• Mimmi 71

    Sytråden - maskinbroderi

    Sytråden - maskinbroderi är en avknoppning från ordinarie Sytråden. Här samlar vi alla diskussioner som gäller maskinbroderi för att inte tråka ut de övriga i Sytråden.

    Här samlas vi sömnadsintresserade med maskinbroderitankar, nybörjare eller erfarna. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    Kika gärna in på vår systertråd också:

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-02 06:13
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49204507.html
  • Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi
  • Stratus

    Jag fick svar på Sysidan av någon som gjort det utan problem. Kanske beror det på vilken typ av mellanlägg man har, eller så har hon också skippat det helt. Jag ska nog testa. Frågan är bara vad jag ska brodera... Mimmi, vart var det du hittade ballongen och de där planeterna? Jag trodde att det var stitchontime.com/osc/, och att det var där jag hittade grejer som jag ville ha. Men nu hittar jag ingenting snyggt där alls.

  • ak74

    Jag har micrat broderade vetevärmaröverdrag (blev långt namn det där )


    Det är inga problem. Om man har rivbart under tar man ju ändå bort det mesta... Eller så använder man vattenlöslig väv som man sköljer bort.
  • Mimmi 71
    Stratus skrev 2010-04-12 11:16:38 följande:
    Jag fick svar på Sysidan av någon som gjort det utan problem. Kanske beror det på vilken typ av mellanlägg man har, eller så har hon också skippat det helt. Jag ska nog testa. Frågan är bara vad jag ska brodera... Mimmi, vart var det du hittade ballongen och de där planeterna? Jag trodde att det var stitchontime.com/osc/, och att det var där jag hittade grejer som jag ville ha. Men nu hittar jag ingenting snyggt där alls.
    Vänta ett tag
  • Stratus
    ak74 skrev 2010-04-12 13:21:47 följande:
    Jag har micrat broderade vetevärmaröverdrag (blev långt namn det där ) Det är inga problem. Om man har rivbart under tar man ju ändå bort det mesta... Eller så använder man vattenlöslig väv som man sköljer bort.
    Kanon, tack. Då ska jag hem och brodda. Fast jag hinner nog inte förrän till helgen, är ensam med barnen och sen åker jag till Oslo.
    Mimmi 71 skrev 2010-04-12 13:45:21 följande:
    Vänta ett tag
    OK.
  • madebyinferno

    jag har laddat hem en uppsjö gratis broderier och har längre ingen aning om vart de kommer ifrån så det kan jag ändå inte få med i filnamnet...
    försöker samla alla broderier på ett usb-minne för jag sitter och laddar hem vid min vanliga men har laptopen vid datorn och då är det lättare att bära med usb-minnet istället för att dela ut mappar mm.

    har iaf börjat lägga dem i mappar typ blommor & blad, djur, texter osv och beskriva dem i filnamnet. Det som stör mig mest är att jag inte kan se dem som en liten bild redan i mappen utan måste sitta och öppna dem för att se vad de föreställer


    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • Ullerull

    Känner att jag kommit bort lite från broderidelen nu, det blev ju en elefant som blev hyffsad, det tog dock 4 försök innan jag fick till det, den sista provelefanten blev dock bra och den fick senare bli på en kjol. Finns att beskåda! Är ganska nöjd, det är jofotexelefanten som jag stygnsatt. Det blev alltså både en tunika och en kjol med samma elefant/tyg, lite kaka på kaka kanske, men men!

  • Mimmi 71
    Ullerull skrev 2010-04-12 22:52:21 följande:
    Känner att jag kommit bort lite från broderidelen nu, det blev ju en elefant som blev hyffsad, det tog dock 4 försök innan jag fick till det, den sista provelefanten blev dock bra och den fick senare bli på en kjol. Finns att beskåda! Är ganska nöjd, det är jofotexelefanten som jag stygnsatt. Det blev alltså både en tunika och en kjol med samma elefant/tyg, lite kaka på kaka kanske, men men!
    Jag har beundrat den tidigare (och tror jag kommenterat). Elelfanten blev iallafall superbra!
    madebyinferno skrev 2010-04-12 19:33:46 följande:
    jag har laddat hem en uppsjö gratis broderier och har längre ingen aning om vart de kommer ifrån så det kan jag ändå inte få med i filnamnet... försöker samla alla broderier på ett usb-minne för jag sitter och laddar hem vid min vanliga men har laptopen vid datorn och då är det lättare att bära med usb-minnet istället för att dela ut mappar mm.har iaf börjat lägga dem i mappar typ blommor & blad, djur, texter osv och beskriva dem i filnamnet. Det som stör mig mest är att jag inte kan se dem som en liten bild redan i mappen utan måste sitta och öppna dem för att se vad de föreställer
    Jag har likadant - vet inte varifrån mina broderiet kommer ifrån. Men min tanke är att kanske kan man få till det bättre med broderierna man laddar hem hädanefter.
  • Stratus
    madebyinferno skrev 2010-04-12 19:33:46 följande:
    jag har laddat hem en uppsjö gratis broderier och har längre ingen aning om vart de kommer ifrån så det kan jag ändå inte få med i filnamnet... försöker samla alla broderier på ett usb-minne för jag sitter och laddar hem vid min vanliga men har laptopen vid datorn och då är det lättare att bära med usb-minnet istället för att dela ut mappar mm.har iaf börjat lägga dem i mappar typ blommor & blad, djur, texter osv och beskriva dem i filnamnet. Det som stör mig mest är att jag inte kan se dem som en liten bild redan i mappen utan måste sitta och öppna dem för att se vad de föreställer
    Jag har inte heller något bra sätt att titta på broderierna. Jag kan visserligen öppna överföringsprogrammet och se dem där, men bilden är så liten, och den ser ju lite skum ut, inte som det färdiga resultatet. När det går så har jag faktiskt börjat att skriva ut bilderna, för att kunna se ordentligt hur de ser ut. Jag ska skaffa en ordentlig pärm för dem.
  • ak74

    Så här är min (o)ordning


    Jag har mappar för  de olika ställena jag laddar ner broderierna från. Från exempelvis emblibrary där jag köper många broderier och kollektioner döper jag mapparna med datum. Ofta har jag koll på ungefär när jag köpte vissa broderier och ofta är det en salig blandning jag köper därifrån. Från Linnea Artline döper jag mapparna efter vad kollektionerne heter. Hon har bra ordning och brukar skicka med en pdf med innehållet när kollektionen är klar.
    När det gäller gratisbroderier laddar jag hem så lite som möjligt. När jag började brodera laddade jag hem allt jag kunde hitta och många var av så dålig kvalitet att de inte gick att använda. Om jag tar hem gratisbroderier från ett ställe där jag brukar köpa eller ett ställe jag vet har bra broderier är det lättare att ha koll.
  • Jordgubben06

    Undrar om det är någon som vet något eller någon som har en brother NV-900?
    Undrar om det är en maskin som är bra att sy "vanligt"med oxå?
    Och att sy i mjuka tyger typ stretch och så?

Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi