• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • joanelli
    Queequeg skrev 2010-02-19 10:11:08 följande:
    Det går att använda men den kommer nog rätt garanterat att bli hård då modellingpaste hårdnar på ytan, men det blir ju inte senhårt.
    Hmm... det känns inte riktigt som något bra alternativ att använda mp i så fall.
    Hur länge kan man spara överbliven sp eller mp?
  • mina12
    Gravid 89 skrev 2010-02-16 14:08:25 följande:
    Jag har gjort en 3D-biltårta utav den bakformen, och jag spacklade den innan. En del saker har jag kommit på som jag inte ska göra nästa gång. Jag spacklade t ex med grädde (det gick ju visserligen bra), men det är nog mycket enklare att få skarpa och extra fina kanter om man använder smörkräm eller chokladganaché av något slag.Mellan däcken på sidan av formen finns även en sådan där "kant" eller "ram" (kommer inte på namnet, vet inte ens om det har något särskilt namn? ) nederst som finns på bilar. Nästa gång jag gör en biltårta ska jag skära bort dessa och istället bygga på med t ex sugarpaste. Det såg överflödigt och väldigt konstigt ut...
    Jag ska göra en 3D-biltårta om några dagar. Jag kommer inte se formen innan dess... så jag vet inte riktigt hur stor den är. Det är min första tårta (förutom vanliga gräddtårtor & dyl), därför har jag 1000 frågor

    Vad använde du för tårtbottenrecept?
    Lossnade kakan lätt ur formen?
    Hur mycket fyllning gick det åt? Jag hade tänkt göra blåbärsmousse och någon chokladfluff.
    Delade du den i tre delar?
    Hur tjockt lager spacklar man med om man använder smörkräm? Ger smörkräm mycket smak? Passar det isåfall med blåbär och choklad.
    Jag hade tänkt blanda marsipan och MMF för att täcka. Hur gör jag bäst när jag ska färga den?

    Vore jättetacksam för svar! 
  • Lenilus

    Är det någon som vet var jag kan få tag på den där siliconformen av en bebis som ligger och sover? Inte den med kudde, utan den andra, som är så där otroligt verklig. Har sett någon i tråden använda den har jag för mig, var det Aiwendil kanske? Hittar inte den i någon av webshopparna.

  • Missy Cat
    Lenilus skrev 2010-02-19 11:29:13 följande:
    Är det någon som vet var jag kan få tag på den där siliconformen av en bebis som ligger och sover? Inte den med kudde, utan den andra, som är så där otroligt verklig. Har sett någon i tråden använda den har jag för mig, var det Aiwendil kanske? Hittar inte den i någon av webshopparna.
    Kajsad har den.
    Men hon köpte den från någon utlänsk webshop. Hmm var det nya zeeland??
    Kontakta henne direkt så får du bäst svar
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LindaRunn.blogg.se ♥¸.?°´¯) ♥
  • majlin84

    hallå alla tårtexperter! Jag har akut behov av er hjälp! Står o ska täcka nårra tårtor till sonens dop imorron men den jäkla sp smular bara, får inte ihop den ordentligt..tips jag kan göra?!? haft den i micron, hjälpte lite men inte tillräckligt för de ska funka=(

  • Smurfan 81
    Lenilus skrev 2010-02-19 11:29:13 följande:
    Är det någon som vet var jag kan få tag på den där siliconformen av en bebis som ligger och sover? Inte den med kudde, utan den andra, som är så där otroligt verklig. Har sett någon i tråden använda den har jag för mig, var det Aiwendil kanske? Hittar inte den i någon av webshopparna.
    Har för mig att hon köpte den i nån engelsk webshop...
  • Egensinnig
    majlin84 skrev 2010-02-19 12:51:47 följande:
    hallå alla tårtexperter! Jag har akut behov av er hjälp! Står o ska täcka nårra tårtor till sonens dop imorron men den jäkla sp smular bara, får inte ihop den ordentligt..tips jag kan göra?!? haft den i micron, hjälpte lite men inte tillräckligt för de ska funka=(
    Köpt el hemmagjord? Märke om köpt?

    Knåda, knåda , knåd aär mitt tips och ta cocosfett på händerna - det ökar smidigheten hos SP:n
    Good luck!
    Matilda, Matilda........
  • mina12

    Hur gör man "gräs" runt eller på tårtan? Har sett det lite här och var och det ar jättefint. Kan komma till användning kring min biltårta

  • Lenilus
    Missy Cat skrev 2010-02-19 12:46:08 följande:
    Kajsad har den.Men hon köpte den från någon utlänsk webshop. Hmm var det nya zeeland??Kontakta henne direkt så får du bäst svar
    Smurfan 81 skrev 2010-02-19 13:20:21 följande:
    Har för mig att hon köpte den i nån engelsk webshop...
    Ok, tack! Då får jag kolla med tjejorna!
Svar på tråden Tårttråden del 17