• Hormonermedhumör

    Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

    Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

    Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

  • Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (svårångest)

    Jag har också yrsel nästan hela tiden varenda dag. Några dagar är hur bra som helst, men mot kvällarna blir det som värst. Vissa dagar är skit.

    Någon som har något tips på hur man kan må lite bättre? :/  

  • Anonym (Orolig 2)

    Ibland slår hjärtat konstigt. Förstår att det har med ångesten att göra men är ändå läskigt och jag undrar om andra känner likadant? Det slår liksom till en gång hårt och så känns det som det ska komma i otakt. Men det gör det inte utan går tillbaka till vanligt men sen känner jag efter och tror det ska stanna eller nåt.

  • Anonym (svårångest)
    Anonym (Orolig 2) skrev 2013-05-27 21:11:55 följande:
    Ibland slår hjärtat konstigt. Förstår att det har med ångesten att göra men är ändå läskigt och jag undrar om andra känner likadant? Det slår liksom till en gång hårt och så känns det som det ska komma i otakt. Men det gör det inte utan går tillbaka till vanligt men sen känner jag efter och tror det ska stanna eller nåt.
    Jag känner precis samma sak, det är jätte skrämmande.
    Kan trösta dig med att jag gjort flera ekg och ultraljud på hjärtat angående detta och bröstsmärtor men inget fel. Ångest/stress relaterat.
  • Anonym (21�r)

    Fan vad less jag blir....

    Kan inte acceptera att jag får alla symptom pga. ångest...

    Har varit å tagit massa blodprover och alla visade bra men går ändå och har massa symptom och oroar mig för dom.

    Har mycket stickningar, krypningar, de drar å så i armar och ben, vibrerar, spända muskler fan överallt, ont lite var stans, hade yrsel för några veckor sen men den har avtagit istället har jag börjat få stickningar, känns som att nerverna är extra känsliga för så fort jag lägger armarna eller benen på nått konstigt sätt så börjar de pirra.

    Kan få små attacker när jag mår illa i typ 5 minuter, fryser ibland, sover dåligt, massa negativa tankar, sover dåligt osv..

    Är det min ångest som trycker ner mig så förbannat eller är det nåt annat?

    Känns som att jag bara blir sämre å sämre ibland å vissa dagar kan jag må topp utan några symptom :(

  • Anonym (stressad mamma)

    Jag har mina "stresssymptom" enbart pga hälsoångest och undrar om fler är i samma situation? Det blir en ond cirkel eftersom jag hela tiden oroar mig för sjukdomar och får stresssymptom pga det...som jag sedan tror är något farligt. Har försökt kbt men utan resultat.

    Mina symptom som kommer och går:
    magproblem
    ont i leder
    huvudvärk på en sida
    trötthet i muskler
    tjock i halsen (känns ibland som klump)
    rosslig i halsen, hosta
    stickningar i händer
    ilar i bröstet och samtidigt i ett finger (mitt mest märkliga symptom)

    Har egentligen inget att oroa mig för och har aldrig mist någon anhörig...men har ett otroligt katastroftänk och är väldigt rädd för att någon i familjen ska dö. Är annars mycket positiv och glad och fungerar på jobbet mm så ingen kan nog ana allt jag oroar mig för...tror jag framstår som väldigt lugn...

  • LindaLindaLinda

    Ojojojoj.... snacka om att det var en lättnad att hitta denna tråd.
    Jag har varit sjukskriven sedan i början på mars pga utbrändhet och har haft väldigt svårt att ta till mig att mina symtom skulle bero på stress och ångest, går hela tiden och tror att jag ska dö i cancer eller als (sinnesjuka tankar)
    Nu har vissa symtom dock försvunnit då det även har berott på B12-brist har det visat sig.
    Här kommer mina symtom:

    Yrsel - kommer och går i perioder (snurrar bara jag vänder på huvudet)   
    Stickningar och domningar i överarmar och händerna (har blivit bättre efter jag börjat äta B12)
    Håravfall (vi snackar tussar som lossnar och det har också blivit bättre efter intaget av B12)
    En känsla av att hela kroppen vibrerar (detta när jag gått och lagt mig)
    Muskelspänningar i nacke, axlar
    Huvudvärk, oftast bara på en sida
    Illamående som kommer plötsligt och försvinner snabbt igen
    Hjärklappning
    Svettningar   
    Mun och hals-torrhet!! (fruktansvärt jobbigt)
    Klump och kramp i halsen.
    Klickande och knarrande ljud från halsen när man går och lägger sig.... kan tillochmed vakna av ljuden. 

    Krampen och klumpen jag har i halsen är det absolut värsta.... Nu har jag gjort både ultraljud och skiktröntgen på halsen och där finns inget farligt. De hittade visserligen en liten knöl på 1cm som sitter på sköldkörteln men den är helt ofarlig (har gjort biopsi och det finns heller ingen påverkan på sköldkörteln, en knölstruma helt enkelt). Däremot ger inte denna knölen mig de besvären jag har säger flera läkare utan alla är inne på att det är ångest. Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt och fattar inte hur jag ka bli av med det.              
     
    Känner någon igen det jag beskriver i halsen? Torrheten, krampen och de klickande ljuden? 

  • Anonym (Ensam)
    Hår av fall MASSOR dagligen hela tiden . Rygg problem vid svanken har varit på sjukhuset før att få morfin tabletter och spryta men INGET hjælper. Huvudværk dagligen tabletter hjælper inte Trøtthet skulle bara vilja sova och sova men kan inte då jag har 3 barn Måste stæda stædar varje dag tvættar och damsuger tvættar golv dagligen ett MÅSTE før att inte sova. Diarre dagligen hela tiden (trøttsamt) !! Magproblem magsmærtor Lågt hb blod procent værdet som blev allvarlig = sjukhus nør den låg på 3,0 sen upp till 7,5 OK nu 6,3 igen Kraftig mens bløder igenom ALLT 2 dagar kraftiga 5 dagar normala och mellan blødningar Ej sex lust den har jag tappat Irriterad arg lessen KRAFTIG pms ångest atacker som får ingen lust och svimmar Hjærtklappningar och ont i hjærtat halsbrænna Svårt att sova på nætterna ibland Æter bara 1 gång om dagen hungrig men orkar inte Depression vill bara ligga på sængen eller soffan ingen ork igen lust men MÅSTE upp Inlåt inga vænner nytt stælle nytt land Minnesvårigheter

    Æter lugnade som ska kunna hjælpa mig er inte gallen men jag blir super stressad och får panik och då smæller allt till bara.
    Helt sjukt læskigt .
    Torr i munnen och dricker massa tabletter 1 gång dagligen men tar bara nær jag kænner att NU måste jag.  




     
  • Kvista

    Hej! Jag har ett par gånger i månaden 1-3 plötsliga blodtryckshöjningar.. Det börjar med att jag känner att jag börjar handsvettas, får värmerusning upp i huvudet och hjärtat rusar. Jag brukar ta blodtrycket och det ligger då runt 180/95 pulsen runt 85-95. Då jag för snart 4 år sedan fick en hjärtinfarkt vid samma symtom ( det va första gången det hände) fast då va pulsen mellan 20-25...så tar jag nästan alltid en stesolid direkt och lägger mig om jag har möjlighet. Jag försöker andas lugnt, hitta på något att koncentrera mig på tills det släpper. Då jag pratat med hjärtläkare om detta ( flera olika ) så får jag bara till svar att man inte kan känna att blodtrycket ökar aaaa blir smått galen för det gör jag! Har gjort alla möjliga undersökningar på hjärtat men dem hittar inga fel.... Kan det va panikångest? Är det någon som har samma?

  • Kvista
    LindaLindaLinda skrev 2013-05-29 00:32:41 följande:
    Ojojojoj.... snacka om att det var en lättnad att hitta denna tråd. Jag har varit sjukskriven sedan i början på mars pga utbrändhet och har haft väldigt svårt att ta till mig att mina symtom skulle bero på stress och ångest, går hela tiden och tror att jag ska dö i cancer eller als (sinnesjuka tankar) Nu har vissa symtom dock försvunnit då det även har berott på B12-brist har det visat sig. Här kommer mina symtom: Yrsel - kommer och går i perioder (snurrar bara jag vänder på huvudet)    Stickningar och domningar i överarmar och händerna (har blivit bättre efter jag börjat äta B12) Håravfall (vi snackar tussar som lossnar och det har också blivit bättre efter intaget av B12) En känsla av att hela kroppen vibrerar (detta när jag gått och lagt mig) Muskelspänningar i nacke, axlar Huvudvärk, oftast bara på en sida Illamående som kommer plötsligt och försvinner snabbt igen Hjärklappning Svettningar    Mun och hals-torrhet!! (fruktansvärt jobbigt) Klump och kramp i halsen. Klickande och knarrande ljud från halsen när man går och lägger sig.... kan tillochmed vakna av ljuden.  Krampen och klumpen jag har i halsen är det absolut värsta.... Nu har jag gjort både ultraljud och skiktröntgen på halsen och där finns inget farligt. De hittade visserligen en liten knöl på 1cm som sitter på sköldkörteln men den är helt ofarlig (har gjort biopsi och det finns heller ingen påverkan på sköldkörteln, en knölstruma helt enkelt). Däremot ger inte denna knölen mig de besvären jag har säger flera läkare utan alla är inne på att det är ångest. Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt och fattar inte hur jag ka bli av med det.                 Känner någon igen det jag beskriver i halsen? Torrheten, krampen och de klickande ljuden? 

    Jag har symtomen från och till med att kroppen vibrerar när jag lägger mig ( hemskt jobbigt) huvudvärk på en punkt har även haft yrsel några gånger....
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?