• noraa

    Vad prioriterar du, sex eller monogami?

    Jag har diskuterat i ett antal trådar här som har behandlat frågan om monogama relationer med otillräckligt, otillfredsställande och uteblivet sex och det problematiska med att söka sig utanför relationen för sex. I en tråd skrev jag att jag ibland önskar en älskare men att jag inte vill att min kille känner till det. Otrohet, sa många. Usch! Lögn! Svek! Detta trots att jag själv bedömde 'skadeverkningarna' för alla inblandade som mindre av det valet än andra val, exempelvis föreslå en öppen relation eller att bryta upp, all things considered.


    När jag var yngre tänkte jag nog som många här verkar göra: om man har lovat sexuell monogami så ska man hålla det löftet, och om man inte kan hålla ett sådant löfte ska man inte lova det.


    Men jag har blivit äldre, mer erfaren och mer ödmjuk och jag har ändrat mig. Jag har hört mycket om sexlösa relationer, eller relationer där sex handlar om att en ställer upp på sex för att behålla relationen med dess ekonomiska och sociala fördelar. Jag har själv upplevt det. Idag vet jag saker om det orättvisa i att förneka sin partner sex, alternativt ge trist oengagerat sex och ändå bli rasande och känna sig sviken när partnern söker sig någon annanstans.


    Och visst, man bryter ett löfte – uttalat eller outtalat - om sexuell exklusivitet när man går till någon annan för sex men jag tycker att man bryter det när man inte tillfredsställer sin partner sexuellt. Monogami är en del av parrelationens överenskommelse, men det är sex också.


    I en perfekt värld skulle alla innan de gick in i en relation tydligt uttrycka sina sexuella förväntningar och önskemål: Do's and don't's and maybes, must haves, och aldrig i livet, minst fem gånger i veckan annars skaffar jag en älskarinna eller bara på lördagen om du super ner mig och köper rosor. Men det är inte så. I verkligheten går vi in i en relation med en mängd dolda förväntningar och önskningar, inte minst sexuellt. En sådan föreställning är monogami. En annan är sex. Det är rimligt att förvänta sig att en romantisk och sexuell relation ska vara sexuell.

    Etik och moral brukar vara en viktig del av diskussionen kring otrohet, det är fult och fel att bryta ett löfte. Man ser otrohet som ett kontraktsbrott. Men när det gäller kontrakt är det ändå så att om en part bryter sin del i överenskommelsen är inte den andra parten skyldig att hålla sin. Om du smiter undan från det ansvar du har tagit på dig genom att lova monogami,, det vill saga ömsesidigt tillfredsställande sex, kan inte du kräva att den andra parten ska hålla fast vid sitt ansvar, det vill saga att inte ha sex med någon annan.


    Om man gör outtalade antaganden om monogami kan man inte bli upprörd om ens partner gör outtalade antaganden om frekvent och fortsatt sex. Och om man bryter den överenskommelsen har man ingen rätt att agera som den sårade parten om ens partner beslutar sig för att överenskommelsen därför inte gäller längre.


    Vuxenlivet är fullt av komplicerade val, sällan finns en självklar moraliskt riktig väg att gå. Livet är fullt av situationer där vi måste väga olika värderingar mot varandra. I debatten här framkommer ofta ärlighet som ett moraliskt överlägset val som alltid ska prioriteras, det är esset som slår alla andra val och överväganden. Ibland hävdas att trohet och monogami är det enda moraliskt riktiga. Vet ni, jag tycker att det är att trivialisera sex och den vikt som vissa människor lägger vid sex. Jag tycker inte att det är rimligt eller rättvist att människor ska offra sex, sexuell njutning, sexuell experimentlusta, eller chansen att bli begärd, åtrådd och uppfylld bara för att försöka leva upp till andra människors moraliska värderingar som ständigt nedvärderar sex till förmån för ärlighet, familj och monogami. 


    Jag blir faktiskt provocerad av den rättfärdighet med vilken människor som inte är intresserade av sex talar om sina val, sina känslor samtidigt som det man lätt pekar ut dom som prioriterar sexuell njutning som svekfulla lögnare. Det upprätthåller bara en unken sexualmoral där sex är lite fult och skamligt, där fina flickor inte knullar och hederliga män aldrig bedrar även om den sexuella aktiviteten är ett mercyfuck på lördag kväll om han har tur.

  • Svar på tråden Vad prioriterar du, sex eller monogami?
  • Hustru
    Anonym (Q) skrev 2015-02-22 08:51:10 följande:

    Intressant, min situation och tanke är väldigt lika din. Mitt äktenskap är inte misslyckat pga otrohet utan av andra orsaker. Det som hållit mig kvar är inte att andra skulle få veta att äktenskapet är misslyckat utan att jag inte velat bryta upp pga barnen. Jag har sex utanför äktenskapet och hoppas att min man också har det. När vår yngste är lite äldre bryter vi upp.


    Vårt har inte heller kraschat av otroheten men vi har vuxit ifrån varandra. Han gillar att sitta hemma med tidningar och böcker. Jag vill ut träffa follk och göra nya saker. Men barnen svetsar ihop oss, Ingen av oss har stor släkt så vi har bara varandra. Vårt problem är mest att vi inte kan prata om relationen och om sex.
  • Anonym (Q)
    Hustru skrev 2015-02-22 13:32:50 följande:
    Vårt har inte heller kraschat av otroheten men vi har vuxit ifrån varandra. Han gillar att sitta hemma med tidningar och böcker. Jag vill ut träffa follk och göra nya saker. Men barnen svetsar ihop oss, Ingen av oss har stor släkt så vi har bara varandra. Vårt problem är mest att vi inte kan prata om relationen och om sex.
    Samma situation som hos oss med andra ord. Men det är länge sen jag försökte prata om relationen och sex, jag gav upp helt enkelt och relationen kvinna-man, all kärlek och lust till honom dog. Vi vet båda hur det ligger till förstås men pratar inte om det.
  • Hustru
    Anonym (Q) skrev 2015-02-22 13:46:44 följande:

    Samma situation som hos oss med andra ord. Men det är länge sen jag försökte prata om relationen och sex, jag gav upp helt enkelt och relationen kvinna-man, all kärlek och lust till honom dog. Vi vet båda hur det ligger till förstås men pratar inte om det.


    Har din man förstått att ni kommer att skilja er när barnen är stora? Min man verkar tro att det ska vara så här. Jag har föreslagit skilsmässa men det vill han inte. Det verkar som om han tycker det ska vara så här. Jag är alldelesf ör mycket känslomänniska och vill känna känslor..
  • Anonym (Q)
    Hustru skrev 2015-02-22 18:44:20 följande:
    Har din man förstått att ni kommer att skilja er när barnen är stora? Min man verkar tro att det ska vara så här. Jag har föreslagit skilsmässa men det vill han inte. Det verkar som om han tycker det ska vara så här. Jag är alldelesf ör mycket känslomänniska och vill känna känslor..
    Jag är inte helt säker på det eftersom vi inte berört frågan på flera år. Dessförinnan nämnde vi vid något tillfälle att vi höll ihop endast pga barnen. Sedan hände något som fick mig att göra klart att han fick aldrig mer röra mig överhuvudtaget (överkurs iofs för det gjorde han knappt ändå)  Det var också för flera år sedan. Vad han numera minns av allt detta vet jag inte eftersom vi aldrig pratar om saken. Men han borde veta och förstå. Jag tror dock att han gärna skulle fortsätta, han har det för bekvämt och ekonomiskt bra med mig för att vilja bryta upp. Jag är betydligt yngre och tjänar betydligt mer än vad han gör och han hoppas nog bli försörjd när han går i pension. Men det har jag sagt att jag inte tänker göra. Det finns ingen som helst anledning att leva med honom när barnen är vuxna eller nästan vuxna. Jag vill leva, och känna. 
  • Hustru
    Anonym (Q) skrev 2015-02-22 18:56:30 följande:

    Jag är inte helt säker på det eftersom vi inte berört frågan på flera år. Dessförinnan nämnde vi vid något tillfälle att vi höll ihop endast pga barnen. Sedan hände något som fick mig att göra klart att han fick aldrig mer röra mig överhuvudtaget (överkurs iofs för det gjorde han knappt ändå)  Det var också för flera år sedan. Vad han numera minns av allt detta vet jag inte eftersom vi aldrig pratar om saken. Men han borde veta och förstå. Jag tror dock att han gärna skulle fortsätta, han har det för bekvämt och ekonomiskt bra med mig för att vilja bryta upp. Jag är betydligt yngre och tjänar betydligt mer än vad han gör och han hoppas nog bli försörjd när han går i pension. Men det har jag sagt att jag inte tänker göra. Det finns ingen som helst anledning att leva med honom när barnen är vuxna eller nästan vuxna. Jag vill leva, och känna. 


    Skrämmande så lika vår sits är. Så tror man alltid att man är ensam. Jag vill bli sedd och älskad av en man som uppskattar och älskar mig. Just nu är jag så arg på honom och sitter bara och biter ihop. vet inte om jag orkar vänta tills yngsta barnet tar studenten om två år.
  • Anonym (Q)
    Hustru skrev 2015-02-22 19:08:01 följande:
    Skrämmande så lika vår sits är. Så tror man alltid att man är ensam. Jag vill bli sedd och älskad av en man som uppskattar och älskar mig. Just nu är jag så arg på honom och sitter bara och biter ihop. vet inte om jag orkar vänta tills yngsta barnet tar studenten om två år.
    Skönt att man inte är ensam även om jag inte önskar någon annan samma situation. Det där med ilska, det har jag passerat för flera år sedan, numera är jag bara likgiltig inför honom och kör på många sätt mitt eget race med både barnen och mig själv.Och då är mina barn yngre än dina, de går i högstadiet. Så du förstår hur länge jag haft det så här...Men jag klagar inte egentligen, jag har själv valt att inte bryta upp så jag får stå mitt kast. Däremot planerar jag, eller tänker, på framtiden, utan honom.
  • Hustru
    Anonym (Q) skrev 2015-02-22 19:16:37 följande:

    Skönt att man inte är ensam även om jag inte önskar någon annan samma situation. Det där med ilska, det har jag passerat för flera år sedan, numera är jag bara likgiltig inför honom och kör på många sätt mitt eget race med både barnen och mig själv.Och då är mina barn yngre än dina, de går i högstadiet. Så du förstår hur länge jag haft det så här...Men jag klagar inte egentligen, jag har själv valt att inte bryta upp så jag får stå mitt kast. Däremot planerar jag, eller tänker, på framtiden, utan honom.


    Vi har haft det så här i säkert tio år, lite bättre ibland, men helt sexlöst sedan två-tre år. Han undviker att se mig och mina behov.

    Hur gör du för att träffa andra, eller har du ett riktigt vid sidan om förhållande. Jag har haft korta förbindelser och har fått många manliga vänner. Det är dessa vänner som håller miig uppe.
  • Ben66

    Q och Hustru
    Hur ser er livssituation ut med barnens åldrar?
    Kommer de lämna sitt hem inom en snar framtid?

  • Anonym (Tsss)
    Anonym (Q) skrev 2015-02-22 18:56:30 följande:
    Jag är inte helt säker på det eftersom vi inte berört frågan på flera år. Dessförinnan nämnde vi vid något tillfälle att vi höll ihop endast pga barnen. Sedan hände något som fick mig att göra klart att han fick aldrig mer röra mig överhuvudtaget (överkurs iofs för det gjorde han knappt ändå)  Det var också för flera år sedan. Vad han numera minns av allt detta vet jag inte eftersom vi aldrig pratar om saken. Men han borde veta och förstå. Jag tror dock att han gärna skulle fortsätta, han har det för bekvämt och ekonomiskt bra med mig för att vilja bryta upp. Jag är betydligt yngre och tjänar betydligt mer än vad han gör och han hoppas nog bli försörjd när han går i pension. Men det har jag sagt att jag inte tänker göra. Det finns ingen som helst anledning att leva med honom när barnen är vuxna eller nästan vuxna. Jag vill leva, och känna. 
    Och what's in it for you?! Du kan ju inte seriöst tro att barnen mår bättre av att leva i en lögn, med en mamma som föraktar pappa, med en flodhäst i vardagsrummet, än av att ha skilda föräldrar?

    Av vilken anledning skulle du låta åren gå, åldras med någon du talar så otroligt nedlåtande om? Enligt dig själv är du ju både yngre och rikare än den du valt att skaffa barn med?

    Sicken jäkla dynga.
  • Hustru
    Ben66 skrev 2015-02-22 20:47:59 följande:

    Q och Hustru

    Hur ser er livssituation ut med barnens åldrar?

    Kommer de lämna sitt hem inom en snar framtid?


    Äldsta barnet har flyttat ut, yngsta minst 2-3 år till. Justi idag är allt pest, så jag hade helst flyttat ut nu. Men det ska ändå till mycket paktiskt och det är det jag drar mig för. Bekväm?
Svar på tråden Vad prioriterar du, sex eller monogami?