• Completorium

    Det ska fan vara en modern man!

    Det här skrevs först som ett inlägg i tråden "Varför vill tjejer ha mindre sex än killar" av rimmad lax
    www.familjeliv.se/Forum-9-191/m49264120.html
    men så insåg jag att det kantrade åt ett annat håll så jag startar en ny tråd istället. Kanske är detta ett gammalt ämne och jag är ny här, men ni får väl hänvisa till de trådar det detta har diskuterats förr!

    Så här skrev jag:

    Jag var för trött i natt för att börja skriva några längre tirader, men jag ska försöka utveckla mina erfarenheter lite här. Kallejohansson och Pappa jonthe bl.a. har redan varit inne på det här spåret som jag ska utveckla lite.

    Det talas mycket om att män både vill ha en hora och en madonna. De vill ha en hora i sängen men på dagen ska deras kvinna vara en madonna, en respektabel kvinna som är en god mamma och husmor. Detta är väl känt och ett etablerad fenomen. Mycket skit har kastats på män för att de har de omänskliga kraven på sina kvinnor.

    Motsvarigheten för kvinnor är mjukispappa/buse(alt. prins på vit springare)-problematiken. Det är detta ni har kommit in på i den här tråden. Kvinnor skriker högt och vilt över män som inte deltar i familjelivet, är gäster i sina barns liv, på sin höjd kan "hjälpa till" i hushållsarbetet osv. Kvinnor beklagar sig över sina lata sluskar till män och vill istället ha en "riktig" man som klarar att komma underfund med själv att det ska diskas, handlas mat och tvättas kläder och också göra det!

    Alla terapeuter lär ut att vägen till sexlivet går genom diskbaljan. En trött och utarbetad kvinna är inte kåt, men en kvinna som känner att hon får fullt stöd i hushållet och med barnen har helt andra förutsättningar till att bli den eldiga älskarinnan mannen så hett åstundar.

    Jag är en man som är som en fullfjädrad hemmafru. Jag kan allt om att sköta ett hem och gör det också. Det har alltid varit så. Jag är inne på mitt andra äktenskap. I mitt första äktenskap som varade från ungdomen så tog nog min fru bara det hela som nåt naturligt. Hon hade aldrig fått lära sig särskilt mycket om hushållsarbete och jag blev den naturliga auktoriteten på området i vår familj. Jag blev het enkelt den traditionella kvinnan i vårt förhållande.

    Nå hjälpte det? Nej, inte blev det mer sex för det! När vi gått igenom den sedvanliga passionsfasen så dalade sexlivet till att vara något som hon accepterade som nåt nödvändigt ont som fick ske 1-2 ggr/månad. Jag tog upp och försökte prata om det om och om igen, men ändå accepterade jag tanken på att hon helt enkelt inte var så intresserad.

    Nå, det förhållandet slutade på ett sätt som är vanligare åt "andra hållet", dvs. att kvinnan slänger ut en oduglig man som bara latar sig och inte deltar i familjelivet och hushållsarbetet. Jag tröttnade och bröt upp. Då reagerade hon med nån slags chock (för naturligtvis kunde hon inte föreställa sig att jag inte trivdes, trots att jag pratat med henne hundratals gånger om att jag inte ville vara den ende som gjorde nåt i hushållet och att jag var missnöjd med sexlivet). Hon blev plötsligt en sexgudinna! Hon använde sexet för att hålla mig kvar, men det funkade givetvis inte.

    Min andra fru... Inte heller här fungerar det med att vara en mjukisman och sköta allt i hushållet. Vi hade jättebra sexliv c:a 3 år, tills vi hade flyttat ihop på allvar och gift oss.

    Jag har varit betydligt mer vaksam och tagit tag i problemen mycket tidigare nu. Först när jag märkte att sexlivet dalade så funderade jag över vad det kunde bero på. Jo, hon pluggade och var under stor press. Så jag backade, tjatade inte om sex, lät henne vara. Men det var som att hon aldrig kom tillbaka efter det, så jag har på olika sätt fört det hela på tal, försökt att lirka ur henne vad som är fel osv. Jag har gett henne tid, jag har gjort allt för att underlätta tillvaron för henne osv. Så, när det här tidsspannet av tid för möjlig återhämtning för henne vara några år och inget blivit bättre så krävde jag familjeterapi och det blev så.

    Då framkommer några intressanta saker! Hon säger då bl.a. att hon såg det som att hon var inne i en passionsfas i början av vårt förhållande, dvs de första 3 åren. Ovanligt länge alltså, det brukar vara några månader. Hon använder sig också av den här bilden av mannen som en prins på en vit springare som ska ta henne ur den misär hon lever i. När vardagen infann sig så sprack föreställningen om att allt skulle bli så fantastiskt annorlunda. Hon hade alltså inte räknat med att även hon skulle behöva bjuda till för att hennes liv skulle bli bra.

    Och så detta då med busen (eller prinsen) kontra hemmamannen, vaktmästaren... Det visade sig att hon, som längtat hela livet efter en man som var en hejare på att laga mat (så att hon skulle slippa göra det jämt), städa osv. nu, när hon hittat en sån, inte alls blev nöjd med det! Nej, istället kände hon sig undanskuffad från sin naturliga plats i hemmet!!! (Ändå sitter hon och skryter på jobbet om sin duktige man som lagat den goda maten som ligger i hennes matlåda...)

    Hon kände sig mindervärdig, överflödig, förminskad... Och den där mannen som stod i köket... var han sexig? Nej... Det gick inte att tända på en man som beter sig som ett fruntimmer...

    Fattar ni problematiken? Här har man fått höra hela livet att man ska dela på hushållsarbetet och vara en jämställd familj, men när man gör så, så blir man straffad med att kvinnan tappar respekten för en!

    Det ska fan vara en modern man!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-20 18:54
    Jag lämnar nu den här tråden och även FL.

  • Svar på tråden Det ska fan vara en modern man!
  • Anonym
    StefanH skrev 2009-12-29 12:16:42 följande:
    Jag känner också förnedring när jag vill ha sex. Det intressanta är varför gör man det? Jag tror inte hon känner förnedring de gånger hon tackar nej eller kniper ihop benen. Är det att man bönar och ber? Om hon skulle be mig tio gånger om att dammsuga och jag skulle vägra, jag är ytterst tveksam att hon skulle känna sig förnedrad att fråga en elfte gång, utan bara bli förbannad. Skumt...?
    Det handlar om maktlöshet tror jag. Om du aldrig dammsuger så kan hon ordna en annan karl som dammsuger precis lika bra - du är utbytbar. Men om hon inte vill ha sex så kan du inte hitta någon annan, om det är HENNE du vill ha sex med. Du vet att hon på ett sätt är oersättlig och därför är du maktlös gentemot henne.

    När man vill ha sex så visar man ju att man vill ha någon speciell, just den personen. Att då bli nekad är en utsatt situation.

    Jag tror att känslan av makt som det här ger den åtrådda är en del i problemet. Man vill känna den makten och även utöva den. Det är därför många känslokalla människor ofta ändrar sig när den försmådde partnern tappar intresset. Då förlorar de ju sin makt och vill gärna ha tillbaka den.
  • Anonym (lika)
    Completorium skrev 2009-12-28 19:24:52 följande:
    Med anledning av Parniaras senaste inlägg så måste jag ställa en fråga till kvinnor. Parniara pratar om att jag ska ge henne kvalitetssex. Men, det är bara det att det alltid blir det för henne. Hon får alltid orgasm, och inte bara en utan flera. Hon får vaginalorgasmer och jag slickar henne till orgasmer. Hon skriker i glädje och vrålar ut sin brunst. Hon reser sig i brygga och skakar i spasmer. Alltså, hur kan man njuta så vansinnigt av sex och ändå vara så motvillig till att ha sex igen? Det var en period i våras och somras som hon inte ville att jag skulle slicka henne för att hon tyckte "det var så jobbigt att få så starka orgasmer". Och nej... jag vet vad ni tänker, men hon fejkar inte. Hon är den sämsta skådespelaren i världen och hon kan knappt ljuga för att dölja förberedelser för en födelsedag. Om hon inte ens kan låtsas att hon gillar att suga av mig så kan hon inte fejka orgasmer. Så, kvinnor, frågan till er är: Hur kan man samtidigt njuta så vansinnigt av sex och ändå vara motvillig till att ha det igen?
    Jag har ställt mig samma fråga när det gäller min fru. Efter vad som kom fram under familjeterapin har jag förstått att hon tycker att det är oerhört jobbigt att förlora kontrollen, om ens bara för några sekunder, och det gör man ju ofrånkomligt under orgasmen. Rädslan för att tappa greppet finns på alla plan i hennes person, och ställs på sin spets i sexet. Så samtidigt som hon har fantastiskt skönt är njutningen förknippad med skräck.

    Nu har jag inte en aning om det gäller din fru också.
  • Completorium
    Anonym skrev 2009-12-29 14:26:39 följande:
    Det är därför många känslokalla människor ofta ändrar sig när den försmådde partnern tappar intresset. Då förlorar de ju sin makt och vill gärna ha tillbaka den.
    Ja, där har du en poäng! I inlägg #12 så skrev ju en man om hur han tog tillbaka makten genom att sluta fråga om sex och då blev hans fru förvirrad.

    Men det är ju bedrövligt när det gått så långt att det är ett maktspel. Då har ju det hela redan gått överstyr.

    I min skilsmässa från min förra fru upplevde jag just detta att hon försökte behålla mig med sex. Från att ha varit en person som ställde upp på sex 1-2 ggr/månad så ändrade hon sig radikalt när hon insåg att hon var på väg att förlora mig. Då ville hon ha sex 2-3 ggr/dag. Dessutom blev hon intresserad av aktiviteter som hon tidigare dissat rätt hårt.
  • Completorium

    Anonym (lika) skrev 2009-12-29 14:37:17 följande:


    Jag har ställt mig samma fråga när det gäller min fru. Efter vad som kom fram under familjeterapin har jag förstått att hon tycker att det är oerhört jobbigt att förlora kontrollen, om ens bara för några sekunder, och det gör man ju ofrånkomligt under orgasmen. Rädslan för att tappa greppet finns på alla plan i hennes person, och ställs på sin spets i sexet. Så samtidigt som hon har fantastiskt skönt är njutningen förknippad med skräck. Nu har jag inte en aning om det gäller din fru också.
    Hm... Nej, jag tror inte det. Det är nog mer komplicerat än så. Dels är hon en person som har ett ruskigt dåligt självförtroende (i fråga om vissa saker, och tydligen sex, har jag förstått), och det tror jag spelar in här, och sen är det verkligen så att hon ryggar inför allt som är lite jobbigt. Hon är faktiskt, rent ut sagt, förbaskat lat och bekväm, och trots att det inte krävs nåt av henne när jag ger henne njutning så är det tydligen så att den där våldsamma anspänningen som stora orgasmer är, gör henne helt utmattad, och det vet hon på förhand och så tycker hon att hon inte orkar vara med om det, och då kan hon på förhand säga nej till njutningen... Lät det rörigt? *L* Ja, jag fattar det inte riktigt själv...
  • Anonym (singlan)

    Intressant tråd! har inte läst alla svar, men kände att jag ville bidra...

    jag är singel, och har varit gift i många år med en man som hade långt större intresse av sex än jag. vi föll in i de klassiska mönstrena av att män ger kärlek, trygghet och samarbete för sex, och kvinnor tvärtom. Givetvis tyckte vi båda att vi hade rätt.

    Nu, om jag tänker på att kanske hamna i ett förhållande igen, känner jag dubbelt inför sex. Dels kan jag sakna det oerhört mycket, och dels kan jag känna att det nog är bäst att förbi singel för så kravtyngd som jag kände mig under mitt äktenskap vill jag aldrig mer känna mig! och jag vet inte om jag skulle kunna lita på att jag skulle kunna bli "jämn" med en eventuell framtida partner när det gäller sex. jag är så van, efter så många år, att vara i underläge, att alltid vilja minst, att bli skuldbelagd (trots alla genomskinliga bedyranden om att det inte aaalls var jobbigt att vänta på min lust - han visste ju från populärlitteraturen att man absolut inte fick tjata...) och att känna att det är något fel på mig som vill så lite och så sällan.

    Jag har tänkt att det vore väl bäst att försöka hitta någon som känner som jag, dvs som inte sätter likhetstecken mellan förhållande och sex. kanske skulle jag oroa mig mindre om jag kände att det var jag som ville mest?

    I övrigt vill jag säga att jag gillar inläggen från skribenten som hävdade att hon skullle stanna hos sin partner även om tex ett handikapp skulle förhindra sexualförmågan hos partnern. DÄR tror jag på en stor skillnad i attityd. Sex är inte huvudsaken i förhållandet, utan gemenskapen, delaktigheten, tilliten och värmen mellan två människor. Finns det, kommer sex naturligt. Så känner jag, så starkt. Men så är jag ju kvinna också.....

  • DevilsDaughter

    Jag lever med en man som är mitt emellan. Han gillar inte direkt städning och matlagning men han gör det för att han vill ha det gjort och för att han tar för givet att det är en del av familjelivet. Han har alltså inte tagit "husmors" arbete, han "hjälper till" fast med en karls inställning. Vi har varit ihop i 8 år, bott ihop i 5 år, har två barn på 4 år och 2 år och vårt liv, respektive sexliv fungerar jättebra.

    Jag tror att det som gör att kvinnor skyller på olika omständigheter inte har med omständigheterna att göra. Kvinnor har en tendens att tappa lusten och inte få tillbaka den. Om man tex går igenom en stressig period och inte har tid/ork till sex så blir det lätt att det håller i sig även efter denna period av stress. Det handlar om vana. Om jag märker att min lust har minskat under en längre tid tex under 2 veckor... Då har jag sex med min man fast jag egentligen inte har lust, lusten kommer under sexet och jag frågar mig själv varför vi inte har mer sex. Har man sex ofta får man en vana att ha sex ofta och kroppen= du VILL ha sex ofta.

  • LivingEasy

    Anonym (singlan) skrev 2009-12-29 17:04:35 följande:


    Intressant tråd! har inte läst alla svar, men kände att jag ville bidra...jag är singel, och har varit gift i många år med en man som hade långt större intresse av sex än jag. vi föll in i de klassiska mönstrena av att män ger kärlek, trygghet och samarbete för sex, och kvinnor tvärtom. Givetvis tyckte vi båda att vi hade rätt.Nu, om jag tänker på att kanske hamna i ett förhållande igen, känner jag dubbelt inför sex. Dels kan jag sakna det oerhört mycket, och dels kan jag känna att det nog är bäst att förbi singel för så kravtyngd som jag kände mig under mitt äktenskap vill jag aldrig mer känna mig! och jag vet inte om jag skulle kunna lita på att jag skulle kunna bli "jämn" med en eventuell framtida partner när det gäller sex. jag är så van, efter så många år, att vara i underläge, att alltid vilja minst, att bli skuldbelagd (trots alla genomskinliga bedyranden om att det inte aaalls var jobbigt att vänta på min lust - han visste ju från populärlitteraturen att man absolut inte fick tjata...) och att känna att det är något fel på mig som vill så lite och så sällan.Jag har tänkt att det vore väl bäst att försöka hitta någon som känner som jag, dvs som inte sätter likhetstecken mellan förhållande och sex. kanske skulle jag oroa mig mindre om jag kände att det var jag som ville mest?I övrigt vill jag säga att jag gillar inläggen från skribenten som hävdade att hon skullle stanna hos sin partner även om tex ett handikapp skulle förhindra sexualförmågan hos partnern. DÄR tror jag på en stor skillnad i attityd. Sex är inte huvudsaken i förhållandet, utan gemenskapen, delaktigheten, tilliten och värmen mellan två människor. Finns det, kommer sex naturligt. Så känner jag, så starkt. Men så är jag ju kvinna också.....
    Starkt av dig att inse att du kanske inte är kopatibel med en vanlig kille som typ vill ha sex ett par gr i veckan. Du kanske skulle leta bland äldre män ?
    Vill du inte ha Barn?
  • Anonym (Kvinna)

    Förlåt men jag fnissade lite åt din otroligt bra beraättelse om ditt liv.

    Kan meddela att jag varit sambo med en man som envisades att alltid vara den som gjorde innesysslorna. Vilket då lämnar "den manliga" sysslorna kvar till mig.

    Denna man var jag sambo med i 15 år. Snacka om att man blir händig och fixar både avlopsproblem och lagning av tak

    Men jag måste säga att jag saknade min roll som kvinnan i huset och kände mig bortknuffad från hemmet.

    Men sexet funkade alldeles utmärkt. Så det hade inget med våra roller att göra.

    Kan meddela att jag idag är gift igen med en man som åter igen har tummen mitt i hand. Saknar fortfarande min roll då jag hatar att gå ut i kylan och fixa däcken.

    Men det påverkar fortfarande inte min lust.

    Däremot har jag alltid haft mer lust än mina sambosar.

    Så jag tror att det är personligt hur mycket sex man vill ha.

    Jag håller med om att det är svårt hitta sina roller då allt skall delas och inget är förbestämt. Ibland vill båda ha samma uppgifter.


    Completorium skrev 2009-12-11 09:00:28 följande:
    Det här skrevs först som ett inlägg i tråden "Varför vill tjejer ha mindre sex än killar" av rimmad lax www.familjeliv.se/Forum-9-191/m49264120.htmlmen så insåg jag att det kantrade åt ett annat håll så jag startar en ny tråd istället. Kanske är detta ett gammalt ämne och jag är ny här, men ni får väl hänvisa till de trådar det detta har diskuterats förr!Så här skrev jag:Jag var för trött i natt för att börja skriva några längre tirader, men jag ska försöka utveckla mina erfarenheter lite här. Kallejohansson och Pappa jonthe bl.a. har redan varit inne på det här spåret som jag ska utveckla lite.Det talas mycket om att män både vill ha en hora och en madonna. De vill ha en hora i sängen men på dagen ska deras kvinna vara en madonna, en respektabel kvinna som är en god mamma och husmor. Detta är väl känt och ett etablerad fenomen. Mycket skit har kastats på män för att de har de omänskliga kraven på sina kvinnor.Motsvarigheten för kvinnor är mjukispappa/buse(alt. prins på vit springare)-problematiken. Det är detta ni har kommit in på i den här tråden. Kvinnor skriker högt och vilt över män som inte deltar i familjelivet, är gäster i sina barns liv, på sin höjd kan "hjälpa till" i hushållsarbetet osv. Kvinnor beklagar sig över sina lata sluskar till män och vill istället ha en "riktig" man som klarar att komma underfund med själv att det ska diskas, handlas mat och tvättas kläder och också göra det!Alla terapeuter lär ut att vägen till sexlivet går genom diskbaljan. En trött och utarbetad kvinna är inte kåt, men en kvinna som känner att hon får fullt stöd i hushållet och med barnen har helt andra förutsättningar till att bli den eldiga älskarinnan mannen så hett åstundar.Jag är en man som är som en fullfjädrad hemmafru. Jag kan allt om att sköta ett hem och gör det också. Det har alltid varit så. Jag är inne på mitt andra äktenskap. I mitt första äktenskap som varade från ungdomen så tog nog min fru bara det hela som nåt naturligt. Hon hade aldrig fått lära sig särskilt mycket om hushållsarbete och jag blev den naturliga auktoriteten på området i vår familj. Jag blev het enkelt den traditionella kvinnan i vårt förhållande.Nå hjälpte det? Nej, inte blev det mer sex för det! När vi gått igenom den sedvanliga passionsfasen så dalade sexlivet till att vara något som hon accepterade som nåt nödvändigt ont som fick ske 1-2 ggr/månad. Jag tog upp och försökte prata om det om och om igen, men ändå accepterade jag tanken på att hon helt enkelt inte var så intresserad.Nå, det förhållandet slutade på ett sätt som är vanligare åt "andra hållet", dvs. att kvinnan slänger ut en oduglig man som bara latar sig och inte deltar i familjelivet och hushållsarbetet. Jag tröttnade och bröt upp. Då reagerade hon med nån slags chock (för naturligtvis kunde hon inte föreställa sig att jag inte trivdes, trots att jag pratat med henne hundratals gånger om att jag inte ville vara den ende som gjorde nåt i hushållet och att jag var missnöjd med sexlivet). Hon blev plötsligt en sexgudinna! Hon använde sexet för att hålla mig kvar, men det funkade givetvis inte.Min andra fru... Inte heller här fungerar det med att vara en mjukisman och sköta allt i hushållet. Vi hade jättebra sexliv c:a 3 år, tills vi hade flyttat ihop på allvar och gift oss. Jag har varit betydligt mer vaksam och tagit tag i problemen mycket tidigare nu. Först när jag märkte att sexlivet dalade så funderade jag över vad det kunde bero på. Jo, hon pluggade och var under stor press. Så jag backade, tjatade inte om sex, lät henne vara. Men det var som att hon aldrig kom tillbaka efter det, så jag har på olika sätt fört det hela på tal, försökt att lirka ur henne vad som är fel osv. Jag har gett henne tid, jag har gjort allt för att underlätta tillvaron för henne osv. Så, när det här tidsspannet av tid för möjlig återhämtning för henne vara några år och inget blivit bättre så krävde jag familjeterapi och det blev så. Då framkommer några intressanta saker! Hon säger då bl.a. att hon såg det som att hon var inne i en passionsfas i början av vårt förhållande, dvs de första 3 åren. Ovanligt länge alltså, det brukar vara några månader. Hon använder sig också av den här bilden av mannen som en prins på en vit springare som ska ta henne ur den misär hon lever i. När vardagen infann sig så sprack föreställningen om att allt skulle bli så fantastiskt annorlunda. Hon hade alltså inte räknat med att även hon skulle behöva bjuda till för att hennes liv skulle bli bra.Och så detta då med busen (eller prinsen) kontra hemmamannen, vaktmästaren... Det visade sig att hon, som längtat hela livet efter en man som var en hejare på att laga mat (så att hon skulle slippa göra det jämt), städa osv. nu, när hon hittat en sån, inte alls blev nöjd med det! Nej, istället kände hon sig undanskuffad från sin naturliga plats i hemmet!!! (Ändå sitter hon och skryter på jobbet om sin duktige man som lagat den goda maten som ligger i hennes matlåda...)Hon kände sig mindervärdig, överflödig, förminskad... Och den där mannen som stod i köket... var han sexig? Nej... Det gick inte att tända på en man som beter sig som ett fruntimmer...Fattar ni problematiken? Här har man fått höra hela livet att man ska dela på hushållsarbetet och vara en jämställd familj, men när man gör så, så blir man straffad med att kvinnan tappar respekten för en!Det ska fan vara en modern man!
  • Completorium

    Anonym (singlan) skrev 2009-12-29 17:04:35 följande:


    I övrigt vill jag säga att jag gillar inläggen från skribenten som hävdade att hon skulle stanna hos sin partner även om tex ett handikapp skulle förhindra sexualförmågan hos partnern. DÄR tror jag på en stor skillnad i attityd. Sex är inte huvudsaken i förhållandet, utan gemenskapen, delaktigheten, tilliten och värmen mellan två människor. Finns det, kommer sex naturligt. Så känner jag, så starkt. Men så är jag ju kvinna också.....
    Gemenskap, delaktighet, tillit och värme... men det känner jag faktiskt med fler människor än bara min fru.

    Nu tycker jag att vi är inne på kapitlet "det kommer av sig själv, man behöver inte jobba på sexlivet för att det ska funka". Javisst, det hänger ihop, men jag tycker att du gör det alldeles för lätt för dig genom att resonera så.

    OK, du har inte läst alla inlägg, och vi har ju faktiskt harvat det där resonemanget en del...
  • Completorium
    DevilsDaughter skrev 2009-12-29 17:18:10 följande:
    Det handlar om vana. Om jag märker att min lust har minskat under en längre tid tex under 2 veckor... Då har jag sex med min man fast jag egentligen inte har lust, lusten kommer under sexet och jag frågar mig själv varför vi inte har mer sex. Har man sex ofta får man en vana att ha sex ofta och kroppen= du VILL ha sex ofta.
    Ja, detta är nåt som många kvinnor har sagt! Stämmer säkert!
Svar på tråden Det ska fan vara en modern man!