• Anonym (arg mamma)

    fel av dagis

    ida ringde dagis och ville att jag skulle komma dit och prata med dom, när jag kommer dit så säger fröknarna att min dotter (3,5 år) har slagit och sparkat två pojkar (5 år).  dom undrar vart hon lärt sig detta, då frågarna jag om dom vet varför hon slog dessa pojkar och då kommer hela historien fram, det visar sig att dessa pojkar har dragit ner byxorna på min tjej och försökt trycka in en penna i henne och att hon då slagit och sparkat dom för att komma loss och vad gör då dessa idioter till fröknar, jo dom skäller på min dotter, hur dumma i huvet får man lov att vara egentligen. när jag kom dit så var min dotter jätte ledsen och helt i upplösningstillstånd... jag blir så jäklar förbannad, hur kan man agera som fröknarna gjorde.. jag är jätte glad att min dotter sa ifrån och kämpade emot för sånt beteende som pojkarna visade 'är fan inte okej...

    undrar nu hur andra skulle ha gjort i mitt läge,, hade ni tyckt som jag att pojkarna ska bestraffas eller som fröknarna att det var min dotter som gjorde fel???

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 13:13
    hej,, tänkte bara ge en liten uppdatering, har varit samtal fram och tillbaka dessa dagar, känns som att jag ständigt sitter i telefon just nu,, känns att det är en lång resa man gett sig in på men det är det värt för att barn inte ska fara illa. kommer inte att skriva så mycket här för har för mycket annat att fokusera, men jag kommer att uppdatera så fort jag får tid, tack alla som visat ett enormt stöd, känns skönt att veta att det finns människor som er.

  • Svar på tråden fel av dagis
  • Laura03

    Tycker fortfarande att du ska göra en egen anmälan till Skolverket så de får ta ställning.

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (arg mamma) skrev 2011-02-15 12:11:52 följande:
    hej  kom precis hem från mötet med rektorn,  det gick faktist över förväntan, rektorn var jätte trevlig, hon förstod mig precis,, hon hade även ringt och bett pojkarnas föräldrar att komma på möte men dom hade tvärvägrat så det var ju lite synd.. hon berättade att dessa pojkar är tydligen ett pågående ärende, har varit fler anmälningar emot dom, dom kommer troligtvis att bli förflyttade till ett special dagis. när rektorn pratat med fröknarna igår efter mitt samtal så hade dom sagt till henne att dom har gett upp på pojkarna eftersom dom alltid bråkar med nån vilket absolut inte är rätt. tydligen har pojkarna ganska jobbiga hemförhållanden men det kunde hon såklart inte gå närmare in på, vilket jag förstår helt. den av fröknarna som var mest likgiltig har fått en varning.  har sett att många tycker att vi ska byta dagis och kan berätta att vi är på väg att flytta så vid månads skiftet så ska dom byta dagis vilket känns jätte skönt för jag har aldrig varit riktigt bekväm med dagis. mina tjejer har inte varit på dagis idag nån av dom, har som tur är världens bästa mamma som nyligen gått i pension så hon ska ta flickorna dom dagar som e kvar till dagis bytet och det känns jätte skönt.. känns som att detta är början till en lång process, rektorn frågade flera gånger om jag verkligen orkade ta detta eftersom jag ändå snart ska flytta men jag sa det att jag vet att jag väldigt lätt bara skulle kunna strunta i det eftersom vi ska flytta men jag känner ändå att för dom andra barnen på dagis skulle så vill jag gå vidare, vet inte om jag tänker fel där men men det får framtiden utvisa....
    jag e så otroligt stolt över min tjej, har alltid sagt till henne att hennes kropp är hennes egen och den bestämmer hon över och  att aldrig låta nån göra nåt mot henne mot hennes vilja.
    är jätte tacksam för allas stöd här, det ger en hopp om mänskligheten..
    nu blev detta väldigt kompakt och tätt skrivet men jag är trött så¨ ni får ursäkta 
    Hurra, för dig! Jag får tårar i ögonen och jag är så glad att det finns mammor/föräldrar som du som orkar gå vidare fast du lätt skulle kunna strunta i det.
    Är även glad att du/ni fått så bra stöd från rektorn och att den likgiltiga av personalen fick varning. Jag arbetar själv på förskola och förstår inte hur dom kunde göra som dom gjorde. Mår verkligen illa.
    Skönt att du har en underbar mamma som hjälper er. Stort lycka till och styrkekrama till er alla. <3
  • Insatt
    TheCoopers skrev 2011-02-15 13:17:59 följande:
    ?
    Jag inser att jag var extremt otydlig, men menar bara att det är RÄTT att försvara sig mot sexuella övergrepp och att det inte är bra att lära en 3.5 åring att hon gör fel som försvarar sig. Skulle det hända nått liknande när hon var stor och hon då gör som sina gamla fröknar säger och inte försvarar sig så kommer hon få frågor om det i rätten! Nuförtiden ska ju ett "Nej!" räcka, men det var ju ett ganska nytt rättsfall där det inte ansågs räcka med ett nej för att killen skulle förstå, då måste man även göra fysiskt motstånd. Det är BRA att göra fysiskt motstånd, det är RÄTT. Man ska fan inte få skäll för det och föräldrarna ska inte få frågor om var hon lärt sig det. Det är ju som att gnälla över att en unge lärt sig alfabetet och fråga surt var hon lärt sig det.
  • MammaTillDomFinaste

