• Completorium

    Det ska fan vara en modern man!

    Det här skrevs först som ett inlägg i tråden "Varför vill tjejer ha mindre sex än killar" av rimmad lax
    www.familjeliv.se/Forum-9-191/m49264120.html
    men så insåg jag att det kantrade åt ett annat håll så jag startar en ny tråd istället. Kanske är detta ett gammalt ämne och jag är ny här, men ni får väl hänvisa till de trådar det detta har diskuterats förr!

    Så här skrev jag:

    Jag var för trött i natt för att börja skriva några längre tirader, men jag ska försöka utveckla mina erfarenheter lite här. Kallejohansson och Pappa jonthe bl.a. har redan varit inne på det här spåret som jag ska utveckla lite.

    Det talas mycket om att män både vill ha en hora och en madonna. De vill ha en hora i sängen men på dagen ska deras kvinna vara en madonna, en respektabel kvinna som är en god mamma och husmor. Detta är väl känt och ett etablerad fenomen. Mycket skit har kastats på män för att de har de omänskliga kraven på sina kvinnor.

    Motsvarigheten för kvinnor är mjukispappa/buse(alt. prins på vit springare)-problematiken. Det är detta ni har kommit in på i den här tråden. Kvinnor skriker högt och vilt över män som inte deltar i familjelivet, är gäster i sina barns liv, på sin höjd kan "hjälpa till" i hushållsarbetet osv. Kvinnor beklagar sig över sina lata sluskar till män och vill istället ha en "riktig" man som klarar att komma underfund med själv att det ska diskas, handlas mat och tvättas kläder och också göra det!

    Alla terapeuter lär ut att vägen till sexlivet går genom diskbaljan. En trött och utarbetad kvinna är inte kåt, men en kvinna som känner att hon får fullt stöd i hushållet och med barnen har helt andra förutsättningar till att bli den eldiga älskarinnan mannen så hett åstundar.

    Jag är en man som är som en fullfjädrad hemmafru. Jag kan allt om att sköta ett hem och gör det också. Det har alltid varit så. Jag är inne på mitt andra äktenskap. I mitt första äktenskap som varade från ungdomen så tog nog min fru bara det hela som nåt naturligt. Hon hade aldrig fått lära sig särskilt mycket om hushållsarbete och jag blev den naturliga auktoriteten på området i vår familj. Jag blev het enkelt den traditionella kvinnan i vårt förhållande.

    Nå hjälpte det? Nej, inte blev det mer sex för det! När vi gått igenom den sedvanliga passionsfasen så dalade sexlivet till att vara något som hon accepterade som nåt nödvändigt ont som fick ske 1-2 ggr/månad. Jag tog upp och försökte prata om det om och om igen, men ändå accepterade jag tanken på att hon helt enkelt inte var så intresserad.

    Nå, det förhållandet slutade på ett sätt som är vanligare åt "andra hållet", dvs. att kvinnan slänger ut en oduglig man som bara latar sig och inte deltar i familjelivet och hushållsarbetet. Jag tröttnade och bröt upp. Då reagerade hon med nån slags chock (för naturligtvis kunde hon inte föreställa sig att jag inte trivdes, trots att jag pratat med henne hundratals gånger om att jag inte ville vara den ende som gjorde nåt i hushållet och att jag var missnöjd med sexlivet). Hon blev plötsligt en sexgudinna! Hon använde sexet för att hålla mig kvar, men det funkade givetvis inte.

    Min andra fru... Inte heller här fungerar det med att vara en mjukisman och sköta allt i hushållet. Vi hade jättebra sexliv c:a 3 år, tills vi hade flyttat ihop på allvar och gift oss.

    Jag har varit betydligt mer vaksam och tagit tag i problemen mycket tidigare nu. Först när jag märkte att sexlivet dalade så funderade jag över vad det kunde bero på. Jo, hon pluggade och var under stor press. Så jag backade, tjatade inte om sex, lät henne vara. Men det var som att hon aldrig kom tillbaka efter det, så jag har på olika sätt fört det hela på tal, försökt att lirka ur henne vad som är fel osv. Jag har gett henne tid, jag har gjort allt för att underlätta tillvaron för henne osv. Så, när det här tidsspannet av tid för möjlig återhämtning för henne vara några år och inget blivit bättre så krävde jag familjeterapi och det blev så.

    Då framkommer några intressanta saker! Hon säger då bl.a. att hon såg det som att hon var inne i en passionsfas i början av vårt förhållande, dvs de första 3 åren. Ovanligt länge alltså, det brukar vara några månader. Hon använder sig också av den här bilden av mannen som en prins på en vit springare som ska ta henne ur den misär hon lever i. När vardagen infann sig så sprack föreställningen om att allt skulle bli så fantastiskt annorlunda. Hon hade alltså inte räknat med att även hon skulle behöva bjuda till för att hennes liv skulle bli bra.

