• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • ebyl

    blendha: Beror ju på hur det funkar på ditt bb, här i Sundsvall får man ta med sig alla kläder till bebisen själv. Man får inget från landstinget, kanske finns det att låna, det vet jag inte. Så ta med du! Svårt att veta hur mkt som behövs, beror ju på hur länge ni behöver stanna. Men som jag skrivit tidigare så är det bra med några extra överdelar då de byts oftare pga kräks..

    Jag tänkte också packa väskan idag, mest för att vi ska på TUL imorrn, å man vet ju aldrig, om det inte ser bra ut för tvillingarna så hotar de ju med att plocka ut dem på en gång! Så därför packar jag väskan idag, om inte annat kanske det gör att allt ser bra ut å vi får åka hem!

  • blehnda

    Luna: håller tummarna att allt ser bra ut! jag ska göra TUL i morgon och jag är helt 100 på att 3 kg gränsen nu är spräckt! hoppas bara att den inte ligger närmare 4 än 3 kg än så länge, är ju bara i vecka 34 än så länge ( går in i vecka 35 i morgon)

  • blehnda

    Ebyl: ja så kanske man borde göra, skulle dt vara nåt så är det ju lika bra att ha den packad! Lycka till du med i morgon! vi får väl dela med oss av våra siffror här när vi kommer hem från våra TUL, ,ush...jag är nästan lite nervös. =/

    men men, nu är det lunch som gäller!

  • Vilda Tiger

    Blehnda
    Den satte igång spontant med Lyckeli i v 37+1 och hon är född dagen efter. Jag tycker många köper för mkt före födseln. Har man en filt, lite kläder och blöjor kommer man långt. Jag gör som du och ska skriva en lapp och sätta på kylen så att jag och Marcus kan packa väskan då det är dags. Jag använder ju allt varje dag som ska med, förutom bebiskläderna då. Liksom du skrev.

    Allt såg bra ut hos bm (världens bästa!). Vi skrev förlossningsbrev och jag och Marcus var där över 90 minuter. :-O Hon är så bra att prata med. Hba1c var 4.8, som alltid nästan utan denna gravv, hb 116 vilket är lite lägre än vanligt, hjärtljud 110/70 och sf 37 nu i v 36+0.

    Även ctg gick bra. Jag ska på TUL på fredag och gissar att jag den ligger runt 15 % över nu med, som förra ggn. Men jag tror faktiskt jag får en lååång bebis, för den spänner ju som attan både uppåt och nedåt i magen.

  • BabyNo2

    hej tjejjer. Hoppas ni mår oki trots magar o socker o vatten i kroppen..

    Blendha. de är inte säkert att bebben får ha era kläder på sig på neo... ode finns masssor med kräkhaklappar där.. om de inte ändrat sig.. vi kommer ta med en åka hem outfit, o en nån body o socker...
    tror vi kommer be våranbästis att handla blöjor... vet ju ej vilken strl den kommer ha om de blir en klump. Just nu känns de som den har jätterumpen.. fniss.
    sen kommer vi köpa ersättning.
    Micke var så gullig när han hämtade ut kanyler o shit förra v. Då köpte han nappar, 2 rosa o 2 blå :o)

    Jag var på ÖoB o shoppade sånna småflaskor med tvål schampo o balsam.. sen en tub med tandkräm o tandborstar ... sen blir de bindor o trosor o sköna strumpor som kan packas nu redan....några linnen som jag vet att jag kan ha såfort magen är borta... o nån byxa... såå..lite plnerat inför bbväskan är de... den stor i hallen redo att packas.. haha..
    kram på er

  • ebyl

    Blendha: Jag är också nervös inför tul imorrn! Mitt HbA1c hade ju stigit sist, ska kolla nytt imorrn igen...

    Skinnet på magen är så uttänjt nu, blir bara mer å mer bristningar för varje dag, undra hur jag ser ut om 5-6 veckor...

    Vilda: Fina värden!

  • Maddie72

    Jag känner verkligen med er hela högen då ni berättar om era krämpor nu i sluttiden av graviditeten. Jag känner så igen mig då jag tänker tillbaka hur det var vid förra graviditeten. Jag tycker det är jobbigt redan. Jag är bara i v 12+6 idag och jag tycker min mage är lika stor som om jag var i 6 månaden. =) Oj vad den växt. Det konstiga är ju att den växer upptill och bebis växer ju nertill, men allt i magen skjuts väl uppåt, alla redan!! Det spänner också tycker jag.... man har nog glömt hur det var ändå.

    Imorgon ska jag på vanligt UL. Känns spännande och nervöst. Har ju inte sett bebis i magen sedan v 9+0 och man inblillar ju sig allt möjligt.

  • ebyl

    Maddie: Jag tycker också att den här andra grav. är jobbigare än första, blev jättestor fort, ont å otymplig på ett helt annat sätt. Fast det beror nog på att man har någon redan som kräver lite tid. Sen kan jag ju skylla mina krämpor på dessa TVÅ som ligger å jäser i min mage... Spännande med ul!

  • BabyNo2

    jag ska oxå på tul fast på onsdga..skitnervös..
    önskar er alla andra som ska på tul good luck

    vad äter ni för sött som snabbast tas upp vid lågt bs????
    jag är så less på att äta en massa.. dextro funkar lixom inte lika bra längre.

    kram

  • ebyl

    mjölk! eller saft, flytande iaf.. Fast jag äter oftast fil vilket resulterar i långsamt uppåtgående bs å jag äter istället alldeles för mycket...

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare