• Svinto

    Hur sköter ni er nya tatuering?

    Gjorde min andra tatuering för två dagar sedan. Den första jag har är typ 20 år o bara påbättrad för 5 år sedan. När jag gjorde min första fick jag rådet att smörja tatueringen med Helosan salva flera gånger / dag. Varit inne på tatueringssidor nu där det står detsamma.

    När jag gjorde min nu så fick jag bara beskedet att tvätta tatueringen med tvål o vatten 2 ggr/dag. Det behövdes ingen salva då detta förlängde läkningsprocessen då man tillförde fukt...? Om jag kännde att det stramade lite så skulle jag smörja på ett TUNNT lager med helosan men inte annars (helosan är mjukgörande o antiseptiskt).

    Tog faktiskt o smörjde in min tatuering ikväll....

    Hur gör ni?
    Smörjer eller ej?

  • Svar på tråden Hur sköter ni er nya tatuering?
  • Pormoicheia
    969803 skrev 2009-09-06 11:07:03 följande:
    Jag gjorde min första tatuering för några dagar sedan. Jag fick tipset att tvätt 2 ggr/dag och smörja 2-4 ggr. Själv har jag smörjt flera gånger mer än rekomendationen för den känns jättetorr och stram annars. Jag använder Helosan.En fråga:I morse när jag försiktigt tvättate min tatuering så lossnade det rätt mycket färgat dött skinn. Är det som det ska? Jag är så rädd om min fina tatuering .
    Det är absolut som det ska.

    Jag har dock sällan behövt gå igenom den fasen (det torkar inte och blir flagor på samma sätt om man håller tatueringen inplastad)
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pshevil

    Nu senast hade jag tatueringen inplastad över första natten. Sen tvättade jag av den och smörjde med Bepanthen i ca 1 vecka.
    Den här läkte MYCKET bättre än mina tidigare fyra då jag inte hade plast och smörjde med Helosan, och då var den ändå större och innehöll mer färg.

  • Pormoicheia
    Pormoicheia skrev 2009-09-09 15:55:23 följande:
    Det är absolut som det ska.Jag har dock sällan behövt gå igenom den fasen (det torkar inte och blir flagor på samma sätt om man håller tatueringen inplastad)
    givetvis måste man lufta den med jämna mellanrum dock men det tar jag för givet att folk fattar...
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • meic
    Pormoicheia skrev 2009-09-09 15:53:27 följande:
    varför inte? Ja att ha samma plast i flera dagar kanske inte är så lyckat men det är ju en helt annan sak än att plasta in på nytt.
    För att det blir för fuktig och det finns risk att det samlas bakterier på ett helt annat sätt också. Huden behöver kunna andas för att läka som den ska.
  • mamita64

    Jag gjorde min tredje för en månad sen ungefär.
    Plast på under första dygnet tvätta ordentligt med tvål och vatten och sen dess har jag smort med Helosan ända tills det var ordentligt läkt.
    Fungerar jättebra.

    Nu påbörjas nästa sparperiod så att jag kan göra fler.

  • KathyR

    Jag tvättade min med parfymfri tvål o vatten o när det torkat strök jag på Helosan och gjorde även det när den kändes torr

  • Svinto

    Nu är ruvorna borta efter en vecka men då har det börjat klia istället....Det ser inte torrt ut men antar att detta är en dela av läkningen fortfarande.

    Någon som varit med om liknande?
    Mannen har samma problem (vi gjorde tatueringarna med en dags mellanrum) o det är hans hår på armen som växer ut nu o kliar. Det problemet har ju inte jag...{#lang_emotions_wink}

  • mamita64
    Svinto skrev 2009-09-11 19:04:46 följande:
    Nu är ruvorna borta efter en vecka men då har det börjat klia istället....Det ser inte torrt ut men antar att detta är en dela av läkningen fortfarande. Någon som varit med om liknande? Mannen har samma problem (vi gjorde tatueringarna med en dags mellanrum) o det är hans hår på armen som växer ut nu o kliar. Det problemet har ju inte jag...
    Den jag gjorde nu sist kliade hysteriskt, detta efter ca en vecka.
    Jag fortsatte att smörja och försökte låta bli att klia
  • Pormoicheia
    meic skrev 2009-09-09 17:03:57 följande:
    För att det blir för fuktig och det finns risk att det samlas bakterier på ett helt annat sätt också. Huden behöver kunna andas för att läka som den ska.
    fast plasten sitter ju inte så tätt att tatueringen inte kan andas alls, plastar man in sig så hårt riskerar man ju dessutom att strypa blodcirkulationen oh det är väl knappast att rekommendera att göra såvida man inte skulle riskera att förblöda.

    Man luftar den ju även melllan bytena och plasten fungerar som ett bra skydd emot bakterier utifrån (direkt in i såret) samt skavande klädesplagg (om tatueringen sitter på ett sånt ställe).

    Man behöver inte smörja lika ofta eftersom tatueringen hålls i ett fuktigare klimat istället för direktkontakt med uttorkande luft och jag har fått intrycket av att tatueringarna som läkts med plast har klarare färger än de som läkts utan.
    Om det verkligen är så vet jag inte men jag är inte den enda som tyckt mig se en sån skillnad.

    Mina och sambons (och flertalet andra i vår bekantskapskrets) tatueringar har iaf läkt snabbare och bättre när vi gjort så så jag talar ju ifrån egen erfarenhet.

    Man måste ju inte göra så, men ts ber om hur andra skött sina tatueringar och de är så jag gör och det har varit ett vinnande koncept i mina ögon i jämförelse med hur jag gjorde innan (då jag inte hade plasten kvar särskilt länge alls).
    Apprentice Moraltant *back in action*
Svar på tråden Hur sköter ni er nya tatuering?