• Anonym (Suck..)

    Utredning

    ÄNTLIGEN är sambons ex, biomamman till hans barn indragen för utredning hos socialtjänsten.

    Det jag blir mest bestört av, (vi hade hembesök av handläggare från utredningen häromdan) är att dem hintar kraftigt på att vi skall "behålla" barnet hos oss nästa gång det kommer, ta reda på en "riktig" advokat (Här frågar jag vart man får tag på en "riktig" advokat, handläggaren kan inte ge mig några råd?? och min sambo har försökt innan, men alla är för dyra för att vi skall klara det ekonomiskt just nu).
    Sedan tycker handläggaren att det inte bör kosta alls för att ta upp i tingsrätten, men min sambo har stämt av med hemförsäkringen som säger att han måste ha ingått i försäkringen i 2 år innan han har rätt till rättslig hjälp via dem.
    (Just nu lever vi bara på 1 lön i ca 4 månaders tid, har inte råd att hyra en advokat och allt där till hur hemskt det än låter).

    Alltså vad f-n kan vi få hjälp med och vart för att dra igång rättsliga processer som inte innebär att vi måste svälta??
    Och vad exakt kan en utredning hos socialtjänsten ge mer än "övervägande bevis" vid rättslig process?
    Tycker att hon inte alls svarade på mina frågor utan mummlade luddigt utifrån sitt papper, undvek ögonkontakt...

  • Svar på tråden Utredning
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2010-02-03 03:38:21 följande:
    Men även om familjerätten ser så har de inte makt att ändra på vare sig vårdnad, boende eller umgänge, det kan bara domstol (och föräldrarna själva) göra..... och "vanliga" soc kan bara ta ställning till LVU-ansökan i domstol för att få makt att bestämma över barnet .... socialtjänsten har inte den makt många tror .... men, återigen, föräldrar har makt att skydda sina barn - även mot dn andra föräldern om så krävs! 
    Jag vet  att familjerätten inte själv kan fatta beslut utan att det är tr som gör det alternativt att föräldrarna kommer överens. Däremot tror jag starkt på att om familjerätten nu uttalar sig starkt till stöd för att barnet ska vara hos sin mamma, alltså att de menar att de ser inga problem hos mamman (fastän de känner till den riktiga situationen) då så är chansen i en eventuell tvist och utredning inte så god för pappans del. Om de däremot säger vi kan inte göra något, stäm in så gör vi en utredning och om det stämmer det du har berättat för oss då så kommer detta att visa sig i utredningen och i såna fall är det allvarligt, negativt för barnet.
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2010-02-03 03:38:21 följande:
    Men även om familjerätten ser så har de inte makt att ändra på vare sig vårdnad, boende eller umgänge, det kan bara domstol (och föräldrarna själva) göra..... och "vanliga" soc kan bara ta ställning till LVU-ansökan i domstol för att få makt att bestämma över barnet .... socialtjänsten har inte den makt många tror .... men, återigen, föräldrar har makt att skydda sina barn - även mot dn andra föräldern om så krävs! 
    jag tyckte därför att det är intressant att veta om det skulle vara den familjerätt som ts+man har kontaktat som skulle få göra en utredning eller om det skulle bli den i mammans kommun. Den familjerätten skulle ju kunna se på saken annorlunda.
  • Anonym (Suck..)
    Anonym skrev 2010-02-03 11:24:22 följande:
    jag tyckte därför att det är intressant att veta om det skulle vara den familjerätt som ts+man har kontaktat som skulle få göra en utredning eller om det skulle bli den i mammans kommun. Den familjerätten skulle ju kunna se på saken annorlunda.
    Det är inte familjerätten som gör utredningen utan socialtjänsten. Familjerätten finns i våran hemkommun och socialtjänsten är belägen i moderns hemkommun.
    Familjerätten bistår bara med samarbetssamtal mellan mamman och pappan, där det mest relevanta som diskuteras enligt familjerätten är huruvida barnet skall sova middag eller ej... Alltså inte alls på samma nivå som själva utredningen ligger på.
    Anonym (insatt) skrev 2010-02-03 03:38:21 följande:
    Men även om familjerätten ser så har de inte makt att ändra på vare sig vårdnad, boende eller umgänge, det kan bara domstol (och föräldrarna själva) göra..... och "vanliga" soc kan bara ta ställning till LVU-ansökan i domstol för att få makt att bestämma över barnet .... socialtjänsten har inte den makt många tror .... men, återigen, föräldrar har makt att skydda sina barn - även mot dn andra föräldern om så krävs! 
    Jag fann info i det du skrev tidigare, men nu vill jag fråga dig ang. din kommentar "Föräldrar har makt att skydda sina barn - även mot den andra förälderna om så krävs!", Hur menar du då? Vill du delge mig information i hur min sambo mer skall kunna skydda sitt barn, sig själv och oss alla samtidigt?
    Tar han hit barnet och behåller barnet här mot moderns vilja så tar det hus i h-vete. Modern har vid tidigare upprepade tillfällen hotat, trakasserat oss på hemmaplan och bussat sin sambo på pappan. Hur menar du att vi skulle skydda oss i hemmamiljö med dessutom barnet här? Jag är även gravid och skall föda nu i vår, hotbild över mig? Visst finns polisen att ta till om det skulle krävas, men det är antingen anmälan mot oss eller mot dem samt ett ständigt hot om att biomamma + hennes sambo kan befinna sig var som helst och agera mot oss (barnet inkluderat då).
    Det här handlar om kriminella straffade människor med allvarliga psykiska störningar alltså inget jag någonsin kommer känna mig säker i för barnet eller vårat eget välbefinnande.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Suck..) skrev 2010-02-03 11:51:12 följande:
    "Föräldrar har makt att skydda sina barn - även mot den andra förälderna om så krävs!", Hur menar du då?

    Ex:
    en boförälder skall inte lämna sitt barn till umgänge om det alldeles uppenbart far illa hos umgängesföräldern
    en umgängsförälder skall inte lämna sitt barn åter till en boförälder där situationen helt klart är olämplig!

    Grannlaga bedömningar? Javisst, men som förälder är man skyldig sitt barn att stundtals ta obekväma beslut! Vad är alternativet?
  • Anonym
    "Anonym (Suck..) (Trådstartaren) (Visa endast) Idag 11:51

     


    Det är inte familjerätten som gör utredningen utan socialtjänsten. Familjerätten finns i våran hemkommun och socialtjänsten är belägen i moderns hemkommun.
    Familjerätten bistår bara med samarbetssamtal mellan mamman och pappan, där det mest relevanta som diskuteras enligt familjerätten är huruvida barnet skall sova middag eller ej... Alltså inte alls på samma nivå som själva utredningen ligger på."

    Jag syftade på en eventuell vårdnads-, boende- och umgängesutredning. Inte den barnavårdsutredning som soc i mammans kommun utför angående mammans situation och föräldraförmåga.
  • Anonym (Suck..)
    Anonym skrev 2010-02-03 15:14:30 följande:
    "Anonym (Suck..) (Trådstartaren) (Visa endast) Idag 11:51  Det är inte familjerätten som gör utredningen utan socialtjänsten. Familjerätten finns i våran hemkommun och socialtjänsten är belägen i moderns hemkommun.Familjerätten bistår bara med samarbetssamtal mellan mamman och pappan, där det mest relevanta som diskuteras enligt familjerätten är huruvida barnet skall sova middag eller ej... Alltså inte alls på samma nivå som själva utredningen ligger på."Jag syftade på en eventuell vårdnads-, boende- och umgängesutredning. Inte den barnavårdsutredning som soc i mammans kommun utför angående mammans situation och föräldraförmåga.
    Ville bara säga att socialtjänsten arbetade snabbt efter vårat första möte och efter ännu en anmälan inkommit under utredningstid så blir det "utredningshem" för modern och barnet under observation. Vägrar hon blir det tingsrätt med ombud som socialtjänsten bistår med. Så vi ser äntligen ljus här!
  • Anonym
    Anonym (Suck..) skrev 2010-02-11 10:39:34 följande:
    Ville bara säga att socialtjänsten arbetade snabbt efter vårat första möte och efter ännu en anmälan inkommit under utredningstid så blir det "utredningshem" för modern och barnet under observation. Vägrar hon blir det tingsrätt med ombud som socialtjänsten bistår med. Så vi ser äntligen ljus här!
    Menar du att soc kommer att bistå er (pappan) med ombud under en vårdnad/boende/umgänge-rättegång?

    Eller menar du att att soc kommer fram till att barnet behöver en annan sorts vård än den omsorg hon får i mammans hem och föreslår att barnet flyttar till pappan (som ett slags familjehem på "mammans veckor" då de menar att det inte räcker med frivilliga insatser för att barnet ska må bra imammans hem, mamman, som är vårdnadshavare ger ej sitt samtycke, pappan kanske ger samtycke men fortfarande har en av vårdnadshavarna inte gett det och så går det till lvu-rättegång i länsrätten och där får mamman ett ombud?

    Om det är det första, hur kommer det sig att soc bistår med ombud? Det måste ju finnas massor med föräldrar som borde stämma sitt barns andra förälder men som inte har råd eller som får råd genom att skaffa sig stora skulder.
  • Anonym (Suck..)
    Anonym skrev 2010-02-11 11:12:40 följande:
    Menar du att soc kommer att bistå er (pappan) med ombud under en vårdnad/boende/umgänge-rättegång?Eller menar du att att soc kommer fram till att barnet behöver en annan sorts vård än den omsorg hon får i mammans hem och föreslår att barnet flyttar till pappan (som ett slags familjehem på "mammans veckor" då de menar att det inte räcker med frivilliga insatser för att barnet ska må bra imammans hem, mamman, som är vårdnadshavare ger ej sitt samtycke, pappan kanske ger samtycke men fortfarande har en av vårdnadshavarna inte gett det och så går det till lvu-rättegång i länsrätten och där får mamman ett ombud? Om det är det första, hur kommer det sig att soc bistår med ombud? Det måste ju finnas massor med föräldrar som borde stämma sitt barns andra förälder men som inte har råd eller som får råd genom att skaffa sig stora skulder.
    Så sades det, att vi blir tilldelade ombud allihopa i TR.

    Det här är ett ganska känsligt fall och jag kan inte outa för mycket om alla detaljer här på FL, men socialtjänsten har fått in anmälningar från olika instanser och myndigheter ang. barnets välmående. Socialtjänsten kommer att bistå oss för att det finns särskilda skäl till att vi inte kan väcka ett åtal själva (inte enbart ekonomiskt).

    Mamman hamnar ju hos TR om hon vägrar att bo under en tid på ett utredningshem där dem bevakar henne och barnet tillsammans. Hon får ett ombud, barnet ett och pappan ett. Men det blir inte frågan om en LVU; placering på familjhem iom att pappan kan och vill över allt annat ta barnet på heltid. Jag vet inte alla detaljer om hur åtalet kommer att väckas, vi fick bara detta förklarat i stora drag på ett kort akutmöte.

    Hur menar du "Om det är det första"?
  • Anonym
    Anonym (Suck..) skrev 2010-02-11 11:26:30 följande:
    Så sades det, att vi blir tilldelade ombud allihopa i TR. Det här är ett ganska känsligt fall och jag kan inte outa för mycket om alla detaljer här på FL, men socialtjänsten har fått in anmälningar från olika instanser och myndigheter ang. barnets välmående. Socialtjänsten kommer att bistå oss för att det finns särskilda skäl till att vi inte kan väcka ett åtal själva (inte enbart ekonomiskt). Mamman hamnar ju hos TR om hon vägrar att bo under en tid på ett utredningshem där dem bevakar henne och barnet tillsammans. Hon får ett ombud, barnet ett och pappan ett. Men det blir inte frågan om en LVU; placering på familjhem iom att pappan kan och vill över allt annat ta barnet på heltid. Jag vet inte alla detaljer om hur åtalet kommer att väckas, vi fick bara detta förklarat i stora drag på ett kort akutmöte. Hur menar du "Om det är det första"?
    om det är det första alternativet, alltså att ni tilldelas ett ombud i vårdnadsärende. Inget annat. Jag kritiserar inte om det kan tyckas så utan jag blir bara nyfiken och vill veta hur de resonerar. Men när du säger att det inte blir ni som stämmer in utan soc själva (och ni kommer att vara delaktiga och finnas vid socialtjänstens sida under rättegången antar jag) då förstår jag bättre att de tar hand om betalningen. Har jag uppfattat det rätt?
  • Anonym (Suck..)
    Anonym skrev 2010-02-11 11:38:27 följande:
    om det är det första alternativet, alltså att ni tilldelas ett ombud i vårdnadsärende. Inget annat. Jag kritiserar inte om det kan tyckas så utan jag blir bara nyfiken och vill veta hur de resonerar. Men när du säger att det inte blir ni som stämmer in utan soc själva (och ni kommer att vara delaktiga och finnas vid socialtjänstens sida under rättegången antar jag) då förstår jag bättre att de tar hand om betalningen. Har jag uppfattat det rätt?
    Jo vad vi förstod det som så är det första alternativet då läget är såpass kritiskt.
    Nää det är lugnt, jag tar det inte som kritik, bara att jag saknar så mycket information om detaljer och vad som kommer att ske själv. Iom att vi sitter mitt uppe i detta och vet inte vilken "domen" blir ännu, utredningshem eller TR.

    Jo jag tror att du har uppfattat det rätt så, kan förklara mer när vi får besked om hur det blir. Det blir då iaf socialtjänsten som väcker ett åtal vad jag fattade det som mot modern då dem starkt ifrågasätter hennes lämplighet som vårdnadshavare till barn.
Svar på tråden Utredning