• Nathalie Flisbäck

    För oss som bakar

    Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

    Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.


  • Svar på tråden För oss som bakar
  • Ylwis

    oj vilken rolig tråd! när tid ges så bakas det.

    idag har vi gjort vanlig sockerkaka med smak av citron.


    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis

    har precis satt in två filmjölkslimpor i ugnen. har aldrig gjort dessa så får se hur de blir.
    Receptet:

    13 dl rågsikt
    2tsk bikarbonat
    1tsk bakpulver
    1-1½dl lingonsylt
    1½dl sirp
    7dl filmjölk

    blanda alla torra ingredienser, tillsätt llt det blöta, rör i hop. klik ut i 2 st 1½ L formar som är smorda, jämna till och  grädd i nedre delen av ugnen i 1 timme i 175 grader.


    Mamma till Alvyn 051015
  • far
    Ylwis skrev 2010-05-20 08:31:29 följande:
    har precis satt in två filmjölkslimpor i ugnen. har aldrig gjort dessa så får se hur de blir. Receptet: 13 dl rågsikt 2tsk bikarbonat 1tsk bakpulver 1-1½dl lingonsylt 1½dl sirp 7dl filmjölk blanda alla torra ingredienser, tillsätt llt det blöta, rör i hop. klik ut i 2 st 1½ L formar som är smorda, jämna till och  grädd i nedre delen av ugnen i 1 timme i 175 grader.
    Låter ju smart och snabbt, blev de bra? Men blev de inte väldigt söta?
  • Ylwis
    far skrev 2010-05-20 16:20:09 följande:
    Låter ju smart och snabbt, blev de bra? Men blev de inte väldigt söta?
    blev jätte gott! inte alls söta tycker jag.

    bakade lite muffins sen med blåbärssoppepulver i.
    Mamma till Alvyn 051015
  • annki72

    Har försökt göra muffins idag men även denna gång misslyckades jag

    Första gången blev de stenhårda, denna gång flöt de över för fullt och blev helt platta 

    Jag la inte mer än knappt halva formen med smet precis som förra gången.

    Enda skillnaden är att första gången hade varmluft och denna hade jag det inte.

    Gjorde av ett recept från Aftonblades böcker.

    Blir så sur när man misslyckas!! Muffins som ska vara så lätt......


    Mamma till 4 söner och en dotter
  • Sweet N Cute
    annki72 skrev 2010-05-21 11:17:44 följande:
    Har försökt göra muffins idag men även denna gång misslyckades jag Första gången blev de stenhårda, denna gång flöt de över för fullt och blev helt platta  Jag la inte mer än knappt halva formen med smet precis som förra gången.Enda skillnaden är att första gången hade varmluft och denna hade jag det inte.Gjorde av ett recept från Aftonblades böcker.Blir så sur när man misslyckas!! Muffins som ska vara så lätt......
    Hur lyckas man med det.. Precis som du säger det är lätt ju. Ka de va ugnen som de e fel på? Har du glömt lägga jäsningsmedel i som bakpulver? Har du möjligen öppnat ugnen innan dom skulle va klara?
  • annki72
    Sweet N Cute skrev 2010-05-21 11:27:26 följande:
    Hur lyckas man med det.. Precis som du säger det är lätt ju. Ka de va ugnen som de e fel på? Har du glömt lägga jäsningsmedel i som bakpulver? Har du möjligen öppnat ugnen innan dom skulle va klara?
    haha ja du säg det....Nix har varit jätte noga med receptet men ändå blir det fel, har inte rört luckan och jag har ny spis...............

    Sökte ett annat recept på nätet och nu inser jag att det gamla receptet måste det vara nått fel på.

    det jag hittade på nätet blev som en lös smet medans det jag gjort var som en gröt.

    Har nu nya  ugnen får se hur det går nu
    Mamma till 4 söner och en dotter
Svar på tråden För oss som bakar