• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • kim86

    Hannamedina.
    Ja, hoppas med att man slipper vänta länge till. =)
    Nej, jag har varit låg, och ätit, och ej fått någon rekyl. Nästan inga rekyler alls faktiskt utan kunnat äta något gott efter och ändå haft bra bs. så det har ju varit bra hittills.. =)
    får se när det är höjningsdax.

  • Vilda Tiger

    Vi kom just hem från TUL. Jag är jätteglad, för siffran visade +6.5 %, vilket var knappt 100 gram över kurvan. Bebisen väger nu 3085 gram enligt TUL och om jag går hela vägen sa läkaren att den nog väger runt 3600 då. Jättenöjd!

  • ebyl

    Grattis till superfina värden Vilda!!

    Mitt bltr var bättre också, bara att dra en lättnandes suck för idag, ny kontroll på tisdag.

    Trevlig helg!

  • kim86

    Grattis Ebyl och Vilda till era fina värden. =)
    härligt o höra om alla det går bra för. 3600 g är ju inte mycket, skönt...

    hoppas även blenha har det bra vart du nu är någonstans och att bebben är kvar i magen ett litet tag till..

  • Vilda Tiger

    Ebyl
    Jättebra att din tryck har gått ner! En befrielse att inte behöva tillbringa helgen på bb, antar jag.

    Kim
    Tack! Du har rätt -   3600 känns helt lagom.

  • blehnda

    Hej tjejer!
    Här har ni en som måste tillbringa både helgen o nästa vecka på förlossningen, har legat inne här sen i onsdags och dom vill inte bli av med mig för ens bebben är ute. Så det kejsarsnitt för oss i nästa vecka...snacka om att allt har tagit en vändning här!

    Jag ligger fortfarande på + 70% på tillväxten på bebben o ingen kan riktigt förstå varför han växer så extremt fort. Nu när jag ligger här jag bs runt tre-fem hela tiden och får göra ctg- kurvor ca: 4 ggr per dag för att kolla så allt är bra inne i magen. Hoppas att bebisen mår bra när dom plockar ut den så tidigt bara, jag kommer ju bara vara 35 veckor gågna o ett diabebetesbarn räknas ju som omognare än ett vanligt barn så vi får se hur det går. men dom är välldigt snälla här iaf!

    Känns lite konstigt att ligga på evdelning full av skrikande mammor o nervösa pappor ute i korridorerna, o så jag, som bara går o ruvar! Behöver jag säga att min mage är stooor! man ser varenda kroppsdel på bebisen typ, huden ligger som ett spänt lakan över lillens rumpa=) så lite skönt ska det faktisk bli att dom tar ut honom redan nästa vecka så får vi se hur stor han egentligen är.

    Nu ska jag in på ctg-kurva igen o sen är middag, igen...vi hörs säkert innan snittet igen, lycka till alla andra kämpande mammor!!!hejje er!

    Kram o hej så länge (babyno2 kan hålla er uppdaterade om mig, vi har tät sms kontakt)

  • ebyl

    blendha: Skönt att höra att du ändå har det förhållandevis bra!  Perfekt blodsocker också, det behöver ju inte vara struligt i ett sånt här läge precis!! Vi håller tummarna för dig å lillkillen! Det kommer säkert gå jättebra!!

    Jag har en fundering ang. moderkaksfunktion. Det har någon gång diskuterats förhållandet lågt bs - dålig moderkaksfunktion!?? Eller? Jag har helt plötsligt börjat få lite låga värden, å framförallt lägre bs utan att göra någonting. Jag är ju t.o.m mer stillasittande nu! Fast på ul i tisdags var ju flödet bra så jag kanske inte ska oroa mig. Snart v. 34 (33 fulla måndag). Får försöka googla på det i väntan...

  • blehnda

    Hej igen!

    Här är allt som det var sist jag skev, ctg kurvor som ser jätte fina ut o låga o fina värden på mig. hoppas att allt fortsätter se bra ut. Jag ska snart ut på 1 timmes permis med min man, vi ska inhandla innetofflor o morgonrock till mig. jag hade inte planerat att bli instängd i en månad och speciellt ine så här tidigt så jag hade inte riktigt hunnit förbereda alla inköp. och tro mig, innetofflor och morgonrock vill man ha när man skrotar runt här hela dagarna. Ska även köpa en filt till bebben tänkte jag.

    En liten lustig sak som hände igår, jag satt och åt lunch i dagrummet och brevid mig satt tre nyblivna mammor o pappor med sina små guldklimpar. en efter en så började bebbarna små gny och skrika lite, och PANG så fick jag super ont i brösten! =0 så nu rinner det mjölk, eller ja den där äckliga gula vätska iaf, i båda brösten! knas!!!! tror mina hormoner är rejält laddade just nu, hehe. hade ingen aning om att något sånt kunde inträffa. men det kanske bådar gott om jag ska lyckas hålla min glupska bebbe nöjd även utanför magen.

    Hoppas ni mår bra och att era värden fortsätter att se fina ut!

    Kram så länge

  • BabyNo2

    hej blendha.. vad bra att du fick chansen att uppdatera lite själv så slapp jag skirva för mkt om ditt liv ;o)
    Hoppas du hittade de du skulle.. o fasen va tufft att kobiran/pattelatten/bröstmjölken rann till i allrummet.. Hoppas lillkillen har d bäst o att stokillen o mammaJulia har de bra!!
    Vi hörs av snart igen. KRAMS

    Vilda.. vilka kalasvärden :o) grattis

    Sade/skrev jag att vi låg¨på  CTG i onsdax?
    O när jag fick lågt BS så började bebben röra sig så vi förlorade kontakten med dosan.. precis som med Adrian..blev lite tårögd närjag satt där o mummsade min snickers o twix o försökte leta rätt på bebbens hjärtljud !!!!

    SJälv var jag på koutsläpp idag..undvik ojämna ladugårsbackar vid foglossning *hmmfphh*

    KRAAAm

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare