• moln och sol

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

    Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

    Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

    Jag skulle vilja ha massor av tips:

    1) Hur man håller en grundordning.

    2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

    3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

    Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

    Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

    1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

    Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

    2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

    Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

    Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

  • Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • Shaun the sheep

    Här är min lista! Såhär ser den ut so far..

    Varje dag:
    *Var sak på sin plats - Släng överblivna mackor, reklam osv direkt.
    *Använd reklampaus till ministäd (se ovan tex)
    *Diska morgon och kväll
    *Fyll på toapapper, släng gamla rullar
    *Torka av bord och arbetsbänkar med disktrasa
    *Sopa/dammsug under bordet
    *En halvtimme innan läggning, plocka undan barnleksaker


    Vid behov/veckovis
    *Dammsug hela huset
    *Tvätta golv
    *Skura toalett, gör rent handfat, torka rent spegel
    *Gör rent badkaret


    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Nyfiken gul

    Jag har också As kan jag säga och därför älskar jag den här tråden för det här är något jag verkligen brinner för - ordning och reda och min hjärna kan koppla av.

    Något jag verkligen kan rekommendera är att man lär sig göra två saker samtidigt (en utmaning för oss alla med As speciellt... ) 
     
    På så sätt slipper man glömma några moment och man får allting grundligt gjort

    så här ser en dag för mig ut:

    Frukost:Tömmer en eventuell ren disk först - Ställ in disken i diskmaskinen, torka av köksbordet och diskbänk - diska ur sonens nappflaskor, knäpp av kaffebryggaren och släng filtret.

    Fixa till mig innan arbetet : Kissa, borsta tänder, stoppa i linser, borsta håret - skölj ur handfatet, kolla att toaletten är ren, eventuellt fylla på toapapper, checka handdukarna - ser dom smutsiga ut läggs dom i tvätten direkt.

    Vid hemkomst: Häng upp alla ytterkläder för mig och sonen , skaka av snön från skor och ev lägga på tork, ta hand om posten direkt - sortera - läs - släng, ta hand om eventuella matkassar och packa upp dom på en gång, skölj ur matlådan från jobbet och lägg in i diskmaskinen.

    Vid hemkomst - 2 - Kollar sånt som kan behövas , finns det stryktvätt? Behövs det manglas? Ska det tvättas en maskin? Behöver något lagas, kanske ett blixtlås? Vattnas blommor? Mata husdjuren? Dammtorkas i något rum? Kanske en spegel behöver torkas av? Vika tvätt? Ringa ett viktigt samtal?

    Vid middagsdags: Medan maten puttrar tar man undan sånt som man inte behöver längre som kryddor, matvaror osv, ställ in disken i diskmaskinen, dukar bordet, -   ställ in tallrikar och övrig disk i maskinen, gör eventuellt matlådor, ta hand om resterna, torka köksbordet och arbetsytor, kör igång diskmaskinen om den är full. Gör snabbsvepning med trasa och spray över kylskåp, lådor och skåp, torkar av spisen och spisfläkten. Skakar mattan i köket och antingen dammsuger eller bara sopar av golvet. Känns det klibbigt så torkar jag av golvet med mopp och såpvatten.

    Plockning vid sängdags: sonen får hjälpa till att plocka undan sina leksaker i sitt rum, jag och maken röjer leksaker i övriga huset, smutskläder direkt i tvättkorgen, nya kläder tas fram för både vuxna och barn, checkar av inför morgondagen med plånbok, nycklar och matlådor, det man pysslat med tas undan, lampor släcks överallt och datorer stängs av.

    Vid tandborstning: Tar ett svep över spegeln med en trasa, skurar ur toaletten när sista man kissat inför natten, sköljer ur handfatet,

    Sista check - släng eventuella sopor, släck lysen,  - godnatt!

    Så att göra nånting mer medans man gör något annat får en att få in rutiner jättefort och vissa saker går på rutin bara efter någon dag.

    Och för mig är det viktigt att man gör såna här saker i ett svep - man börjar inte vika tvätt för att avbryta med ett telefonsamtal för att sen läsa en tidning för att sen laga mat...  och så kommer man på kl 23 att tvätten inte är undanplockad.....  Så det man börjat med gör man klart. Då får man också klara och tydliga rutiner.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Shaun the sheep

    Nyfiken gul:

    Jag bara älskar dina råd! Alltså, jag skulle behöva en miniversion av dig på axeln här hemma!
    Jag Känner mig så peppad, synd att jag jobbar imorgon :/
    Får läsa om allt igen på söndag och måndag, då är jag nämligen ledig. Nu jäklar ska det bli klart nån gång!


    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • moln och sol
    Shaun the sheep skrev 2011-01-21 22:05:52 följande:
    Nyfiken gul:

    Jag bara älskar dina råd! Alltså, jag skulle behöva en miniversion av dig på axeln här hemma!
    Jag Känner mig så peppad, synd att jag jobbar imorgon :/
    Får läsa om allt igen på söndag och måndag, då är jag nämligen ledig. Nu jäklar ska det bli klart nån gång!
    Precis vad jag hade tänkt skriva! Jag bara älskar tipsen från Nyfiken gul, de ger mig sån inspiration och hoppet om att det ska lösa sig för mig GladShaun the sheep, när jag läser dina inlägg känns det som att vissa vore skrivna av mig.. vi är lika i vår oordning!

    Nyfiken gul, du får det att låta så självklart och enkelt ! Vilket känna härligt !

    Citat från Nyfiken gul "... man börjar inte vika tvätt för att avbryta med ett telefonsamtal för att sen läsa en tidning för att sen laga mat...  och så kommer man på kl 23 att tvätten inte är undanplockad..... "

    Så känner jag att jag gör. Jag fullföljer inte, men jag vet inte varför det blir så för mig.
    Jag behöver få ditt tänk, att det man börjat med gör man klart.
    Idag är det helg och nya chanser att ta tag i saker Skrattande
  • Nyfiken gul
    moln och sol skrev 2011-01-22 09:41:45 följande:
    Precis vad jag hade tänkt skriva! Jag bara älskar tipsen från Nyfiken gul, de ger mig sån inspiration och hoppet om att det ska lösa sig för mig Glad

    Shaun the sheep, när jag läser dina inlägg känns det som att vissa vore skrivna av mig.. vi är lika i vår oordning!

    Nyfiken gul, du får det att låta så självklart och enkelt ! Vilket känna härligt !

    Citat från Nyfiken gul "... man börjar inte vika tvätt för att avbryta med ett telefonsamtal för att sen läsa en tidning för att sen laga mat...  och så kommer man på kl 23 att tvätten inte är undanplockad..... "

    Så känner jag att jag gör. Jag fullföljer inte, men jag vet inte varför det blir så för mig.
    Jag behöver få ditt tänk, att det man börjat med gör man klart.
    Idag är det helg och nya chanser att ta tag i saker Skrattande
    För att få rätt tänk så vänder man på frågan:

    VARFÖR gör man inte klart det man börjat med?

    Är det inte såååå mycket jobbigare att ha hela huset fullt med halvdanna jobb överallt?  Det om något skulle få mig att få ångest, klåda och andnöd att inte veta vart man börjar...

    Visst kan jag bli sugen på att ringa bästisen just när man står och viker tvätt - men varför kan inte det samtalet vänta 2 min? Och varför är det så viktigt att jag ringer just precis NU?

    Självklart kan även jag avbryta mitt plockande för att barnen behöver hjälp med något eller för att nån ringer osv... men det viktiga i det är : Jag börjar inte med något annat. När jag gjort färdigt det som avbröt mig går jag tillbaka till mitt plock/pyssel och gör klart.,
    Jag skulle inte få för mig att plötsligt slita fram dammsugaren när jag egentligen står och stryker. Varför liksom?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fantasia78
    Shaun the sheep skrev 2011-01-21 20:23:26 följande:

    Här är min lista! Såhär ser den ut so far..

    Varje dag:
    *Var sak på sin plats - Släng överblivna mackor, reklam osv direkt.
    *Använd reklampaus till ministäd (se ovan tex)
    *Diska morgon och kväll
    *Fyll på toapapper, släng gamla rullar
    *Torka av bord och arbetsbänkar med disktrasa
    *Sopa/dammsug under bordet
    *En halvtimme innan läggning, plocka undan barnleksaker


    Vid behov/veckovis
    *Dammsug hela huset
    *Tvätta golv
    *Skura toalett, gör rent handfat, torka rent spegel
    *Gör rent badkaret


    Känner igen mig. Ungefär så gör jag också, fast jag hinner aldrig titta på TV så jag har inga "reklampauser". Jag städar den lilla fritid som finns..., när det inte är läxläsning med barnen eller så.
    Solig
  • linas fina

    Nyfiken gul, en fråga till dig. =)

    Hur gör du med alla saker du får av barnen som de gjort. Pyssel på dagis, teckningar och pärlhalsband. Sparar du allt? Och i så fall hurdå?
    Vi har redan massvis och vi har bara ett barn på fyra år.  

  • Nyfiken gul
    linas fina skrev 2011-01-22 10:39:03 följande:
    Nyfiken gul, en fråga till dig. =)

    Hur gör du med alla saker du får av barnen som de gjort. Pyssel på dagis, teckningar och pärlhalsband. Sparar du allt? Och i så fall hurdå?
    Vi har redan massvis och vi har bara ett barn på fyra år.  
    Nej jag sparar inte allt.

    *julpyssel - teckningar med tomtar, handavtryck osv är ju sånt som kommer varje år, det sparas bara ett år. Pyssel som dom gjort själva och som ska hängas i granen sorteras in bland julsakerna och det rensas ut och slängs när det börjar gå sönder.

    *Teckningar - vanliga teckningar kommer ju hrem nästan dagligen. och där är jag stenhård. Av 7 teckningar sparas max två. Dom äldre barnen har koll själva på vad som släpas hem från skolan och råkar det bli en för stor hög från skolan så får dom rensa ur själva.  Vi ritar ganska mycket hemmavid också så här är jag benhård på vad som får sparas eller inte.

    *pärlhalsband - så länge dom inte släpar hem 14 halsband om dagen så får dom hållas. Går dom sönder så slängs dom ju direkt. Hänger upp dom på en krok i deras rum.  Jag har tre söner och hittills har jag bara 6  halsband hemma - älsta sonen är ju 12 år dessutom...

    *årstidspyssel - påsk, halloween, vinterpyssel, solfjädrar och allt vad dom nu kan göra... brukar i regel lekas med hemma och efter nån dag är det ju sönder eller bortglömt - då slängs det.

    Är det riktigt fina saker så brukar jag göra nån form av collage på ett stort papper och sen rama in det och hänga upp på barnens väggar - annars är jag benhård på såna här saker, har man sex barn i familjen kan man verkligen inte spara allt. Finns inte på kartan liksom...
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • fucktard

    Jag vill också ha en liten Nyfiken gul på min axel!

    Jag måste verkligen ta tag i att få in rutiner i det här igen. Visst, vi är två som kan städa och plocka och diska, men jag behöver ändå rutiner. Disk och matlagning tar iofs jag hand om, jag tycker om att laga mat och disken känns som att det hör till. Annars är nog den enda rutiner vi har att vi tvättar på lördagar, när vi gjort det städar jag badrummet som han avskyr.

    Det känns dock svårt att komma igång - nu måste vi i första hand fokusera på att tömma min lägenhet, och när det är klart ska jag ha praktik, vilket jag fick reda på igår kommer ske 10 mil härifrån... Eftersom jag inte har körkort finns det inte en chans att pendla, och jag måste flytta i fem veckor. Kommer visserligen åka hem så fort jag är ledig, men det kommer inte att bli ofta nog för att få in någa rutiner...

    Så jag antar att jag måste försöka leva såhär till april.Obestämd

  • bomull

    Jättebra tråd!
    Skulle verkligen behöva en lista på vad nan gör, hur man gör och när man gör det.
    Har också jättesvårt för det här.
    Ska ta en stund sen och gå igenom tråden och försöka sammanställa en lista.

    Har fortfarande julsakerna kvar...
    *skäms*

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...