• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • sabinaa
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-27 14:56:43 följande:

    Nu har jag svimmat igen . Detta är fan inget liv jag vill leva.


    Jag har plats nummer tre i kön till Ersta. Dom MÅSTE fan hjälpa mig nu.


    Hur har det gått?!
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • Angeliqan
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-27 14:56:43 följande:

    Nu har jag svimmat igen . Detta är fan inget liv jag vill leva.


    Jag har plats nummer tre i kön till Ersta. Dom MÅSTE fan hjälpa mig nu.


    Din stackare.. Man ska vara frisk för att orka vara sjuk sägs det.. SUCK!!!!

    Tryck på dem nu och ge dig inte.. Lycka till och kram!!!
  • JohannaL
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-27 14:56:43 följande:

    Nu har jag svimmat igen . Detta är fan inget liv jag vill leva.


    Jag har plats nummer tre i kön till Ersta. Dom MÅSTE fan hjälpa mig nu.


    skulle åkt in på akuten och vägrat åka därfifrån, om de inte vet hur de ska bete sig så får läkaren på akuten ringa och rådsamtala med de på ersta, (fick de göra när jag åkte in sist, de viste inte vad de skulle göra så de ringde och pratade med kirurgerna), så får akuten/läkarna/kirurgerna komma fram till en gemensam lösning, det har du rätt att kräva...
  • Jenny N
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-27 14:56:43 följande:

    Nu har jag svimmat igen . Detta är fan inget liv jag vill leva.


    Jag har plats nummer tre i kön till Ersta. Dom MÅSTE fan hjälpa mig nu.


    Men vännen. Du MÅSTE åka in akut, Ersta hjälper dig ju uppenbarligen inte och nu måste du faktiskt få hjälp, kan ju inte vänta längre. Jag skulle ha åkt in akut alt. till Ersta och vägrat gå där ifrån förens någon hjälpte mig, de kan tusan inte bolla runt med människor på det sättet de gör med dig.
    Jag hoppas innerligt att du i detta nu är på väg till sjukhuset och får den hjälp du så väl behöver {#emotions_dlg.flower}
  • anli00

    Hej, har ar en till som undrar vad det ar som hander under ett gruppinfomote?
    Hur lang tid tog det innan ni fick komma pa ett sant mote efter att ni fick en remissbekraftelse?


    Antar att alla varit pa ett sant mote?


     


    Fick idag en bekraftelse pa att de ska kalla mig pa ett sant mote, men att det kommer nog droja ett bra tag innan dom gor det da det ar en lang vantelista....hoppas dock inte att det kommer droja allt for lange


    tacksam om nan vill svara

  • 1975

    Metan: håller tummarna för att du har fått hjälp nu!!! Skriv gärna en rad så vi vet att du e ok!! Bamse kram

  • PruttPottan

    Nu har jag varit på inskrivningssamtalet. En heldag vart det med blodprover, gruppmöte med dietist och kirurg och sedan enskilda samtal med diestist, sjuksköterska, kirurg och narkosläkaren. Och nu har jag fått det slutgiltiga ja:et  =)

    Har varit så rädd att få nej, men nu när jag fått ja blir jag osäker. Har hört så mkt negativt om vad som händer efteråt och det är svårt att få info tyvärr.

    Här verkar det mest handla om hur långa väntetiderna är och hur man får en remiss. Sånt är totalt ointressant faktiskt och hör inte ihop med en GBP tycker jag.

  • lilla agnis
    V P E skrev 2011-01-23 22:01:35 följande:
    Drygt fem månader efter operationen... från 93 till 64 kilo=normalvikt, BMI 25 för min del. Jag tänker att jag ska ner till 60, men helst inte under det. Jag är kort och ganska bred över axlarna, ganska kompakt stomme, så att säga, som jag dolt under fett alla år , så det skulle se tokigt ut om jag blev för mager...

    I torsdags fick jag klartecken av läkaren att sluta med blodtrycksmedicin. Från 140/110 till 105/75 på några månader med blodtryckssänkande. Viktminskningen har sänkt trycket så mycket att man tror att jag klarar mig utan medicinen nu...

    Har börjat om med den enda vinteraktivitet jag gillar, men som jag inte gjort på 15 år: åka slalom och det är helt fantastiskt!

    Nu först (det tog lång tid!) har jag börjat kunna äta mer än 800-900 kcal/dygn, vilket gör mig mycket piggare och jag mår inte längre illa så fort jag äter nåt... numera väljer jag att äta sånt jag mår bra av, inte som ett medvetet hälsosamt val, utan just för att det är mer lättätet och för att jag inte mår dåligt av det. Och jag saknar inte hamburgarna och limpmackorna! Jag har blivit mer kräsen, men på ett vettigt sätt. 
    Vill jag ha lite limpa så tar jag en halv skiva, med massor av pålägg. Men oftast tar jag bara ett par tuggor och äter upp pålägget. Godis äter jag ibland, men det är inga chokladkakefrossor längre, några bitar räcker. Bullar och kakor väljer jag bort oftast, det är inte värt att må dåligt. Om jag fikar tar jag hellre en torrare kaka än någon bulle eller annan mjuk kaka. Tänk att för ett halvår sen kunde jag trycka i mig ett helt paket Ballerina utan att blinka.

    Jag handlar kläder hela tiden, mest på rea eftersom jag snabbt får lägga dem till handlingarna igen, de blir fort för stora
    Just kläderna är ett kärt besvär. Det är fantastiskt att kunna gå på H&M, Cubus, Vero Moda, Carlings, Vila, istället för KappAhls och Lindex´s BigSizeavdelning.

    Egentligen har jag inget negativt att säga om operationen, för mig har den varit räddningen. Men min önskan är att den som beslutar sig, ska vara väl medveten om hur operationen funkar, hur den går till och om följderna... och att det inte är en quickfix. Man ska ta beslutet för sin hälsas skull, inte för skönhetens.

    Till mig sa de på gruppinfon att sockersuget brukar försvinna hos de som opererats. Redan då undrade jag om det verkligen kunde stämma, det är ju ingen lobotomi
    Nog har jag fortfarande ett sockersug, det sitter i belöningssystemet i min hjärna... jag är helt övertygad om att sockret fungerar för mig på samma sätt som spriten för en alkis... men i och med att jag äter så lite socker nu, så triggas det inte lika mycket.  Jag var rätt säker på att få dras med sockersuget även efter operationen, och jag hoppas att ni som ska opereras eller funderar på det, ska ta med i beräkningen att det inte är bombsäkert att sötsuget bara blåser bort efter operationen.

    I övrigt önskar jag alla Lycka Till, det är ett fascinerande nytt liv som väntar er
    TACK! för ett riktigt inspirerande inlägg. Jag opades för ca en vecka sedan och kämpar med alla mina mål och just nu är det svårt att föreställa sig livet bara någon månad framåt i tiden tycker jag...
  • anli00
    RadarQueen skrev 2011-01-27 19:54:18 följande:
    Nu har jag varit på inskrivningssamtalet. En heldag vart det med blodprover, gruppmöte med dietist och kirurg och sedan enskilda samtal med diestist, sjuksköterska, kirurg och narkosläkaren. Och nu har jag fått det slutgiltiga ja:et  =)

    Har varit så rädd att få nej, men nu när jag fått ja blir jag osäker. Har hört så mkt negativt om vad som händer efteråt och det är svårt att få info tyvärr.

    Här verkar det mest handla om hur långa väntetiderna är och hur man får en remiss. Sånt är totalt ointressant faktiskt och hör inte ihop med en GBP tycker jag.
    Man maste ju fa fraga om rad nar man inte vet, alla har ju gatt igenom det man sjalv gar igenom eller vill ga igenom och fragar man inget far man inget veta oavsett eller hur! det ar ju det ett forum handlar om att prata och diskutera och hjalpa varandra....

    Grattis till ditt ja forresten 
  • PruttPottan
    anli00 skrev 2011-01-27 20:13:23 följande:
    Man maste ju fa fraga om rad nar man inte vet, alla har ju gatt igenom det man sjalv gar igenom eller vill ga igenom och fragar man inget far man inget veta oavsett eller hur! det ar ju det ett forum handlar om att prata och diskutera och hjalpa varandra....

    Grattis till ditt ja forresten 
    Har frågat ett par gånger om råd men få svar då dessa "hur ska jag få en remiss och komma snabbt i kön"- tar över.
    Har själv väntat sen 07..
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)