• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • challis777

    Sitter och väntar på en kompis som ska komma och hjälpa mig göra en gipsavgjutning av magen. Nån som gjort det?
    Vad gjorde ni av den sen i så fall?

    Kan lägga ut bild sen så ni får se.

    Tror jag får glada polacker om en stund, de målar nämligen om vårt hus och har fösterplats till en snart halvnaken kvinna, haha

  • Protea
    trollet83 skrev 2011-09-08 06:10:59 följande:
    Hur har ni andra diabetiker gjort i slutet av grav med jobb o så?Funderar på hur länge man kommer jobba..är ju än så länge bara i v.11 men försöker tänka lite framåt..mitt nuvarande jobb är inte så fysiskt ansträngande förutom lite längre gåsträckor och att jobba med dementa kan i vissa situationer innebära risk, men mitt jobb som ssk gör att jag inte kommer i risk särskilt ofta då vi inte är nära på samma vis som personalen..men kan ibland vara stressigt..mitt jobb har ju förstås redan börjat fundera när jag kommer gå hem o det har jag ju inte kunnat svara på ännu förstås..o havandeskapspenning känns ju inte allt för troligt att det kommer bli godkänt...men kanske man ska söka iaf?
    Jag bor i England och har far man borja mammaledigheten 10 veckor innan BF sa jag tog beslutet att sluta jobba 9 veckor innan for att kunna koncentrera mig pa mitt BS mm under min forra graviditet. Ar nu gravid igen men fick inte jobba deltid sa var tvungen att saga uoo mig sa nu ar jag hemmamamma pa heltid och det ar lattare att halla koll pa mitt BS nu an forra gangen.

    Jag skulle i alla fall soka havandeskapspenning om jag bodde i Sverige. Lycka till!!!
  • Frankofilen
    challis777 skrev 2011-09-08 09:49:58 följande:
    Sitter och väntar på en kompis som ska komma och hjälpa mig göra en gipsavgjutning av magen. Nån som gjort det?
    Vad gjorde ni av den sen i så fall?

    Kan lägga ut bild sen så ni får se.

    Tror jag får glada polacker om en stund, de målar nämligen om vårt hus och har fösterplats till en snart halvnaken kvinna, haha
  • Jeena
    trollet83 skrev 2011-09-08 06:10:59 följande:
    Hur har ni andra diabetiker gjort i slutet av grav med jobb o så?Funderar på hur länge man kommer jobba..är ju än så länge bara i v.11 men försöker tänka lite framåt..mitt nuvarande jobb är inte så fysiskt ansträngande förutom lite längre gåsträckor och att jobba med dementa kan i vissa situationer innebära risk, men mitt jobb som ssk gör att jag inte kommer i risk särskilt ofta då vi inte är nära på samma vis som personalen..men kan ibland vara stressigt..mitt jobb har ju förstås redan börjat fundera när jag kommer gå hem o det har jag ju inte kunnat svara på ännu förstås..o havandeskapspenning känns ju inte allt för troligt att det kommer bli godkänt...men kanske man ska söka iaf?
    Har bf den 25 nov och ska ha föräldraledigt from den 1 nov. Hoppas på att jag kommer orka jobba fram tills dess. Har ett oftast lugnt arbete utan tunga lyft och så, smågår/står dock en hel del under dagen. Det enda jobbiga är ju att jag redan nu är så jäkla anfådd och trött i kroppen hela tiden.
    Men jag håller på och lär upp min vikare just nu och vi kommer gå dubbelt tills jag går hem. Så gå hem kan jag göra istort sett när jag känner för det sen. Fast hur det blir med pengarna om jag går tidigare är ju en annan fråga. Obestämd
  • blehnda
    challis777 skrev 2011-09-08 09:47:50 följande:
    Hej Blehnda! Min tjej är ju 17 månader, jag hette nog tredjejuli då.
    Lycka till med blodsockret och syskontillverkningen!
    Hej! ja jag kommer ihåg dig!  va inte protea med också, och riparbella? Jag kämpar på som en tok här hemma för att återställa hba1c som inte varit speciellt bra sen wilmer föddes. Tycker det är såååå svårt att ligga jämt mellan måltiderna.

    Vad äter ni till frukost? vet hur jag borde äta men sen så blir det det jag vill/ orkar fixa istället.....

    Vilka fina siffror ni har på TUL! Ni är fantastiskt duktiga!
  • trollet83
    jemse skrev 2011-09-08 08:56:42 följande:
    Är i v 36+3 nu och slutade jobba förra vecka, onsdag, då min anställning gick ut. Det är skönt att få vara ledig fram till förelossningen. Det kan jag rekommendera att få vara ledig och samla ihop krafter tills bebisen kommer. Om du funderar på att ta graviditetspenning som det nu heter rekommenderar jag att ansöka i god tid för de har rätt mycket ansökningar nu så deras handläggningstid är lite längre tid än vad det brukar vara.
    Du kan prova att ansöka om det och se om det blir godkänt.
    Jo får prova ansöka i tid, men kan väl inte ansöka innan typ 20 veckor heller då man får moderskapsintyget?För om jag inte minns fel så får man väl moderskapsintyget runt 20 veckor?
    Frankofilen skrev 2011-09-08 09:16:12 följande:
    Jag jobbar heltid ända fram till förlossningen.
    Duktigt!Önskar jag också orkar det men minns hur tungt det var med sonen så misstänker jag inte pallar det..
    Protea skrev 2011-09-08 09:52:15 följande:
    Jag bor i England och har far man borja mammaledigheten 10 veckor innan BF sa jag tog beslutet att sluta jobba 9 veckor innan for att kunna koncentrera mig pa mitt BS mm under min forra graviditet. Ar nu gravid igen men fick inte jobba deltid sa var tvungen att saga uoo mig sa nu ar jag hemmamamma pa heltid och det ar lattare att halla koll pa mitt BS nu an forra gangen.

    Jag skulle i alla fall soka havandeskapspenning om jag bodde i Sverige. Lycka till!!!
    Ok, ja vi har väl också rätt att ta ut föräldraledighet ca 8 veckor innan här också men då förlorar man ju dagar till efter barnet är fött tyvärr..men funderar på att ta några lägstanivå dagar med sonen om jag ej får havandeskapspenning..
    Jeena skrev 2011-09-08 11:42:50 följande:
    Har bf den 25 nov och ska ha föräldraledigt from den 1 nov. Hoppas på att jag kommer orka jobba fram tills dess. Har ett oftast lugnt arbete utan tunga lyft och så, smågår/står dock en hel del under dagen. Det enda jobbiga är ju att jag redan nu är så jäkla anfådd och trött i kroppen hela tiden.
    Men jag håller på och lär upp min vikare just nu och vi kommer gå dubbelt tills jag går hem. Så gå hem kan jag göra istort sett när jag känner för det sen. Fast hur det blir med pengarna om jag går tidigare är ju en annan fråga. Obestämd
    Ok, vad jobbar du med?Jag lär ju också lära upp en vikarie på mitt jobb o så..har inte heller så tungt jobb fysiskt men går ganska mycket mellan avdelningarna så det kan väl vara tufft i slutet o så dessutom kanske jobbet i vissa situationer kan innebära en risk..så får väl helt enkelt se..
  • jemse

    Idag har jag varit på SMVC för kontroll och TUL. 

    Fick göra CTG på bebisen och TUL samt kolla Hba1c. CTG såg bra ut, men fick väcka bebisen lite grann
    för att få den röra sig lite. Sen var det full fart på den när vi gjorde TUL. :)

    Ligger bra till kurvan även om jag legat under kurvan, bebisen ligger ca -9% och den beräknades väga ca 2,6 kg nu. Min Hba1c ligger på 39 vilket är bra. 

    Nu börjar det täta besök på SMVC för att göra CTG på bebisen en gång i veckan, sen blir det nog igångsättning om värkarna inte sätter igång av sig själv. Det känns nu nära till förlossningen.         

  • Jeena
    trollet83 skrev 2011-09-08 21:01:08 följande:
    Jeena skrev 2011-09-08 11:42:50 följande:
    Har bf den 25 nov och ska ha föräldraledigt from den 1 nov. Hoppas på att jag kommer orka jobba fram tills dess. Har ett oftast lugnt arbete utan tunga lyft och så, smågår/står dock en hel del under dagen. Det enda jobbiga är ju att jag redan nu är så jäkla anfådd och trött i kroppen hela tiden.
    Men jag håller på och lär upp min vikare just nu och vi kommer gå dubbelt tills jag går hem. Så gå hem kan jag göra istort sett när jag känner för det sen. Fast hur det blir med pengarna om jag går tidigare är ju en annan fråga. Obestämd
    Ok, vad jobbar du med?Jag lär ju också lära upp en vikarie på mitt jobb o så..har inte heller så tungt jobb fysiskt men går ganska mycket mellan avdelningarna så det kan väl vara tufft i slutet o så dessutom kanske jobbet i vissa situationer kan innebära en risk..så får väl helt enkelt se..
    Jag jobbar på ett laboratorium för metaller kan man säga.
    Har blivit en hel del utredningar ang. miljön o sådant iom att jag blivit gravid. Med tanke på att vi har en hel del kemikalier och så.. inget som är direkt farligt som tur är som jag pysslar med dagligen. Och det som är olämpligt får de andra ta hand om just nu. Skrattande
  • riparbella
    blehnda skrev 2011-09-08 19:38:01 följande:
    Hej! ja jag kommer ihåg dig!  va inte protea med också, och riparbella? Jag kämpar på som en tok här hemma för att återställa hba1c som inte varit speciellt bra sen wilmer föddes. Tycker det är såååå svårt att ligga jämt mellan måltiderna.

    Vad äter ni till frukost? vet hur jag borde äta men sen så blir det det jag vill/ orkar fixa istället.....

    Vilka fina siffror ni har på TUL! Ni är fantastiskt duktiga!
    Stämmer att jag hängde här då, min dotter föddes i september 2009! Glad
  • Frankofilen
    jemse skrev 2011-09-08 21:10:49 följande:
    Idag har jag varit på SMVC för kontroll och TUL. 

    Fick göra CTG på bebisen och TUL samt kolla Hba1c. CTG såg bra ut, men fick väcka bebisen lite grann
    för att få den röra sig lite. Sen var det full fart på den när vi gjorde TUL. :)

    Ligger bra till kurvan även om jag legat under kurvan, bebisen ligger ca -9% och den beräknades väga ca 2,6 kg nu. Min Hba1c ligger på 39 vilket är bra. 

    Nu börjar det täta besök på SMVC för att göra CTG på bebisen en gång i veckan, sen blir det nog igångsättning om värkarna inte sätter igång av sig själv. Det känns nu nära till förlossningen.         
    Hurra vilka bra värden! Grattis!
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare