• Pucko Buffy

    Problem med sköldkörteln? Del 14

    Problem med sköldkörteln? Del 13
    Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

    Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Bra länkar:
    www.thyroid.se

    Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 23:14
    Ytterligare några länkar som kan vara bra att läsa. Alla har legat i tidigare trådar.

    www.ingmarsson.com/struma.htm

    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Hittade även detta på nätet:

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Denna sista är inte så rolig läsning. Men den är matnyttig ändå

    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14
  • TereseA
    Pucko Buffy skrev 2009-08-13 20:51:51 följande:
    Ja det kan man. Men jag är inte så insatt i det. Därför bör du få förklarat av en läkare som är väl insatt i problematiken. Men som jag förstått det så kan man ha ex problem med hypofysen vilket kan ge diverse symptom och provresultat. Kolla de senaste länkarna jag lagt in i tråden. Jag har för mig att någon av dem tar upp olika problem med sköldkörteln och hur man ser vad som är felet i proven. Mvh PB
    ok..ska läsa dem..
    Akiim är mitt liv 071004
  • Skruttis1979
    Pucko Buffy skrev 2009-08-13 21:13:41 följande:
    Hmm jag är inte riktigt med, förklara gärna mer hur du mår och känner. Har du en underfunktion så kommer du defenitivt må sämre om du slutar med medicinen. Har man hypotyreos så stannar inte värdena på något som är "normalt" utan de fortsätter sakta sjunka för att bara bli sämre och sämre. Även om man har en liten funktion kvar i körteln så blir värdena sämre med tiden. Visst man kanske inte mår pyton i början och man vänjer sig efter ett tag att må skrutt. Men man tar på de reserver man har och till slut är risken att de blir så dåliga att man riskera hamna i koma eller i värsta fall dö. Tyvärr är det så med den här sjukdomen att det tar tid en jäkla lång tid ibland att bli frisk. De flesta blir friska och helt återställda, men man kan inte jäkta på det. Kroppen tar den tid den behöver för att läka ut. Sen finns det en liten klick som inte blir som de var innan och det vet man inte idag varför det blir så. Skickar en stor kram/PB
    blir man frisk från hypo? och kan sluta äta Levaxin nån gång i framtiden alltså??
  • NoMercy

    Pucko Buffy skrev 2009-08-13 21:13:41 följande:


    Hmm jag är inte riktigt med, förklara gärna mer hur du mår och känner. Har du en underfunktion så kommer du defenitivt må sämre om du slutar med medicinen. Har man hypotyreos så stannar inte värdena på något som är "normalt" utan de fortsätter sakta sjunka för att bara bli sämre och sämre. Även om man har en liten funktion kvar i körteln så blir värdena sämre med tiden. Visst man kanske inte mår pyton i början och man vänjer sig efter ett tag att må skrutt. Men man tar på de reserver man har och till slut är risken att de blir så dåliga att man riskera hamna i koma eller i värsta fall dö.Tyvärr är det så med den här sjukdomen att det tar tid en jäkla lång tid ibland att bli frisk. De flesta blir friska och helt återställda, men man kan inte jäkta på det. Kroppen tar den tid den behöver för att läka ut. Sen finns det en liten klick som inte blir som de var innan och det vet man inte idag varför det blir så. Skickar en stor kram/PB
    Men iom att mina värden alltid varit bra. Jag fick ju Levaxin pga den kliniska bilden. Struma och de besvär jag hade. Nu har jag återigen besvär och dessutom en lätt järnbrist alt sekundär anemi som man då inte vet vad den beror på. Ska ju ta fler prover men känner att tänk om man skulle fasa ut Levaxinet och börja om från scratch. Hur blir mina prover om jag inte tar dom alls? Och hur lång tid tar det innan proverna visar "basic" värden alltså när det Levaxin jag tillfört kroppen är borta?
  • Pucko Buffy

    Ahh nu är jag med. Det tar några veckor sedan sjunker nivåerna i blodet. Men har man hypo så är det inte ovanligt att man har just järnbrist och framförallt B12 brist. Jag hade tokdåliga järnvärden när jag var som sjukast. Sen kan man ha mer än en bakomliggande orsak. D.v.s det behöver inte vara hypon som gör att du har dåliga järnvärden. De har inte planerat vidareutreda dig?

  • Marran81

    jag läser ofta här men skriver ganska sällan..hoppas på att få svar iaf. =D

    Jag har giftstruma sen i våras.började behandlingen i april-maj med att stänga av sköldkörteln..
    Å värdena raserades vääldigt fort å jag fick börja med levaxin.
    Doktorn sa något om antikroppar å att det förmodligen inte läker ut å jag kommer att få medicineras hela livet..men var det inte vid giftstruma man behandlas i nåt år eller så å det oftast läker ut??eller har jag inte giftstruma nu??eller är det olika på olika personer?

    Till saken hör oxå att så fort dr ökade min levaxin kom alla symtom tillbaka jag hade när jag låg på överaktivitet.Har alltså fort hjärtklappning/pulsrubbning och skakningar..som dämpas med inderal.. men hur kan man ha symtom på överaktivitet när man ligger på underfunktion??
    Läkarens förklaring var att min kropp e jättekänslig å dom ska smyga in en högre dos succesivt.
    Har tagit prover med ca 2-3 veckors mellanrum sen jag fick diagnosen men hur lång tid ska det ta att få normala värden????

    Å en kväll drack jag några glas vin å mådde verkligen dåligt.trodde hjärtat skulle stanna,puls,hjärta å allt hoppade å studsade ojämt om varannat.gjorde dubbelslag för att sen stanna av å hoppa över några för att sen skena iväg..Så det gör jag inte om :/

    Hoppas någon kan svara på mina frågor..

  • TereseA

    ja fick svar idag från prover jag tagit..dem tog ju järn,folsat,ths,b12..

    allt visade normalt..men jag fäler ernormt mycket hår?..vad skam an göra..? börja med vitaminer ändå..el ska jag fortsätta ringa läkaren..? vad görs här nest?el är det bara stress?..vet varken in el ut.


    Akiim är mitt liv 071004
  • Skruttis1979
    TereseA skrev 2009-08-13 21:32:47 följande:
    ja fick svar idag från prover jag tagit..dem tog ju järn,folsat,ths,b12.. allt visade normalt..men jag fäler ernormt mycket hår?..vad skam an göra..? börja med vitaminer ändå..el ska jag fortsätta ringa läkaren..? vad görs här nest?el är det bara stress?..vet varken in el ut.
    fast jag låg inom normalt men fick ändå Levaxin. Man kan må skit även om proverna ligger inom normala. Ta reda på hur pass "normala" dom var... alltså om du ligger i neder/överkant... för då kan du behöva hjälp ändå-
  • NoMercy

    Pucko Buffy skrev 2009-08-13 21:25:25 följande:


    Ahh nu är jag med. Det tar några veckor sedan sjunker nivåerna i blodet. Men har man hypo så är det inte ovanligt att man har just järnbrist och framförallt B12 brist. Jag hade tokdåliga järnvärden när jag var som sjukast. Sen kan man ha mer än en bakomliggande orsak. D.v.s det behöver inte vara hypon som gör att du har dåliga järnvärden. De har inte planerat vidareutreda dig?
    Alltså, jag har träffat en ny läkare en gång, pga tilltagande ledvärk och mkt taskigt humör, irritation och låg stressnivå. Inte sån uttalad trötthet den här gången. Nu märker jag också att jag svullnar mer. Han är ju mkt tillmötesgående men när jag frågar om varför jag har järnbrist (Hb 140) så hävdar han bara kvinnor blöder. Jo, men inte jag. Inte sista halvåret. Pga Hormonspiral. Fick tips på en annan sida om att värdena mer tyder på sekundär anemi, kanske från nån inflammation. Men mina inflammationsprover var ju ok. Jag själv tänker på kortisolbrist, av nån anledning (B12 var ok men skulle ta ytterligare varianter).
    Men en tanke var att ta bort Levaxinet en period och kolla hur jag är nu, utan behandling. Blir jag hypo utan Levaxinet? Eller har jag fortfarande ok värden? När är det läge att göra finnålspunktion av struman?
    Ju mer jag läser dessto mer förstår jag men ändå blir jag mer förvirrad. Mest är jag rädd att jag inte ska fixa jobbet. Att jag inte ska orka...Vad händer då? Sjukskrivning, accepteras det i dagsläget. Känner mig ju inte sjuk på det viset men har ju ett jobb där jag måste kunna bära.
  • NoMercy
    Skruttis1979 skrev 2009-08-13 21:36:42 följande:
    fast jag låg inom normalt men fick ändå Levaxin. Man kan må skit även om proverna ligger inom normala. Ta reda på hur pass "normala" dom var... alltså om du ligger i neder/överkant... för då kan du behöva hjälp ändå-
    Jag också! Levaxin trots normala prover.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14