• Skehamn2012

    Vad har du för syn på långtidsarbetslösa?

    I min förra tråd så märkte jag att det fanns en ganska hemsk syn på arbetslösa. Antingen är man en lat jäkel eller så är man en socialt inkompetent nolla. Hur som helst är man värd mindre än det katten släpat in och fördomarna haglade i den tråden. Man inte är inte värd något som arbetslös och en del berättade om sina erfarenheter där och möttes med skepsis. Inte kan man lita på en arbetslös eller varför ens lyssna på en arbetslös åsikt, den är väl inget värd. Den tråden gjorde mig riktigt upprörd så jag drog mig ur fortare än kvickt.


    Hoppas att den nedvärderande synen på långtidsarbetslösa enbart finns hos några få självgoda typer som måste hävda sig själva men startar nu en omröstning för att se vad folk egentligen har för syn på dom stackare som går år ut och år in utan att få jobb (långtidsarbetslösa)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad har du för syn på långtidsarbetslösa?
  • Argo
    Argo skrev 2011-01-18 20:27:15 följande:
    *va f*n?*

    Vart tog texten vägen?
  • Argo
    adina01 skrev 2011-01-18 18:20:55 följande:
    Om man har så låga poäng på högskoleprovet klarar man inte av en sådan utbildning.
    From i år ska man även har läst MaE för att komma in på civilingenjörsprogrammet.
     
    adina01 skrev 2011-01-18 18:46:20 följande:
    Nästan 50% hoppar av civilingenjörsprogrammet, oftast efter första tentan.
    Så bara för att man lyckas komma in så säger det inget om att man klarar av utbildningen.

    0.1-0.3 är extremt låga poäng att få på HP, snittet ligger kring 0.9 vilket även det måste anses för lågt att klara en avancerad högskoleutbildning. 
    Det var aldrig tal om vad man klarar av eller inte. Det var ett svar på MatsAtaris påstående om att "det krävs toppbetyg" för att komma in på högskolan.
  • Argo
    MatsAtari skrev 2011-01-18 18:18:36 följande:
    Du vet ju inte ens vad en civilingenjörsutbildning innebär eftersom du verkar tro att någon större grupp eller ens några långtidsarbetslösa skulle ha någon chans att ta sig igenom den.

    Det är förmodligen den mest slitsamma högskoleutbildningen av alla och det är därför tom toppstudenter undviker den.
    *provar igen*

    Tja, vem vet vad jag vet?

    Nåväl. Tanken med inlägget var givetvis att när det till och med är "gratis" att komma in på så pass statusfyllda utbildningar som CivIng så finns det givetvis ännu fler lediga platser till högskoleutbildnignar med lägre status.

    Som ett svar på ditt påstående om att det krävs "toppbetyg".

    Inlägget borde inte ha kunnat misstas för en uppmaning till alla långtidsarbetslösa att läsa till CivIng på KTH.
  • Jackie85

    Jag har både gymnasium och eftergymnasiala studier och arbetade i en bransch som var väldigt hårt drabbad vid nedgången för några år sedan. Att jag då fick gå och i samma veva blev gravid och därmed inte alls aktuell för de flesta arbetsgivare gjorde i mitt fall att jag gick arbetslös i nästan ett år innan jag fick barn och numera är föräldraledig. Att jag skulle vara en lat person skulle jag verkligen inte vilja påstå, däremot skulle jag nog våga säga att endel människor tyvärr faller mellan stolarna och jag klandrar inte erbetsgivarna, jag hade inte själv anställt en höggravid kvinna som snart skulle gå på föräldraledighet i 1½ år.

  • MickeN1973
    MattiasFru skrev 2011-01-18 20:16:42 följande:
    Ja nu menade jag ju inte enbart Mc Donalds, utan då även max, sibylla och dylikt. Och även städjobb, jobb inom vården osv. Inte just Mc Donalds enbart. Vet även att många fått jobb genom att göra praktik på t.ex. en matbutik och sedan blivit timvikarie osv. Så jag ser inte problemet. Men det kanske är som någon skrev, att om man är äldre är det svårare just därför att folk kanske inte i samma utsträckning vill anställa äldre, eller att det handlar om vilken utstrålning och attityd man har.
    Problemet är att du pratar om något du inte VET något om.

    Du tror att man bara ringer valfri snabbmats restaurang sen har man jobb nästa dag.

     
  • Pallas

    Alltså... när infaller den här arbetskraftsbristen det talas om, egentligen?

  • MattiasFru
    MickeN1973 skrev 2011-01-18 20:49:48 följande:
    Problemet är att du pratar om något du inte VET något om.

    Du tror att man bara ringer valfri snabbmats restaurang sen har man jobb nästa dag.

     
    Det är ju mycket trevligt att du berättar för mig vad jag vet eller inte. Det gör ju diskussionen så trevlig när du förolämpar mig genom att idiotförklara mig. Jag tänker släppa denhär konversationen nu eftersom du tydligen inte kan konversera på ett moget sätt.
  • MickeN1973
    Argo skrev 2011-01-18 20:30:54 följande:
    adina01 skrev 2011-01-18 18:46:20 följande:
    Nästan 50% hoppar av civilingenjörsprogrammet, oftast efter första tentan.
    Så bara för att man lyckas komma in så säger det inget om att man klarar av utbildningen.

    0.1-0.3 är extremt låga poäng att få på HP, snittet ligger kring 0.9 vilket även det måste anses för lågt att klara en avancerad högskoleutbildning. 
    Det var aldrig tal om vad man klarar av eller inte. Det var ett svar på MatsAtaris påstående om att "det krävs toppbetyg" för att komma in på högskolan.
    Antagning HT2010

    0.5 var det lägsta snittet på högskole provet till CV-ing på kth  
  • Argo
    Pallas skrev 2011-01-18 20:55:00 följande:
    Alltså... när infaller den här arbetskraftsbristen det talas om, egentligen?
    Äh, det är givetvis olika från område till område. Men det visste vi väl redan?
  • Gentleman
    Pallas skrev 2011-01-18 20:55:00 följande:
    Alltså... när infaller den här arbetskraftsbristen det talas om, egentligen?
    Arbetskraftsbristen är en saga för att lugna dom oroliga folkmassorna.
Svar på tråden Vad har du för syn på långtidsarbetslösa?