• L E A

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    NY TRÅD!

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)


    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • L E A
    Jessika82 skrev 2010-04-18 22:49:15 följande:
    får ta och kolla i journalen. annars får jag kräva/tjata för tätare kontroller.
    Det gäller o lyssna på sin kropp. Minsta misstanke om nått är bättre o kolla upp än o låta det vara. Man slipper oroa sig i onödan! Tyvärr får man tjata sig fram men så är det nästa överlag!
  • Ocean WoW

    Jessika82 - Jag hade GBS förra graviditeten. Min BM och jag la upp en plan vid inskrivningen denna gång. Så fort jag känner av en UVI eller minsta lilla annat knasigt så ska jag lämna ett morgonuringprov till henne för odling. Om jag inte känner av något så ska jag lämna prov fyra gånger denna graviditet. En gång vid inskrivning, vecka 22, vecka 32 och sista någon gång efter vecka 38. Självklart kommer det vara fler provtagningar om jag visar på mätbara halter av GBS i samband med att jag kommer få penicillin för att kontrollera att det gått bort. Jag kommer få dropp vid förlossningen även om jag inte visar på mätbara halter någon gång under denna graviditet.

    Hittils har jag inte haft mätbara halter. {#lang_emotions_sunny}

    Har du samma BM på MVC denna gång som förra? Om du har det skulle jag byta BUMS. Hon låter livsfarlig!
    - Förstod jag dig rätt att det inte upptäcktes att du hade GBS förrens vid förlossningen fast du hade frågat din BM?

    Jag skulle tipsa dig att få en "provplan" som jag har och sedan att de lovar att köra extra odlingar om så fort du har känningar. Du skulle nog behöva något fler kontroller än jag har eftersom det verkar som om du blivit mycket mer påverkad än jag blev när jag hade GBS. Kanske en koll i månaden + extra så fort du har någon känning.

    Vad har du för känningar nu?

  • gulligavera

    Ingen bebis ännu.

    Var ju in på förlossningen natten mellan Tisdag-Onsdag i förra veckan men täta
    värkar som varade hela kvällen o natten.
    Var öppen 2cm men fortfarande 2cm tapp kvar, dock mogen.
    Har sedan dess dragits med hemska förvärkar dagar och nätter men mer händer det inte, ska in på koll imorgon och se om det hänt ngt mer.

    BM berätta om en tjej som var öppen 5cm och ändå hade tapp kvar, hon gick tydligen så i 3 veckor *suckar*

    37+3 idag!

  • L E A
    gulligavera skrev 2010-04-19 10:16:15 följande:
    Ingen bebis ännu.Var ju in på förlossningen natten mellan Tisdag-Onsdag i förra veckan men tätavärkar som varade hela kvällen o natten.Var öppen 2cm men fortfarande 2cm tapp kvar, dock mogen.Har sedan dess dragits med hemska förvärkar dagar och nätter men mer händer det inte, ska in på koll imorgon och se om det hänt ngt mer.BM berätta om en tjej som var öppen 5cm och ändå hade tapp kvar, hon gick tydligen så i 3 veckor *suckar*37+3 idag!
    Å va bökigt! Hoppas, hoppas det kommer bebis snart! Hur mår du nu då?
  • Mari78 m pojktriss
    gulligavera skrev 2010-04-19 10:16:15 följande:
    Ingen bebis ännu.Var ju in på förlossningen natten mellan Tisdag-Onsdag i förra veckan men tätavärkar som varade hela kvällen o natten.Var öppen 2cm men fortfarande 2cm tapp kvar, dock mogen.Har sedan dess dragits med hemska förvärkar dagar och nätter men mer händer det inte, ska in på koll imorgon och se om det hänt ngt mer.BM berätta om en tjej som var öppen 5cm och ändå hade tapp kvar, hon gick tydligen så i 3 veckor *suckar*37+3 idag!
    Förstår att det känns tufft med de jobbiga förvärkarna, men du får försöka se det från den ljusa sidan: nu räknas inte bebisen som prematur längre och har de allra bästa förutsättningarna när förlossningen väl drar igång. Mår bebisen bra slipper du allt vad prematuravdelning och så kan innebära.
  • karinALICEsonny

    gulligavera, 37+3? jag e 37+4! Spännande!

    Men jag har dock inga känningar på att förlossningen e på g tack o lov. hade förra helgen men det visade sig vara att bebisen vridit på sig, men oj vilka värkar jag fick.

    Alla här inne verkar ha/haft symptom som UVI... det har jag aldrig haft....

    Min GBS har tydligen inga symptom... och nu efter pencillinkuren e allting preciiis som vanligt. Inga besvär med underlivet överhuvudtaget..

    Idag ringde jag i alla fall till förlossningen där jag ska föda, fick prata med en supervänlig kvinna som lugnade mig totalt... jag blev lovad pencillin intravenöst under förlossningen, jag ska tala om för de en gång till närjag ringer när förlossningendragit igång att jag är GBS-bärare så de kan förbereda allt för min ankomst. Jag behöver inte tänka på något speciellt utan när det drar igång så ska jag ringa och komma in och när bebisen kommit ut ska de hålla extra koll på bebisen under 48 timmar. Det känns så jävla tryggt och precis så som jag önskat mig det. Hon lugnade mig också med att det är så liten risk men att de ändå gör allt för att eliminera den och så vidare....
    Känns som en tung sten fallit från mina axlar, e så glad att jag ringde och fick svar på mina frågor och nu känner jag mig så trygg så man slipper diskussioner under förlkossningen....

    Jag kommer inte göra någon ny odling nu efter min antibiotikakur. jag kommer inte hinna få provsvaren från den ändå, och vet ändå inte om jag tycker det är lönt nu när jag vet att jag kommer få antibiotika under förlossninge.. jag har ju inga besvär och kanske GBSen e borta för den häår gången ju, verkar ju i alla fall så. Och man ska ju inte ta antibiotika för mycket heller....
    det känns i alla fall bra och tryggt här nu =D

  • Jessika82

    Jag valde att gå i kungälv förra gången och kommer denna gång gå i    floda eller lerum ...

    Jag på förlossningen upptäcktes att jag hade gbs... jag hade läst om gbs på bebis forum och tänkte det där måste jag fråga om... det svar jag fick var det är inget att oroa sig för...

  • Birry

    Är också nyfiken om alla, (utom karinALICEsonny) haft symptom på sin gbs? Mitt enda "symptom" var att vattnet gick och det gör mig mycket nervös. Hur ofta behöver man provtas då för att inte gbs:en ska hinna göra skada?

  • Lôcka

    Har precis fått veta att jag har GBS. Har ätit ab kur och hoppas det blivit bättre. Har inte haft några uvi symtom utan haft sammandragningar och som mensvärk. Är i v.27 och har idag lämnat ny odling, få se vad den visar.

Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*