• Completorium

    Det ska fan vara en modern man!

    Det här skrevs först som ett inlägg i tråden "Varför vill tjejer ha mindre sex än killar" av rimmad lax
    www.familjeliv.se/Forum-9-191/m49264120.html
    men så insåg jag att det kantrade åt ett annat håll så jag startar en ny tråd istället. Kanske är detta ett gammalt ämne och jag är ny här, men ni får väl hänvisa till de trådar det detta har diskuterats förr!

    Så här skrev jag:

    Jag var för trött i natt för att börja skriva några längre tirader, men jag ska försöka utveckla mina erfarenheter lite här. Kallejohansson och Pappa jonthe bl.a. har redan varit inne på det här spåret som jag ska utveckla lite.

    Det talas mycket om att män både vill ha en hora och en madonna. De vill ha en hora i sängen men på dagen ska deras kvinna vara en madonna, en respektabel kvinna som är en god mamma och husmor. Detta är väl känt och ett etablerad fenomen. Mycket skit har kastats på män för att de har de omänskliga kraven på sina kvinnor.

    Motsvarigheten för kvinnor är mjukispappa/buse(alt. prins på vit springare)-problematiken. Det är detta ni har kommit in på i den här tråden. Kvinnor skriker högt och vilt över män som inte deltar i familjelivet, är gäster i sina barns liv, på sin höjd kan "hjälpa till" i hushållsarbetet osv. Kvinnor beklagar sig över sina lata sluskar till män och vill istället ha en "riktig" man som klarar att komma underfund med själv att det ska diskas, handlas mat och tvättas kläder och också göra det!

    Alla terapeuter lär ut att vägen till sexlivet går genom diskbaljan. En trött och utarbetad kvinna är inte kåt, men en kvinna som känner att hon får fullt stöd i hushållet och med barnen har helt andra förutsättningar till att bli den eldiga älskarinnan mannen så hett åstundar.

    Jag är en man som är som en fullfjädrad hemmafru. Jag kan allt om att sköta ett hem och gör det också. Det har alltid varit så. Jag är inne på mitt andra äktenskap. I mitt första äktenskap som varade från ungdomen så tog nog min fru bara det hela som nåt naturligt. Hon hade aldrig fått lära sig särskilt mycket om hushållsarbete och jag blev den naturliga auktoriteten på området i vår familj. Jag blev het enkelt den traditionella kvinnan i vårt förhållande.

    Nå hjälpte det? Nej, inte blev det mer sex för det! När vi gått igenom den sedvanliga passionsfasen så dalade sexlivet till att vara något som hon accepterade som nåt nödvändigt ont som fick ske 1-2 ggr/månad. Jag tog upp och försökte prata om det om och om igen, men ändå accepterade jag tanken på att hon helt enkelt inte var så intresserad.

    Nå, det förhållandet slutade på ett sätt som är vanligare åt "andra hållet", dvs. att kvinnan slänger ut en oduglig man som bara latar sig och inte deltar i familjelivet och hushållsarbetet. Jag tröttnade och bröt upp. Då reagerade hon med nån slags chock (för naturligtvis kunde hon inte föreställa sig att jag inte trivdes, trots att jag pratat med henne hundratals gånger om att jag inte ville vara den ende som gjorde nåt i hushållet och att jag var missnöjd med sexlivet). Hon blev plötsligt en sexgudinna! Hon använde sexet för att hålla mig kvar, men det funkade givetvis inte.

    Min andra fru... Inte heller här fungerar det med att vara en mjukisman och sköta allt i hushållet. Vi hade jättebra sexliv c:a 3 år, tills vi hade flyttat ihop på allvar och gift oss.

    Jag har varit betydligt mer vaksam och tagit tag i problemen mycket tidigare nu. Först när jag märkte att sexlivet dalade så funderade jag över vad det kunde bero på. Jo, hon pluggade och var under stor press. Så jag backade, tjatade inte om sex, lät henne vara. Men det var som att hon aldrig kom tillbaka efter det, så jag har på olika sätt fört det hela på tal, försökt att lirka ur henne vad som är fel osv. Jag har gett henne tid, jag har gjort allt för att underlätta tillvaron för henne osv. Så, när det här tidsspannet av tid för möjlig återhämtning för henne vara några år och inget blivit bättre så krävde jag familjeterapi och det blev så.

