• L E A

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    NY TRÅD!

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)


    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • Lunaluna

    Tack för era svar-
    Ocean WoW: jag fick med mig ett rör hem som jag ska lämna in i morgon och förstod jag honom rätt så är det en odling de ska göra. Min barnmorska satt med vid besöket, om det är rutin eller inte vet jag inte eftersom jag inte haft med läkaren att göra tidigare. Här är det så att det är en läkare som har hand om de gravida, så jag vet inte hur ett eventuellt byte skulle funka. Förhoppningsvis behöver jag inte träffa honom igen.

    Om odlingen är negativ nu i vecka 25- betyder det att allt är lungt?

    Inte för att ta ut något i förskott, men är det verligen så att man inte behandlar gbs vid förlossningen även om man vet om att man har det? Att diskutera det och få eventuell behandling känns inte som en rond jag vill gå med den här läkaren.

  • Ocean WoW

    Nej allting är inte lugnt om du inte har det vid vecka 25. Men om du inte varit bärare tidigare är risken mycket mindre. De säger att en gång GBS alltid GBS. Om jag vore dig skulle jag inte oroa mig så mycket om denna odling visar på inget spår av GBS. Det är ju faktiskt inte alla som är bärare även om det är vanligt.

    OM du skulle ha GBS nu så behandlar de den visst! Om de inte gör det får du visa dem soc.styr. rekommendationer (finns i TS inlägg). Din BM behöver också skriva detta i din journal och då ska förlossningen behandla dig en gång till under förlossnigen. Du ska alltså inte ens behöva ta denna diskution med denna läkare! Han bestämmer väl knappast över förlossningens rutiner?

  • L E A
    Lunaluna skrev 2010-04-21 13:51:54 följande:
    Tack för era svar- Ocean WoW: jag fick med mig ett rör hem som jag ska lämna in i morgon och förstod jag honom rätt så är det en odling de ska göra. Min barnmorska satt med vid besöket, om det är rutin eller inte vet jag inte eftersom jag inte haft med läkaren att göra tidigare. Här är det så att det är en läkare som har hand om de gravida, så jag vet inte hur ett eventuellt byte skulle funka. Förhoppningsvis behöver jag inte träffa honom igen. Om odlingen är negativ nu i vecka 25- betyder det att allt är lungt?Inte för att ta ut något i förskott, men är det verligen så att man inte behandlar gbs vid förlossningen även om man vet om att man har det? Att diskutera det och få eventuell behandling känns inte som en rond jag vill gå med den här läkaren.
    Tänkte svara på dina sista två frågor. Om det visar negativt vid denna odling behöver det inte betyda att du inte har gbs. Gbsen kan ligga vilande och inte ge utslag. På många har det dock inte räckt med urinodling, i dessa fall har det krävts en odling från vaginan eller tappen.

    Om du har testat positivt för gbs skall du ha antibiotika vid förlossningen!
  • ia71

    Jag har funderat på det här med antibitika i förebyggande. Min barnmorska sa att efter som jag inte har UVI (och aldrig har haft det) så är det ingen ide att ge antibiotika nu i v 30 för det ger inga garantier att jag inte hinner få tillbaks GBS innan förlossningen - och det köper jag då jag egentligen är emot all typ av antibiotika behandling i "onödan " då jag tror att vi kommer få problem med resistens i framtiden. Men borde jag inte kunna få en kur när jag är i v 39 - om bebisen fortfarenade inte kommit ut - då är det ju väldigt troligt att jag är mitt i eller strax efter en ku när bebis kommer? Nån som begärt att få det?
    Jag litar inte på att hinna in och få antibiotika då sonen kom ut på 2,5 h förra gången.

  • ia71

    Birry - hur gick det i går hos läkaren. Fick du igenom att lämna vaginalprov?

    Jag har läst min journal från förra förlossningen där de tog vaginalodling och det står att jag har streptokocker typ G? vad är det? och hur hänger det i hop med att jag har streptokock B nu? Ser inte att de odlade något på sonen.

  • Mari78 m pojktriss
    ia71 skrev 2010-04-22 10:44:34 följande:
    Birry - hur gick det i går hos läkaren. Fick du igenom att lämna vaginalprov? Jag har läst min journal från förra förlossningen där de tog vaginalodling och det står att jag har streptokocker typ G? vad är det? och hur hänger det i hop med att jag har streptokock B nu? Ser inte att de odlade något på sonen.
    Du tror inte det är skrivfel då? Använder man sig av datoriserad journal /vilket de flesta gör idag) så ligger G & B ovanför varandra. Har aldrig hört talas om Streptokocker av typ G?!
  • Nani

    om man fått detta en gång och har uvi igen, är det troligt att det är samma då? jag blev klar med min antibiotika för 4 veckor sen men har fått symtom igen nu. :( Ska till MVC imorrn men orka hålla på med detta säger jag bara... Vad finns för risker som är vanliga egentligen?

  • L E A
    Nani skrev 2010-04-23 02:00:49 följande:
    om man fått detta en gång och har uvi igen, är det troligt att det är samma då? jag blev klar med min antibiotika för 4 veckor sen men har fått symtom igen nu. :( Ska till MVC imorrn men orka hålla på med detta säger jag bara... Vad finns för risker som är vanliga egentligen?
    Det kan mycket väl vara en omgång till. På mig yttrade sig höga halter gbs i just uvi. Första gången jag hade det klarade jag mig på en omgång pencillin. Andra gången då jag kissade blod fick jag en ny omgång 10 dagar efter avslutad kur så jag fick gå på en till.

    Risker som är vanliga är väl sammandragningar/förvärkar, uvi, sen så kan gbs bakterierna gnaga på hinnorna och det i sig orsaka vattenavång. Riskerna är väl inte så stora att man smittar barnet om inte vattnet gått, dom flesta barn som smittas får smittan vid utdrivningen vid en vaginal förlossning.

    Det som är bra o veta är att man kan ha gbs på andra ställen på kroppen. Det behöver inte bara handla om underlivet. Gbs kan finnas i näsan, munnen, analen...

    Sen är det så att om man en gång fått gbs så har man det för resten av livet. Det kommer o går i kroppen oftast utan några som helst symptom.
  • Jessika82

    Jag hade väldigt mycket samandragnigar i från v22 i förra graviditeten.. jag trode det berodde på mitt jobb som var tungt.. var montör på volvo pv... men det kan ju lika gärna har varit gbs???
    dagaen innan min förlossning började så var jag på kontroll för att min lilla bebis inte rört sig på några dagar och där såg de att jag hade lite fostervatten.

    Jag hoppas att min bm jag ska ha lyssnar på mig ....

  • Birry
    ia71 skrev 2010-04-22 10:44:34 följande:
    Birry - hur gick det i går hos läkaren. Fick du igenom att lämna vaginalprov? Jag har läst min journal från förra förlossningen där de tog vaginalodling och det står att jag har streptokocker typ G? vad är det? och hur hänger det i hop med att jag har streptokock B nu? Ser inte att de odlade något på sonen.
    Läkaren var faktiskt bra, men vaginalprov blir det inte Det var heeeelt onödigt och sa ingenting... :-/ Jag försökte tjata, men fick nöja mig med att jag själv får bestämma när jag vill lämna urinodlingar. Har remiss och rör med mig hem och när jag lämnar in dem ska jag få ny remiss på en gång så att jag kan lämna så ofta jag vill, eller om jag känner något. Så nu planerar jag att lämna var tredje vecka ungefär.

    Det är svårt att argumentera med läkaren när jag ej har studier/liknande att hänvisa till utan "bara" att jag vet andra som fått vaginalodlingar etc. (Länkarna i TS funkar inte för mig).

    Så nu sätter jag mitt hopp till urinodlingar och mjölksyrabakterierna som jag fick tips om.
Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*