• Pucko Buffy

    Problem med sköldkörteln? Del 14

    Problem med sköldkörteln? Del 13
    Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

    Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Bra länkar:
    www.thyroid.se

    Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 23:14
    Ytterligare några länkar som kan vara bra att läsa. Alla har legat i tidigare trådar.

    www.ingmarsson.com/struma.htm

    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Hittade även detta på nätet:

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Denna sista är inte så rolig läsning. Men den är matnyttig ändå

    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14
  • NoMercy
    carmosin skrev 2009-07-30 22:02:56 följande:
    Wikipedia säger: sv.wikipedia.org/wiki/CeruloplasminNåt järnrelaterat :)
    Jag läste wikipedia tidigare men får inte till det. Men så kom jag att tänka på att det kanske kan ha nåt med struman att göra, höga värden kan tyda på inflammation. Ja vi får väl se vad han säger på tisdag.
    Äcklak
  • smultron smulan
    MammaMys skrev 2009-07-28 11:34:18 följande:
    Det där med amningen har jag inte ens tänkt på. Äter ju 200 mikrogram levaxin nu, så det kan ju inte bli bra om jag bara äter 75 mikrogram under amningen. Kan man ens amma då man äter levaxin, vill ju inte att barnet ska få i sig för mycket hormoner, att ha överproduktion mår ingen bra av. Vill ju att barnet ska må helt bra. Nä, det får nog bli ersättning från första stund.
    MAMMAMYS>> Jag måste bara vara noggrann med att 75 ug var min gräns. Alla kroppar upptar läkemedel olika och vid 75 ug blev det stopp för mitt barn som började växa sämre. Men att tala med innan och göra dem uppmärksamma på situationen kan aldrig skada :)
  • smultron smulan
    Tridde skrev 2009-07-28 18:51:41 följande:
    Smultron Smulan> tack för infon ang amning, jag måste ringa till min läkare på kk för jag tror ärligt talat att de inte vet om detta, ingen har sagt nåt till mig om det iallafall och det är ju bara fyra veckor kvar! amningen funkade inte alls med första barnet så jag VILL verkligen få det att fungera denna gång, men då måste jag ju ha rätt dos så inte bebisen blir skadad av min medicin. hur snabbt efter förlossningen brukar man få ställa om dosen?
    Jag läste orden "omedelbart efter".
  • smultron smulan
    kulan2010 skrev 2009-07-30 10:29:05 följande:
    Det gick inte så bra. Doktorn kunde inte förklara varför man i typ resten av sverige och Fass och internetmedicin har andra gränser men det var absolut ingen fara för mig att ha dom värderna som jag hade även fast jag var gravid. Huvudsaken var att dom var inom referenserna. Man skulle inte heller mixtra för mycket utan om man hade det stabilt så skulle man låta det vara så. Så jag vet inte vad man ska tro. Får försöka få tag på den privata endokrinologen men det kan ju ta några veckor - månader eller så får jag helt enkelt höja dosen själv och gå någon annanstans och ta proverna. Det känns supertungt just nu
    Jag förstår vad din doktor menar när han säger att man inte ska mixtra med stabila värden inom referensvärdena. Det som kan vara en orsak till oro är däremot att under graviditetens första 3 månader kan värdena skjuta i höjden ganska snabbt. Och eftersom man får sådana biverningar vid hög dosändring är det oftast bättre för mamma att höja succesivt.

    (Nu minns jag inte vilken graviditetsvecka du är i? Men efter 3 månader börjar fostret producera eget hormon. )

    Annars vill jag bara upplysa dig om din rättighet som patient - "om en andra åsikt", dvs du har rätt till ytterligare en doktors bedömning av din situation.
  • smultron smulan
    kulan2010 skrev 2009-07-30 10:34:43 följande:
    Men allt har ju en baksida och vad händer om jag får komma till den här privata endokrinologen och han säger att det är katastrof och att jag verkligen ligger illa till och måste börja fundera på att avbryta graviditeten eller nåt liknande. Jag vet inte om jag skulle orka med det heller.
    Det kommer de aldrig att säga. Och du ligger inte illa till.
    Och här kommer en hel hög med kramar :)
  • carmosin

    Alright, jag blev nyfiken, jag sökte på google efter "ceruloplasmin thyroid" och hittade ett resultat som leder till googlebooks och en bok som heter Molecular basis of thyroid cancer.

    Där står det (som jag tolkar det efter att ha skummat det) att ceruloplasmin kan användas som en slags indikation på sköldkörtelcancer/tumörer.

    books.google.se/books&lpg=PA302&ots=LXgC0z5LuO&dq=Ceruloplasmin%20thyroid&pg=PA302

    Berätta gärna vad doktorn sa sen, jag är nyfiken :)

  • Mamma 2b
    AnnelieTyresö skrev 2009-07-30 23:51:22 följande:
    Är alla gravida i denna tråd?
    Haha, nej.. men här är en till som försöker bli. Senaste diskussionen här har dock rört just graviditet och sköldkörteln.
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • AnnelieTyresö

    Haha oki, har just igår tagit mina andra set prover om vilket fel min körtel har, får väl svar inom några dgr, men jag e ju bra nyfiken på vad svaret kommer bli.

  • NoMercy
    carmosin skrev 2009-07-30 23:51:53 följande:
    Alright, jag blev nyfiken, jag sökte på google efter "ceruloplasmin thyroid" och hittade ett resultat som leder till googlebooks och en bok som heter Molecular basis of thyroid cancer.Där står det (som jag tolkar det efter att ha skummat det) att ceruloplasmin kan användas som en slags indikation på sköldkörtelcancer/tumörer.books.google.se/books?id=x12LaizC7jQC&lpg=PA3...Berätta gärna vad doktorn sa sen, jag är nyfiken :)
    Ok.
    Såklart återkommer jag.
    Men vilken dr, vi har inte ens träffats än och så kollar han redan upp det mesta ändå..provet verkar vara nytt, han kanske har sköldkörteln som specialintresse eller nåt
    Äcklak
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14