• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Vilda Tiger
    Maddie72 skrev 2010-05-09 13:19:15 följande:
    VildaTiger - Jo att försöka ligga lågt och få dessa känningar med rekyler är inget kul. Men men jag kämpar och försöker lära mig att inte äta för mkt vid känningar.
    Och det är ju verkligen inte lätt! Jag har också mina låga stunde då jag VRÄKER i mig mat då jag är låg i socker, men då får jag parera me din insulin. En banan brukar räcka för mig, kanske du ska testa det med? Då kommer du efter några ggr märka var du hamnar en timma efter känning i socker efter en banan och kan utgå från de värdet då du ska tänka över ifall en banen är nog eller inte.
  • blehnda

    hej hej!
    Grattis sosso, hoppas din bebbe mår bra o att han var lagom stor o fin =)

    Vi har precis varit på besök på neonatalavdelningen där vi kommer att hammna efter snittet. fått en liten runtur där så vi vet hur allt kommer att vara, på ett ungefär iaf, allt hänger ju på hur bebis mår då dom plockar ur honom. men det känns bra att vi har fått lite info om vad som kommer att ske den närmasta veckan och vart jag kommer hamna o bebisen osv. så nu känner vi oss båda lite lugnare tror jag.

    många känningar här, och trots att jag måste äta vid känningarna så måste jag även  trycka på med isulin då för att undvika rekylerna. hittils högsta rekylen sen jag kom hit var på 8,5 och i förhållande till mina andra värden så känndes det sjukt högt! räcker att jag går en sväng i korridorerna så dimper bs, så det blir mycket korsord i sängen just nu.

    Ush nu börjar jag bli lite nervös, både inför operationen o för hur han kommer att må när han kommer ut. vi hållar tummarna allt vi kan för att han är lika stark utanför som i magen!

    Kram på er o kämpa på!

  • TurkiskPeppar

    Stort grattis sosso!

    Maddie: Jag har också värden som pendlar mellan 3 och 12 hela dagarna. Blir också ganska stressad så fort jag ligger över 10, men har ändå väldigt svårt för att äta perfekt. Är jag riktigt sugen på något så äter jag det och tar extra insulin. Ibland går det bra och ibland straffar det sig, då kommer ångesten. Förstår inte hur jag ska orka stressa så här med värdena i ett halvår till. Men förhoppningsvis vänjer jag mig.

  • ebyl

    Maddie: Jag har också ångest den här grav! Eller iaf fram till att jag varit på mina TUL. Jag ligger på ett snitt på 7 tror jag enl. min mätare, har ett högre HbA1c den här grav. än förra å jag orkar inte göra något åt det många ggr! Det är ju som du skriver helt annat när man redan har ett barn. Jag tycker inte tiden räcker till, eller jag hinner inte med mig om dagarna. Jag kollar mig i snitt 8 ggr/dag, idag har jag hittills bara kollat mig 4.. Inte för att jag inte vill, utan för att huvudet är fullt med annat verkar det som!?
    Men jag tror som Vilda, att hellre ett jämt bs än ett för lågt (som ger rekyler), för trots mina 5,7% i HbA1c så väger mina enligt kurvan, sen kan jag inte svara på om det skulle varit samma om jag bara haft ett barn i magen...
    Tycker också att du ska prata med din diab.ssk/läk/bm för att få hjälp! De ser ju ofta saker utifrån en annan synvinkel å mina kommer ofta med vad som senare visar sig vara bra förslag (fast jag tvivlat när jag suttit där hos dem).
    Hur långt har du gått? För hur det än är så brukar det ju kännas bättre efter ul å tul (förhoppningsvis). Vad har du för HbA1c?

    Blendha: Skönt att veta lite mer så ni känner er så trygga ni kan vara inför det som väntar! En stark å livlig bebis i magen innebär garanterat en kämpe även utanför! Lycka till nu!

    Sosso: Vilket fint namn! Ser framemot en förlossningsberättelse så småningom.

    Vilda: Ja de kurvorna var ju rätt lika! Hoppas det går lika bra den här gången som med Lyckeli! För mig så ligger än så länge tvillingarna något lägre än Iris (trots sämre HbA1c) men det kanske beror på att de är två som ska dela på maten!

  • Maddie72

    Tack ni snälla. Skönt att veta att jag inte är den enda som har sån ångest. Har tagit HbA1C i torsdags och vet inte vad det ligger på. Ska till läkaren på tisdag och jag hoppas på bättre än 6,9 som jag låg på för 1 månad senad. (inte bra jag vet, men jag inledde grav med 7,4) Jag borde ligga bättre. Sköterskan tog mina värden ur min bs-app och kunde redan där se att jag låg bättre i HbA1c redan en vecka efter jag tog blodprov senast. Jo jag ska prata med min läkare hur jag ska göra. Det är konstigt att man måste höra från en läkare att det är OK. Men efter att jag hört lite från er så är jag redan lugnare. Nu är jag i v 13+5.

  • Amelie av Paris

    Åså jarå...
    Jag blev inlagd efter förra flödesmätningen eftersom de ville ge mig kortisonsprutor för bebisens lungmogna utifall de skulle vara tvungen att ta ut henne tidigare, och flödet var något sämre än det var vid förra UL. Alt såg bra ut och jag skulle just åka hem då de gjorde ett sista CTG. Då visade det sig att hennes hjärtljud gick ner när jag hade sammandragningar. De tog ut henne samma kväll och vi är på neonatalen nu för att stabilisera socker. 33+4. Skriver mer sedan. Lycka till alla!

  • ebyl

    Här händer ju saker mer eller mindre varje dag! GRATTIS Luna till en liten tjej! Hoppas ni mår bra!
    Längtan för en själv blir ju inte mindre för varje vecka direkt...

  • HannaMedina

    Ett stort grattis till Sosso och Luna :) Maddie Här är en till som oxå har ångest denna gravidiet, känns som man försöker o försöker men det blir inte riktigt bra ändå och det är tufft. Dock har jag haft mest problem med låga värden men som allt mer har resulterat i rekyler så jag får oxå gå och dutta med extrainsulin.. Jag kan heller inte ta insulinet innan måltider längre utan måste vänta en stund efteråt, Och jag känner liksom dej att det här är stressande, men jag har liksom blivit motiverad att fortsätta kämpa vidare efter att börjat följa denna tråd :) Just för tillfället har jag sån huvudvärk då jag vaknade i natt och hade 1,8 i blodsocker, det gick snabbt upp men får sån huvudvärk efteråt. Jag blev lite lugnare efter jag pratat med en läkare som även sa att det var vanligt med svängningar bs i början av graviditeten. Jag hoppas det känns bättre för dej snart! Blehnda : Lycka till! I fredags efter att jag skrivit här att jag inte kände nåt från magen så slutade dagen men lycka då jag äntligen nu har börjat känna rörelser från magen :) Hoppas alla får en bra dag! Själv ska man iväg till diabetes SSK för att kolla hur Hba1c ligger ieftermiddag.

  • kim86

    Hej allihopa..
    Grattis i förskott Blendha och grattis till dig Luna.. Sååå härligt. Hoppas alla mår bra och ser verkligen fram emot alla förlossningshistorier.. =)

    igår kände jag av lilla grabben i magen.. Tror som sagt att jag har känt det innan, men igår kändes det på riktigt och det var såå mysigt. Det var värt väntan kan jag säga. TOM sambon tror att han kände det när han tryckte handen mot magen...

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare