• mamlan

    Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?

    Såg att regeringen tänker höja flerbarnstillägget. Personligen tycker jag det är mer angeläget att man höjer underhållsstödet. Flerbarnstillägget är i mina ögon inte lika nödvändigt, det 4:e barnet är väl inte dyrare i drift än det 1:a? Visst du behöver större boende men du får ju ett barnbidrag för varje barn, dessutom så kan de ärva av varandra och dela på vissa saker. Underhållet har inte höjts på många år, ensamstående mammor har det ofta väldigt tungt ekonomiskt, läste senast förra veckan en larmrapport angående hur hög andel ensamma mammor som är fattiga i sverige i dag. Underhållsstödet är i dag löjligt lågt och där skulle en höjning verkligen vara välkommen för många.

  • Svar på tråden Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?
  • Kyanita
    Astarte skrev 2010-04-05 13:23:08 följande:
    Att återbetalningsbeloppet kan gå ner till 0 tycker jag är fel. Att du inte får resten av FK beror på att existensminimum är under 1273 / förälder. Jag vet att många tänker som du, men jag har så svårt att se det som att det är han som får hjälp med sin del. Det är väl du som får hjälp när staten drygar ut hans 300 med en tusenapp till och ger dig? Hade ni bott ihop hade det bara varit de 300 och inget mer.
    Jag klagar inte! Jag bara kan känna att det är lite orättvist, det är ju orättvist mot de föräldrar som bor ihop också. Men tar gärna den kostnaden för mina barn!
  • mamlan

    Vi har deladvårdnad, för att få ensam vårdnad krävs en hel del, då ska den andre föräldern vara klart olämplig t.e.x misshandel o.d.y. Men delad vårdnad innebär INTE delat ansvar, jag tar ALLT ansvar, han betalar in en liten summa till f.kassan. Men ska jag skaffa pass till mitt barn, öppna bankkonto i hennes namn och liknande saker så har han rätt att tycka till och ska skriva på papper..men i övrigt ligger allt många gånger på boendeföräldern.

  • Cat3
    mamlan skrev 2010-04-05 13:36:31 följande:
    Vi har deladvårdnad, för att få ensam vårdnad krävs en hel del, då ska den andre föräldern vara klart olämplig t.e.x misshandel o.d.y. Men delad vårdnad innebär INTE delat ansvar, jag tar ALLT ansvar, han betalar in en liten summa till f.kassan. Men ska jag skaffa pass till mitt barn, öppna bankkonto i hennes namn och liknande saker så har han rätt att tycka till och ska skriva på papper..men i övrigt ligger allt många gånger på boendeföräldern.
    Du menar gemensam vårdnad?
  • mamlan
    Cat3 skrev 2010-04-05 13:40:05 följande:
    Du menar gemensam vårdnad?
    Ja
  • Astarte
    Mama Africa skrev 2010-04-05 13:30:39 följande:
    Hade de bott ihop hade de troligen haft en hyra, en elräkning, en tv-licens etc, det är billigare att ha någon att dela dessa fasta utgifter med...
    Jo, om man tittar på just dem. Jag menade att det finns många föräldrar som inte har råd att lägga 1273:- / var + bb å sina barn och de får ingen hjälp för det. Att man får den hjälpen när man separerar gynnar väl inte UF?
    Kyanita skrev 2010-04-05 13:31:09 följande:
    Jag klagar inte! Jag bara kan känna att det är lite orättvist, det är ju orättvist mot de föräldrar som bor ihop också. Men tar gärna den kostnaden för mina barn!
    Det menade jag itne heller. Jag tycker bara att det är kul att prata.
  • systersandra

    Det är väl det att underhållet höjdes för inte så länge sedan med 100 kr,flerbarnstillägget var det längesen de höjde(tror jag).