    Då framkommer några intressanta saker! Hon säger då bl.a. att hon såg det som att hon var inne i en passionsfas i början av vårt förhållande, dvs de första 3 åren. Ovanligt länge alltså, det brukar vara några månader. Hon använder sig också av den här bilden av mannen som en prins på en vit springare som ska ta henne ur den misär hon lever i. När vardagen infann sig så sprack föreställningen om att allt skulle bli så fantastiskt annorlunda. Hon hade alltså inte räknat med att även hon skulle behöva bjuda till för att hennes liv skulle bli bra.

    Och så detta då med busen (eller prinsen) kontra hemmamannen, vaktmästaren... Det visade sig att hon, som längtat hela livet efter en man som var en hejare på att laga mat (så att hon skulle slippa göra det jämt), städa osv. nu, när hon hittat en sån, inte alls blev nöjd med det! Nej, istället kände hon sig undanskuffad från sin naturliga plats i hemmet!!! (Ändå sitter hon och skryter på jobbet om sin duktige man som lagat den goda maten som ligger i hennes matlåda...)

    Hon kände sig mindervärdig, överflödig, förminskad... Och den där mannen som stod i köket... var han sexig? Nej... Det gick inte att tända på en man som beter sig som ett fruntimmer...

    Fattar ni problematiken? Här har man fått höra hela livet att man ska dela på hushållsarbetet och vara en jämställd familj, men när man gör så, så blir man straffad med att kvinnan tappar respekten för en!

    Det ska fan vara en modern man!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-20 18:54
    Jag lämnar nu den här tråden och även FL.

  • Svar på tråden Det ska fan vara en modern man!
  • Completorium
    Massor skrev 2009-12-28 11:17:00 följande:
    Vi kanske ska diskutera olika lösningar. Finns det några lösningar som håller sig inom gällande normer eller måste dessa ändras? Det kanske redan sker i skrivande stund. Otrohet t ex är ju ingen lösning. Det sårar mest. Månggifte? Olagligt. Klubbar för sexuellt missnöjda där man kan träffa sexuellt jämbördiga? Än så länge sunkigt och tragiskt med sexklubbar. Vad kan man göra? Problemet är identifierat men sen då?
    Ja, vad gör man åt det?

    Man skiljer sig oftast. Som jag skrivit tidigare: min fru hade själv frågat sig om hon kunde tillåta mig att ta mig en älskarinna men kommit fram till att hon var för svartsjukt lagd för det. Ett lagligt alternativ till månggifte är ju polyamori, men det är det verkligen inte många som kan acceptera. Kanske skulle jag trivas med det. Har umgåtts med de tankarna en längre tid, men jag vet ju att min fru inte kan leva så.

    Jag ser bara två alternativa lösningar på mitt problem:
    1. Min fru ändrar sig helt och går mig till mötes på sexfronten.
    2. Jag skiljer mig.

    Några andra alternativ ser jag inte just nu.
  • Signy
    Completorium skrev 2009-12-28 14:15:46 följande:
    När du beskriver ditt förhållande till din man så känner jag igen mig. Jag hade under en period ett förhållande med en kvinna som av olika anledningar inte heller var aktuell som min livspartner och detta visste vi båda. Troligen var det en anledning till att vi alltid hade så bra sex, för sexet var inte kopplat till en massa andra krav. Och faktum är att min fru sa så i början när vi träffades. Hon sa att "anledningen till att vi har så bra sex är just att vi inte bor ihop, inte delar ekonomi, inte blandar ihop vår smutstvätt. När vi flyttar ihop så kommer allt bli annorlunda" Det var alltså en självuppfyllande profetia.
    Jag är inte säker på att detta stämmer. Eller ja, iaf inte i mitt fall. Jag älskar när en man är lagom dominant, jag tycker att det blir lite trist annars. Av två anledningar: 1 - Jag gillar lite hårdare tag. 2 - när man lever i ett jämnställt förhållande så blir det lite häftigt att leva ut kvinna- och mansrollerna från "urtiden", alltå den starke mannen sov. MEN detta är jättesvårt att leva ut med en man som man inte har en kärleksrelation med. Man måste veta exakt vad mannen går för, att han känner mig och att han i sin kärlek blir lyhörd för vart gränsen går osv. Och det funkar inte i en relatione utan kärlek, tycker jag (möjligtvis en riktigt bra KK-relation).

    Så för mig så ger en relation det bästa utgångsläget för grymt sex. Ju bättre förhållande, ju mer kärleksfull och ju mer jämnställd relationen är - desto vildare tomcat får min man möta i sängen ;)
  • Parniara
    StefanH skrev 2009-12-28 14:26:16 följande:
    Efter några år har man vant sig och man kommer in i en lunk som den med lägst sexlust har satt som standard. Jag har frågat för ett par år sedan:Jag: Varför är du inte intresserad av sex?Hon: Jag är visst intresserad av sex.Då får man lite insikt av att vi inte ligger på samma nivå. Viljan att vilja finns inte.
    så sant så sant

    När vi pratar om det så säger alltid min man att han vill, men inte orkar. Vill man verkligen då? Det är ok att få det svaret nån gång ibland om man är mitt uppe i en jobbig period, men inte varje gång man pratar om det i flera år. Det är nåt fel om man säger att man vill, men sen aldrig vill när det väl kommer till kritan.

    Just det här med den som har minst lust sätter standarden...hur kommer man ifrån det? Hur möts man på halva vägen? För som alla skriver: ju mer jag tjatar desto svårare blir det att få till det. Så jag vill att min man inser att han har 100% kontoll i det här...jag har inget att säga till om. Hur kommer man över den tröskeln?
  • Anonym (tjej)

    Jag är en tjej som har samma typ problem som er killar jag inte läst hela tråden..
    mitt problem är att min kille inte alls är lika kåt som jag är han kan klara sig på 2-3gånger i veckan men jag vill ha varge dag minst en gång kanske är jag lite exstrem men jag har väldigt stor sexdrift har inte träffat nån kille som kan nå upp till den tycker det är tråkit särsilt med tanke på att man hela tiden får höra överallt att killar har mer sexdrift en tjejer...

    ursäkta för alla stav fel...

  • Completorium
    Parniara skrev 2009-12-28 18:17:41 följande:
    StefanH skrev 2009-12-28 14:26:16 följande: så sant så sant När vi pratar om det så säger alltid min man att han vill, men inte orkar. Vill man verkligen då? Det är ok att få det svaret nån gång ibland om man är mitt uppe i en jobbig period, men inte varje gång man pratar om det i flera år. Det är nåt fel om man säger att man vill, men sen aldrig vill när det väl kommer till kritan. Just det här med den som har minst lust sätter standarden...hur kommer man ifrån det? Hur möts man på halva vägen? För som alla skriver: ju mer jag tjatar desto svårare blir det att få till det. Så jag vill att min man inser att han har 100% kontoll i det här...jag har inget att säga till om. Hur kommer man över den tröskeln?
    Precis, ur möts man?

    Min fru har funderat över hur hon skulle gå mig till mötes trots att hon inte har lust. Men eftersom hon vet att jag inte nöjer med att hon bara "ställer upp" så faller den möjligheten, för trots allt så kan man inte kompromissa fram ett engagemang, och jag vill i första hand ha kvalitetssex, inte kvantitetssex.
  • Completorium
    Signy skrev 2009-12-28 17:31:06 följande:
    Jag är inte säker på att detta stämmer. Eller ja, iaf inte i mitt fall. Jag älskar när en man är lagom dominant, jag tycker att det blir lite trist annars. Av två anledningar: 1 - Jag gillar lite hårdare tag. 2 - när man lever i ett jämnställt förhållande så blir det lite häftigt att leva ut kvinna- och mansrollerna från "urtiden", alltså den starke mannen sov. MEN detta är jättesvårt att leva ut med en man som man inte har en kärleksrelation med. Man måste veta exakt vad mannen går för, att han känner mig och att han i sin kärlek blir lyhörd för vart gränsen går osv. Och det funkar inte i en relation utan kärlek, tycker jag (möjligtvis en riktigt bra KK-relation). Så för mig så ger en relation det bästa utgångsläget för grymt sex. Ju bättre förhållande, ju mer kärleksfull och ju mer jämställd relationen är - desto vildare tomcat får min man möta i sängen ;)
    Det är ju väldigt individuellt. Jag känner iaf två kvinnor som vill ha dominanta män och som har det bästa sexet med KK:s. Den ena är rätt avancerad med bondage och smärta och hon känner att hon kan lita fullt ut på den mannen utan att de är kära i varandra.

    Ingen har fel och alla har rätt! Alla är vi olika!
  • Parniara
    Completorium skrev 2009-12-28 18:32:20 följande:
    Precis, ur möts man?Min fru har funderat över hur hon skulle gå mig till mötes trots att hon inte har lust. Men eftersom hon vet att jag inte nöjer med att hon bara "ställer upp" så faller den möjligheten, för trots allt så kan man inte kompromissa fram ett engagemang, och jag vill i första hand ha kvalitetssex, inte kvantitetssex.
    Nä man kan inte kompromissa fram lust som det här handlar om. Men kan man då inte vara så ärlig att man säger att man inte vill. För innest inne tror jag att min man vill, han vill att vi ska ha ett bra sexliv, vill vara kåt, vill vara hingst, vill tillfredställa mig, vill dra upp mig på köksbordet... Men från den tankebilden till verkligheten är det hemma hos oss väldigt långt. Om den som har minst lust absoult inte, inte ens i fantain, vill ha sex så har man ju inget att kämpa för heller. Problemet blir när han vill...men inte kan frammana lust eller ork.

    Missförstå mig rätt här, men detta med att ställa upp tror jag kan skilja sig mellan män och kvinnor. Män kan ju liksom inte knulla om de inte får upp den, men det kan kvinnor. Kvinnor kan ställa upp på ett helt annat sätt än män. Så jo jag är nöjd om min man ställer upp, för varje gång han gör det så får han i alla fall orgasm och då tänds hoppet i mig att han kanske underhåller nån typ av fysisk miniminivå på kåtheten. Dvs att hans kropp inte glömmer känslan helt. Så jo jag förstår att du vill ha kvalitet, men det kanske inte är där man ska börja. I alla fall inte med kvalitet för dig...men kanske för kvalitet för henne utan baktankar från dig kan funka. För i alla fall i det här hemmet är enda chansen för dubbelsex under en helg är att jag rider min man snabbt hårt och utan direkt kåtglädje för mig. Med andra ord ger honom allt, bara för honom.
  • Anonym

    så från att allt är på hennes villkor ska allt bli på dina villkor för att det ska duga? Hon ska vilja och vara precis så entusiastisk som du har satt standarden för. Du ställer höga krav

    Lust föder som sagt lust. Om hon "ställer upp" utan den totala hängivenhet du allra helst önskar kanske hon helt enkelt blir kåtare. Tänkt på det?
    Completorium skrev 2009-12-28 18:32:20 följande:


    Precis, ur möts man? Min fru har funderat över hur hon skulle gå mig till mötes trots att hon inte har lust. Men eftersom hon vet att jag inte nöjer med att hon bara "ställer upp" så faller den möjligheten, för trots allt så kan man inte kompromissa fram ett engagemang, och jag vill i första hand ha kvalitetssex, inte kvantitetssex.
  • Signy
    Completorium skrev 2009-12-28 18:32:20 följande:
    Precis, ur möts man? Min fru har funderat över hur hon skulle gå mig till mötes trots att hon inte har lust. Men eftersom hon vet att jag inte nöjer med att hon bara "ställer upp" så faller den möjligheten, för trots allt så kan man inte kompromissa fram ett engagemang, och jag vill i första hand ha kvalitetssex, inte kvantitetssex.
    Jag är lite nyfiken, pratade ni om detta i början av förhållandet? Jag menar du verkar ju veta vad du vill, baserat på dina tidigare erfarenheter? Alltså att du vill ha en dam med riktigt sexdriv. När hon sade att det skulle bli sämre sex när ni flyttade ihop, pga tvätt osv, vad tänkte du då?
  • Completorium

    Med anledning av Parniaras senaste inlägg så måste jag ställa en fråga till kvinnor. Parniara pratar om att jag ska ge henne kvalitetssex. Men, det är bara det att det alltid blir det för henne.

    Hon får alltid orgasm, och inte bara en utan flera. Hon får vaginalorgasmer och jag slickar henne till orgasmer. Hon skriker i glädje och vrålar ut sin brunst. Hon reser sig i brygga och skakar i spasmer.

    Alltså, hur kan man njuta så vansinnigt av sex och ändå vara så motvillig till att ha sex igen? Det var en period i våras och somras som hon inte ville att jag skulle slicka henne för att hon tyckte "det var så jobbigt att få så starka orgasmer".

    Och nej... jag vet vad ni tänker, men hon fejkar inte. Hon är den sämsta skådespelaren i världen och hon kan knappt ljuga för att dölja förberedelser för en födelsedag. Om hon inte ens kan låtsas att hon gillar att suga av mig så kan hon inte fejka orgasmer.

    Så, kvinnor, frågan till er är: Hur kan man samtidigt njuta så vansinnigt av sex och ändå vara motvillig till att ha det igen?

Svar på tråden Det ska fan vara en modern man!