    Och så detta då med busen (eller prinsen) kontra hemmamannen, vaktmästaren... Det visade sig att hon, som längtat hela livet efter en man som var en hejare på att laga mat (så att hon skulle slippa göra det jämt), städa osv. nu, när hon hittat en sån, inte alls blev nöjd med det! Nej, istället kände hon sig undanskuffad från sin naturliga plats i hemmet!!! (Ändå sitter hon och skryter på jobbet om sin duktige man som lagat den goda maten som ligger i hennes matlåda...)

    Hon kände sig mindervärdig, överflödig, förminskad... Och den där mannen som stod i köket... var han sexig? Nej... Det gick inte att tända på en man som beter sig som ett fruntimmer...

    Fattar ni problematiken? Här har man fått höra hela livet att man ska dela på hushållsarbetet och vara en jämställd familj, men när man gör så, så blir man straffad med att kvinnan tappar respekten för en!

    Det ska fan vara en modern man!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-20 18:54
    Jag lämnar nu den här tråden och även FL.

  • Svar på tråden Det ska fan vara en modern man!
  • Completorium

    Jag är verkligen glad att den här tråden blev så bra med så engagerade, seriösa och välformulerade skribenter! Egentligen tycker jag att problematiken börjar koka ner till några få grundfakta:

    VI ÄR SOM VI ÄR.
    Alla är vi olika och väldigt få klarar nog att göra om sig på nåt avgörande sätt. Vi är som vi är, helt enkelt. Vissa kan under kortare perioder visa upp en helt annan sida, men det håller sällan i längden.

    SEXUELL KOMPATIBILITET
    Det som är mest hållbart i längden är att hitta nån som man är sexuellt kompatibel med.

    TUR
    Det är nästan omöjligt att avgöra - mitt i passionens hetta - om man hittat den som verkligen, i längden, är sexuellt kompatibel med en själv. Därför behöver man också ha tur.

    För egen del trodde jag ju att jag hade hittat en person som jag var kompatibel med. Det var ju bra under nästan 3 år. Så hur ska man då veta?

    @Add3: Jag vet att dominans inte behöver innehålla bondage eller smärta. Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Jag menade att räkna upp olika varianter eller nivåer (dominerad, fasthållen, bunden, piskad osv. )

    @Add3: Jag tycker att du beskriver väldigt träffande hur bra sex kan vara: "Detta sagt så tänder jag även på tjejer som tar för sig i sängen och vet vad de vill. Att bli bunden och så är inte min grej, men gärna lite tuffa tjejer. Vill hon bli slickad så är det bara att sätta sig över ansiktet och ha skönt... Båda kan sas 'dominera' så får man ett 'rejält knull' och ligger sjöblöta av svett efteråt. Det finns inget tråkigare än tjejer som alltid är undergivna och väntar på mitt initiativ."

    @Anonym(lycklig): Mina vänner som är UG skulle inte gilla din beskrivning: "Och jag skulle aldrig tända på nån skithög till man, nån som vill dominera mig". En dominant man är inte nödvändigtvis synonymt med en skithög. *L* Jag kan redan höra deras upprörda röster om de fick läsa den meningen...

    @Anonym(lycklig): När du beskriver ditt förhållande till din man så känner jag igen mig. Jag hade under en period ett förhållande med en kvinna som av olika anledningar inte heller var aktuell som min livspartner och detta visste vi båda. Troligen var det en anledning till att vi alltid hade så bra sex, för sexet var inte kopplat till en massa andra krav.

    Och faktum är att min fru sa så i början när vi träffades. Hon sa att "anledningen till att vi har så bra sex är just att vi inte bor ihop, inte delar ekonomi, inte blandar ihop vår smutstvätt. När vi flyttar ihop så kommer allt bli annorlunda" Det var alltså en självuppfyllande profetia.

    Förspel.
    Jo, förspel är viktigt. Men vad är förspel? Det behöver inte - och är sällan - en avgränsad företeelse. Ett förspel kan försiggå under en lång tid, vara små antydningar, en flyktig smekning när man passerar varandra, kärleksfulla SMS osv. osv.

    Att prata.
    Om det är nåt JAG kan så är det prata. Och jag har mest kvinnor som riktigt nära vänner, kanske för att de är bättre på att prata än män är. En kvinna kallar mig sin "tjejkompis" och när vi träffas för att umgås på tu man hand och bara prata om allt mellan himmel och gjord så säger hon att vi ska ha "tjejkväll".

    Jag har aldrig passat in i typsikt manliga miljöer som t.ex. sportsammanhang. Jag gillar varken att utöva eller se på sport och få saker är mindre intressanta än sport. Jag är inte intresserad av att gå på puben (jag dricker inte alkohol), diskutera ölsorter eller på det typiskt grabbiga sättet diskutera kvinnor. Män sysslar oftast men mental penismätning och det ger inte mig nåt.

    Nej, kvinnor ger mig mycket oftare den intellektuella stimulans jag vill ha!

  • StefanH

    Hej allihopa, dags för mig att ge mig in i tråden.
    Sexet hos oss är inte tillfredsställande. För några år sedan försökte jag kväll efter kväll att få till något, utan resultat. Vi pratade om det men inget hände. Till slut blev det som TS och andra säger, det blev förnedrande att över huvud taget försöka. Jag la det på is och mådde dåligt inombords. Efter några år har man vant sig och man kommer in i en lunk som den med lägst sexlust har satt som standard. Jag har frågat för ett par år sedan:
    Jag: Varför är du inte intresserad av sex?
    Hon: Jag är visst intresserad av sex.
    Då får man lite insikt av att vi inte ligger på samma nivå. Viljan att vilja finns inte. Jag är inget sexmonster, 2-3 gånger i veckan skulle jag vara nöjd med, lägre om hon visade intresse. Visst, vi har sex, men det är förutsägbart och ALLTID på hennes villkor.
    Fredag eller lördag natt (antingen eller, aldrig båda), drickandes alkohol hela kvällen för att sedan flippa TV:n till en P-rulle efter midnatt.
    Om man nu skulle smeka lite intimt på henne så vrider hon för armen, kniper ihop benen, lägger benen i kors, osv. Jag fattar och slutar, inget mer med det. Men hon kan smeka mig utanpå jeansen självmant om det är garanterat sexfritt (typ vid flygresa eller hos svärföräldrarna eller om vi ska bort inom 15 minuter). Då säger hon: "-Vi får fortsätta i afton.", vilket jag har för mig aldrig hänt de senaste fem åren. Även på kvällarna är allt utstakat efter hennes önskan. Hon sitter framför TV:n eller datorn, sedan går hon och lägger sig med någon av kommentarerna:
    "Mina ögonlock faller igen av sig själv."
    "Vad skönt det ska bli att sova."
    "Nu går jag och sover"(inte "Nu går jag och lägger mig")
    Utrymme att misstolka finns inte.
    Väl i sängen kan hon ligga sked med mig och somna inom två minuter, eller be mig ligga nära henne(jag ligger självmant aldrig nära henne längre för jag blir bara kåt och kan börja tafsa)
    Så sex tre gånger i måndaen på 100% hennes villkor. Finns uttrycket "biologisk dildo" redan?
    Man blir både ledsen och frustrerad.

  • Anonym (lika)
    Completorium skrev 2009-12-28 14:15:46 följande:
    Att prata. Om det är nåt JAG kan så är det prata. Och jag har mest kvinnor som riktigt nära vänner, kanske för att de är bättre på att prata än män är. En kvinna kallar mig sin "tjejkompis" och när vi träffas för att umgås på tu man hand och bara prata om allt mellan himmel och gjord så säger hon att vi ska ha "tjejkväll". Jag har aldrig passat in i typsikt manliga miljöer som t.ex. sportsammanhang. Jag gillar varken att utöva eller se på sport och få saker är mindre intressanta än sport. Jag är inte intresserad av att gå på puben (jag dricker inte alkohol), diskutera ölsorter eller på det typiskt grabbiga sättet diskutera kvinnor. Män sysslar oftast men mental penismätning och det ger inte mig nåt. Nej, kvinnor ger mig mycket oftare den intellektuella stimulans jag vill ha!
    Jösses vad jag känner igen mig! Mitt liv består av en lång rad extremt nära relationer med kvinnor som jag kan prata om allt med. Det enda som skiljer de relationerna från den jag har med min fru är att jag och min fru har sex ibland. Bland annat därför är det så viktigt för mig att just det sexuella ska funka. Det är ju det som gör vårt förhållande unikt, som gör det till något annat än en vänskapsrelation.
  • StefanH

    Ber även om ursäkt att jag inte är lika bra på att skriva som alla andra, men mitt problem blir inte mindre för det.

