• Smurfan 81

    Tårttråden del 16

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.


    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.




    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1


    Tråd nr 15 


     


    Bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m48253316.html




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 21:22
    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-28 20:01
    Ny CupCaketråd!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m48321652.html
  • Svar på tråden Tårttråden del 16
  • MissMurrig
    mammastegeby skrev 2009-11-01 20:13:59 följande:
    Någon som har gjort en smurftårta =)..googlade men hittade inget bra...någon som har en smurftårta i sitt galleri??
    Jag har inte gjort någon, men fick en snilleblixt... (Ok så bra är det inte), men smurfarna bor ju i svampar, det skulle vara gulligt att göra en tåra med en svamp på, kanske en muffin, som en sån där amerikansk som är större upptill. SKulle kunna va gulligt
  • Missy Cat
    kajsad skrev 2009-11-01 14:08:02 följande:
    Idag har jag gjort en rolig hösttårta som jag länge velat göra! Finns i BT!
    Jättefin
    helenen skrev 2009-11-01 16:56:51 följande:
    Små cupcake-bites i mitt galleri om någon vill lägga dem i bildtråden. Det är bara en prov-batch för att se om det funkade; när det är skarpt läge ska jag givetvis försöka göra dem lite snyggare. Jättepilligt var det att jobba med så små saker (formarna gjorde jag genom att pensla choklad i knäckformar), men oj så skoj!
    Fixat
    Lioness skrev 2009-11-01 17:36:58 följande:
    Hmmm... Jag klickar på bilden (här på fl), den förstoras. Trycker ctrl C och bilden försvinner, försöker sen klistra in den i ett inlägg med ctrl V men inget händer. Vad gör jag för fel...?!? Kram Karin
    Du måste markera bilden först, dvs hålla muspilen utanför bilden, hålla in vänste musknapp och dra over bilden. Bilden kommer då få en annan färg. Då trycker du ctrl C och sedan trycker du i inläggsrutan och trycker ctrl v
    Nina84 skrev 2009-11-01 19:33:31 följande:
    oo va ni gör fina tårtor...Har tittar runt rätt länge och försöker förstå mig på alla olika begrepp =) Tänkte försöka göra en tårta med en bil på när sonen fyller år..Men för att tänka en normaltårta hur mkt sp går åt då ungefär? Och köper man enbart vit och typ färgar den? Är det vanlig karamellfärg eller? Och vart beställer alla ifrån? Tacksam för svar =)
    Jag beställer ballinas sp från www.tartdecor.se och lite verktyg
    Mest verktyg, färger mm från www.kakburken.se

    Du kan köpa färdigfärgad sp/marsipan.
    Jag köper alltid vit sp och färgar den med pasta/gelefärger.
    Ska jag ha svart eller rött köper jag färdigfärgas marsipan då märket renshaw på den färdigfärgade sp'n tydligen ska vara helt avskyvärd!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LindaRunn.blogg.se ♥¸.?°´¯) ♥
  • Mael
    kajsad skrev 2009-11-01 14:08:02 följande:
    Idag har jag gjort en rolig hösttårta som jag länge velat göra! Finns i BT!
    Jättehärlig.

    Har sett en liknande sån "korg/tunna/behållare" nån gång med massa färska bär i och blev också sugen på att göra nåt åt det hållet.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • qazws

    dottern fyller snart fem men man får inte ha med glass eller nåt sött till dagis (vilket jag tycker är skitbra) man får gärna ha med sig frukt å så men jag skulle vilja hitta på nåt kul.... nån som gjort nån frukttårta eller dylikt, alltså inget socker! man bordje ju kunna göra nåt skoj av "bara" frukter.... hade en tanke om att man säkert kan använda riskakor å veterån ocklså.........
    alla tips å ideer är mycket välkomet!!!!

  • qazws

    om man mosar banan, finns det då når sätt så den inte blir brun....

  • Aiwendil
    qazws skrev 2009-11-01 21:26:12 följande:
    om man mosar banan, finns det då når sätt så den inte blir brun....
    Jag har provat ALLT... från citrondroppar till att skära/mosa med plastsked.
    Inget funkar.
    Banan(jäveln) blir brun hur man än gör

    Så dumt för det är såååå gott men jag skulle aldrig ha det i en tårta då
    det ser så oaptitiligt ut.
    Har du inte försökt så vet du inte om du kan!
  • Mael
    qazws skrev 2009-11-01 21:25:17 följande:
    dottern fyller snart fem men man får inte ha med glass eller nåt sött till dagis (vilket jag tycker är skitbra) man får gärna ha med sig frukt å så men jag skulle vilja hitta på nåt kul.... nån som gjort nån frukttårta eller dylikt, alltså inget socker! man bordje ju kunna göra nåt skoj av "bara" frukter.... hade en tanke om att man säkert kan använda riskakor å veterån ocklså.........alla tips å ideer är mycket välkomet!!!!
    Eller ugnspannkaka som man skär i rundlar och använder som "tårtbottnar". Mosade hallon på ett lager och mosad banan på ett och så frukt (och grädde om man får)ovanpå. Voila - ett perfekt mellanmål och jättefestligt.

    Jag har tänkt göra ovanstående när min dotter fyller i januari.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
Svar på tråden Tårttråden del 16