• Pucko Buffy

    Problem med sköldkörteln? Del 14

    Problem med sköldkörteln? Del 13
    Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

    Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Bra länkar:
    www.thyroid.se

    Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 23:14
    Ytterligare några länkar som kan vara bra att läsa. Alla har legat i tidigare trådar.

    www.ingmarsson.com/struma.htm

    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Hittade även detta på nätet:

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Denna sista är inte så rolig läsning. Men den är matnyttig ändå

    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14
  • NoMercy
    AnnelieTyresö skrev 2009-07-30 23:56:43 följande:
    Haha oki, har just igår tagit mina andra set prover om vilket fel min körtel har, får väl svar inom några dgr, men jag e ju bra nyfiken på vad svaret kommer bli.
    Nej, jag är inte gravid och ska inte bli och har inte haft några problem när jag var gravid. Så jag har noll koll på den biten. Men det blev väldigt mkt gravid prat här sen nån vecka. Har iof inte varit aktiv alls tidigare utan först nu då jag fått mer problem sen några månader.
    Äcklak
  • AnnelieTyresö

    Ja jag har inga planer på en grav heller, så det vore roligt med lite annat prat oxå :)
    Ni andra är så insatta i alla prover, borde ha frågat mer på labbet.

  • NoMercy
    carmosin skrev 2009-07-31 00:04:09 följande:
    NoMercy: Håll hårt i den läkaren ;)
    Han är stafettdr...men han skulle vara på min vc under hösten...har träffat honom genom jobbet och när sonen hade utslag. Bara gott intryck. Så gissa om jag var glad när han visade sig ha hand om mitt födelsedatum!
    Äcklak
  • NoMercy
    AnnelieTyresö skrev 2009-07-31 00:01:15 följande:
    Ja jag har inga planer på en grav heller, så det vore roligt med lite annat prat oxå :)Ni andra är så insatta i alla prover, borde ha frågat mer på labbet.
    Jag är inte ett dugg insatt känner jag. Men försöker googla runt och läsa på. (och då är jag ändå syrra själv...*viskar*)
    Äcklak
  • AnnelieTyresö

    Hehe, jag har pluggat till syrra, 4 terminer, så lite kan jag jue, men jag vet inget om vad som är problemet :S
    Han som vickar för min vanliga läakre pratar otroligt dålig svenska, men jag är sååå tacksam mot hnm för att han ordninerade massa prover pga svullna fötter.
    Å de var inte normala, min Sköldkörtelprover, glömde fråga vad han menade med det, men tydl vara inte min ämnesomsättning norml, utan får låg.

    Så kallades jag får 2 rör blod till igår, så nu väntar jag på det svaret.

  • kulan2010

    smultron smulan skrev 2009-07-30 23:49:03 följande:


    Jag förstår vad din doktor menar när han säger att man inte ska mixtra med stabila värden inom referensvärdena. Det som kan vara en orsak till oro är däremot att under graviditetens första 3 månader kan värdena skjuta i höjden ganska snabbt. Och eftersom man får sådana biverningar vid hög dosändring är det oftast bättre för mamma att höja succesivt. (Nu minns jag inte vilken graviditetsvecka du är i? Men efter 3 månader börjar fostret producera eget hormon. )Annars vill jag bara upplysa dig om din rättighet som patient - "om en andra åsikt", dvs du har rätt till ytterligare en doktors bedömning av din situation.
    Är i vecka 12 nu. Ska inte få ta nya prover förrens om 2-3 veckor. Tog prover i början av juli och då hade dom gått från 0,08 som icke gravid till 3,6. Så det var en ordentlig höjning. Jag frågade igår också om dom där 3,6 kunde vara ännu högre nu men det trodde inte doktorn.
    SAken är den att nu mår jag väldigt bra nu. Från det jag blev jag blev gravid till för ungefär 1-2 veckor sedan har jag varit så fruktansvärt trött, huvudvärk och frusen osv. Kan mina värden ha gått ned litegrann av sig självt?
    Verkar inte spela någon roll vem jag pratar med för även på specmvc har dom inte speciella referensvärden för gravida (här vart jag bor).

    När bebisen själv börjar tillverka eget hormon, vad händer med mina värden då?
  • Tridde

    jag fick tag på den läkare som har hand om mig på medicin under tiden jag är gravid för att fråga om amning och levaxin. till saken hör att denna läkare sa från början när detta upptäcktes att jag inte har hypothyreos utan bara är "lite låg i ämnesomsättningen" och att jag förmodligen bara skulle behöva äta 25ug under graviditeten och sedan vara utan, och sen har hon bara sagt att det inte är någon som helst fara för barnet, jag löper inte nån högre risk för de komplikationer som kan bli av hypothyreos (eftersom jag enligt henne inte ens har det) och det är bara ren försiktighetsåtgärd att jag överhuvudtaget skulle börja med levaxinet igen. nu är jag uppe i 125ug x 8 per vecka så jag litar inte det minsta på vad hon säger egentligen. däremot fick jag, innan remissen gått vidare till medicin, prata med en läkare på kk som visserligen ansåg att värdena inte var rent katastrofala men att jag absolut hade ett riktigt fel på sköldkörteln och skulle vara uppmärksam på komplikationerna, hon svarade även helt ärligt på alla mina frågor kring graviditeten och hypo istället för läkaren på medicin som hela tiden bara sagt att det är iiiiiiiiingen faaaaaara, så ärligt så litar jag mer på läkaren på kk än hon på medicin.
    nu kom jag ifrån lite (mycket ) men när sköterskan pratat med medicinläkaren och ringde upp fick jag veta att levaxinet var inget skadligt vid amning (fick intrycket av att det knappt gick över alls), det var inget att oroa sig för, och att jag ändå förmodligen kommer få sluta helt med levaxin efter förlossningen ändå(då igen det här med att jag inte har hypo då). jag skulle höra av mig efter förlossning så skulle nya prover tas och dosen sänkas eller helt tas bort, men det var inte bråttom och än en gång ingen fara. jag är alltså i v.36+ nu och inte ett ljud av detta har jag hört från läkaren, så det känns som att de faktiskt inte hade koll på det, och det var även intrycket jag fick under samtalet. så jag vet inte...

    det finns ju inga prover tagna på mig ogravid, så hur kan läkaren vara så otroligt säker på att jag helt kommer att kunna ta bort levaxinet, när jag dessutom ätit det i en omgång tidigare (som ogravid för några år sen) och efter den omgången finns det inte heller prover tagna utan levaxin?

  • Sirling
    AnnelieTyresö skrev 2009-07-31 00:31:01 följande:
    Hehe, jag har pluggat till syrra, 4 terminer, så lite kan jag jue, men jag vet inget om vad som är problemet :SHan som vickar för min vanliga läakre pratar otroligt dålig svenska, men jag är sååå tacksam mot hnm för att han ordninerade massa prover pga svullna fötter.Å de var inte normala, min Sköldkörtelprover, glömde fråga vad han menade med det, men tydl vara inte min ämnesomsättning norml, utan får låg.Så kallades jag får 2 rör blod till igår, så nu väntar jag på det svaret.
    Du har hypotyreos och du kan läsa mycket om problemet och dess symptom och annat smått och gott på:
    http://turtles.egetforum.se/forum/

    och på länkarna i trådstarten...
  • AnnelieTyresö

    Aha, du tror att det är så alltså, då ska jag plugga på lite om det!
    Tack!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14