    helt fruktansvärt TS, å jag är så glad att du går vidare med detta även fast ni ska byta dagis! Jag mår illa efter vad jag läst, just hämtat min 2 åring på dagis, helt ärligt, så skulle jag inte kunna behärska mej som du, jag hade nog raserat halva dagis (jag vet att de inte heller är rätt) i rena förbannelsen!! Och personalen borde ha fårr gått hem och aldrig återkommit! skönt att dom dessutom redan var under utredning, som sagt, allt kan inte vara bra hemma hos barn som gör sånt, så det är ju också bra såklart! Bra gjort av dej TS, hoppas allt löser sej å att både du och din dotter kan gå vidare. Skönt att din mamma kan ha dom dessa sista dagar!! 

    usch, blir alldeles tårögd, stackars lilla flicka som dessutom får SKÄLL för att hon försvarat sej.  


    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • TheCoopers
    Insatt skrev 2011-02-15 13:27:54 följande:
    Jag inser att jag var extremt otydlig, men menar bara att det är RÄTT att försvara sig mot sexuella övergrepp och att det inte är bra att lära en 3.5 åring att hon gör fel som försvarar sig. Skulle det hända nått liknande när hon var stor och hon då gör som sina gamla fröknar säger och inte försvarar sig så kommer hon få frågor om det i rätten! Nuförtiden ska ju ett "Nej!" räcka, men det var ju ett ganska nytt rättsfall där det inte ansågs räcka med ett nej för att killen skulle förstå, då måste man även göra fysiskt motstånd. Det är BRA att göra fysiskt motstånd, det är RÄTT. Man ska fan inte få skäll för det och föräldrarna ska inte få frågor om var hon lärt sig det. Det är ju som att gnälla över att en unge lärt sig alfabetet och fråga surt var hon lärt sig det.
    då är jag med !

    Min dotter fick också skäll på förskolan för att hon puttat en tjej . Det visade sig senare att hon tagit stryptag på min dotter och spottat henne i ansiktet !
    I'm the me I choose to be ...
  • Anonym
    Anonym (arg mamma) skrev 2011-02-14 15:54:50 följande:
    ida ringde dagis och ville att jag skulle komma dit och prata med dom, när jag kommer dit så säger fröknarna att min dotter (3,5 år) har slagit och sparkat två pojkar (5 år).  dom undrar vart hon lärt sig detta, då frågarna jag om dom vet varför hon slog dessa pojkar och då kommer hela historien fram, det visar sig att dessa pojkar har dragit ner byxorna på min tjej och försökt trycka in en penna i henne och att hon då slagit och sparkat dom för att komma loss och vad gör då dessa idioter till fröknar, jo dom skäller på min dotter, hur dumma i huvet får man lov att vara egentligen. när jag kom dit så var min dotter jätte ledsen och helt i upplösningstillstånd... jag blir så jäklar förbannad, hur kan man agera som fröknarna gjorde.. jag är jätte glad att min dotter sa ifrån och kämpade emot för sånt beteende som pojkarna visade 'är fan inte okej... undrar nu hur andra skulle ha gjort i mitt läge,, hade ni tyckt som jag att pojkarna ska bestraffas eller som fröknarna att det var min dotter som gjorde fel???



    Vad gjorde du då? vad sa du?

    Ush.. Jag bävar inför liknande situationer. Jag är så impulsiv utav mig och en riktig hökmamma, skulle det komma fram att min dotter behandlats på fel sätt på något vis, skulle jag med all säkerhet gå dit raka vägen och knocka fröken.

    Jag måste lära mig handskas med min reaktion inför kommande år.
    Min dotter är tre år gammal. nu OCH skulle jag ha varit med om samma sak, att en idiot fröken ställer frågan "vart har hon lärt sig det" till MIG om min dotter försvarar sig när någon försöker sticka in en penna i henne..

    ja jävlar i mig vad det hade blivit liv.
    herre min gud.. jag hade både gått till rektor och tidningen och dessutom lämnat både de ena och det andra spåret efter mig på dagis.

    hemskt att behöva reagera på detta vis. men det värsta jag vet är inkompetent personal på fel plats!!

    USH!!!

    Jag har tur att min dotter har världens bästa personal. Men hon ska ju byta till en störra grupp snart, och jag vet att det finns den ena och den andra som inte är den bästa på den förskolan som jag sett med egna ögon, tex rycker bort spadar från barn och dom inte lyssnar osv.

    Gud .. jag skulle då komma i samma stund där någon använder sig av våldsamma rörelser på min dotter, tex sliter tag i henne eller rycker. Tror eld  skulle spruta ur ögonen på mig.
  • finskaflikkan

    bara läst ts! 
    Och JA din dotter gjorde HELT rätt i att försvara sig själv!
    De va pojkarna som gick LÅNGT över gränsen och fröknarna borde sagt till dom!
    Självfallet får man inte hålla på sådär.

    en fråga?

    Såg fröknarna ATT de hände?  

  • Insatt
    TheCoopers skrev 2011-02-15 13:40:08 följande:
    då är jag med !

    Min dotter fick också skäll på förskolan för att hon puttat en tjej . Det visade sig senare att hon tagit stryptag på min dotter och spottat henne i ansiktet !
    Ja herregud... jag måste nog få koll på mitt temprament innan jag skaffar barn inser jag annars kommer jag att få hjärnblödning över alla idioter som ska ha äran att ta hand om mina guldklimpar.
    Jag skulle ALDRIG skälla på mitt eller något annat barn som begår en nödvärnshandling. Det har man rätt att göra även efter att man blivit straffmyndig.
  • TheCoopers
    Insatt skrev 2011-02-15 13:44:59 följande:
    Ja herregud... jag måste nog få koll på mitt temprament innan jag skaffar barn inser jag annars kommer jag att få hjärnblödning över alla idioter som ska ha äran att ta hand om mina guldklimpar.
    Jag skulle ALDRIG skälla på mitt eller något annat barn som begår en nödvärnshandling. Det har man rätt att göra även efter att man blivit straffmyndig.
    Yes jag har fått andas djupt många gånger kan jag lova ! Fy fan va förbannad jag blivit emellanåt ... sen får jag bara påminna mig själv om att de är barn .. men pedagogerna däremot är vuxna och de BÖR veta bättre än så !

    Jag tänker inte uppfostra mina barn att inte försvara sig ! Ger någon sig på dem så har de rätt att ge tillbaka ... jag är ledsen men försökte någon strypa mig så hade jag inte bara gått därifrån .
    Därför förväntar jag mig inte att mina barn ska vända andra kinden till i alla situationer .
    I'm the me I choose to be ...
  • Insatt
    TheCoopers skrev 2011-02-15 13:48:57 följande:
    Yes jag har fått andas djupt många gånger kan jag lova ! Fy fan va förbannad jag blivit emellanåt ... sen får jag bara påminna mig själv om att de är barn .. men pedagogerna däremot är vuxna och de BÖR veta bättre än så !

    Jag tänker inte uppfostra mina barn att inte försvara sig ! Ger någon sig på dem så har de rätt att ge tillbaka ... jag är ledsen men försökte någon strypa mig så hade jag inte bara gått därifrån .
    Därför förväntar jag mig inte att mina barn ska vända andra kinden till i alla situationer .
    Jag får tunnelseende bara av att tänka mig in i situationen så hade det hänt på riktigt hade det väl svartnat för ögonen på mig. Kanske för att jag själv många gånger fick skäll när jag försvarade mig som barn även om det bara var verbalt försvar.
    Nej jag kommer inte heller att uppfostra mina barn att inte försvara sig. Jag har nämligen den radikala tanken att barn är människor med samma rättigheter som vuxna! Och som du säger hade man knappast bara gått iväg om någon försökt strypa en. Hade någon försökt dra ner mina byxor och försöka trycka in en penna mellan mina ben hade jag antagligen sparkats, slagits och bitits i mina försök att förhindra övergreppets fullbordan. Jag är inte Jesus och har inte några aspirationer att likna honom heller. 
Svar på tråden fel av dagis