• Anonym (snål?)

    400 kr i kuvertavgift?

    Är inte det ganska mycket? (Det gäller alltså ett bröllop)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-06 22:39
    Med kuvertavgift menas alltså det vi som gäster ska betala för att få gå på middagen, inte vad brudparet egentligen betalade. Men om jag förstått saken rätt så "ska" den avgift man kräver av gästerna bara täcka en del av maten?

  • Svar på tråden 400 kr i kuvertavgift?
  • Sarasbaby

    Kanske ska tillägga att anledningen till att vi valde att ta ut avgift var såklart för att kunna erbjuda lite bättre mat. Med hjälp av att gästerna betalade del av sin huvudrätt så kunde vi ha fri bar och rejält med god mat som ALLA faktiskt uppskattade. Jag tycker helt klart att man får göra som man vill efter eget huvud och ekonomi. När vi valde kuvertavgift istället för present tänkte vi hur mycket är rimligt för de som kommer och hur mycket skulle jag själv kunna tänka mig att betala för en fest?  Och vad skulle vi göra av alla presenter, herregud har man bott ihop i några år har man kanske det mesta, eller?

  • Anonym (no no no!)
    Anonym skrev 2011-03-08 09:00:53 följande:
    Det handlar inte om ytlighet eller status. Bara för att gästen tycker att det är fint betyder inte att jag delar gästens åsikt. Vi köpte en soffa och en servis för pengarna. 
    Hade gästerna själva fått bestämma är jag övertygad om att vi hade fått fula Lasse Åbergglas, batikfärgade vaser och skålar, hiskeliga tavlor, strykjärn mm.  
    Man kan önska sig pengar utan att sätta en bestämd summa. Man kan även ordna en önskelista i någon butik med olika prisklasser.
  • lelodi

    Personligen är en önskelista det sämsta alternativet för mig som gäst.... Men jag hade ändå köpt present efter listan och haft med mig!Skrattande

  • Sarasbaby

    Appropå att gifta sig när man studerar: Vi hade sjävklart sparat till festen och hade råd att göra det som vi ville, vi var inte beroende av kuvertavgiften, men som sagt för pengarna uppgraderade vi maten istället för att bjuda på enklare käk.

    Gästerna lade istället för att ge present ner pengarna på en godare middag till sig själva. Hade vi inte valt kuvertavgift hade vi gjort egen mat, istället blev det en stor ekologisk buffé med fantastisk mat (säger de som var gäster, själv var jag alldeles för glad och uppspelt och fick knappt i mig någonting =)). Det gjorde ju också att det blev mindre arbete innan för oss och det var så skönt att slippa ta hand om disk och servering!

  • Anonym
    Anonym (no no no!) skrev 2011-03-08 09:41:15 följande:
    Man kan önska sig pengar utan att sätta en bestämd summa. Man kan även ordna en önskelista i någon butik med olika prisklasser.
    Kan kan man väl. Men det är nog med att planera ett bröllop ändå. Lägg då till att springa runt i butiker för att kolla ut vad man kan tänkas vilja ta in i sitt hem. Bara det är en enorm press.
    I vårat fall så gifte vi oss på Irland och vi hade 178 gäster. Det hade blivit lite omständigt för alla gästerna att ta med sig present dit och ännu svårare hade det blivit för oss att ta med alla presenterna hem. Vi stannade kvar på Irland 8 veckor efter vårat bröllop. 
    Var och en gör som de själva känner passar dem och deras bröllop. Inte kan man hålla på och ta hänsyn till alla gäster heller. Det var ju Vår stora dag. Den som hade möjlighet fick helt enkelt komma. Alla gästerna som kom tycker att det var mycket bra tänkt av oss och de var otroligt tacksamma över vårat sätt att resonera kring presenter. De slapp ju tänka på det då. De som valde att tacka nej med motiveringen att det var för dyrt kände vi ändå inget behov av att ha med på bröllopet så i vilket fall blev det en win win- situation. 
    Vi gjorde det enkelt för oss och det är inget jag tänker skämmas över eller be om ursäkt för. 
  • Butterscotch
    Anonym skrev 2011-03-08 08:41:59 följande:
    Men då är ju de som tackar nej till bröllopet pga deras ovillighet att betala en sådan "hög" summa kanske inte vänner som man vill fira sin stora dag med ändå. Det är faktiskt inte svårare än att betala= gå eller strunta i att betala= stanna hemma. 
    ... eller så är människor som tar betalt av sina fattiga bekanta (alternativt kräver en "present" till ett av brudparet bestämt värde av minst x kronor) inga vänner man vill fira deras stora dag med... ja, man kan ju se det hur man vill, beroende på ens egen inställning till att "bjuda" på fest.
  • Laura03

    Vadå "bjuda" till fest och ta betalt av vänner och sedan påstå att de inte är riktiga vänner som inte kommer och betalar för sig. Antagligen är vännerna lika fattiga som de som "bjuder" och det här är ju sjukt beteende av folk som bara vill ha men inte har råd. Tänk så att om alla i ens vänkrets gifter sig i år och alla ska ha kuvertavgift samt present för det tar man för givet att man ska få/ha, så skulle det bli upp mot en 5-10 tusen för ett par. Nä man bjuder (gratis är gott betala själv bestämma sin maträtt själv) Det här med kuvertavgift är ett påfund av folk som vill ha men inte har råd och som vägrar tumma på sina egna krav. Sedan att man har kuvertavgift på skolbalen är för att här är det ingen privatperson som bjuder in till bal utan kollektivet (eleverna själva på skolan).

  • lelodi

    Men alltså, tycker man att bröllop är ett spektakel där man ska "glo på brudparet", mat ska man få välja själv, pengar är tabu, presenter är onödigt och klädkod är statusvisande så kan man ju tacka nej till inbjudan....

    Är det ingen annan som ser kuvertavgift/ pengapresent som att bidra till något vackert för sina vänner?!

  • BymBym

    Jovisst, det kan det vara nili. Men när kostnaden börjar sticka iväg och brudparet förväntar sig present också. Då får man räkna med att vissa inte kan komma utan att döma ut dem som "vänner man inte behöver"

  • lelodi

    Ja, avgift OCH present känns fel även för mig.

Svar på tråden 400 kr i kuvertavgift?