• Pucko Buffy

    Problem med sköldkörteln? Del 14

    Problem med sköldkörteln? Del 13
    Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

    Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Bra länkar:
    www.thyroid.se

    Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 23:14
    Ytterligare några länkar som kan vara bra att läsa. Alla har legat i tidigare trådar.

    www.ingmarsson.com/struma.htm

    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Hittade även detta på nätet:

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Denna sista är inte så rolig läsning. Men den är matnyttig ändå

    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14
  • Lisa1980
    Alfonsina skrev 2009-07-30 10:37:09 följande:
    Tror man kan göra det när man börjar med GI, många är ju nästan beroende av socker och enligt GI så äter man ju väldigt lite socker. Jag fick nästan som lite abstinens men jag tyckte att det vände efter någon vecka.
    Aha...kanske är därför jag känner mig såhär kass. Ska nog ge det lite tid till då innan jag ger upp. Maken kör också detta o han blev inte alls såhär som jag men så använder jag absolut mer socker än han.
    Tack så jätte mycket för att du svarade ....
  • Alfonsina
    Lisa1980 skrev 2009-07-30 10:45:25 följande:
    Aha...kanske är därför jag känner mig såhär kass. Ska nog ge det lite tid till då innan jag ger upp. Maken kör också detta o han blev inte alls såhär som jag men så använder jag absolut mer socker än han.Tack så jätte mycket för att du svarade ....
    Ja, jag älskade känslan sen att inte vara sockersugen! Då känner man sig pigg och också hälsosam. Så himla skönt att gå och handla och bara rynka på näsan åt godishyllan.
  • kulan2010
    Alfonsina skrev 2009-07-30 10:40:07 följande:
    Men så funderade jag på att någon som inte äter Levaxin kan ju ligga inom 0-4 så varför skulle inte vi? Ja, jag inser att det absolut optimala vore under 2 men som sagt, det kan inte heller vara en katastrof att ligga som du (jag?) gör.
    Det var ungefär nåt sånt doktorn sa också.
  • Vaniljkyss

    Tack Pucko Buffy!
    Jag provade Gavisconet igårkväll och det funkade bra. (Äntligen). Jag tar mitt Levaxin kl. 11 varje dag så jag tänkte att Gaviscon vid 22 är ok...

    Jag ska också prova lite rå potatis under dagen samt sötmandel som någon annan sa. Sedan får jag väl ta mina järntabletter runt 16 tiden istället... Ja ja... gick ju in i v. 38 idag och hoppas att det är dags SNART

  • 3barnsmor35
    Alfonsina skrev 2009-07-30 10:40:07 följande:
    Jag blev ju också väldigt orolig av att läsa här inne. Men så funderade jag på att någon som inte äter Levaxin kan ju ligga inom 0-4 så varför skulle inte vi? Ja, jag inser att det absolut optimala vore under 2 men som sagt, det kan inte heller vara en katastrof att ligga som du (jag?) gör. Jag ska ringa min privata gyn på måndag när hon kommer tillbaka och får antagligen komma direkt på morgonen och ta prover (ej tidsbokning för det). Jag låg som sagt på 3,5 innan jag blev gravid, får se hur det ligger nu.
    Jag låg också däromkring innan jag blev gravid, men fick alltså höja dosen som gravid för barnets skull.
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Alfonsina
    3barnsmor35 skrev 2009-07-30 11:36:01 följande:
    Jag låg också däromkring innan jag blev gravid, men fick alltså höja dosen som gravid för barnets skull.
    Ja, jag vet ju inte än vad min läkare säger. Men att oroa bubbelskum när hennes läkare anser att hon ligger korrekt är ju ganska onödigt. Läste att det också beror på hur mycket Levaxin man tar från början, ju mer man tar desto viktigare att man ligger rätt. Jag ligger runt 7 av mig själv och äter endast 50 mikrogram Levaxin.
  • 3barnsmor35
    Alfonsina skrev 2009-07-30 12:53:06 följande:
    Ja, jag vet ju inte än vad min läkare säger. Men att oroa bubbelskum när hennes läkare anser att hon ligger korrekt är ju ganska onödigt. Läste att det också beror på hur mycket Levaxin man tar från början, ju mer man tar desto viktigare att man ligger rätt. Jag ligger runt 7 av mig själv och äter endast 50 mikrogram Levaxin.
    Jag åt bara 25 ug innan graviditeten, fick öka successivt till 75 ug.
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • NoMercy

    Någon som känner till provet Ceruloplasmin?

    Jag pratade med en ny dr på telefon igår. Ett kort samtal som verkligen kändes bra. Smart tyckte han att ha telefontid först, ta prover och sen träffas. Han hade ordinerat T4 och TSH samt antikroppar (ett av dom) inte optimalt men dock. Sen även då div järnprover och B12. Osså det jag skrev ovan. Vad det nu är då?

    Ska träffa honom på tisdag. Han frågade direkt om jag varit på kirurgkonsult ang struman. Nä sa jag, så stor är den inte...spelar ingen roll sa han, det ska kollas. Jaha...låter som vi kan ha en givande träff på tisdag.


    Äcklak
  • Mamma 2b
    Pucko Buffy skrev 2009-07-29 23:30:40 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-28 17:41:11 följande: Ja jag har hypo men inga andra sjukdomar. Jag hade ett TSH värde på 200 när det upptäcktes. Tog 8 månader att ställa in värdet och jag är fortfarande inte bra i kroppen även om värdena idag är stabila. Jag går inte idag hos endokrinologen utan det var vad de sa till mig när jag var där. Har din hypo upptäckts tidigt och du äter levaxin nu och värdena inte är katastrofala så bör det inte vara någon fara att skaffa barn. Har man bara liten förändring på TSH och T4 så är det lätt att åtgärda det och värdena återställer sig relativt snabbt. Håller tummen att det går bra med framtida bebisar.
    Tack
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14