• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Jegs

    Hej allihopa,

    Roligt att se så många som fyller på listan allt eftersom... vad många vi är! (på gått och ont, trist att det ska vara så svårt för så många...) Men iaf roligt att vi är många som längtar efter varandras solskenshistorier.

    Jag har fått min kallelse till Karolinska i dag, så den 14:e mars ska vi dit på nybesök, känns jätte roligt att få komma igång... sedan får vi väl se vad de säger, mitt AMH är ju riktigt lågt (0,06)  så jag vågar knappt hoppas på att de ger oss någon chans alls... Men jag försöker släppa det så länge och gläds åt detta första besök.

    pp08, hoppas verkligen att den du har i magen bara är lite blyg och inte vill visa sig... men att han/hon finns kvar där inne och växer till sig...

    Kram på er alla // Jegs
     

  • Jegs
    LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 SoligVäntar på nytt försök:

    Linn73, AMH 0,41: Har gjort två tidigare försök, varav det första fick avbrytas innan ÄP. Ny läkartid i slutet av feb. Poussin, AMH 0,35: Har gjort två tidigare försök; nr 2 blev bara 1 ägg och inget ET, IVF nr 3 påbörjas i mars. Jegs (31 år), FSH 13, AMH 0,06: Väntar på första träff m Karolinska 14 mars Ankaja AMH 0,52 väntar på första försök (mars) malbert AMH 0,55 Väntar på första försök .. Planerat ET/FET:

    Ruvar:

    Gravida: 
    Anemon (38 år) , AMH 0,46: Gravid på 4e ICSI, BF början av okt pp08, AMH 0,3 (?): Gravid på 3e IVF +  gravid på 3e syskonförsök (5e IVF totalt), BF 19 okt
    Övrigt: 

    Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu.
  • callimero

    Ankaja, jag vet kvinnor som blivit gravida med omätbart AMH. Vet du vad ditt FSH är? Tror inte det spelar någon roll på vilken cd man tar AMH-provet. Om du vill göra fler ivf kanske du ska ligga lågt med resultatet inför kliniken då en del stirrar sig helt blinda på det fast man ska titta på betydligt fler faktorer än så. Alla gör det inte förstås.

  • pp08

    Nu måste jag tyvärr uppdatera listan.
    Missfallet ett faktum. I tisdags hcg nere på 140, idag redan 47.


    LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 SoligVäntar på nytt försök:

    Linn73, AMH 0,41: Har gjort två tidigare försök, varav det första fick avbrytas innan ÄP. Ny läkartid i slutet av feb. Poussin, AMH 0,35: Har gjort två tidigare försök; nr 2 blev bara 1 ägg och inget ET, IVF nr 3 påbörjas i mars. Jegs (31 år), FSH 13, AMH 0,06: Väntar på första träff m Karolinska 14 mars Ankaja AMH 0,52 väntar på första försök (mars) malbert AMH 0,55 Väntar på första försök .. Planerat ET/FET:

    Ruvar:

    Gravida: 
    Anemon (38 år) , AMH 0,46: Gravid på 4e ICSI, BF början av okt Övrigt: 
    Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp088, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
    Flicka 2009
  • Linn73
    Ankaja: Stackare, vilket jobbigt besked... Men jag tycker att det verkar orimligt att värdet sjunker så pass mycket på ett år. Sa de inget om det när du fick veta? Är osäker på om det spelar någon roll vilken dag provet tas på. Men vet att det är viktigt att FSH tas på rätt dag i cykeln. Förstår att det känns deppigt, men kom ihåg att det inte går att lita blint på AMH-värdet till 100 procent. Har de sett hur många antrala folliklar du har? Det kan ju ge en bra fingervisning på hur du svarar på behandlingen. Lycka till!!

    Jegs: Härligt att ni ska komma igång snart!! Tänk att snart är ni där, ni har har gått och väntat så länge! Helt rätt av dig att inte ta ut något i förskott, utan att glädjas åt det försök som ni har framför er.

    pp08: Kram till dig! Hoppas du fick positivt besked i em.

    Själv var jag på Karolinska idag och blev både glad och ledsen på samma gång. Glad för att vi får ett nytt försök. Ledsen för att det är det sista innan vi måste gå vidare till ÄD. Sedan blev jag också ledsen och frustrerad över att vi måste vänta så länge tills vi får sätta igång igen eftersom de har fullt! Får komma igång med långa metoden Menopur i mitten av april, vilket innebär ÄP i mitten av maj. Blir så stressad över tiden som bara går. Varje månad är ju så oerhört viktig.

    Kram till er alla {#emotions_dlg.flower}
  • Poussin

    pp08 - Jag beklagar verkligen, usch vad sorgligt, jag lider med dig. Hoppas ni hittar strykran att fortsätta kämpa! Styrkekramar till dig gumman

    Ankaja - Förstår att det är jobbigt, men ge inte upp, det finns tjejer som blivit gravida med lägre AMH än så! Tyvärr spelar det ingen roll vilken dag i cykeln man tar AMH värdet, det är konstant genom cykeln, det är i a  f den info jag fått.

