• Snarkofagen

    ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~

    Välkomna till tråd nummer 13! 



    Tiden går - här förbereder vi oss för att fira våra fyraåringar.

    Vi är ett gäng mammor som hängt ihop sedan barnen var nyfödda. Vi följs åt i barnens fantastiska utveckling och diskuterar syskon, gränsdragningar och föräldraskap.

    I tråden pratar vi om våra liv som mammor, kvinnor och fruar/sambos. Inget ämne är för högt, inget för lågt. Vissa av oss är tvåbarnsmammor medan andra fortfarande överväger saken. Någon sägs visst även fundera på en trea vilket vi andra applåderar.

    Första tråden:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21186971.html
    Tvåan:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24193317.html
    Trean: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27267076.html
    Fyran: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30075894-4.ht...
    Femman: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m33051403.html
    Sexan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35581000.html
    Sjuan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m38670698.html
    Åttan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m41844698.html
    Nian: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m44252155.html
    åsså tolvan!: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m51044479.html
    Medlemmar vid TS 28/9-10
    Daimis - Emmy 30 sep (Upplands Väsby)
    bussig - Felix 6 okt (Stockholm)
    Mejja75 - Thea 7 okt (Malmö)
    Annelitan - Josefine 18 okt (Söderhamn)
    Snarkofagen - Ella 18 okt (Gröndal)
    1 tu 3 - Amanda 19 okt (Bromma) och lillebror Gustav 27 maj -08
    "Nollan" - Félix 24 okt (Montreal) och lillebror Elliot 14 mars -08
    teasa - Louie 30 oktober (Karlskoga)

  • Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~
  • teasa

    Jag satte in kopparspiral efter Louie, Sköterskan messade om alla negativa biverkningar , så jag väntade med blödningar i mängder och massor med mensvärk. Men vet ni, det är ingen skillnad alls,. Jag märker inget av den :) Hormoner har en tendens att göra mig konstig så hormonspiral vågade jag mig inte på.....

    Oftast hör man ju bara om dom som har dåliga erfarenheter av saker så jag tänkte dela med mig av en positiv erfarenhet :)

  • Snarkofagen

    Annelitan - tack för din uppmuntrande läsning! Det känns jätteskönt att det faktiskt kan gå tillbaka av sig själv. 

     

  • Snarkofagen

    Jag är FRISK! Tjohooo! Vilken suveränt underbar känsla att inte ha feber längre. 

    Är hemma själv med barnen den här veckan. Min största fasa är att få allt på bana alldeles ensam om morgnarna. För att inte tala om att dra iväg med barnen i rusningstrafik till förskolan I morse var jag så lat så jag somnade om, Ella fick vara hemma en dag med oss. Men i morgon måste hon till fsk, hon blir alldeles galen av att vara hemma. 

  • Gladabarnensmamma
    Snarkofagen skrev 2011-01-17 15:58:57 följande:
    Jag är FRISK! Tjohooo! Vilken suveränt underbar känsla att inte ha feber längre. 

    Är hemma själv med barnen den här veckan. Min största fasa är att få allt på bana alldeles ensam om morgnarna. För att inte tala om att dra iväg med barnen i rusningstrafik till förskolan I morse var jag så lat så jag somnade om, Ella fick vara hemma en dag med oss. Men i morgon måste hon till fsk, hon blir alldeles galen av att vara hemma. 
    Wow - den som kunde somna om... har ar ungarna uppe med tuppen kl.06:30 (trots att dom gar i sang oftast efter kl.21). Inte en chans att en sovmorgon skulle fungera. MAX sover dom till 7:30. Hos oss ar det jag som tar "morgonpasset" fran uppvak till avlamning, du kommer snabbt fa in rutinen tror jag. Mannen hamntar & tar middagen de dagar jag har skola och jag kommer hem lagom till middagen star pa bordet - LYX! Men det ar inte alltid sa lyxigt - i helgen 'repade' mannen med ett nyetablerat rockband (yes... ett band, han ska bli rockstar tydligen).

    Hurra for att du ar FRISK - det maste verkligen kannas skont!!!
  • Mamma till bröderna bus

    snarko- vad skönt att du äntligen är frisk igen..

    Här har träningen kommit igång igen vilket är jätteskönt.. jag har fått med en jobbarkompis att börja träna med mig och eftersom han vill gå ner i vikt så fick jag en gåva från itrim.. en rockring på 1,5 kg, så nu rockas det här hemma..


    Felixmamman
  • Snarkofagen

    Nollan - Ella har haft en sen helg. Att hon sover senare än kl 6 är kors i taket. Men i morse hände det. Det är mannen som tar morgonrutinen, både Aston och Ella. Sen tar jag över vid 8-tiden när de drar iväg. Jag är en sån sömntuta  

    bussig - hej! Hur mår du? Hur går det med syster där hemma? Stiligt att du tar tag i viktnedgången igen. Du är så SJUKT BRAAA!  {#emotions_dlg.flower}

    Jag berättade aldrig att jag skulle prova medicin för att få ner blödningarna, va? Fick mens i lördags och äter nu medicin för att få ner blödningarna. Och oj. Det är dag 3 av blödningar och jag har i princip ingen mens alls. Läskigt! Det känns bra att inte blöda så mycket men att inte blöda alls - njaaa... På måndag ska jag tillbaka till gyn igen så får vi se vad han kommer fram till.  

  • Mamma till bröderna bus

    snarko- det fungerar bra med syrran, hon lägger sig rätt tidigt, helgen som kommer blir sista helgen hon är här sen bor hon här en eller två veckor till men kör möbler om helgerna tillbaka till idre, så snart är vi en vanlig familj igen..  Ja du vikten blir intresant att se, vägdag på torsdag, men jag gissar 2-3 kg upp.. men det tar jag.
    Hoppas det går bra hos gyn.. vafd är det för medicin?? när jag fick missfall innan felix  (v 16) så blödde jag farligt mycket, fick 2 enheter blod och var i rätt uselt skick, då fick jag en medicin som skulle hjälpa till att minska blödningen, minns dock inte namnet, lärde mig aldrig utala det..


    Felixmamman
  • teasa

    Nollan: Håller med dig, WOW den som kunde somna om. Molly vaknar ALDRIG efter kl 6 och då är hon pigg. Jag har egentligen ALLA morgonpass oavsett dag så det är bara att pallra sig upp. Sambon har strul med sömnen och jag skulle aldrig komma på tanken att väcka honom om jag inte vet att han sovit iaf 6-7 timmar.

    Så du har också en "blivande rockstjärna" i familjen.... :) min sambon började spela i ett band förra julen och de håller på typ 2 ggr i veckan. Men det ger honom mycket... han mår bra av musiken.

    Bussig: Jag är så impad, DU är sååååå duktig!

    Snarko: Skönt att äntligen bli frisk, känns som du fick en riktigt tung start på året.

  • Snarkofagen

    bussig - medicinen heter Cyklokapron, kanske samma? Misstänker att jag blött ohälsosamt mycket de senaste två månaderna. Jag har inte känt mig på topp den senaste månaden och det kanske har med mensen att göra. Få se hur det blir framöver. 

    teasa - förstår dig. Tungt att behöva ta alla morgnar men om mannen har sömnproblem så får man ju hacka i sig det. 

    Det verkar vara så att gubbarna tar igen sina rockdrömmar när de blivit lite äldre. Era två är inte de första gubbar jag hör om som startar/går med i band framåt medelåldern. Kul att de trivs med sin nya rock 'n roll-lifestyle!  

    Pissväder! Det regnar och all snö smälter bort. Svårt med kläder såhär års. Köpte helt suveränt set med gummikläder till Ella i höstas men lyckades slarva bort hennes byxor. Yes, JAG - mamman - slarvade bort hennes byxor när vi åkte från förskolan. Så nu blir det galonbrallor på overall eller dylikt. Köpte nya galonvantar i höstas till Ella och skulle premiäranvända dem i morse. TVÅ HÖGERVANTAR! Jag blir ju galen... 
     

  • Gladabarnensmamma

    Snarko - kanner igen problemet med kladerna. Jag har inte tappat bort nagot - men jag HITTAR ingenting nar jag behover det. Varenda morgon ar exakt likadan... trotta mamman virrar omkring och letar efter vanstervantar, mossor, osv. osv. medan ilskan eskalerar. Barnen kommer av sig helt i pakladningen och allt slutar i kladkrig, brottning och en valdigt lite glad mamma.
    Ang. rock och gubbar - min man har alltid varit valdigt intresserad av musik, han ger lektioner i grannskapet sen ett par ar tillbaka och har spelat pa en del spelningar for insamlingar och sant, han tycker det ar jattekul. Pa senare tid har han lagt pa sig en del (ca 15 kg) och jag kunde faktiskt inte halla mig utan papekade det lite tjusigt med en fin vag (med fettprocent & hela balletten) och han fick sig en liten tankestallare om han verkligen var sa slank & i form som han sjalv var ganska bergsaker pa... Han har gatt ner en del sen dess bara genom att halla igen, men sen vi tog ett familjemedlemskap pa gymmet sa har han aven borjat trana och alla kost- musik - tranings- initiativ gar nu skamtsamt under namnet "fit-fifty" hos oss eftersom han fyller "the-big-five-o" i September. Jag ar JATTESTOLT over honom och att han tar tag i sin halsa - speciellt eftersom han har unga barn och snart -eventuellt- kommer fa en till i Augusti/September (yes, vi plussade igen - det kanns ganska otroligt och vi vagar inte riktigt hoppas - men den 11/2 ska vi pa det klassiska v.12/13 KUB-VUL och da vet vi sakert)!  

    Bussig - haller med snarko - du ar bara sa sanslost mirakelstark som kampar vidare med traning och kost!!! Coolt med rockring, det maste vara svart att halla Felix borta fran den?

    En allman fraga - nar tror ni man kan ha dom i en vaningssang? Jag har "lovat" flippen till 5-arsdagen (mest med tanke pa hans orangutang-lillebror & riskerna med "fall-av-liten-3-aring" i sovrummet. Dom delar sovrum och lite mer plats dar inne skulle gora susen - ett litet bord / kuddar eller natt lite mer mysigt istf. bara tva sangar och en standig rora med leksaker.

Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~