• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Mli79
    FMEmbla skrev 2010-05-10 14:47:44 följande:
    Mli79: Jag tillhör Västa Götaland och har inte ens en remiss klar än. Jag ska på mitt första besök på vc den sista maj, där jag hoppas han skriver en remiss (kan han förresten neka till att skriva remiss?).
    Visst kan läkaren neka om du inte uppfyller landstingets kriterier. Men jag antar att man kan skriva en egenremiss om den läkare du träffar skulle sätta sig på tvären.
    När du har fått en remiss och den är reggad på regionens överviktsenhet kan du ringa till vårdslussen och höra vilka sjukhus de har avtal med, sen ringer du runt och hör vilket som har bäst tider och så kan du be att få remissen skickad dit. Men det är klart, har västra götaland bra tider själv så är det ju onödigt arbete att flytta remissen.
  • ChokladMoshin
    huachi86 skrev 2010-05-10 15:22:27 följande:
    Hej allihopa!jag har en liten fråga till er som har blivit opade.Dem medicinerna som man måste köpa efter operationen plus sprutorna hur mycket brukar dem kosta???jag behöver planera lite för våran ekonomi...vore jätte snällt om ni kunde svara.hoppas det har gått bra för alla som haft OP idag!Ha en fortsatt bra dag
    Mina medeciner gick på ca 750:-
  • AlvaElsaHalmsjö

    Hej!! ville tacka för all hjälp ang mina frågor om  betalningsförbindelse..

    Den skickas till mig inom kort och jag har fått tid på sophia hemmet den 10 juni för bedömning/gruppsamtal...

    Är det någon som vet hur ett sånt möte går till??
    fick en tid en timma innan för att ta prover,
    får man tid till operation då eller ??
    får man träffa kirurg också??

    Många frågor blev det.. :)

    Kram Helené

  • litenkisse

    Det beror ju lite på var man ligger i högkostnadsskyddet. Jag betalde sammanlagt 327 kronor och då fick jag ändå förlänga tiden med sprutor.


    huachi86 skrev 2010-05-10 15:22:27 följande:
    Hej allihopa! jag har en liten fråga till er som har blivit opade. Dem medicinerna som man måste köpa efter operationen plus sprutorna hur mycket brukar dem kosta??? jag behöver planera lite för våran ekonomi...vore jätte snällt om ni kunde svara. hoppas det har gått bra för alla som haft OP idag! Ha en fortsatt bra dag
  • Anna 73a
    AlvaElsaHalmsjö skrev 2010-05-10 17:46:29 följande:
    Hej!! ville tacka för all hjälp ang mina frågor om  betalningsförbindelse.. Den skickas till mig inom kort och jag har fått tid på sophia hemmet den 10 juni för bedömning/gruppsamtal... Är det någon som vet hur ett sånt möte går till?? fick en tid en timma innan för att ta prover, får man tid till operation då eller ?? får man träffa kirurg också?? Många frågor blev det.. :) Kram Helené
    Jag va där i slutet på April
    Och fick först betala och fylla i hälsodeklaration.
    Vägning och mätning av midjan
    Sen iväg till byggnaden brevid för att ta proverna( Bara blodprov)

    Efter det så samlas alla som ska på mötet den dagen i ett rum
    Vi va 4 den dagen.
    Fick lite fika och sen kom kirurgen som pratade ca 1 timme om operationen
    Peter hette han och va jätte trevlig och lugn
    Efter det så kom dietisten in i ca 15 minuter En färg glad kvinna med massor av humor =)

    Sedan fick vi en o en gå in och prata enskilt med kirurgen.Ca 10 minuter då jag inte hade många frågor.
    Där han då kollar din hälsodeklaration samt talar om om du får operationen och hur många kilon han vill att du ska gå ner innan dess.
    Hur man ville gå ner dom kilorna spelade ingen roll.

    In till dietisten igen.
    Hon frågade hur många kilon jag skulle ner och frågade om jag trodde att jag skulle fixa det.
    Jag ska gå ner 5 kilo

    Sedan gick jag till sköterska och fick min tid till operationen.

    Jag va där den 29 April och fick op tid den 15 Juni =)

    Dom e helt underbara där så goa och trevliga.
    ♥Emma 1993♥Jennie 2000♥Daniel 2000♥Lukas 2008♥
  • Glaadis

    Nu är det bara 14 dagar kvar till op och jag är inne på vecka två på flytet och tycker själv att jag varit duktig då jag valde själv att flyta en vecka tidigare än vad som behövs.
    Jag har inte fått krav på mig att behöva gå ner ett vist antal kg men att jag måste flyta pga av levern.

    Är det någon som skall opa sig på ST.Göran ?

    Längtar till open men är skit nervös.

  • huachi86

    tack så mycket tjejer för att ni har gett mig svar på frågan jag hade om hur mycket medicinerna kan komma att kosta.

  • Queenie70

    Nån som Operarets på S.T Görans och legat på nattuppvaket?

    HAr såna traumatiska upplevelser från en hemsk nattsköterska där...Jävla subba...

  • FMEmbla
    anna 73:a: Tack, ska kolla din blogg.
    Mli79: Ok, så man ringer alltså runt själv för att hitta "bästa stället". Antar att www.vantetider.se/ är ett vettigt ställe att hålla koll på då, för vad jag förstått är nog VG ett ganska belastat landsting eftersom det är så stort. Tror jag läst nåt om över året i väntetid.
    Jag vet faktiskt inte om jag kommer att bli godkänd. Jag ligger på BMI 36,7 ungefär, beroende på dag, och jag vet inte vad gränsen går här i VG.
    Det känns löjligt att ens tänka tanken att "jag kanske ska gå upp lite i vikt för att vara garanterad"...
    Hur har ni andra haft det, vilket BMI har ni legat/ligger på?
  • AlvaElsaHalmsjö
    Anna 73a skrev 2010-05-10 18:25:50 följande:
    Jag va där i slutet på AprilOch fick först betala och fylla i hälsodeklaration.Vägning och mätning av midjanSen iväg till byggnaden brevid för att ta proverna( Bara blodprov)Efter det så samlas alla som ska på mötet den dagen i ett rumVi va 4 den dagen.Fick lite fika och sen kom kirurgen som pratade ca 1 timme om operationen Peter hette han och va jätte trevlig och lugnEfter det så kom dietisten in i ca 15 minuter En färg glad kvinna med massor av humor =)Sedan fick vi en o en gå in och prata enskilt med kirurgen.Ca 10 minuter då jag inte hade många frågor.Där han då kollar din hälsodeklaration samt talar om om du får operationen och hur många kilon han vill att du ska gå ner innan dess.Hur man ville gå ner dom kilorna spelade ingen roll.In till dietisten igen.Hon frågade hur många kilon jag skulle ner och frågade om jag trodde att jag skulle fixa det.Jag ska gå ner 5 kiloSedan gick jag till sköterska och fick min tid till operationen.Jag va där den 29 April och fick op tid den 15 Juni =)Dom e helt underbara där så goa och trevliga.
    Tusen tack för infon...

    Kram Helené
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)