    Jegs - Spännande med besök om 2 veckor!

    Linn ;) - Ni kan alltid fortsätta privat om det inte skulle funka nästa gång - fast det kommer det att göra!!! Min akupunktör ville att jag skulle vänta en cykel till innan IVF för att bättra på chanserna, ,fast det ville inte jag, men det är ju det du ofrivilligt får göra nu och du ska se att det kommer gå vägen denna gång! Solig 

    Kramar till er alla!

  • nymåne
    Jag är 45 år med omätbart (!) AMH - och gravid! 

    Var det en solskenshistoria Solig ni ville ha? Här är en!

    Redan 2008 förbjöds jag av läkaretiska skäl att göra IVF i Sverige och Danmark eftersom jag hamnat i förklimakteriet. Skrikandes Med andra ord hade jag stabilt högt FSH (ca 20 cd 3) och oregelbundna cykler. Så med tanke på min situation sedan 3 år tillbaka ter sig trådstartarens frågor "Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF?" nästan som rena drömscenariet. 

    Sommaren 2010 återvände jag till en av de kliniker (Copenhagen Fertility Center) som 2008 förvägrat mig IVF och istället rekommenderat äggdonation. Jag undrade om de inte kunde låta mig göra IVF trots allt. Svaret blev: "Okej, om ditt AMH är bra, så...". Jag styrde kosan till IVF-kliniken i Gbg och fick provsvaret: labbpersonalen hade kört mitt blodprov flera gånger i mätmaskinen utan att få något mätbart värde...

    Jag trodde inte man kunde få ett så totalt genomuselt AMH-resultat! Förvånad Googlade på "undetectable AMH" och förstod att mitt AMH i kombination med min ålder (44 år) gav den sämsta tänkbara graviditetsprognosen. Endast en kvinna med omätbart AMH som blivit gravid fanns före 2010 beskriven i den vetenskapliga litteraturen. Under 2010 hade dock ett trettiotal sådana kvinnor fått plus efter att ha behandlats på new york-kliniken Center for Human Reproduction.

    Jag gjorde en telefonkonsultation med en av deras fertilitetsexperter och diskuterade bl.a. DHEA, det hormonpreparat som enligt klinikens forskning höjer AMH-värdet, ger fler och mer befruktningsdugliga ägg samtidigt som missfallsrisken minskar. Som ett kinderegg - tre glada överraskningar i en! Men min entusiasm dämpades snart. Av de patienter med omätbart AMH som blivit gravida med hjälp av DHEA var majoriteten under 42 år. Och för mig skulle hormonet troligen bara ge en "marginell förbättring".

    Eftersom det krävdes en enorm mängd blodprover för att få recept på DHEA utskrivet (prover som inte ens experterna på Karolinska i vissa fall kände till), valde jag att beställa preparatet privat via internet. Självmedicinerade under 11 veckor. Och nu är jag gravid i v. 7+0! Gravid

    Kan tillägga att jag gjorde fyra ultraljud 2010. I mars fanns en enda follikel, i juni var äggstockarna helt döda, i augusti syntes två entiteter som enligt läkaren lika gärna kunde vara cystor. Och i oktober var äggstockarna återigen avsomnade. Inget tecken på follikulär aktivitet.

    Ändå hände något i januari Drömmer ...och jag fick ett plus i 45-årspresent! Nu är jag en siffra i amerikansk statistik som en av de ytterst få 45-åringar som lyckats bli gravida trots omätbart AMH.

    LYCKA TILL Hjärta alla ni med vanskliga AMH-värden! De dagar ni känner att ni bara vill ge upp Gråter - tänk på mig!  

    Kram från Nymåne (med svart bälte i att trotsa statistiken) 

    PS. Den som vill veta mer om DHEA kan inboxa mig med sin mejladress så skickar jag en infotext. DS.
  • Fossa

    Supergrattis nymåne!

    Mycket intressant att DHEA kan höja AMH-värdet! Efter det jag har läst trodde jag att det var konstant och relaterat till antalet äggceller i äggstockarna. Det är jätteviktiga nyheter för alla med lågt AMH.

  • Ankaja

    Nu har jag pratat med fertilitetskliniken på Huddinge. Alla är lika frågande som jag när det gäller hur mycket mitt AMH-värde har sjunkit på kort tid. Nu verkar de inse att det är lite bråttom. Jag har i dagsläget väntat 1 år och 7 månader, inget illa ment men ibland är det frusterande att se hur de med högre värde än mig får gå före i kön eller i en snabbkö på grund av deras värden. Jag tog upp det med och nu skulle de diskutera i em och höra av sig på måndag för att se om jag kanske kan börja redan denna månad. De sa att jag får testa en gång och se om det går att få fram några ägg över huvudtaget

    Det jag tycker är konstigt är att jag för en månad sedan hade 7 folliklar och det borde väl betyda att jag producerar ägg. eller?

    DHEA låter mycket intressanr. Det är bara att hoppas att studier kring DHEA kommer igång i Sverige.

    Tack för allt ert stöd!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH