• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • closetomyheart
    Kya skrev 2009-06-05 13:21:55 följande:
    varför tog hon då med vissa frågor om igen, och svarade bara: det där har jag redan svarat på?
    Jag tor jag vet varför. Ju fler frågor som hon gjorde så med ju fler av  de andra frågorna kunde hon då "ignorera" och inte svara på, då tiden var utmätt och att det inte gick att ta in hur många inlägg som helst.. Ett effektivt sätt att slippa svara på alltför många obehagliga frågor på...
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
  • MalinEddie
    Beyond Eternity skrev 2009-06-05 16:53:46 följande:
    Jag tor jag vet varför. Ju fler frågor som hon gjorde så med ju fler av  de andra frågorna kunde hon då "ignorera" och inte svara på, då tiden var utmätt och att det inte gick att ta in hur många inlägg som helst.. Ett effektivt sätt att slippa svara på alltför många obehagliga frågor på...
    Fast samtidigt förlängdes det hela en timme så det verkar ju konstigt om det var så tycker jag.
  • Melly
    jarovean skrev 2009-06-05 16:47:40 följande:
    Nu ser jag, tack Din fråga fick ju inget bra svar överhuvudtaget, den med spjälsängen. Missade den på chatten tror jag? Men kan inte riktigt hålla med om vissa andra, jag förstår (tror jag) vad hon menar. Kanske inte håller med om allt med för mig så är det inga svammelsvar... Men jag tror att ni inte ser det på samma sätt för att ni har "anti-AW" glasögon på er, likadant som jag tror att Annas anhängare sväljer ALLT för dom har "digga-AW" glasögon på sig... Förstår ni hur jag menar? Usch så svårt att få fram en poäng ibland utan att den kan tolkas på 1000 olika sätt... Jag märker väl på svaren om min poäng gick fram
    Men vad tycker du om det här svaret ifrån Anna då?

    linda 84 - Idag 12:02
    hur förklarar du att du anser att man ska tvätta barns munnar med två om de svär? att du jämför spädbarn som inte kan komma till ro med en sköldpadda som hamnat på rygg? att när ditt barn gnäller, ska du som mamma låtsas putsa fönstrena för att "ditt barn ska se att mamma har viktigare saker för sig"? att inte byta bajsblöja bara för att det är vargtimme? oerhört tacksam för svar!

    Anna Wahlgren - Idag 12:22
    Nu tror jag ju inte alls att du är särskilt "oerhört tacksam för svar"... Jag säger till dig som Ulf Adelsohn en gång sa till en ovanligt tjatig journalist: "Antingen vill du inte förstå, eller också är det något annat fel." Kram
  • vittra
    VulgusProfanum skrev 2009-06-05 16:48:39 följande:
    Var det någon som blev klokare efter chatten?
    Nu vet vi ju iaf att aktuellt inte ljög tex.
  • jarovean

    Mrs K skrev 2009-06-05 16:49:32 följande:


    Kan det bero på att de som är emot uppfattar vissa delar av AW:s metoder som vanvård av barn och reagerar därefter. Att sedan få höra att allt är taget ur sitt sammanhang utan att få det sammanhanget förklarat blir frustrerande. Jag hoppas att vi alla här inne reagerar starkt om vi misstänker att barn far illa fysiskt eller psykiskt. Därför blir det laddat. De som använt sig av AW:s metoder kanske känner att de blir påhoppade som om de var barnmisshandlare vilket troligttvis inte varit syftet med denna tråd (jag har iaf inte uppfattat det så). Tycker dock att impertiff bl.a. har lyckats bra med att klargöra vissa saker.
    Mycker möjligt att det är så. Alla frågor som är laddade för en själv (kanske speciellt när det gäller barn) ger laddade svar. Men känner inte du ibland att folk gärna läser in lite extra i det du skriver eller missförstår "medvetet", drar ut meningar ur samanhang mm Och det tror jag inte man alltid märker när man är av "den rätta" åsikten på forumet.
    Är det då bara en eller någon på en tråd som har avikande åsikt o bemöts av det beteendet av nån och dessutom får jättemånga andra frågor på varför man tycker si eller så. Då tror jag att man länner sig på hoppad o kanske tom mobbad?
  • jarovean
    Melly skrev 2009-06-05 16:57:22 följande:
    Men vad tycker du om det här svaret ifrån Anna då?linda 84 - Idag 12:02hur förklarar du att du anser att man ska tvätta barns munnar med två om de svär? att du jämför spädbarn som inte kan komma till ro med en sköldpadda som hamnat på rygg? att när ditt barn gnäller, ska du som mamma låtsas putsa fönstrena för att "ditt barn ska se att mamma har viktigare saker för sig"? att inte byta bajsblöja bara för att det är vargtimme? oerhört tacksam för svar!Anna Wahlgren - Idag 12:22Nu tror jag ju inte alls att du är särskilt "oerhört tacksam för svar"... Jag säger till dig som Ulf Adelsohn en gång sa till en ovanligt tjatig journalist: "Antingen vill du inte förstå, eller också är det något annat fel." Kram
    Kanonsvar!! Nä då, inte heller särskilt uttömmande.
    Men fortfarande så var mitt intryck av chatten när jag följde den att hon svarade bra på frågorna.
    Kanske ska gå tillbaka o läsa den innan jag skriver mera
    Orkar bara inte idag, får bli nån annan gång
  • vittra

    Märkligt att hon säger att alla metoder är bra så länge de fungerar men kan själv inte acceptera när hennes egna metoder inte fungerar på vissa barn.