  • Completorium
    StefanH skrev 2009-12-28 14:30:58 följande:
    Ber även om ursäkt att jag inte är lika bra på att skriva som alla andra, men mitt problem blir inte mindre för det.
    För det första: Du behöver inte be om ursäkt för något för du skriver bra!
    För det andra: Synd om det är någon som inte vågar skriva för att den inte känner att språket räcker till! Hoppas det inte är så!
  • Completorium

    @Peter Li:
    Det du skriver om att visa intresse för sex i situationer när sex definitivt inte kommer på fråga är nåt som min fru också har ägnat sig åt, även min första fru. Och dessutom ställa ut löften som sen aldrig infrias!

    Nu har jag lärt mig att vara lite tuffare i såna situationer. (Kanske är jag lite starkare då eftersom jag ju vet att jag ändå inte sumpar nån chans till sex ) Jag brukar säga: "Dra inte igång nåt nu som du inte klarar av att slutföra!"

  • Anonym (Lycklig)

    Rättar mig själv. Nej inte behöver man vara skithög för att vara dominant. Men jag har massor av killkompisar som stönar över att tjejer inte vill ha dem, för att de är för snälla och att tjejer föredrar, ja skitstövlar är nog ordet som brukar användas.
    Jag dricker inte heller alkohol förresten... Men för en del hör ju drickandet ihop med närhet och sex.
    Och pinsamt Peter Li, jag rodnar av skam, jag gör nog som din kvinna ibland, smeker utanpå jeansen, när det i alla fall inte är läge... Fast ibland har man gjort nåt ändå iofs helt absurt.. Härom morgonen med nån annans fyraåring i sängen t ex. men han sov djupt...
    Och mer pinsamt, hör mig själv säga repliken " Vad skönt det ska bli att sova" och jag kan nog också vrida mig undan ibland. Oj oj. måste tänka över det lite...

  • Completorium

    Jo, jag dricker ju alltså inte, men det gör min fru, dock aldrig några större mängder. Men senaste gången vi hade riktigt bra sex var för 2½ år sedan, och det var en kväll när hon hade träffat gamla tjejkompisar och hade druckit alldeles för mycket. Först då klarade hon av att släppa loss och vara riktigt rolig i sängen...

  • Anonym (Stina)

    Mycket intressant tråd med många bra inlägg,framför allt från män. Kvinnor har jag diskuterat detta så mycket med så det känns uppfriskande att höra ur männens synvinkel.

    Ts jag tycker det finns så mycket tänkvärt i det du skriver,för min del,då jag till och från är den som inte vill men har en man som i princip vill jämt. Visst har jag kunnat förstå att det är jobbigt för honom men de tankar du uttrycker har fått mej att se det på ett lite annorlunda sätt.

    I ett av dina inlägg skrev du något om att det är märkligt om man inte tycker sex är särskilt viktigt i förhållandet men ändå aldrig skulle kunna tänka sig att låta partnern ha sex med någon annan (minns inte exakt formuleringen men hoppas du förstår vad jag menar). Du har verkligen en poäng där.

    Skulle vilja säga tack för att du (och övriga) delar med er av era tankar,du verkar vara en klok man.
    Detta är en av de bästa trådarna jag läst på fl på länge.
    Kanske återkommer i diskussionen när jag har mera tid

  • StefanH

    Anonym (Lycklig) skrev 2009-12-28 14:49:53 följande:


    Rättar mig själv. Nej inte behöver man vara skithög för att vara dominant. Men jag har massor av killkompisar som stönar över att tjejer inte vill ha dem, för att de är för snälla och att tjejer föredrar, ja skitstövlar är nog ordet som brukar användas.Jag dricker inte heller alkohol förresten... Men för en del hör ju drickandet ihop med närhet och sex.Och pinsamt Peter Li, jag rodnar av skam, jag gör nog som din kvinna ibland, smeker utanpå jeansen, när det i alla fall inte är läge... Fast ibland har man gjort nåt ändå iofs helt absurt.. Härom morgonen med nån annans fyraåring i sängen t ex. men han sov djupt...Och mer pinsamt, hör mig själv säga repliken " Vad skönt det ska bli att sova" och jag kan nog också vrida mig undan ibland. Oj oj. måste tänka över det lite...
    Det är både roligt och tråkigt att höra att andra sitter med samma problem. Här är det inte "ibland" utan "oftast" och då blir frustrationen mer. Det som tär på en är att när en bekant smekte henne utanpå baddräkten så då knep hon inte ihop benen, jag har påtalat det men hon sa att hon "inte visste vad hon skulle göra". För min del ska jag göra som andra har provat, familjerådgivning. Vårt problem är (har blivit) mer än bara sexuellt.
Svar på tråden Det ska fan vara en modern man!