig från ensamleken - att inte störa och lägga mig i.
  • vittra
    Impertiff skrev 2009-05-11 10:05:40 följande:
    Jag tror inte jag är unik även om jag kanske ses som det i denna tråd eftersom jag är en av få som tror på AW's filosofi som är här inne och diskuterar. Jag har både träffat irl och pratat på nätet med föräldrar som tolkar Barnabok och SHN på liknande sätt som jag. Tyvärr tas de "extrema" trådarna upp där det varit problem, där föräldrarna inte "tänker själva", där råd kanske går emot vad du och jag tycker är rätt osv. Men det finns så många andra trådar där det går bra, där det fungerar, där det är positivt! Men visst, i en diskussion så tar man ju upp det man reagerar på och då är trådar som är positiva inte mycket att yvas över...
    Jag ser det som att anledningen till att det går fel i vissa fall är att just dessa barn extra tydligt visar att just AW:s metoder inte passar, att just dessa scheman inte är ok osv. Om man då är lyhörd för barnets behov och vilja så följer man ju inte längre AW, för hon menar ju att alla barn är exakt likadana. Hos AW finns det i praktiken inget utrymme för att barn är annorlunda, men kan man modifiera om metoderna och kurerna och i praktiken ändå följa sitt barns behov så är ju det jätterbra, och bara ha grundtanken kvar. Men som sagt, det utrymmet tar man då själv och är inget som man "får" av AW. Då gör man faktiskt inte SHN, eller lever faktiskt inte efter barnabokens anda och bla bla. Man har tagit till sig DELAR av det ja, men det är stor skillnad jämfört med hur många på forumet strikt lever efter "drottningens lag".
  • vittra

    AW:s slagord är ju att hennes idéer passar alla barn men inte alla föräldrar, vilket jag anser vara rent skitsnack och det har vi även sett i många trådar. Som sagt, det finns inget utrymme för att barn kan vara olika. Så Impertiff, du får kanske inse att du inte är en "äkta" anhängare

  • Impertiff
    vittra skrev 2009-05-11 10:03:21 följande:
    Och du tycker seriöst att det då är på hennes villkor?
    Jag tycker det.
    Men det kan säkert diskuteras det också
  • Impertiff
    Brunello skrev 2009-05-11 10:11:10 följande:
    *hmm* vill DU göra samma sak samma tid varje dag? Jag tänker att vissa av oss har ett temperament som gör att vi gärna dricker kaffe klockan 9 och läser tidningen i exakt 15 minuter VARJE DAG, vardag som helgdag. Andra tycker det går lika bra att ena dagen dricka kaffe på trappan i solen klockan 7 och nästa i bilen på väg till jobbet vid 8  tidningen hänger med och ströläses lite när det finns tid.Likastor skillnad måste det ju vara på barnen? Vissa barn kanske verkligen behöver ett visst klockslag, andra inte?
    Visst är alla barn olika. Samtidigt är ofta barn små rutinmänniskor - självklart med undantag!
    Och som jag skrivit tidigare så får man ju lyssna in barnet och man anpassar tiden utifrån barnet. VI har exempelvis aldrig haft tid över 45 minuter för vi har märkt att det inte fungerar för dottern.
    Då har vi istället satt 30 minuter för att hon ska tycka det är kul och inte lessna.
    Och vill barnet inte - näe, då får man lyssna in det.
  • Impertiff
    vittra skrev 2009-05-11 10:15:52 följande:
    AW:s slagord är ju att hennes idéer passar alla barn men inte alla föräldrar, vilket jag anser vara rent skitsnack och det har vi även sett i många trådar. Som sagt, det finns inget utrymme för att barn kan vara olika. Så Impertiff, du får kanske inse att du inte är en "äkta" anhängare
    JAg tycker nog att jag är en "äkta" anhängare ändå
    Även om jag tycker olika i vissa saker och är "flexibel" så tror jag på grunden. Jag tror på Barnabok och SHN.
    Däremot så handlar det väldigt mycket om attityden som jag pratat om tidigare och även länkat till, www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php, som säger som jag tycker!
    Och då kan jag "förstå" det som Anna säger att kuren passar alla barn men inte alla föräldrar. För det gäller ju att hitta sitt sätt och sin attityd (om man kollar länken jag sände). Är du med hur jag menar?
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.