    Lum - Idag 11:06
    har du hört talas om tass-metoden för att få barn att sova? vad anser du om den i sådana fall?

    Anna Wahlgren - Idag 11:48
    Jadå, det har jag, och alla sätt att lugna små barn med sömnproblem är bra, om de bara FUNGERAR, dvs på ett för BARNET tillfredsställande sätt. Kram!

  • closetomyheart
    realda skrev 2009-06-05 16:01:21 följande:
    Man kan göra ett tragiskt konstaterande här: Först klagar ni på att Anna inte bemöter er, sen när hon ställer upp på att chatta här på FL då duger inte det heller. Hon svarade helt enkelt inte som ni ville, utan som hon ville. Slutsatsen är att man aldrig kan tillfredställa en mobb, inte ens genom att chatta med dem. Denna tråd har i skrivande stund över 7000 inlägg (de som plockats bort pga regelbrott undantagna). Hur mycket tid har inte lagts på att vända och vrida på samma saker om och om igen? Till vilken nytta? Tror ni verkligen på fullt allvar att någon kommer att skriva om Barnaboken så att den passar er? Eller göra om SHN efter era anvisningar? Fortsätt ert hatande, kritiserande och ryggdunkande här, men ni borde låta Annas forum vara ifred. Låt de som skriver där ha sitt forum där de kan känna sig bekväma utan att bli ifrågasatta av mobben härifrån. Att kopiera det folk skriver och lägga in här, är det sk "netikett"? Stämningen på Annas forum har varit god fram tills nu. För mig är det som att gå in på Moderaternas forum och begära att de ska anpassa det efter mer Socialdemokratiska mått. Nämligen helt befängt. Man kan ju dock reflektera över hur mycket tid ni lägger på att sitta här och vad det är som blir lidande. Era arbetsuppgifter (för helt klart sitter många här på arbetstid) , städningen eller troligen era barn. Man har inte så mycket ögonkontakt med sina barn när man skriver hatinlägg på nätet... (kanske tur det) Anna har bemött er i en chatt och det var mer än vad jag anser att ni kan begära. Gå vidare med era liv och lämna henne, forumet och oss som stödjer henne ifred.
    "Hur mycket tid har inte lagts på att vända och vrida på samma saker om och om igen? Till vilken nytta?"

    Att skriva om detta(eller vad det än må vara som man vill "varna" om), framförallt när det handlar om barn som på olika sätt far illa, och att stöta och blöta det och att uppdatera vad som händer kring detta innebär att massor med föräldrar har uppmärksammats på AW's metoder och jag har sett många föräldrar som efter att ha fått en inblick i metoderna/råden  ALDRIG skulle använda sig av dem.

    Så det är den stora nyttan och  poängen av att jag och jag gissar flera här skriver om det, att uppmärksamma och uppmana andra föräldrar att INTE använda dessa metoder.
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
  • Mrs K
    jarovean skrev 2009-06-05 16:57:53 följande:
    Mrs K skrev 2009-06-05 16:49:32 följande:
    Mycker möjligt att det är så. Alla frågor som är laddade för en själv (kanske speciellt när det gäller barn) ger laddade svar. Men känner inte du ibland att folk gärna läser in lite extra i det du skriver eller missförstår "medvetet", drar ut meningar ur samanhang mm Och det tror jag inte man alltid märker när man är av "den rätta" åsikten på forumet.Är det då bara en eller någon på en tråd som har avikande åsikt o bemöts av det beteendet av nån och dessutom får jättemånga andra frågor på varför man tycker si eller så. Då tror jag att man länner sig på hoppad o kanske tom mobbad?
    Jag brukar faktiskt utgå ifrån att alla missförstånd är omedvetna och försöka förklara in absurdum om så behövs. (Ibland får jag såklart ge upp och säga att jag kan helt enkelt inte förklara det bättre.) Men i just detta fall delar jag väldigt många åsikter med majoriteten. Jag tycker t.ex. att jag inte hittat några bra svar på de viktigaste frågorna från AW själv. Och jag tycker det blir mycket martyrskap från hennes sida. MEN jag kan även förstå att hon blivit kritiserad under lång tid och kanske är less på det. Dock borde det effektivaste sättet att bli av med de frågvisa vara att ge dem svar på sina frågor och inte prata om något helt annat som i t.ex. de fall som tagits upp här i tråden.
    En del svar i chatten var sakliga och bra men för mig var de tyvärr inte på de frågor jag bedömde som viktigast.

    Hoppas jag inte snurrat till det för mycket.
  • closetomyheart
    MalinEddie skrev 2009-06-05 16:55:26 följande:
    Fast samtidigt förlängdes det hela en timme så det verkar ju konstigt om det var så tycker jag.
    Men tänk hur många fler relevanta frågor som hade kunnat tas med om inte AW låtit dessa upprepningsfrågor tagit så mycket plats..
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.