• mamlan

    Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?

    Såg att regeringen tänker höja flerbarnstillägget. Personligen tycker jag det är mer angeläget att man höjer underhållsstödet. Flerbarnstillägget är i mina ögon inte lika nödvändigt, det 4:e barnet är väl inte dyrare i drift än det 1:a? Visst du behöver större boende men du får ju ett barnbidrag för varje barn, dessutom så kan de ärva av varandra och dela på vissa saker. Underhållet har inte höjts på många år, ensamstående mammor har det ofta väldigt tungt ekonomiskt, läste senast förra veckan en larmrapport angående hur hög andel ensamma mammor som är fattiga i sverige i dag. Underhållsstödet är i dag löjligt lågt och där skulle en höjning verkligen vara välkommen för många.

  • Svar på tråden Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?
  • Bam
    Astarte skrev 2010-04-01 20:58:02 följande:
    Ja, rent. . . generellt. Jag har alltid tänkt att barnen ju rimligtvis måste bli billigare om man har fler, men de totala kostnaderna ökar ju.
    Ja, inte vet jag. Har bara två. {#lang_emotions_dreamer}
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Tuffen

    Man väljer själv att skaffa barn, då får man också betala för dem. Jag tycker inte att varken underhållsstöd eller flerbarnstillägg ska höjas. Jag har 2 barn, förresten.

  • mamlan
    Teskedsmamman skrev 2010-04-01 20:22:28 följande:
    jaha, så bara för att man har flera barn så har man det bättre ställt? Allting annat ökar ju i pris... men visst man har valt själv.Och hur ska man lösa det i så fall när det är snart 4 egna barn + 2 särkullsbarn? Ska vi få mindre pengar bara för att hans ex ska få mer? Som också har 4 barn som hon får barnbidrag för?
    Varför skulle ni få mindre? Underhållsstödet jag syftar på är det som utbetalas av f.kassan när ena föräldern inte betalar något för sitt barn. Ensamstående föräldrar har ofta en väldigt ansträngd ekonomi, man ska själv klara alla utgifter, alla sjukdagar då man förlorar i nkomst o.s.v. Underhållsstödet i dag täcker inte på långa vägar det bortfall som blir av att vara ensam utan en andra förälder som sörjer för sitt barn, varför ska man som ensamstående förälder (oftast mamma) alltid måsta ha det sämre ekonomiskt? Man skulle väl sällan välja att vara ensam utan stöd från den andra föräldern men i bland blir det så och då är underhållsstödet löjligt lågt. Även när den andra föräldern betalar f.kassans nivå så kommer det inte i närheten av de summor som boende föräldern står för. Min åsikt är att det är alldeles för lågt i dag. Flerbarnsförälrar ska inte få sänkt om du trodde jag menade det men varför ska de få mer än vi som har ett barn och är ensamstående desstom??
  • Mama Africa

    Håller med TS. Underhållsstödet är larvigt lågt jämfört med vad det kostar att ha barn. Bara en sån sak som att ha en vettig storlek på bostaden är riktigt dyrt med bara en inkomst.

  • Astarte
    Mama Africa skrev 2010-04-02 19:36:12 följande:
    Håller med TS. Underhållsstödet är larvigt lågt jämfört med vad det kostar att ha barn. Bara en sån sak som att ha en vettig storlek på bostaden är riktigt dyrt med bara en inkomst.
    Fast kostnaden för boende ska inte räknas in i underhållet.
  • Mama Africa
    Astarte skrev 2010-04-02 20:15:46 följande:
    Fast kostnaden för boende ska inte räknas in i underhållet.
    Så du menar att jag som boendeförälder ska stå för hela barnets boendekostnad??? En del av kostnaden ska väl den andra föräldern alt. underhållsstödet stå för...
  • Astarte
    Mama Africa skrev 2010-04-02 20:26:20 följande:
    Så du menar att jag som boendeförälder ska stå för hela barnets boendekostnad??? En del av kostnaden ska väl den andra föräldern alt. underhållsstödet stå för...
    Nej, eftersom så många umgängesföräldrar också har ett rum till barnet blir det orimligt. Varför ska han (ja, jag är inte PK och skreiver han och hon) betala ett rum hos sig och halva det de har hos mamma? Om inte annat måste det rimligtvis finnas utrymme för honom att kunna ha ett rum till barnet / barnen.
  • Mama Africa
    Astarte skrev 2010-04-02 20:30:24 följande:
    Nej, eftersom så många umgängesföräldrar också har ett rum till barnet blir det orimligt. Varför ska han (ja, jag är inte PK och skreiver han och hon) betala ett rum hos sig och halva det de har hos mamma? Om inte annat måste det rimligtvis finnas utrymme för honom att kunna ha ett rum till barnet / barnen.
    Bullshit om du frågar mig. En UF som har barnet kanske 4 nätter per månad har inte samma behov som en BF som har barnet 26 nätter per månad att ha eget rum till barnet. Trevligt om det finns, givetvis. Men inte ett måste. Mina barns far bor i en tvåa och har 3 barn. Jag bor i en fyra och har mina två barn boende hos mig. Skulle jag leka förälder 4 dygn per månad skulle jag också kunna bo i en tvåa och få flera tusenlappar extra över.

    Dessutom - vem är det som tar alla vabdagar planeringsdagar etc? Inte han, det är jag, och det påverkar helt klart min ekonomi. Ja. underhållstödet är larvigt lågt!
  • Astarte
    Mama Africa skrev 2010-04-02 20:37:09 följande:
    Bullshit om du frågar mig. En UF som har barnet kanske 4 nätter per månad har inte samma behov som en BF som har barnet 26 nätter per månad att ha eget rum till barnet. Trevligt om det finns, givetvis. Men inte ett måste. Mina barns far bor i en tvåa och har 3 barn. Jag bor i en fyra och har mina två barn boende hos mig. Skulle jag leka förälder 4 dygn per månad skulle jag också kunna bo i en tvåa och få flera tusenlappar extra över.Dessutom - vem är det som tar alla vabdagar planeringsdagar etc? Inte han, det är jag, och det påverkar helt klart min ekonomi. Ja. underhållstödet är larvigt lågt!
    Jag tycker det är bra om de har ett eget rum även om man inte kan ses så ofta. De flesta umgängesföräldrar jag känner (alla utom en) har ett rum till barnen.
  • Mama Africa
    Astarte skrev 2010-04-02 20:42:20 följande:
    Jag tycker det är bra om de har ett eget rum även om man inte kan ses så ofta. De flesta umgängesföräldrar jag känner (alla utom en) har ett rum till barnen.
    Där är vi överens. Som jag sa: Trevligt, men inte ett måste.
Svar på tråden Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?