  • mamlan
    systersandra skrev 2010-04-05 16:50:01 följande:
    Det är väl det att underhållet höjdes för inte så länge sedan med 100 kr,flerbarnstillägget var det längesen de höjde(tror jag).
    För inte så länge sedan?? Jag har då inte fått höjt på över 3 år, en bekant hade samma summa för en 10 år sedan oxå. Flerbarnstillägget ändrades ju för bara en 2-3 år sedan så att man får redan från 2:a barnet om jag minns rätt.
  • Opersonligt nick
    mamlan skrev 2010-04-05 18:11:24 följande:
    För inte så länge sedan?? Jag har då inte fått höjt på över 3 år, en bekant hade samma summa för en 10 år sedan oxå.
    Knappast, eftersom det höjdes från till 1273:- 2006. Så din bekant kan omöjligt ha haft samma summa för 10 år sen.
  • Kyanita
    Astarte skrev 2010-04-05 14:07:50 följande:
    Jo, om man tittar på just dem. Jag menade att det finns många föräldrar som inte har råd att lägga 1273:- / var + bb å sina barn och de får ingen hjälp för det. Att man får den hjälpen när man separerar gynnar väl inte UF? Det menade jag itne heller. Jag tycker bara att det är kul att prata.
    Vad bra för jag gillar att prata jag med!
  • mamlan
    Opersonligt nick skrev 2010-04-05 20:57:07 följande:
    Det var vad han betalade och han sa att det var kassans normer , då sa han väl fel då. Har läst i en tidigare tråd här och då var det många som tog upp just detta att man aldrig höjde underhållet. Men säker är jag bara på de år jag har haft.
  • Dr Mupp
    M Y L F skrev 2010-04-05 11:41:36 följande:
    Jag har det precis som dig. Jag betalar också allt och jag har räknat ut att min tonårs son i snitt och då är det i underkant kostar 4000 i månaden. Så även om jag får 1090 betalar 1273 och får 1273 kr= 3636 så betalar jag 364 kr mer än vad pappan gör. Det blir iaf 78624 kr mer på 18 år som jag betalar mot hans pappa. I verkligheten blir det nog ännu mer pengar, men för dem som inte tror att det kostar att ha barn så har jag lagt en mindre summa här på min son.
    kostade din tonårsson lika mycket som bebis, som 3-åring och som 7-åring? underhållstödet är beräknat på ett genomsnitt uträknat över alla de 18 som man får underhållstöd. En bebis kostar inte 3636 kr i månaden.
  • M Y L F
    Dr Mupp skrev 2010-04-06 04:22:16 följande:
    kostade din tonårsson lika mycket som bebis, som 3-åring och som 7-åring? underhållstödet är beräknat på ett genomsnitt uträknat över alla de 18 som man får underhållstöd. En bebis kostar inte 3636 kr i månaden.
    Det beror ju på hur du räknar. Räknar du bort förlorad arbetsinkomst under året du är hemma med bebis så blir det ett x antal tusen kronor, alla gånger man behöver vabba när barnen är sjuka eller ta ledigt under lov osv...
    Så att säga att ett barn inte kostar något även när dem är bebisar är ju inte sant.
    Min tonåring kostade i barnomsorgsavgift närmare 3000 kr när han var liten. Han är född innan man hade max taxa och innan man kunde få delad faktura. Så jo min son har kostat över 3636 kr i månaden. Då hade vi VV och mitt X sket i att betala dagis avgiften för den gick ju automatiskt till mig.
  • mamlan

    Såg just på nyheterna att om sossarna vinner valet planerar de att höja underhållsstödet, det var ju bra. För 15 år sedan så hade en ensamstående förälder med 2 barn nästan lika mycket kvar att leva på efter att de nödvändigaste grejerna var betalda som en två föräldrars familj med 3 barn hade. Idag har den ensamstående i genomsnitt 7000 mindre kvar varje månad än vad två föräldra familjen har. Så klyftorna har ökat kraftigt och nu vill sossarna göra något för att jämna ut det lite.

Svar på tråden Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?