• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Maddie72

    Luna - 
    Grattis till tjejen.

    Hanna Medina -
    Wow vilket bra HbA1c! Det lär ju ta ett tag till jag får ett sådant bra. Jag kom aldrig så lågt förra grav. Som lägst 5,0. Ska till diabläkare i morgon och jag lär få lite råd hur jag ska tänka. Idag har det varit hur enkelt som helst att hålla bs nere. Har inte behövt ta en massa extra. Ser ljusare ut. Men jag kan inte tänka mig att bebis har börjat producera insulin än och hjälper till.

    Blendha och Babyno2-
    Måste kännas lite häftigt att träffa någon från diab.tråden på BB? Här i Kalmar finns det inte många gravida diabetiker, inte som jag känner till i alla fall. Men liten ort, då blir det väl så.

    Den 10 juni har jag ny tid för UL. Är nog RUL. Är det då man gör utvidgat UL? Jag kommer då vara i v 19.

    Vet ni, ibland känns det så otroligt att jag är gravid igen. Jag tror knappt att det är sant. Om allt går bra har jag en ny liten bebis i november. WOW inte klokt! Ibland är man nog bra trög... man bara lever på som det man är med om är det mest naturliga i världen. Är kanske det, men det är en stor grej liksom. =)

  • Vilda Tiger

    Maddie
    Men bebisens insulinproduktion har inget att göra med ditt blodsocker... jag menar alltså att det enda sett de två sakerna hänger ihop på är att den producerar mer insulin om du ligger högt, men dess produktion påverkar inte ditt sockr. Hur tänker du?

  • Maddie72

    Vilda Tiger -  Jag har hört nåt annat. Men jag kan ha fel... igen

  • HannaMedina

    Maddie : Ja i vecka 19 så är det RUL, jag ska på det på onsdag och då ska jag göra utvidgat UL.

    Hoppas det känns bättre för dej efter du träffat läkaren imorgon.

    Tack, jag blev själv helt fövånad över värdet då det sjunkit sen förra månaden och då jag sista tiden legat lite högre som jag själv har tyckt iaf, men de kanske visar sej nästa gång..
    Tror det är alla känningar som kanske får det att hålla sej nere..

    Eller så är det kanske jag som stressar upp mej i onödan då jag tycker att diabetesen under graviditeten är jätte jobbig.

  • Maddie72

    Vilda Tiger -  Jag besitter ju inte de bästa kunskaper direkt om att vara gravid diabetiker. =) Men jag kände liksom av det det förra graviditeten. Efter ett tag var det lättare att hålla bs i schack. Min mor som är f.d. diabetessköterska (för äldre då), men som jag inte tycker om att rådfråga i vanliga fall för vi börjar alltid tjafsa, sa till mig då jag en gång nämde att det kändes så mkt lättare att hålla bs i schack. "Jo men du får ju hjälp av bebis. " Så därför trodde jag att det var så. Men för att vi inte ska bli omsäms om detta, ska jag fråga min läkare i morgon hur det ligger till. Jag har ju själv undrat. =)

  • Vilda Tiger

    maddie
    Nejnej, inte blir vi osams om det! Men det insulin som bebisen producerar kan ju inte komma in i din kropp, så därför kan det inte påverka ditt blodsocker. Däremot är det många som får det lättare att hålla ett jämt socker en bit in i gravven och det tror jag själv handlar om att kroppen liksom vänjer sig vid sitt nya tillstånd. Var tredje vecka efter v 20 brukar man få höja sina doser (de flesta iaf) för då har barnet en tillväxtperiod som påverkar sockret. Runt v 25 upplever många en "smekmånad" då det är mkt enklare att hålla sig bra i socker, men inte alla upplever detta. Och i slutet får man ofta sänka igen, då moderkakan får sämre funktion. Men hör du med din läkare, bra att du får det förklarat av honom så jag inte säger ngt tokigt.

  • Maddie72

    Vilda Tiger - Tack för att du ville förklara. Att morsan ska ställa till det. =)

  • blehnda

    hej tjejer!

    Ville först bara berätta att babyno2 fick en lite pojke igår em via snitt.. 3700 g nånting o 50 cm lång  tror jag o han mådde jätte bra med en gång med fint bs o allt. hon får berätta mer när hon har möjlighet.

    Nu börjar jag också bli lite nervös, i morgon så gäller det.

    Maddie o vilda: Nu när jag vart inlagd här så pratade läkarna om att bebisens insulinproduktion kan påverka mitt bs till att sjunka, att min bebbe har jobbat så senaste tiden i magen. jag har haft jättefina värden de senaste månaderna o ändå har bebben skenat i vikt, just för att den har legat o överproducerat insulin för både sig själv o för mig. därför har jag inte kunnat reglera tillväxten med mitt bs eftersom jag redan har haft låga värden.

    både jag o min man vart jätte snopna när vi hörde detta, har ingen sagt till oss förut. tre läkare som sagt samma sak här s¨jag måste nog tro på vad dom säger. men som sagt, aldrig hört om det förut.

    nu ska jag smita upp till bb o hälsa på babyno2 o hennes lilla ögonsten!

    Vi hörs! kram

  • kim86

    Lycka till imorgon blendha och hälsa babyno2 ett stort grattis till pojken.. =)

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare