• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Vilda Tiger
    Sunnan skrev 2014-10-22 14:26:42 följande:

    TUL landade på +10%, 1700-1800g just nu. Hamnar inom normalintervallet så det känns helt ok. 


    MEN så bra!!! Härligt!!
  • Vilda Tiger

    Ego:

    Jag ramlade i en stentrappa i söndags. Föll så illa att hela bäckenet känna som en härva glödande kol. Så ont! Sträckning eller spricka tror bm. Inget att göra åt något av det. En eventuell igångsättning i slutet av denna vecka skjuts nu upp till nästa så att min kropp hinner läka något inför en förlossning. Samtal med läkaren igen på tisdag.

  • Sunnan
    Vilda Tiger skrev 2014-10-29 13:55:36 följande:

    Ego:

    Jag ramlade i en stentrappa i söndags. Föll så illa att hela bäckenet känna som en härva glödande kol. Så ont! Sträckning eller spricka tror bm. Inget att göra åt något av det. En eventuell igångsättning i slutet av denna vecka skjuts nu upp till nästa så att min kropp hinner läka något inför en förlossning. Samtal med läkaren igen på tisdag.


    Vilken oerhörd otur! Tur att du inte skadade dig värre iaf, stentrappor kan ju vara livsfarliga! Hoppas att det läker snabbt så att du känner dig redo för förlossningen nästa vecka! Och lycka till!
  • LouiMar
    Vilda Tiger skrev 2014-10-29 13:55:36 följande:

    Ego:

    Jag ramlade i en stentrappa i söndags. Föll så illa att hela bäckenet känna som en härva glödande kol. Så ont! Sträckning eller spricka tror bm. Inget att göra åt något av det. En eventuell igångsättning i slutet av denna vecka skjuts nu upp till nästa så att min kropp hinner läka något inför en förlossning. Samtal med läkaren igen på tisdag.


    Neeej ush va läskigt :( Tur att du inte ramlade på magen. Otäckt och jobbigt för dig att nu få vänta ännu längre med om möjligt ännu mer smärta :( Tänker på dig. 

    En fråga till er som väntar syskon. Hur tänker ni kring dagistider för det äldre barnet? Jag har så svårt att veta hur vi kommer att vilja göra, och hur man FÅR göra. Pedagogerna på dagis vill att vi har vår son hemma december ut (beräknad 2 dec) och sen ansöker om att få ha honom på dagis från och med januari (man måste tydligen ansöka en månad innan?). Och visst det låter ju bra, men om vi blir kvar på neo en vecka som med sonen då? Eller om han inte förändras utan fortfarande kommer vilja gå på dagis? Som det är idag så frågar ju han om dagis redan på lördagen och blir supernöjd på måndagen när han får gå igen. MEN man vet ju inte hur det blir?

    Hur tänker ni?? Smarta planeringstips? :) 
  • Vilda Tiger
    LouiMar skrev 2014-10-31 08:52:55 följande:
    Neeej ush va läskigt :( Tur att du inte ramlade på magen. Otäckt och jobbigt för dig att nu få vänta ännu längre med om möjligt ännu mer smärta :( Tänker på dig. 

    En fråga till er som väntar syskon. Hur tänker ni kring dagistider för det äldre barnet? Jag har så svårt att veta hur vi kommer att vilja göra, och hur man FÅR göra. Pedagogerna på dagis vill att vi har vår son hemma december ut (beräknad 2 dec) och sen ansöker om att få ha honom på dagis från och med januari (man måste tydligen ansöka en månad innan?). Och visst det låter ju bra, men om vi blir kvar på neo en vecka som med sonen då? Eller om han inte förändras utan fortfarande kommer vilja gå på dagis? Som det är idag så frågar ju han om dagis redan på lördagen och blir supernöjd på måndagen när han får gå igen. MEN man vet ju inte hur det blir?

    Hur tänker ni?? Smarta planeringstips? :) 
    Varför skulle han vara hemma hela december? Låter inte som en bra lösning enligt mig. Min son går bara femton timmar i veckan hos dagmamma och de får han ju gå kvar sedan iom att han är över tre år. Dottern går förskoleklass men har ca sex timmar i fritids i veckan utöver de femton förskoletimmarna. Dessa sex fritidstimmar betalar vi ju för och hon får ha kvar dem tills två månader efter bebisen fötts. Sedan har vi inte längre rätt till fritids.

    Din son borde väl få ha femton timmar i veckan? Eller måste man vara tre år för att ha rätt till de femton timmarna?

    Att bryta så många vanor på en gång är inte positivt för din son, tänker jag. Klart han kanske VILL vara hemma men om han inte vill det så borde han få gå som vanligt. Kolla upp med din kommun vad som gäller.

    Ego: väntar på samtal från min bm om vart jag ska vända mig idag för smärta i foten som dök upp för några dagar sedan. Igår tittade hon på den och sa att det kan vara en propp men att vi kunde avvakta tills idag. Idag gör det mer ont och det är rött där det smärtar.

    Hela jag går sönder.
  • Anakin

    Finaste Vilda Tiger, vilken otur du har! Hur är det med ditt bäcken? Om du har en spricka i det, ska du inte be om snitt istället om du har för ont? tt föda vaginalt med bäckenfraktur går ju säkert alldeles utmärkt rent biologiskt, men det verkar ju lite väl smärtsamt...

    Och minns att kroppen brukar hämta sig lite efter fl som tur är, även om det tar ett tag.

    På vägen hemifrån mig till mitt jobb åker bussen på en liten landsväg förbi små gårdar och hästhagar. Precis vid en av gårdarna finns det en vanlig vägskylt, en sån där gul och röd och fyrkantig, men på den står det "Allt kommer att bli bra." Oavsett om jag är på väg hem eller till jobbet blir jag så omåttligt glad och trygg över att se den, i all sin enkelhet. Jag skulle vilja skicka den till dig :)

  • Anakin

    Finaste Vilda Tiger, vilken otur du har! Hur är det med ditt bäcken? Om du har en spricka i det, ska du inte be om snitt istället om du har för ont? tt föda vaginalt med bäckenfraktur går ju säkert alldeles utmärkt rent biologiskt, men det verkar ju lite väl smärtsamt...

    Och minns att kroppen brukar hämta sig lite efter fl som tur är, även om det tar ett tag.

    På vägen hemifrån mig till mitt jobb åker bussen på en liten landsväg förbi små gårdar och hästhagar. Precis vid en av gårdarna finns det en vanlig vägskylt, en sån där gul och röd och fyrkantig, men på den står det "Allt kommer att bli bra." Oavsett om jag är på väg hem eller till jobbet blir jag så omåttligt glad och trygg över att se den, i all sin enkelhet. Jag skulle vilja skicka den till dig :)

  • Vilda Tiger
    Anakin skrev 2014-10-31 13:02:22 följande:

    Finaste Vilda Tiger, vilken otur du har! Hur är det med ditt bäcken? Om du har en spricka i det, ska du inte be om snitt istället om du har för ont? tt föda vaginalt med bäckenfraktur går ju säkert alldeles utmärkt rent biologiskt, men det verkar ju lite väl smärtsamt...

    Och minns att kroppen brukar hämta sig lite efter fl som tur är, även om det tar ett tag.

    På vägen hemifrån mig till mitt jobb åker bussen på en liten landsväg förbi små gårdar och hästhagar. Precis vid en av gårdarna finns det en vanlig vägskylt, en sån där gul och röd och fyrkantig, men på den står det "Allt kommer att bli bra." Oavsett om jag är på väg hem eller till jobbet blir jag så omåttligt glad och trygg över att se den, i all sin enkelhet. Jag skulle vilja skicka den till dig :)


    Tack, rara du! Allt kommer ju att bli bra till slut. Det har du rätt i. Det verkar vara en sträckning för det blir hela fiden lite bättre i bäckenet. Jag vill verkligen inte snittas... Jag vill föda!

    Idaf har jag tillbringat hela dagen på Östra. Smärtan i foten blev bara värre och värre och jag blev rädd av kordinatorn att åka in. Så det gjorde jag. Det blev ultraljud på hela benet men tack och lov var där ingen propp. Däremot extremt mycket vätska. Det är för att den trycker på och spänner som det smärtar så. I slutet såg de hur mycket jag har svullnat under dagen. En tysk läkare sa att "så här kan du inte ha det!", skrev ut vätskedrivande som jag får ta max tre dagar och sa till mig att jag måste komma tillbaka i helgen om de inte hjälper. Hon gjorde en hinnsvepning med, för att försöka locka igång det hela. Tre cm mjuk tapp kvar, öppen 1-1,5 cm.
  • Sunnan

    Skönt att det inte var nån propp och att bäckenet blir långsamt bättre Vilda T!
    Hoppas att du får föda snart så är allt det här ett minne blott på nolltid! Ta hand om dig.

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare